KELA pyytää jatkuvasti tiliotteitani. Onko samanlaisia kokemuksia muilla?
Saadaan toimeentulotukea ja kieltämättä eletään tosi pienellä rahalla, koska pakko on.
Alkoholia ei kulu yhtä ainoaa tippaa vuodessa, ei tupakkatuotteita, eikä mitään muutakaan päihteitä. Enkä ole ikinä käyttänytkään.
Ei käydä edes leffassa, saatikka missään muuallakaan lomilla tai huvituksissa. Siten olen saanut rahat riittään välttämättömiin menoihin juuri ja juuri.
Kela pyytää jatkuvalla sytötöllä tiliotteita ja ne tietty lähetän, eihän niissä ole mitään miksen lähettää voisi.
Onko toi siis normaali rutiinikäytäntö vai joihinkin tiettyihin kohdistuva?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Olishan se hölmöä, jos vaan ekaan hakemukseen tarvitaan tiliote. Toimeentulotuella elävät pelaavat veikkaustakin niin paljon, että mistä sitä tietää sitten vaikka olisivat lottovoittajia. Silti se työmarkkinatuki ja asumistuki juoksisi eikä tulot näyttäisi muuttuneen ja kukaan ei tietäisi tilillä olevista rahoista mitään.
Kuka p*rkele enää hakis tt-tukea, jos voittais lotossa?
En ainakaan mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olishan se hölmöä, jos vaan ekaan hakemukseen tarvitaan tiliote. Toimeentulotuella elävät pelaavat veikkaustakin niin paljon, että mistä sitä tietää sitten vaikka olisivat lottovoittajia. Silti se työmarkkinatuki ja asumistuki juoksisi eikä tulot näyttäisi muuttuneen ja kukaan ei tietäisi tilillä olevista rahoista mitään.
En ainakaan mä.
Öh..kyllä sieltä voi voittaa niitä vähän pienempiäkin voittoja kuin miljoonat🙄
Ihmettelin samaa, aiemmin ei ole tiliotteita pyydetty (olen vuoden saanut toimeentulotukea), muuta kuin ensimmäiseen hakemukseen. Nyt on kahteen viimeiseen pyydetty. Ilmeisesti sitten joku muutos tullut.
Olisiko mahdollista hakea töitä. Jatkuva seuranta tuntuisi vankilalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan mä.
Olen miettynyt usein samaa, että miksi sitä toimeentulotukea pitää väen vängällä hakea, vaikka olisi muita tuloja tai varoja. Olen työkseni käsitellyt toimeentulotukea kolme vuotta. Siihen on sattunut pari tapausta, jossa ihminen on voittanut suurehkon summan rahaa (yli 50 000 euroa) ja ovat vain jatkeneet toimeentulotuen hakemista ja asia on tullut vasta myöhemmin ilmi. Sama koskee perintöjä. Näitä perinnönsaajiakin on ollut. Sitten tulorekisten myötä jäi tammikuussa ihmisiä kiinni vaikka kuinka paljon palkkatuloista. Hakivat toimeentulotukea ja tulorekisteristä pamahti tammikuussa ilmoitus, että palkkaa maksettu. Sieltä näkyy työsuhteen kestokin ja monella se työsuhde oli alkanut jo parhaimmillaan vuosi sitten. Silti haettu koko ajan toimeentulotukea, vaikka palkka reilusti yli 2000 euroa. Eivät tajunneet ajoissa lopettaa toimeentulotuen hakemista ja nyt joutuvat maksumiehiksi. Että kyllä ne ihmiset kuule vain hakee.
Niin ei riitä että sinne sanoo "rahat loppu".
Vierailija kirjoitti:
Ennen tiliote tuli toimittaa toimeentulotuen jatkohakemuksen yhteydesssä, mikäli sitä oli edellisellä päätöksellä pyydetty. Syyskuussa tuli voimaam uusi ohjeistus, jossa tiliote tulee toimittaa jokaiseen toimeentulotukihakemukseen. Tästä Kela on tiedottanut mm. facebook sivulla 16.9.2019: "Muistutamme asiakkaita, että tiliote tarvitaan vastaisuudessa liitteeksi myös toimeentulotuen jatkohakemukseen. Tiliotteen toimittaminen heti hakemuksen yhteydessä nopeuttaa käsittelyä".
Kannattaa siis aina laittaa se tiliote mukaan hakemukseen ja ennen kaikkea lukea edelliseltä päätökseltä, mistä alkaen tiliote on pyydetty, niin käsittely ei viivästy. Varsinkin asiakkailta, jotka toimittavat verkkohakemuksen, tiliote puuttuu varmaan 80 prosentilta. Viivästyttää käsittelyä, kun siitä pitää lähes joka asiakkaalle soittaa.
Tiliotteen pyytämisen taustalla mm. sosiaalitoimen pyyntö seurata Kelassa tarkemmin asiakkaiden vuokranmaksua, koska ihmisille tullut niin paljon vuokrärästejä, kun asiaa ei ole tiliotteilta seurattu. T. Kelassa töissä
Jaa että facebookissa tiedottivat. Mä ihmettelinkin, että mistä se olisi pitänyt nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Nousukausi-elokuvasali on hyvä kohtaus sossuvirkailijan kanssa.
Mä pelkäsin kun sain vahingonkorvausta väkivallan uhrina että sekin otettaisiin pois.
Ei! Sitä ei otettu! Tämän jälkeen asennoituminen Kelaan muuttui positiivisemmaksi.
T. Ei ap.
Joka kk pyydetään minultakin, ei siinä mitään ongelmaa ole. On niin helppoakin nykyään sähköisesti laittaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voittehan te vaikka hakea töitä" 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nousukausi pitäisi näyttää uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan mä.
Olen miettynyt usein samaa, että miksi sitä toimeentulotukea pitää väen vängällä hakea, vaikka olisi muita tuloja tai varoja. Olen työkseni käsitellyt toimeentulotukea kolme vuotta. Siihen on sattunut pari tapausta, jossa ihminen on voittanut suurehkon summan rahaa (yli 50 000 euroa) ja ovat vain jatkeneet toimeentulotuen hakemista ja asia on tullut vasta myöhemmin ilmi. Sama koskee perintöjä. Näitä perinnönsaajiakin on ollut. Sitten tulorekisten myötä jäi tammikuussa ihmisiä kiinni vaikka kuinka paljon palkkatuloista. Hakivat toimeentulotukea ja tulorekisteristä pamahti tammikuussa ilmoitus, että palkkaa maksettu. Sieltä näkyy työsuhteen kestokin ja monella se työsuhde oli alkanut jo parhaimmillaan vuosi sitten. Silti haettu koko ajan toimeentulotukea, vaikka palkka reilusti yli 2000 euroa. Eivät tajunneet ajoissa lopettaa toimeentulotuen hakemista ja nyt joutuvat maksumiehiksi. Että kyllä ne ihmiset kuule vain hakee.
Hullua. Mulle on ainakin nöyryyttävää sitä hakea. Pakko nyt kun jäin eläkkeelle ja säästöt on käytetty.
Luulin saavani paremman asumistuen, sitten olisin pärjännyt ilman tukea. Mut asumistuki vain hiukan päälle toista kymppiä.
Mulle on joskus myönnetty 2kk kerralla. Mutta useimmiten tiliotteet laitettava juu.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö mennä töihin niin ei tarvitse lähetellä kenellekkään tiliotteitta.
Joo, laitetaan lisää suojatyöläisiä Kelaan syynään kuitteja?
Nonii nyt tultiin asian ytimeen. Meitä valvotaan ja kytätään joka sunnasta jossette ole sattuneet huomaamaan.
Kela kyttää ja syynää. Terveystiedot, lääkärinkäynnit ja kaikki lääkkeet kirjataan tarkasti ja sieltä ne on tarvittaessa monenkin viranomaisen luettavissa.
Mihin tää vielä meneekään....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tiliote tuli toimittaa toimeentulotuen jatkohakemuksen yhteydesssä, mikäli sitä oli edellisellä päätöksellä pyydetty. Syyskuussa tuli voimaam uusi ohjeistus, jossa tiliote tulee toimittaa jokaiseen toimeentulotukihakemukseen. Tästä Kela on tiedottanut mm. facebook sivulla 16.9.2019: "Muistutamme asiakkaita, että tiliote tarvitaan vastaisuudessa liitteeksi myös toimeentulotuen jatkohakemukseen. Tiliotteen toimittaminen heti hakemuksen yhteydessä nopeuttaa käsittelyä".
Kannattaa siis aina laittaa se tiliote mukaan hakemukseen ja ennen kaikkea lukea edelliseltä päätökseltä, mistä alkaen tiliote on pyydetty, niin käsittely ei viivästy. Varsinkin asiakkailta, jotka toimittavat verkkohakemuksen, tiliote puuttuu varmaan 80 prosentilta. Viivästyttää käsittelyä, kun siitä pitää lähes joka asiakkaalle soittaa.
Tiliotteen pyytämisen taustalla mm. sosiaalitoimen pyyntö seurata Kelassa tarkemmin asiakkaiden vuokranmaksua, koska ihmisille tullut niin paljon vuokrärästejä, kun asiaa ei ole tiliotteilta seurattu. T. Kelassa töissä
Jaa että facebookissa tiedottivat. Mä ihmettelinkin, että mistä se olisi pitänyt nähdä.
Sama tiedote oli ainakin Kela.fi-ajankohtaista sivulla.
Tietysti ne pitää laittaa joka kuukausi koska toimeentulotuki myönnetään vain sille kuukaudelle mille sitä haetaan.
Ja lisäksi pyydetään myös siellä oman päätöksen lopussa.