Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä kun lapsi hermostuu?

Vierailija
21.11.2019 |

Aiemmin iloinen ja tyytyväinen 1v 4kk lapseni on ollut nyt viikon verran sellainen, että hän hermostuu aivan kaikesta ja koko ajan, jokainen päivä ollut pelkkää huutoa. Asiat mistä esim. tänään jo hermostunut: rakensi rakennuspalikoista tornia ja yksi pala ei pysynyt tornin huipulla vaan putosi, suuttui, heitti pari rakennuspalikkaa päin telkkaria ja heittäytyy maahan karjumaan, otin syliin ja yritin lohduttaa, karjui puoli tuntia. Näki lattialla lelun kun istui sylissä ja halusi sen, joten laitoin lapsen lattialle jotta voi mennä hakemaan lelunsa, suuttui kun laitoin lattialle ja karjui vihaisena puoli tuntia ja raapi minua. Mentiin pesemään lavuaariin kakkaa, hermostui siinä kesken jostain mitä en tiedä, väänsi heti itsensä selkä kaarelle, kynsi minua ja karjui. Hermostuu siis mistä vain enkä osaa ennakoida mistä voi hermostua. Kun hermostuu niin mikään ei auta, ei syli, ei rauhoittelu, ei laulaminen, ei varsinkaan sylistä lattialle laittaminen. Tänään oli yksi vartin hyvä hetki kun syötiin lounasta, mutta sitten kesken lounaan hermostui jostain (ihan tyhjästä) ja alkoi vain heittämään ruokaa lautaseltaan keittiön seinille, kun joi niin ei juonutkaan vaan purskautti kaikki maidot suusta keittiön lattialle ja alkoi karjumaan, oli pakko ottaa pöydästä pois ja keskeyttää koko lounas, itse en ehtinyt siinä syödä sitten ollenkaan.

Nyt nukahti päiväunille ja minä purskahdin itkuun kun olen niin väsynyt tähän enkä tiedä mitä pitää tehdä jotta lapsi ei hermostuisi koko ajan kaikesta. Lapsi kuitenkin nukkuu yöt hyvin heräämättä 11 tuntia, hyvät parin tunnin päiväunet, ei vaikuta millään tavalla kipeältä, mitään ikävää ei ole sattunut silloin viikko sitten kun tämä alkoi, lapsi saa minulta aina ja nyt tämänkin viikon ajan paljon kehuja ja kannustusta ja syliä ja huomiota. Ulkoillaan joka päivä, mutta nyt viikon ajan on hermostunut ja karjunut selkä kaarella jokaista uloslähtöä ja myös ulkona on tullut näitä suuttumisia. Päivärytmikin on hyvin säännöllinen eli mielestäni kaikki sellainen on kunnossa.

Olen aivan loppu ja pelkään aamulla herätä uuteen päivään kun nämä kaikki päivät on ihan pelkkää lapsen hermostumista. Ei tee mieli lähteä enää ulos, koska lapsen suuttumiset on paljon vaikeampi hoitaa ulkona kun on märkää ja kylmää ja paljon vaatetta päällä.

En ole itse karjunut lapselle vielä kertaakaan eli omat hermot olen saanut pidettyä kurissa, kiellän kyllä tiukasti jos ruoka lentää seinään tai rakennuspalikka telkkariin tai jos kynsii minua. Kieltämisestä innostuu, joten olen pari päivää ollut niinkin että en kiinnitä mihinkään ei-toivottuun käytökseen mitään huomiota, mutta lapsi tuntuu jatkavat sitä niin pitkään kunnes saisi minulta jonkun reaktion ja kun en reagoi mitenkään puoleen tuntiinkaan niin niin suuttuu siitä aivan hirveästi.

Neuvokaa joku kokeneempi äiti minua.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teette se että kun lapsi kynsii ja puree verille ja se oikeasti sattuu, niin miten rauhoitatte mielenne niin että lapsi ei voi edes vaistota että sattuu ja se tilanne uuvuttaa? Minulla on tällä hetkellä käsivarsissa viisi mustelmaa ja useita naarmuja. Ap

Jos äityy niin pahaksi lähden pois. Lapsi on niin äidin perään että kiljuu heti äidin takas. Tilanne hieman katkeaa sillä.

Ok kokeilen poislähtemistä ja mitä siitä seuraa. Luin vain netistä artikkeleita, että yksivuotias ei ymmärrä jäähyä ja jäähyä ei saa käyttää. Tavallaan tuo poislähteminen on kuin pieni jäähy? Ap

Ei oo jäähy kun tuut takas, osoitat vaan lapselle että voit lähteä poiskin.

Vierailija
42/44 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden baariin jos tilanne kotona käy tukalaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynsii ja puree? Ota lapsi polvelle ja leiki/laula hänelle. Kutittele tai pussaile maailman eniten häntä. Huomionhakua.

Lapsi on sylissä kymmeniä kertoja joka päivä, saa olla tunninkin kerralla sylissä jos vain haluaa. Leikin ja laulan joka päivä, kutittelen, hassuttelen, nauran. Kehun. Silitän ja halin. Sellaista on aina saanut paljon. Mutta kun suuttuu niin kynsii ja puree. En voi silloin pitää istumassa sylissä koska pääsee kynsimään ja puremaan. On pakko kantaa sylissä selin itseeni, ainoa asento jossa ei pääse niin pahasti minua kynsimään. Ap

Tuo kuuluu ikään tempperamenttisilla lapsilla. En usko että sinä tekisit jotain väärin.

Ennen ajattelin, että en tee mitään väärin mutta nyt tämän kestettyä viikon ajattelen jo että täytyyhän olla niin, että teen jotain pahasti väärin kun tämä on tällaista. Vaikka yritän tehdä kaiken niin hyvin kuin vain osaan. Ap

Jos lapsi on täynnä, nukkunut, terve ja puhdas niin liittyy ikään.

Vierailija
44/44 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi