Miten kerrotte miehelle menkoista vai jätättekö kertomatta?
Meillä tuore parisuhde ja yhteenmuutto, minkä takia mietin kerronko miehelle menkoista ja miten?
Miten teillä on käyty menkkakeskustelu?
Kommentit (129)
Mun mieheni sanoo minulle että "sullahan pitäis kohta alkaa kuukautiset" 😄 suihkussa me seksiä silloin harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole tainnutkaan edes ajatella, että jotkut (aikuiset siis) voivat kokea menkat näin häpeällisenä kuin jotkut täällä. Itse sanon vaikka tapailusäädöllekin, että sori nyt on menkat, mikäli hän siis vihjaa tai lähentelee selvästi seksiä haaveissaan. Mutta en niitä mitenkään erikseen mainosta. Mielestäni vähän samantyyppinen tilanteen ilmaiseminen, kuin että sanoisin ruokaa halutessani, että on nälkä, mennäänkö syömään. Niin se vaan nyt on, että joskus on menkat tai on nälkä tai sori nilkkani nyrjähti eilen niin en pääsekään lenkille tänään. Elämää.
Ymmärrän että ujoutta löytyy kaikilla joissain asioissa, mutta yllätti kuinka yleistä menkoista mainitsemisenkin häpeily on. Ei niistä eritteistä tarvitse erikseen puhua, en minäkään sitä ilmoita jos on p*skahätä. Tämähän on kuitenkin jo ihan käytöstapaperiaate.
Sama! Menen mentaliteetilla "kaikki häpeily pois, se on vanhanaikaista ja patriarkaaista". Musta on niin väärin jos naiset joutuvat itse oireista kärsimisen lisäksi vielä häpeämään asiaa, täysin absurdia. Kuukautiset ovat kuitenkin osa naisten kehoa, ja naisten keho on se joka kaiken elämän tänne tuottaa, joten jos jotakin, pitäisi siitä voida olla ylpeä. (Kuukautiset ovat itse asiassa kehon suojamekanismi huonosti kehittymään lähteneitä raskauksia vastaan, joka olisi luonnossa aika vakava tilanne).
Ja kun asiaa yhtään miettii, pelaa häpeäminen kaikin tavoin yksinomaan patriarkaaisen mentaliteetin pussiin - naiset kärsivät/ahdistuvat enemmän asiasta, naiset vieraantuvat enemmän kehoistaan, eikä naisilla ole sitten voimia tai kehtaamista myöskään vaatia parempaa. Jos kuukautisista voidaan puhua avoimemmin, voi myös esim. kuukautiskipututkimus saada enemmän tukea. Tulehduskipulääkkeet eivät ole ainoa eivätkä varmasti paras vaihtoehto, kuitenkin niissä on haittoja ja riskejä eivätkä kaikki voi niitä edes käyttää, ja voitaisiin kehittää lääkkeitä jotka tepsivät nimenomaan kivun alkusyyhyn. (Muutenkin naisten sairauksia ja lisääntymiselimistön ongelmia pitäisi tutkia enemmän, tutkimus on monilla alueilla vielä lapsenkengissä.)
Tämä on nyt OT, mutta tulipa mieleeni, kun havaitsin, että kirjoittajissa on monenikäisiä naisia. Miten te toimitte lastenne kanssa eli tietävätkö lapset miten varhain, että äidillä on nyt kuukautiset. Arvelisin, että kaikki naiset eivät mielellään hanki suijia sillä kauppareissulla, jossa lapsetkin ovat mukana. Oma kokemukseni on juurikin tällainen. En koskaan nähnyt, että äiti olisi ostanut siteitä tai tiennyt, että nyt hänellä on parhaillaan kuukautiset. Tapa tarttui minuunkin. En ole koskaan tottunut tuomaan asiaa esille. Olen yksineläjä, joten eipä sillä ole merkitystäkään. Mutta sen olen päättänyt, että mahdollisessa parisuhteessa asiaa en mitenkään peittele. PMS-oireita minulla ei ole koskaan ollut, ei myöskään kipuja, mutta tuleehan se esille, jos ei ole innostunut petipuuhista viikkoon.
Miksi muuten myttäätte allenne tarpeen vaatiessa ison kylpypyyhkeen, kun nykyään on monenlaisia vuodesuojia tarjolla. Voisin kuvitella, että lasten patjansuojus poikittain aikuisten sängylle voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Tai miksi ette tee itse vuodesuojaa toiselta puolelta muovitetusta froteesta? Samalainen ratkaisu toimisi varmasti runsaista vuodoista kärsivän teinin allekin.
Minä huomaan vaimoni menkat hänen kertomattaankin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt OT, mutta tulipa mieleeni, kun havaitsin, että kirjoittajissa on monenikäisiä naisia. Miten te toimitte lastenne kanssa eli tietävätkö lapset miten varhain, että äidillä on nyt kuukautiset. Arvelisin, että kaikki naiset eivät mielellään hanki suijia sillä kauppareissulla, jossa lapsetkin ovat mukana. Oma kokemukseni on juurikin tällainen. En koskaan nähnyt, että äiti olisi ostanut siteitä tai tiennyt, että nyt hänellä on parhaillaan kuukautiset. Tapa tarttui minuunkin. En ole koskaan tottunut tuomaan asiaa esille. Olen yksineläjä, joten eipä sillä ole merkitystäkään. Mutta sen olen päättänyt, että mahdollisessa parisuhteessa asiaa en mitenkään peittele.
Minusta tuntuisi luonnolliselta viimeistään sitten, kun koulussa on puhuttu kuukautisista. Käytän kuppia, niin ei minunkaan sideostoksia kyllä kukaan näe, mutta uskon myös, että asiasta on hyvä tehdä arkista. Naisilla on kuukautiset ja se on normaalia. Ihan arkista. Minun elämässä on vuoroviikoin miehen lapset, eipä ole tullut heidän kanssa tämä mitenkään esille, mutta en aio piilotellakaan.
Mun miehellä on myötätuntomenkat. :)
Mua pelottaa tää häpeily asian tiimoilta. Ilmeisesti kaikenlaiselle kuukautistaiteelle on tilausta.
Kuukautiset ovat aivan normaali asia. Ei niitä tarvitse korostaa tai tuoda, minun mielestäni, liikaa esille, mutta ei niitä saa hävetä.
Meillä kotona (minä, mies ja kolme lasta) on aivan normaalia, että on kuukautiset. Allekouluikäisille on selitetty miksi. Itse käytän terveyssiteitä ja lapset käyvät kanssani vessassa. Nykyään onneksi sentään pääsee välillä jo yksin. Olemme mieheni kanssa yhdessä opettaneet myös pojilleni, että se normaalia ja minuun ei satu vaikka verta tuleekin.
Ei ole tarvinnut erikseen peitellä tai ilmoitella. Kivuista yleensä huomanneet tai jos seksi on toiveissa niin silloin olen maininnut. Seksi suihkussa toimii myös, kunhan ei ole ensimmäiset pahimmat päivät. Tosin seksi myös hyvin lievittää kipuja ja jopa poistaa kokonaan. Ei ole ollut ikinä myöskään ongelma pyytää tuomaan kaupasta side tarvikkeita, mies raukat joutuvat sitten pähkäilemään kaupassa siteiden eroja vaikka ohjeistuksen saakin.
Kolmansilla treffeillä alkoivat menkat. Ei siinä mitään, mutta sairastan endometrioosia ja lopulta tokat treffit kuluivat siinä, että oksentelin muutaman tunnin vessassa. Mies ei ollut kuullut koko taudista. Nykyään taitaa tietää kun yhdessä asutaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt OT, mutta tulipa mieleeni, kun havaitsin, että kirjoittajissa on monenikäisiä naisia. Miten te toimitte lastenne kanssa eli tietävätkö lapset miten varhain, että äidillä on nyt kuukautiset. Arvelisin, että kaikki naiset eivät mielellään hanki suijia sillä kauppareissulla, jossa lapsetkin ovat mukana. Oma kokemukseni on juurikin tällainen. En koskaan nähnyt, että äiti olisi ostanut siteitä tai tiennyt, että nyt hänellä on parhaillaan kuukautiset. Tapa tarttui minuunkin. En ole koskaan tottunut tuomaan asiaa esille. Olen yksineläjä, joten eipä sillä ole merkitystäkään. Mutta sen olen päättänyt, että mahdollisessa parisuhteessa asiaa en mitenkään peittele. PMS-oireita minulla ei ole koskaan ollut, ei myöskään kipuja, mutta tuleehan se esille, jos ei ole innostunut petipuuhista viikkoon.
Miksi muuten myttäätte allenne tarpeen vaatiessa ison kylpypyyhkeen, kun nykyään on monenlaisia vuodesuojia tarjolla. Voisin kuvitella, että lasten patjansuojus poikittain aikuisten sängylle voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Tai miksi ette tee itse vuodesuojaa toiselta puolelta muovitetusta froteesta? Samalainen ratkaisu toimisi varmasti runsaista vuodoista kärsivän teinin allekin.
Koska se iso kylpypyyhe on jo siella kaapissa ja sita tarvitaan vain seksia harrastaessa. :)
Mieheni kertoo mulle kun mulla on alkamassa menkat. True story, näkee kuulemma naamasta kun se "turpoaa"... kiva, ei onnistuisi salailu :D
Oma tyttöystävä mainitsi ja kertoi menkoistaan ihan suoraan. Me puhuttion muutenkin aika avoimesti kaikenlaisesta...
Vierailija kirjoitti:
Miten te toimitte lastenne kanssa eli tietävätkö lapset miten varhain, että äidillä on nyt kuukautiset. Arvelisin, että kaikki naiset eivät mielellään hanki suijia sillä kauppareissulla, jossa lapsetkin ovat mukana.
En todellakaan ymmärrä miksei lapset saisi sitä tietää. Kaupasta ostetaan nenäliinojakin ja vessapaperia, ja jokainen tietää että niillä pyyhitään eritteitä. Naiset erittää kerran kuukaudessa verta, ja siihen tarvitaan suoja, eikä siinä ole mitään sen nolompaa kuin nenäliinojen ostamisessa. Lapsille voi kertoa ihan suoraan naisten biologiasta.
Meillä lapset on tienny ihan pienestä asti, kun nehän tulee aina tietyssä ikävaiheessa vessaankin mukana. Mitä sitä salailemaan. Selitin asian kummallekin. Ja jos kulkee pikkareissa, niin ne saattaa ihmetellä et mitä valkoista sulla näkyy.. no side, kun on menkat, mikä muukaan. Miehelle tulee ilmi jo ennen menkkoja, ku voivottelen, et alkais ne jo, et pääsis pms-oireista, joita on mm. hikoilu. Tai mainitsen et niiiin kuuma tuli, et ku taas se aika kuukaudesta jne. Ja tosiaan pyyhe pitää levittää sänkyyn jne jne. En kyllä erikseen mainosta, mut kai nyt huomaa. Mua jostain syystä alko naurattaa, kun luin tuon yhen kommentin et onhan täällä naisia, jotka ei käy kakalla, kun mies kotona :D Hahha, en kestä. Kauheen rajoittunutta elämää..häveliästä. Mut joo, mun mies ei muista koskaan, et sen siskot ja äiti olis pieraissut... et kai nuo kaikilla jostain juurtuu. Nainen ei sais pieraista ja eihän naiset käy kakalla, vai käykö?! ;) Meijän äiti taas pieraisi kotona sillon kun vaan pieretti, istuessaan nosti kankkua ja antoi tulla ja nauroi päälle :P Joo, en itse ole tuon linjan kannattaja, mut saa nyt vapaasti pieraista kuitenkin omassa kotona ja käydä kakalla. Ja menkoistakin puhua ja toimia niiden kanssa normaalisti eikä tarvi salailla.
Kerron päivänä millon alkaa että nyt alkaa ihan siksi että tietää sitten miksi en ole juttu tuulella sillä yritän välttää turhaa kiukuttelua eikä tule repimään ylös sängystä tekemään jotain tai sovi mitään yheisiä menoja. Elämä on aika hankalaa kun on hormonaalinen migreeni, kivuliaat menkat ja vielä tosi pahat mielialan vaihtelut niiden aikaa.
Vierailija kirjoitti:
"Seuraavat 4 päivää on sitten vain suikkareita ja peppuseksiä tarjolla."
Ja ps. Tää on ihan oikeasti meillä näin. Ihana parisuhde ja ihana mies ja parasta seksiä ikinä.
Aina ei toki tule kumpaakaan, mutta näillä termeillä mennään :D Seksi on iloinen asia.
Eräs tyttöystävä ajatteli samoin - nyt pysyy polvet yhdessä mutta suu aukeaa kyllä. :D
Seksiä on monenlaista...
Mies kyllä huomaa, kun asun sen viikon menkkamajassa.
Nuorempana panin menemään kaikilla keleillä, vaikka olen verikammoinen. Munalla ei ole silmiä.
Tuore parisuhde ja olette muuttamassa yhteen, etkä tiedä miten kerrot menkoista?
Valoja päälle nyt, luuletko löytäneeni oikean kultakimpaleen? Kuulostaa lähinnä pelottavalta toiminnalta.
Mies tietää siitä, että sulkeudun omaan kuukautisluolaani vuodon ajaksi. Ulos tulen vasta pyhitysrituaalin jälkeen. Muuten olen saastaineen.