Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, jolle on syntynyt lapsi(a) näinä matalan syntyvyyden vuosina. Mitä mieltä olet siitä, kun lapsillasi tulee olemaan hirvittävä maksutaakka aikoinaan?

Vierailija
20.11.2019 |

Ja ei, en minä tässä kenellekkään ilku tai yritä tarkoituksellisesti mieltä pahoittaa. Mutta ystävät rakkaat, se ei valitettavasti ole valintakysymys. Lapsia on syntynyt jo useamman vuoden ajan niin vähän, että he tulevat muodostamaan aikonaan hyvin pienet työikäiset ikäluokat, ja - syystä tai toisesta - työelämän ulkopuolella olevia on niin paljon, että veroja on vähän pakkokin korottaa, jotta etuudet ja eläkkeet saadaan kaikille maksuttua.

Nykyään syntyville lapsille tai taaperoikäisille tulee jäämään heidän työelämässään huomattavasti vähemmän palkasta käteen ja elintaso tulee olemaan sen vuoksi nykyistä matalampi. Siinä on silloin vain unohdettava suurin osa etelänmatkoista ynnä muusta luksuksesta ja tehtävä töitä. Ei auta mikään.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse usko että se lisää syntyvyyttä yhtään jos perhevapaita kiintiöidään lisää isille.

Jos katsotaan ruotsin hedelmällisyys taulukkoa niin siellä ei kyllä syntyvyys noussut yhtään vaikka siellä kiintiöitiin perhevapaita miehille.

Ruotsissa myös äidit tekevät todella paljon osa-aikatyötä kun taas isillä on sielläkin enemmän vakituisia työsuhteita.

Väittäisin että suomessa on alhainen syntyvyys koska täällä ei palkalla tule niin hyvin toimeen kuin ruotsissa, ruotsissa ostovoima on paljon parempi kuin suomessa.

Ruotsissa perhevapaat uudistettiin vuonna 2012.

Vuonna 2011 ruotsissa hedelmällisyysluku oli 1,9 lasta, vuonna 2016 1,85 lasta tänä vuonna hedelmällisyysluku on noin 1,75.

Googlettamalla löytyy tietoa.

Perhevapaauudistus siellä ei ole nostanut syntyvyyttä vaan se on ollut pienessä laskussa uudistuksen jälkeen.

Vierailija
122/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin alkuperäiseen kysymykseen;

Ollaan kyllä mietitty asiaa. Me ollaan vakavaraista sukua jolla on perintöä jätettävänä lapsille. Olettaen että ilmastonmuutos lieveilmiöineen ei aiheuta sellaista katastrofia, että raha menettää täysin arvonsa. Siinä tapauksessa lapsia auttaa hyvä koulutus, jonka turvin pystyvät töitä tekemään joka tapauksessa. Järjestelmä itsessään ei ole edes meille nyt työikäisille kestävällä pohjalla, 30v sisällä isompia muutoksia on tehtävä joka tapauksessa ja me tulemme jo kokemaan niitä. Meidän lapset jatkavat sitten omalta osaltaan systeemin muuttamista kestävämpään suuntaan. Ilmastonmuutos näillä näkymin muokkaa muutenkin maailmaa paljon, mahdotonta ennustaa niin pitkälle. On vain mahdollista opettaa lapsensa työteliäiksi, uteliaiksi, oppimishaluisiksi ja valmiiksi kehittymään. Näkemään mahdollisuuden siinä missä moni muu luovuttaisi. Siitä on selviytyjät tehty..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelma on ihan muiden syytä kuin niiden jotka ei tee lapsia, "maksutaakka" on vain porvariston luomaa illuusiota, todellisuudessa kaikki tavalliset ihmiset ovat silkkaa (orja)työvoimaa, eikä ole paljon sanananvaltaa mihinkään. Porvaristo on nyt tietenkin huolissaan, kun ihmiset hyödyntää ainoaa valtaa joka heillä todellisuudessa on = kukaan ei pysty pakottamaan lisääntymään.

Vierailija
124/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen tätä hysterisointia. Koko ajan töitä automatisoidaan ja töitä on ihmisille vähemmän ja ne vähäisetkin mitä on, on paljolti ns. "paskatyötä" josta maksetaan huonosti ja työolot ovat kurjat.

Hyvä vaan, että ihmisiä syntyy vähemmän, kun heitä tarvitaankin vähemmän. Kyllä näin se maailma pyörii, että suurin osa ihmisistä on vain "työläisiä" joiden tehtävä on tukea rikkaimman prosentin maailmanvaltiutta. Rikkain prosentti taas ei ole mitään hyvänetkijöitä, vaan haluavat enemmän ja enemmän rahaa ja valtaa, joten mielellään pistävät tietokoneen tekemään ihmisten työt ilmaiseksi ja paremmin kuin mihin ihminen pystyy. Joku vaan sitten valvomaan sitä konetta joka hoitaa tuhansien ihmisten työn automaattisesti ja ilman taukoja ja purnaamista, niin hienoa.

Olen aika skeptinen ja maalailen tulevaisuuden aika apocalyptiseksi, "silloin he huomaavat ettei rahaa voi syödä".

Tämä. Mielenkiintoista seurata sivusta, miten porvaristo onnistuu muiluttamaan omia ajatuksiaan tyhmemmän kansanosan päähän esim. lisääntymisvelvollisuus ja se, että olisi kansalaisten vika jos työläisiä ei ole tarpeeksi.

Vierailija
125/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos Suomesta poistettaisiin kokonaan julkinen terveydenhuolto ja ilmainen koulutus? Ihmiset oppisivat arvostamaan niitä. Nyt nuo asiat ovat suomalaisille aivan liian itsestäänselvyys.

Julkinen terveydenhuolto löytyy kuitenkin noin puolesta maailman valtioista. Valtion maksamana ilman velvotteita "Suomen malliin" vähän yli 30 maasta ja valtion maksamana työvelvoitteella noin 30 maasta. Lopuista vaihtelevasti erilaisilla järjestelmillä.

Ilmainen koulutus puolestaan löytyy perustasolla melkolailla jokaisesta länsimaasta jo yli 100 vuoden ajalta ja lukuisista maista ympäri maailmaa muutenkin. Korkeamman tason koulutustakin tarjoaa ilmaiseksi ~25 maata. 

Ovat siis "itsestäänselvyys" aika monessa paikassa.

Varmasti kaikissa näistä maista arvostetaan kyseisiä palveluita ja siksi niitä ylläpidetäänkin.

Vierailija
126/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mä haluisin maksaa muutenkaan veroja valtiolle joka haluaisi hindukiinan tuntiliksan esim valtion töissä oleville posteljooneille?

Vierailija
127/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin ole niitä suuria ikäluokkia. Minähän se maksumies olen. Onneksi minulla on kevyt sisätyö, jossa pärjään ihan hyvin vielä 70-vuotiaanakin, kunhan vain pää toimii.

Vierailija
128/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia, mutta ihmettelen tätä hysterisointia. Koko ajan töitä automatisoidaan ja töitä on ihmisille vähemmän ja ne vähäisetkin mitä on, on paljolti ns. "paskatyötä" josta maksetaan huonosti ja työolot ovat kurjat.

Hyvä vaan, että ihmisiä syntyy vähemmän, kun heitä tarvitaankin vähemmän. Kyllä näin se maailma pyörii, että suurin osa ihmisistä on vain "työläisiä" joiden tehtävä on tukea rikkaimman prosentin maailmanvaltiutta. Rikkain prosentti taas ei ole mitään hyvänetkijöitä, vaan haluavat enemmän ja enemmän rahaa ja valtaa, joten mielellään pistävät tietokoneen tekemään ihmisten työt ilmaiseksi ja paremmin kuin mihin ihminen pystyy. Joku vaan sitten valvomaan sitä konetta joka hoitaa tuhansien ihmisten työn automaattisesti ja ilman taukoja ja purnaamista, niin hienoa.

Olen aika skeptinen ja maalailen tulevaisuuden aika apocalyptiseksi, "silloin he huomaavat ettei rahaa voi syödä".

Jep. Meille ei ole tulossa työvoimapulaa vaan pulaa työpaikoista jatkossa.

"Oxfordin yliopiston tutkijoiden syyskuussa julkaiseman raportin mukaan 47 prosenttia Yhdysvaltain työpaikoista on vaarassa 20 vuoden sisällä, kun tietokoneet ja keinoäly ja muut uudet teknologiat vievät ne. Tutkijat uskovat, että koneet valtaavat työpaikat kahdessa aallossa. Ensin koneet korvaavat ihmisiä kuljetuksessa ja logistiikassa, tuotantotyössä ja hallinnollisissa tukitehtävissä.

- Ei ole mitään syytä sille, miksei melkein mikä tahansa fyysinen tehtävä, esimerkiksi lähes kaikki tehdastyö, olisi 20 vuoden päästä robottien hoidettavissa, Rouvinen sanoo.

Myös palvelualalla, myynnissä ja rakennusalalla robotit tekevät työt pian ihmistä halvemmalla, nopeammin ja tarkemmin. Sitten pullonkaulat hidastavat korvattavuutta vaikeammin automatisoitavissa töissä, kuten tekniikan alalla. Toisessa aallossa kehitys riippuu siitä, missä vaiheessa keinoälyn kehittely on meneillään. Vuorossa voisivat olla työpaikat hallinnossa, tieteessä, tekniikassa ja taiteessa." https://yle.fi/uutiset/3-6872845

Vierailija
129/130 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne välttämättä Suomeen jää. Nykynuoret on jo aika kansainvälisiä mieleltään ja liikkuvat sujuvasti maassa kuin maassa. Netti on tuonut maailman lähelle ja kavereita löytyy ties mistä maailman kolkista. Ja jatkuvasti mennään vieläkin enemmän tuohon suuntaan. Ei ole enää selvää että jäädään asumaan sinne mihin satutaan syntymään.

Jaa. Että otetaan täältä mielin kielin kaikki ennen 18 ikävuotta yhteiskunnan kustantamat jutut, kuten päivähoito, neuvola, terveydenhuolto ja koulutus ja sitten livistetään muualle maksamatta mitään takaisin? Jos tuo ei ole vapaamatkustamista, niin mikä sitten? Tuon jälkeen ainakaan on ihan turha syyttää lapsettomia siitä, kun "eivät ole tehneet uusia veronmaksajia".

Sitten ei varmaan kannata verottaa veronmaksajia hengi.ltä. Kyllä jokainen täyspäinen maksaa mielellään vähän enemmän veroja kun saa palveluita. Trendi nyt vaan on se, että palvelut ajetaan alas ja samalla maksuja vaan entisestään lisätään. Ei kukaan järkevä sellaiseen alistu jos vaihtoehtoja on. Kohtuus kaikessa.

Juuri näin!!! Olen salaa toivonut, että tätä tapahtuisi jo suurimmissa määrin ja näkyvämmin, jolloin päättäjienkin olisi pakko herätä että ei tämä näin voi jatkua. Siis että ei ainoastaan hyvätuloisia vaan nyt suurinpiirtein jo omillaan toimeentuleviakin ja työläisiä verotetaan niin ankarasti, että kyllä sapettaa. Samaan aikaan palveluja aletaan alas ja muutetaan maksullisiksi. Suomeahan on jo useasti huomautettu keskiluokan ajamisesta poikkeuksellisen ahtaalle, siis kohtuullisen hyvätuloisilla ihmisillä ei verojen ym. pakollisen maksujen jälkeen jää kuitenkaan rahaa elämiseen ja elävät eräänlaisessa köyhyydessä hekin. 

Vierailija
130/130 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta jotka ovat syntyneet 2010-2020 välillä.

Sen saa sitten nähä mikä on tilanne kun lapset ovat aikuisia. Minulla on säästöjä omille lapsilleni ja myös omia eläkesäästöjä.

Haluaisin hoitaa omat vanhempani kotona että heillä olisi oma huone talossani. Aion ehdottaa sitä heille, jos he itse haluaisivat turvallista kotihoitoa. Olen huolissani laitoshoidon tasosta, vanhuksia on paljon ja resurssit heikot. Siksi mietin kotihoitoa vaihtoehtona. Myös vanhempani ovat minulle hyvin rakkaat ja haluaisin viettää heidän kanssaan aikaa, ja tukea viimeisinä vuosina.

Uskon että kaikesta selviää, mutta se on varmaa että yhteiskunta käy läpi muutoksia myös elämaksujärjestelmässä, sillä sukupolvien ikärakenne muuttuu.

Huolehtiminen ja murehtiminen ei auta, pitää vaan miettiä konkreettisia ratkaisuja