Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!

Vierailija
20.11.2019 |

Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?

Kommentit (735)

Vierailija
381/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:

http://nummelanponi.suntuubi.com/

Vieraskirjaankin on vastaillut.

Aika erikoista että tuolla neuvotaan lapsille miten he voisi hankkia rahaa ostaakseen Merjan kirjoja :D

Sivut näyttää ihan joltain 12-vuotiaan fanin vuonna 2002 tekemiltä.

Mulla on mielikuva, että mun 12-vuotiaana tehdyt virtuaalitallin kotisivut geocitiesillä oli paremmin koodattu html:llä. 

Vierailija
382/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päkä oli mun lemppari! Kikkaa inhosin, just siksi kun se oli niin ärsyttävän täydellinen :D

Tää oli ihan ykköslukemista siinä ala-asteella. Joskus miettinyt että pitäisi lainata, mutta ei varmaan uppoa enää aikuisena. Pilaisi vaan nostalgian :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tärkein neuvoni rahankeruun jälkeen on: SÄÄSTÄ RAHAT, kunnes tarvittava summa on kasassa. Älä osta niillä heti karkkia. Kerää kolikot talteen, ja jos kirjan hinnasta puuttuu enää vähän, pyydä loppusumma isältä tai äidiltä. Kyllä he yleensä antavat, kun ovat panneet merkille ahkeroimisesi. Voithan sanoa: Jos olen karkkilakossa, saanko siitä rahaa kirjan ostoa varten?"

😂😂

Vierailija
384/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL4-YmN5Q4feQ-fYqI_CdEHLqGW_1AqfDw

Youtubesta löytyy Polluxin äänikirjat. Mulla oli muistaakseni nämä kaikki. Nää oli silloin niin jänniä! Sinikka Sokka on hyvä lukija.

Ihanaa, kiitos linkistä! Aavehevonen oli suosikkini, blast from the past!

Vierailija
385/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polluxia tilanneet varmaan muistaa Tallijengi-kirjasarjan. Tästähän on myös tv-sarja, mutta kumpi oli ensin?

Vierailija
386/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää että itse olen joskus kaikki noi kirjat melkeen lukenut mutta en muista sisällöstä enää mitään :D kaikki nämä kommentitkaan ei herätä muistikuvia paitsi nimet kuullostaa tutuilta.

Mietin ihan samaa. Olin itse heppatyttö ja suorastaan ahmin näitä kirjoja, luin kaikki mitä vain kirjastosta löytyi. Kirjat muistan siis mutta en todellakaan muista enää hahmojen nimiä tai juonikuvioita, hämäriä mielikuvia vaan palautuu mieleen kun näitä lukee. Onkohan minulla harvinaisen huono muisti vai kaikilla täällä vain ihan käsittämättömän hyvä?

Ihan mahtava ketju joka tapauksessa! :D Onkohan AV:lla ikinä ollut näin pitkää ketjua ilman että yhtään trollia tai negatiivista päänaukojaa on löytänyt mukaan? 

Vierailija
387/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekin juuri mietin, että enpä hetkeen muista tällaista ilkeilystä vapaata ketjua av:lta kuin tämä!

Yleensä aihe kun aihe, niin joutuu lukemaan kaikenlaista inhottavaa, itsekin olen osani pään aukomisesta saanut.

Vierailija
388/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö niissä uusissa nummeloissa rassataan ahtereita?

Vierailija
389/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi vähän jokaisesta hahmosta piti tehdä jonkinlainen aatelinen ja kartanon perijä. Näköjään Pena ja Jennikin olivat aatelissukua :( Vanhoissa Nummeloissa oli kiva, kun kaikki olivat taviksia, perheissä oli rahahuolia ja se näkyi hevosharrastuksessakin, Päkä rikkaan kauppaneuvoksen tyttärenä oli se "hienoin", mutta silti kuitenkin tavallinen ihminen. Mikä lie prinsessavillitys Jaloon iski...

Vierailija
390/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi vähän jokaisesta hahmosta piti tehdä jonkinlainen aatelinen ja kartanon perijä. Näköjään Pena ja Jennikin olivat aatelissukua :( Vanhoissa Nummeloissa oli kiva, kun kaikki olivat taviksia, perheissä oli rahahuolia ja se näkyi hevosharrastuksessakin, Päkä rikkaan kauppaneuvoksen tyttärenä oli se "hienoin", mutta silti kuitenkin tavallinen ihminen. Mikä lie prinsessavillitys Jaloon iski...

"Perin tuntemattomalta isosedältä kartanon. En tiedä millainen paikka se on, mutta järkätään siellä ratsastusleiri, huomenna lähdetään!"

Vierailija
391/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, eli en tiedä onko tämä jo mainittu, mutta muistatteko Annika-kirjoja? Annikalla oli Turk-niminen hevonen.

Vierailija
392/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua, eli en tiedä onko tämä jo mainittu, mutta muistatteko Annika-kirjoja? Annikalla oli Turk-niminen hevonen.

Muistan ja tykkäsin. Oliko ruotsalainen kirjailija?

Vierailija
393/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan! Oliko näissä toisena henkilönä Bettina vai sekoitankohan johonkin toiseen sarjaan?

Vierailija
394/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvin muistikuvani näiden kirjojen kielestä on se, että joku hevosista aina ”otti pohkeenväistöä tiellä” :D

Vierailija
395/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Anna-Lisa_Almqvist

Löytyikin, tää oli tosiaan muistikuvieni realistisempi sarja kuin jotkut muut. Tosin ei kyllä kovin tarkkaa muistu juonikuviot mieleen

Vierailija
396/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan! Oliko näissä toisena henkilönä Bettina vai sekoitankohan johonkin toiseen sarjaan?

On!

Vierailija
397/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kyseli, noudattavatko kirjat vieläkin samoja kaavoja. Itse olen aika pitkälle lukenut näitä uusia ja muuten aika lailla joo saman tyyppistä settiä, Ponitallilaiset leireilee ja paikassa tapahtuu kummia, välillä jossain kirjassa vähän tuoreempi juoni, mutta aika viime vuosina olikin sitten vähän erikoisempi jatkotarina. En täysin muista, miten se meni, mutta Ponitallilaiset, ainakin Repe ja Kikka taisivat jotenkin Repen äidin kautta sotkeentua johonkin mafiahommiin. Jossain kirjassa oli jotkut isot kisat, missä Repe kisasi äitiään vastaan ja jossain kohtaa mafiosot varastivat Kafkan ja veivät sen Italiaan (?). Repe ja Kikka tietysti lähti perään ja jollain ilveellä taisivat sen lopulta saada pelastettua. Näiden kirjojen jälkeen taas palattiin tähän perinteiseen :D Nummelan ponitalli muuten paloi myös jossain vaiheessa, minkä jälkeen talli siirtyi Linnavuoreen (se Penan perimä kartano).

Jos en nyt ihan väärin muista, niin Repen ja Kikan romanssi alkoi vähän noissa uudemmissa kirjoissa kuihtumaan, en ainakaan muista mitään romanttisia kohtauksia heidän välilleen. Itse taas aina toivoin, että Kristian olisi joskus tullut takaisin ja Kikka olisi sitten hänen kanssaan päätynyt yhteen, mutta eipä näin ainakaan vielä ole käynyt :(

Vanhemmista kirjoista muistan pitäneeni erityisesti Finnholmin kirouksesta ja Rautahevosesta, jotka liittyivät vahvasti yhteen. Mieleen jäi, että siellä paljastui Sirulla olleen sisko, jonka perhe oli luullut hukkuneen isän mukana kauan sitten. Nuo kirjat myös tuntuivat silloin muita jännemmiltä ja surullisemmilta.

Vierailija
398/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bettina oli Annikan adoptoitu pikkusisko.

Vierailija
399/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita vanhoja pollux-kirjoja haluaisin kyllä saada käsiini jostain. Täyttä laukkaa-sarja ja jotkut yksittäiset kirjat, joiden nimiä en enää muista, olivat omia suosikkejani. Harmittaa, että äitini heitti kaikki heppakirjani pois, kun muutin pois kotoa. Kirjastoistakin löytyy helposti Nummeloita tms, mutta polluxia ei löydy sitten mistään! Torista katselin äsken niin siellä on jotain, mutta taitaa hinta nousta postimaksujen kanssa liian korkeaksi omalle opiskelijalompakolle.

Mulla on vieläkin jossain vanhempien varastossa iso pino Polluxin kirjoja. Olisko sulla sähköpostia, jonka voisit laittaa tänne? En viitsisi heittää roskiin noita kirjoja, ja kirjasto ei ota vastaan. Eivät kuulemma ota kirjakerhokirjoja, kun niitä on jo entuudestaan.

Vierailija
400/735 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu muista sitä Pigletiä? Muistan vielä että kirjailijan nimi oli nan inger. Ja siinä kirjassa Pigletin perhe muutti uuteen taloon, Piglet laski ekana yönä uudessa kodissa ikkunaruudut, sai hevosen nimeltä Dawn (mutta muut luuli että se on Lawn kuin nurmikko) jne. Osaan varmaan sen kirjan vieläkin melkein ulkoa vaikka luin sen joskus 9-vuotiaana muutaman kerran :D . ja nyt olen 38 :D .

Muistan ainakin sellaisen kokoelmateoksen jossa oli monta kirjaa, kirjailija muistaakseni Inger Nan (?). Kirjan nimi oli Perheeseen tuli poni tms.  Taisi olla päiväkirjamuotoon kirjoitettu. Siinä oli ainakin päähähmon nimi Piglet ja muistan sitä ihmetelleeni :D

Hämärästi muistan tämän. Oliko kirjassa tytön perheellä rahasta tiukkaa ja usein tuotiin esille kuinka paljon ponin ylläpito maksaakaan?

Tämä olikin K.M. Peytonin Yli esteiden