Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!
Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?
Kommentit (735)
Ei ole Nummela-sarjaa, mutta muistaako kukaan Kaarina Huhtisen kirjaa Uusi leikki alkaa? Kansikuva täällä https://www.finlandiakirja.fi/fi/kaarina-huhtinen-uusi-leikki-alkaa-232…;
Tässä on päähenkilönä Hele, jolla on oma hevonen Bette (oikeasti Erzsebet tms. vaikea nimi). Hele käy pientä kyläkoulua ja on siellä vähän ulkopuolinen, koska luokalla on pariton määrä tyttöjä. Kaikki muuttuu, kun luokalle tulee uusi tyttö Emmi. Emmistä ja Helestä tulee ensin parhaat kaverit, mutta sitten kuvioihin tulee mukaan kateutta ja muuta draamaa.
Tää on yksi mulle parhaiten mieleen jääneistä hevoskirjoista. Jälkeenpäin ajatellen tässä on hyvää henkilökuvausta. Vaikka päähenkilöt on n. kuudesluokkalaisia, heitä ei ole kuvattu mitenkään lapsellisina ja viattomina, vaan varhaisteini-ikäisten väliset draamailut ja ystävyyssotkut on kirjoitettu todentuntuisesti. Muistan myös sen yksityiskohdan, että Emmi oli käynyt entisessä kotikaupungissaan Steiner-koulua, ja se vaikutti tosi mielenkiintoiselta itse tehtyine koulukirjoineen.
Vierailija kirjoitti:
Minä vuonna syntyneet olette lukeneet noita Nea-kirjoja? Itse olen -79 ja lainasin meidän kaupungin isoimmasta kirjastosta aina kaikki hevoskirjat, enkä ole koskaan kuullutkaan Neasta.
-85. Luin siihen asti, kun Nea osti uuden hevosen ja se yksi kiero poika (Jere?) sai huijattua Nean antamaan hevosensa Jerelle yhteen kilpailuun ja Nea joutui lopulta ratsastamaan salaa omalla hevosellaan ja lopulta hevonen loukkaantui.
Vierailija kirjoitti:
Noita vanhoja pollux-kirjoja haluaisin kyllä saada käsiini jostain. Täyttä laukkaa-sarja ja jotkut yksittäiset kirjat, joiden nimiä en enää muista, olivat omia suosikkejani. Harmittaa, että äitini heitti kaikki heppakirjani pois, kun muutin pois kotoa. Kirjastoistakin löytyy helposti Nummeloita tms, mutta polluxia ei löydy sitten mistään! Torista katselin äsken niin siellä on jotain, mutta taitaa hinta nousta postimaksujen kanssa liian korkeaksi omalle opiskelijalompakolle.
Olisikohan nyt hyvä hetki laittaa Polluxit myyntiin :D Nummeloista ja Haavikoista en luovu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Nummela-sarjaa, mutta muistaako kukaan Kaarina Huhtisen kirjaa Uusi leikki alkaa? Kansikuva täällä https://www.finlandiakirja.fi/fi/kaarina-huhtinen-uusi-leikki-alkaa-232…;
Tässä on päähenkilönä Hele, jolla on oma hevonen Bette (oikeasti Erzsebet tms. vaikea nimi). Hele käy pientä kyläkoulua ja on siellä vähän ulkopuolinen, koska luokalla on pariton määrä tyttöjä. Kaikki muuttuu, kun luokalle tulee uusi tyttö Emmi. Emmistä ja Helestä tulee ensin parhaat kaverit, mutta sitten kuvioihin tulee mukaan kateutta ja muuta draamaa.
Tää on yksi mulle parhaiten mieleen jääneistä hevoskirjoista. Jälkeenpäin ajatellen tässä on hyvää henkilökuvausta. Vaikka päähenkilöt on n. kuudesluokkalaisia, heitä ei ole kuvattu mitenkään lapsellisina ja viattomina, vaan varhaisteini-ikäisten väliset draamailut ja ystävyyssotkut on kirjoitettu todentuntuisesti. Muistan myös sen yksityiskohdan, että Emmi oli käynyt entisessä kotikaupungissaan Steiner-koulua, ja se vaikutti tosi mielenkiintoiselta itse tehtyine koulukirjoineen.
Muistan, luen vieläkin joskus uudelleen, hyvin kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenu ihan uusimpia Nummeloita? Onko edelleen sama meininki niissä? Mietin aina, että saako Kikka ja Repe lopussa toisensa :D
Noh, jos juonikuvauksen perusteella tuomitsen, niin... :D
"On jo juhannus, kun nummelalaiset pääsevät aloittamaan kesäleirin Peurajärven maalaismaisemissa. Etenkin tytöt ovat tyytyväisiä saadessaan yöpyä Titan perheen huvilalla. Joku kuitenkin hiippailee pihapiirissä öisin, ja kylällä kiertää huhu, että Kaislarannassa kummittelee. Ovatko tytöt vaarassa? Ketä heistä kartanonherran haamu on tullut etsimään?
Juhannusyön taikoja tehdessään leiriläiset kohtaavat yllättävän uhan. Kikka joutuu kesäyössä hengenvaaraan, josta vain Repen neuvokkuus voi hänet pelastaa..."
Kirjoittaakohan Jalo kaikki kirjat aina uudelleen, vai onko hänellä käytössä joku "täydennä puuttuvat kohdat" -tyylinen valmis runko?
Mä ihailin ysärillä Nea-kirjojen Minna Saksaa, vaikka hän olikin ilkeä Nealle. Näin Minnan mielessäni kauniina, hoikkana ja tyylikkäänä loistoratsastajana, jolla oli viimeisen päälle olevat ratsastuskamppeet. Mielikuvissani Minnalla oli myös keskiruskeat pitkät hiukset ja sen ajan muodin mukainen "föönikampaus" :D
Yhdessä alkupään kirjassa Nea pääsi Jonin mukaan viemään ontuvaa ponia hevosklinikalle. Minnaa ärsytti, kun "läski rillipää" tunki itsensä Jonin autoon. Samalla paljastettiin, että Minnalla&Jonilla oli ollut ainakin jonkinlaista autossa pussailua/kopelointia. Aika karua, jos Minna tosiaan oli kirjoissa joku 14-15v :D
Vierailija kirjoitti:
Mä ihailin ysärillä Nea-kirjojen Minna Saksaa, vaikka hän olikin ilkeä Nealle. Näin Minnan mielessäni kauniina, hoikkana ja tyylikkäänä loistoratsastajana, jolla oli viimeisen päälle olevat ratsastuskamppeet. Mielikuvissani Minnalla oli myös keskiruskeat pitkät hiukset ja sen ajan muodin mukainen "föönikampaus" :D
Yhdessä alkupään kirjassa Nea pääsi Jonin mukaan viemään ontuvaa ponia hevosklinikalle. Minnaa ärsytti, kun "läski rillipää" tunki itsensä Jonin autoon. Samalla paljastettiin, että Minnalla&Jonilla oli ollut ainakin jonkinlaista autossa pussailua/kopelointia. Aika karua, jos Minna tosiaan oli kirjoissa joku 14-15v :D
Mä muistan tuon klinikkacasen! Siellähän Nealta pääsi vahingossa poni pihalla irti ja tunnusti tämän kotimatkalla Jonille. Joni sitten kiitteli ja ällisteli, kuinka Nea oli niin umpirehellinen (Joni siis oli nähnyt tapauksen ikkunasta, muttei sanonut siitä mitään Nealle).
Mua jotenkin ärsytti, kun Nea sai tallilla aina "erityiskohtelua", vaikka olisi mokannut kuinka raskaasti. Itse olin myös ratsastajana aloittelija ja esim. Hubertusratsastus-tempauksesta olisi varmana langennut porttikielto tallille. Eikä mua muutenkaan ratsastuksenopettaja koskaan noteerannut mitenkään erityisemmin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenu ihan uusimpia Nummeloita? Onko edelleen sama meininki niissä? Mietin aina, että saako Kikka ja Repe lopussa toisensa :D
"On jo juhannus, kun nummelalaiset pääsevät aloittamaan kesäleirin Peurajärven maalaismaisemissa. Etenkin tytöt ovat tyytyväisiä saadessaan yöpyä Titan perheen huvilalla. Joku kuitenkin hiippailee pihapiirissä öisin, ja kylällä kiertää huhu, että Kaislarannassa kummittelee. Ovatko tytöt vaarassa? Ketä heistä kartanonherran haamu on tullut etsimään?
Juhannusyön taikoja tehdessään leiriläiset kohtaavat yllättävän uhan. Kikka joutuu kesäyössä hengenvaaraan, josta vain Repen neuvokkuus voi hänet pelastaa..."
Kirjoittaakohan Jalo kaikki kirjat aina uudelleen, vai onko hänellä käytössä joku "täydennä puuttuvat kohdat" -tyylinen valmis runko?
Toisaalta 10-vuotias minä olisi ollut aivan pähkinöinä juonikuvauksesta. Varsikin tuosta "Kikka joutuu kesäyössä hengenvaaraan, josta vain Repen neuvokkuus voi hänet pelastaa" kohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta 10-vuotias minä olisi ollut aivan pähkinöinä juonikuvauksesta. Varsikin tuosta "Kikka joutuu kesäyössä hengenvaaraan, josta vain Repen neuvokkuus voi hänet pelastaa" kohdasta.
Jännä miten juuri Kikan kohdalle sattuikin aina noita hengenvaaroja... Itse kyllä penskana olin sitä mieltä, että Kikka ja Repe vielä päätyvät yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita vanhoja pollux-kirjoja haluaisin kyllä saada käsiini jostain. Täyttä laukkaa-sarja ja jotkut yksittäiset kirjat, joiden nimiä en enää muista, olivat omia suosikkejani. Harmittaa, että äitini heitti kaikki heppakirjani pois, kun muutin pois kotoa. Kirjastoistakin löytyy helposti Nummeloita tms, mutta polluxia ei löydy sitten mistään! Torista katselin äsken niin siellä on jotain, mutta taitaa hinta nousta postimaksujen kanssa liian korkeaksi omalle opiskelijalompakolle.
Pollux-kirjoja on kyllä kirpputorit täynnä. Olin itse Polluxin jäsen joskus noin 1999-2001, ei tosin kaikkia paketteja tilattu. Ensimmäisestä paketista sain Takaisin satulaan -kirjan, joka säilyi lempparina. Antoi myös todella epärealistisia odotuksia ratsastusleirejä kohtaan :D Pollux-aikojeni klassikoista klassikoin oli kuitenkin Ääni menneisyydestä -äänikirja. Tässä muistaville:
Olen etsinyt näitä saakelin kirjoja kirppareilta vaikka kuinka usein, mutta ei ole löytynyt :D ehkä olen käynyt vain väärillä kirppareilla väärään aikaan.
- lainaamasi
Kokeiles antikvaari.fi, sieltä näyttää löytyvän vaikka mitä kun laittaa hakuun pollux.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:
http://nummelanponi.suntuubi.com/
Vieraskirjaankin on vastaillut.
Aika erikoista että tuolla neuvotaan lapsille miten he voisi hankkia rahaa ostaakseen Merjan kirjoja :D
Katsoin kanssa samaa😄 aika omituista puuhaa. Ehkä uusimmat kirjat eivät ole myyneet hyvin? Sivuillahan oli ilmoituskin, että Nummela-sarja loppuu.
Luin itse hevoskirjoista vain Nea-kirjoja ja mulla kesti tosi kauan päästä yli siitä, että englannin fantasy-sana oikeasti kirjoitetaan noin, se näytti mun mielestä tosi tyhmältä ässällä :D Nealla oli siis hevonen nimeltä Fantacy. Ja nyt taas tuo c-versio vasta tyhmältä näyttääkin :D
Muistaakseni jossain kirjassa Nealla oli myös kuuma salasuhde tämän aiemmin mainitun ilkeän Jeren kanssa. Ne tais olla molemmat ohjaajina jollain samalla leirillä jossa myös tapahtui kummia, esim. pilttuun ovet kolahtelivat auki vaikka ne oli suljettu illalla ja hevoset pääsivät syömään liikaa.
Se Leif-hahmo oli tosiaan ällöttävä ja läimi Neaa persuksille ja antoi märkiä suukkoja. Nea joutui aina piiloutumaan jonnekin kun kuuli Leifin tulevan paikalle. Ja mun käsityksen mukaan se oli oikeasti joku keski-ikäinen ukko eikä mikään nuori kuten vaikka Joni tai Jere.
Muistatteko sen niteen kun ne menivät Berliiniin paikalliselle klubille? Sitten Nea sai pimeässä ratsastaa karvaisella Dieter-ponilla. Oli muistaakseni 2010-luvulla ilmestynyt osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:
http://nummelanponi.suntuubi.com/
Vieraskirjaankin on vastaillut.
Aika erikoista että tuolla neuvotaan lapsille miten he voisi hankkia rahaa ostaakseen Merjan kirjoja :D
Sivut näyttää ihan joltain 12-vuotiaan fanin vuonna 2002 tekemiltä.
En voi käsittää että itse olen joskus kaikki noi kirjat melkeen lukenut mutta en muista sisällöstä enää mitään :D kaikki nämä kommentitkaan ei herätä muistikuvia paitsi nimet kuullostaa tutuilta.
Sivuilla olevien kommenttien kieliasun perusteella Merjalla on joku haamukirjoittaja. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä muistelen, että nainen joka piti Nealle hevosenhoitajakurssia kävi myös kuumana Joniin. Olisiko niillä ollut ihan suhdekin, ainakin nainen oli tallityttöjä vanhempi? Sitten hän mokasi jotain kurssia pitäessään ja sai läksytyksen Jonilta, varmaan Nea liittyi jollai lailla tähänkin kuvioon.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL4-YmN5Q4feQ-fYqI_CdEHLqGW_1AqfDw
Youtubesta löytyy Polluxin äänikirjat. Mulla oli muistaakseni nämä kaikki. Nää oli silloin niin jänniä! Sinikka Sokka on hyvä lukija.