Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!

Vierailija
20.11.2019 |

Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?

Kommentit (735)

Vierailija
321/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan sellaista heppakirjaa missä tyttö perheineen muuttaa taloon jonka pihalla on talli. Tyttö löytää tallista hevosen joka onkin oikeasti aavehevonen. En muista miten jatkuu, mutta oli suosikkikirjani kun oli jotenkin niin jännittävä ja kohtalokas. 

Angela Dorsey - Vanhan tallin vanki

Aavehevonen oli ollut eläessään mustangivarsa, jonka karjapaimenet ottivat kiinni. Hevonen oli ollut kuitenkin niin vihamielinen, että ihmiset eivät uskaltaneet siihen lopulta enää koskea, vaan jättivät talliin nääntymään. Yksi karjapaimenista halvaantui tätä hevosta käsitellessä ja nimesi hevosen Vapaudeksi tämän kiusaksi

Vapauden alettua kummitella talli hylättiin. Parikymmentä vuotta myöhemmin päähenkilö muutti tontille, jolla talli sijaitsi ja kaverinsa kanssa hän huomasi aaveen aika äkkiä,sillä hänen hevonensa majaili hylätyssä tallissa. Lopulta tytöt ystävystyivät Vapauden kanssa ja kaivoivat tämän luurangon haudasta, Vapaus oli siis haudattu tallin maalattiaan ketjut jaloissa ja se oli symboloinut vankeutta, josta Vapaus ei pääsisi irti kuolemankaan jälkeen. Lopulta talli kuitenkin syttyi palamaan ja aave pääsi sitä myötä vapaaksi. Päähenkilön hevonen tulikin pian sen jälkeen tiineeksi ja myöhemmin synnytti mustan varsan. Tytöt huomasivat heti, että se oli Vapaus. Kirjoja tuli pari lisää vielä ja niissä Vapaus oli tosiaan ihan elävä hevonen

Vierailija
322/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:

http://nummelanponi.suntuubi.com/

Vieraskirjaankin on vastaillut.

Voi apua nuo näköiskuvat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketju käsitteleekin pääasiassa iki-ihania Nummeloita, niin pakko ohiksena mainita että muistaako kukaan lukeneensa Dawson's Creek-kirjoja? Sen sarjanhan nyt muistanee jokainen, mutta entä kirjat? Itse tykkäsin näistä pentuna, oli kaikkea hullua draamaa tarjolla. Aloitin kirjojen lukemisen jostain kolmannen kirjan kohdalta, ja sattui semmoinen kömmähdys että en ymmärtänyt että erästä hahmoa nimeltä Josephine kutsutaan syystä tai toisesta Joeyksi, joten kuvittelin tämän sitten tietenkin nimen perusteella pojaksi.. Loksahti alakouluikäiseltä minulta leuka lattiaan kun Dawson haaveksi suudelmoinnista upean Joeyn kanssa. :D 

Näissäkin kirjoissa oli ihan hiton omituisia juttuja, yhdessä kirjassa mm. Dawsonin isä opetti poikaansa suutelemaan jonkun ihmeen kumisen naamarin avulla, siis eivät tietenkään suudelleet toisiaan, vaan isä piti naamaria käsissään tms :D Tietenkin tämä ihana Joey purjehti paikalle ja näki koko homman.. 

Vierailija
324/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuonna syntyneet olette lukeneet noita Nea-kirjoja? Itse olen -79 ja lainasin meidän kaupungin isoimmasta kirjastosta aina kaikki hevoskirjat, enkä ole koskaan kuullutkaan Neasta.

Vierailija
325/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ilmeisesti Merjan ylläpitämä sivu:

http://nummelanponi.suntuubi.com/

Vieraskirjaankin on vastaillut.

Voi apua nuo näköiskuvat!

Apua :D naurattaa ihan hulluna nuo näköiskuvat, en kuvitellut niitä tyyppejä OLLENKAAN tuon näköisiksi, eikä varmaan kukaan muukaan. Eihän nuo hyvällä tahdollakaan ole suomalaispentujen näköisiä. 

Mutta ihanat sivut, tosi sympaattiset jotenkin. 

Vierailija
326/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puettiinko jossain sarjan osassa Repe naiseksi? Muistan hämärästi keltaisen kaftaanin Kikan äidin tai Päkän vaatekaapista ja olisiko korkkaritkin olleet. Vai olenko keksinyt tämän itse?

Kyllä puettiin! Mutta en muista miksi. :D

Muistaakseni ne naamioi Repen jotain varten :D

Repe itse pukeutui. Päkä taisi pitää naamiaiset ja kukaan ei tunnistanut hemaisevaa vatsatanssijaa ja tytöt ihmettelivät, mihin Repe oli mennyt. Pena taisi jopa ihastuakin tanssijaan ja jossain vaiheessa tuomari ilmoitti, että kakkoseksi tuli Repe Jussila. Tytöt vähän ihmettelivät, että miten, kun ei se Repe ollut paikallakaan, mutta sitten vatsatanssija tuli hakemaan palkinnon ja otti peruukin päästä. Penaa nolotti

Vierailija
327/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi Läski-Lairasta. Raila oli päähenkilö Marvi Jalon kevät tulee, hevostyttö ja hevostytön syksy kirjoissa. Näissä kirjoissa oli komea Jiri johon kaikki tallitytöt oli ihastuneet. Jiri asui Ruotsissa ja sillä oli joku munuaisvika, oli keltainen? Ja kaunis vanhempi tallityttö Anu. Yllätys yllätys Raila kuitenkin nappasi Jirin Anulta.

Tää on paras ketju AV:lla aikoihin! Ihania muistoja!

Vierailija
328/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan, miten Nea-sarjassa yhden päähenkilöistä sukunimi vaihteli jatkuvasti? Joku miespuolinen ratsastuksen opettaja tms... Oli välillä Aromaa, Ahomaa tai jopa Arhomaa. Raivostutti, eikö kirjailija todella muista kehittämänsä hahmon nimeä!

Vierailija
329/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta suntuubista:

"

REPE JUSSILA

Minäkin asun omakotitalossa Valkeakoskella. Isäni nimi on Carl Peter, hän on ammatiltaan lentokoneinsinööri. Isä on suomalainen ja äitini suku tulee Italiasta, Cavalli di Antinean kuuluisalta hevostilalta. Serkkuni on Rick Marone ja olemme hyviä ystäviä. Rick on oikea hevoskuiskaaja. Antinean tilalla kasvatetaan kilpahevosia. Äitini Maria Carena meni naimisiin isäni kanssa, mutta he ovat eronneet ja olen aina kärsinyt asiasta. Suurin lohdutukseni on puolalainen ruuna Kafka. Olen aikaisemmin seurustellut Siru Kantolan kanssa, mutta nyt Kikka valloitti sydämeni."

Miksi mulle tulee niin paha mielikuva Päivien Viemää -saippuan DiMeran lipevästä suvusta ja Repestä niiden perillisenä EJ Dimerana XD

Vierailija
330/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puettiinko jossain sarjan osassa Repe naiseksi? Muistan hämärästi keltaisen kaftaanin Kikan äidin tai Päkän vaatekaapista ja olisiko korkkaritkin olleet. Vai olenko keksinyt tämän itse?

Kyllä puettiin! Mutta en muista miksi. :D

Muistaakseni ne naamioi Repen jotain varten :D

Repe itse pukeutui. Päkä taisi pitää naamiaiset ja kukaan ei tunnistanut hemaisevaa vatsatanssijaa ja tytöt ihmettelivät, mihin Repe oli mennyt. Pena taisi jopa ihastuakin tanssijaan ja jossain vaiheessa tuomari ilmoitti, että kakkoseksi tuli Repe Jussila. Tytöt vähän ihmettelivät, että miten, kun ei se Repe ollut paikallakaan, mutta sitten vatsatanssija tuli hakemaan palkinnon ja otti peruukin päästä. Penaa nolotti

Pena ihastui kaikkeen liikkuvaan?

Vierailija
331/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kafkallehan syötettiin aina turkinpippureita

Vierailija
332/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vuonna syntyneet olette lukeneet noita Nea-kirjoja? Itse olen -79 ja lainasin meidän kaupungin isoimmasta kirjastosta aina kaikki hevoskirjat, enkä ole koskaan kuullutkaan Neasta.

Mä olen syntynyt -80 ja luin Nea kirjoja.

Vierailija
333/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten. Muistaako kukaan tällaista kirjaa tai kirjasarjaa? Tää ei siis ole Nummela-sarja.

- Vaalea kansi, ehkä jotain lumessa/yöllä laukkaavia hevosia. Tarinassa oli jotain kuutamoratsastusta? 

- Sarjan nimessä saattoi olla ratsu tai ratsutila.

- Joku hevonen pääsi karkuun ja juuttui ojaan, mutta saatiin pelastettua. 

- Sitten oli myös joku kohtaus, jossa löydettiin huonokuntoisia hevosia ja niitä pelastettiin tekemällä aidat paalinarusta.

Soittaako  kenelläkään kelloja? Muistan, että luin tätä kirjaa/kirjasarjaa moneen kertaan ja rakastin sitä! 

Maria Eräsen Ratsumajatalo sarja. On sivuttu tässäkin ketjussa. :) Sijoittuu Ranskaan.

Vierailija
334/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten. Muistaako kukaan tällaista kirjaa tai kirjasarjaa? Tää ei siis ole Nummela-sarja.

- Vaalea kansi, ehkä jotain lumessa/yöllä laukkaavia hevosia. Tarinassa oli jotain kuutamoratsastusta? 

- Sarjan nimessä saattoi olla ratsu tai ratsutila.

- Joku hevonen pääsi karkuun ja juuttui ojaan, mutta saatiin pelastettua. 

- Sitten oli myös joku kohtaus, jossa löydettiin huonokuntoisia hevosia ja niitä pelastettiin tekemällä aidat paalinarusta.

Soittaako  kenelläkään kelloja? Muistan, että luin tätä kirjaa/kirjasarjaa moneen kertaan ja rakastin sitä! 

Hämärä muistikuva.

Vierailija
335/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun mietin niin se pena olikin ehkä mun lempihahmo :'DD en tosin muista muuta kuin että oli sisältä aika pehmo, piti vaan mennä vähän syvemmälle sen nähdäkseen :'D

Vierailija
336/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-78 tosin ehdin lukea vain sarjan pari ensimmäistä osaa ennen kuin heppakirja innostus meni ohi.

Vierailija
337/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää Nea kirjoissa eräs asia.

Luin nimittäin vasta pari ihan uusinta viime vuosina ilmestynyttä Nea-kirjaa. Siis kun Neaahan kiusattiin tallilla vuosikausia. Sitten Nea sai Fantasyn, kehittyi ratsastajana, aikuistui jne. Ja tippui sitten Goofyn selästä, joutui sairaalaan ja sinne tuli myös Minna ja he ystävystyivät. Taisivat myös juoda alkoholia salaa jne.

No, näissä uusimmissa tarina jatkuu edellisistä kirjoista, mutta Minna on taas yhtä ilkeä kuin ennenkin ja tytöt haukkuvat taas Neaa aloittelijaksi koska tällä ei ole enää omaa hevosta. Ihan naurettavaa Merja Jalolta mielestäni.

Minuakin ärsyttää tämä. Nean pitkään rakennettu kehityskaari pistettiin romuksi ja laihtunut, kokenut ratsastaja, joka oli löytänyt paikkansa talliporukasta taantui ensimmäisten kirjojen Räjähtäneeksi rillipääksi. Poikaystävä jätti ja alkoi taas kiusata, hevonen kuoli, kaveritkin alkoivat taas kiusata, kilot tulivat takaisin ja liikunnallisuus lähti sitä myötä. Mitäs nyt, toistaako juoni itseään seuraavien kahdenkymmenen uudemman kirjan kautta? Itse lopetin lukemisen, kun Nean rappio alkoi. Ei sitä ikuisuuksiin jaksa katsoa saman hahmon rääkkäämistä, etenkin, kun se ei näköjään johda juonellisesti mihinkään.

Vierailija
338/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin äsken sitä Raila-sarjaa ja suihkussa tuli mieleeni että sillä Jirillähän täytyi olla maksassa vikaa jos oli keltainen... ettei olis ollu hepatiitti ja saanut sen huumeiden käytöstä?!? Muistaako joku muu tätä?

Vierailija
339/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-81 ehdin myös lukea vain muutaman Nea kirjan.

Vierailija
340/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Merja alkanut uusimmissa kirjoissa unohtelemaan rotuja ja nimiä. Esim. Della on aina ollut new forestin poni,mutta uusimmissa on kirjoittanut myös Dellan olevan issikka Muffen lisäksi. Vähän suututti! :D

Enkä ole tajunnutkaan että Nummelan ponitalli sijaitsee jossain Valkeakoskella, kun aina jonnekkin saaristoon menossa. Pienenä kuvittelin heidän asuvan pk-seudulla ja nyt myöhemmin jossain Turun seudulla. Mennyt ihan ohitse tuo Valkeakoski.

Neahan asuu Salossa ot

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän