Miksi annetaan lapselle nimi jota ei kuitenkaan haluta käyttää?
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Teen töitä nuorien parissa ja olen nyt jo tämän lukuvuoden aikana törmännyt ainakin Jenniferiin jota vanhemmatkin kutsuvat vaan Jenniksi, Charlottaan jota kutsutaan Lottaksi ja Gabriellaan joka on Ella vaan. Ei tämä minua toki haittaa, mutta olisi ihan mielenkiinnosta mukava kuulla, että miksi ei voida vain antaa nimeksi vaikka nyt se Lotta jos kerran Lottaksi halutaan tyttöä kutsua?
Kommentit (213)
Ihmettelen samaa. Nimi on Aleksanteri, koko perhe ja kaikki muutkin sanovat Santtu. No miksei voinut suoraan antaa nimeksi Santtu.
Tai Mimosa. En ole kuullut koskaan käytettävän muuta nimeä kuin Mimmi.
Kuulostaa niin hienolta ja kansainväliseltä!
No mä ajattelisin että lempinimet ja nimet on ihan eri asia. Tunnen esimerkiksi Katariinan, jota on ensimmäisen kerran kutsuttu Katariinaksi vasta aikuisiällä. Lapsena se oli aina Kata tai jotain muuta. Silti mä koen että Katariina on paljon parempi nimi aikuiselle kuin Kata. Samoin Aleksanteri vs. Santtu, tai Mimosa vs. Mimmi. Ap:n esimerkit on aika erikoisia ihan suomenkielisten nimiksi. Olettaisin että ainakin toinen vanhemmista on ulkomaalainen kun on noin eksoottiset nimet haluttu antaa. Tai ehkä suomenruotsalainen?
Koska se on lempinimi. Mullekin olis varmaan pitänyt antaa nimeksi Jokke, eikä Johanna 😄
Vierailija kirjoitti:
No mä ajattelisin että lempinimet ja nimet on ihan eri asia. Tunnen esimerkiksi Katariinan, jota on ensimmäisen kerran kutsuttu Katariinaksi vasta aikuisiällä. Lapsena se oli aina Kata tai jotain muuta. Silti mä koen että Katariina on paljon parempi nimi aikuiselle kuin Kata. Samoin Aleksanteri vs. Santtu, tai Mimosa vs. Mimmi. Ap:n esimerkit on aika erikoisia ihan suomenkielisten nimiksi. Olettaisin että ainakin toinen vanhemmista on ulkomaalainen kun on noin eksoottiset nimet haluttu antaa. Tai ehkä suomenruotsalainen?
Näistä esimerkeistä ainakin kaksi ensimmäistä ovat ihan kantasuomalaisia. Sukunimetkin tyyliin Virtanen tai Korhonen. Tuo viimeinen voisi tosiaan olla suomenruotsalainen tms.
Ap
Sitä ihmettelen, miksei kutsuta oikealla nimellä, esim.jos on nimi kauko, se on kake ja väinö väne, kauheampi nimi se lempinimi on.
Vierailija kirjoitti:
Johanna on nanna .
Onneksi kukaan ei _ikinä_ ole kutsunut tuolla nimellä.
Tai annetaan nimet mutta kutsumanimenä käytetään toista nimeä..näin on sattunut kummilapsen ja hänen sisarusten kohdalla.Jo ristiäisissä ilmoitettiin että toinen nimi on kutsumanimenä sitten. Mitä järkee en tajuu..oisvat antaneet sitten sellaset nimet että ei tartte selitellä jokapaikassa että joo se ei oo mun kutsumanimi vaan se toinen nimi. Omilla on kuiteskin vuosien saatossa tullut lyhenteet käyttöön kun on niin kuulemma "pitkät" nimet eli ihan Valtsu ja Sussu isoveljellä ei sentään oo lyhennettyä kun on lyhyt nimikin.
Kyllä vanhemmat varmaan saa kiitosta näistä nykyajan nimistä varmaan jossain vaiheessa kun omassa työssäkin kuulen nimiä Sabrina, Lumi, Stefania, Carola,Joose,Jimbo jne ja ihan supisuomalaisia ovat...
Vain pöntöille ihmisille tämä on ongelma.
"Miksei vaan antanu nimeks Väpä, jos Väinöä kerran sillä nimityksellä kutsutaan?!"
Ap:n esimerkit kuulostavat sen verran teennäisiltä, etten usko niihin.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä!
Munkin nimeä väännettään Anskuksi, Antuksi, Annukaksi. Lähimmäiset ja ydstävät. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kastenimi Anne.
Lapsillani taas pitkät nimet, kutsumanimet lyhennyksiä näistä.
Tässä taas vähän niinku omenat ja päärynät vertauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Munkin nimeä väännettään Anskuksi, Antuksi, Annukaksi. Lähimmäiset ja ydstävät. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kastenimi Anne.
Lempinimet tietty.
Vierailija kirjoitti:
Näin kertoo meille Anni Annika. Omena vai päärynä, siinäpä päivän pohtimisaihe.
Mulla on tyttö Lilian, jota kutsutaan Liliksi. Halusin, että saa itse valita aikuisena onko nimenä Lili vai Lilian.
Onko aloittajalle venäläinen nimikäytäntö tuttu? Voisit hämmästyä...
Mutta mistä sä tiedät, mitä nuo vanhemmat ovat nimeä antaessaan ajatelleet? Tiedätkö varmasti, että he ovat suunnitelleet kutsuvansa Gabriellaa Ellaksi, vai onko lempinimi kuitenkin sitten muovautunut arjessa?
Meillä lapsella on toinen nimi kutsumanimenä, koska muuttuisi adjektiiviksi ensimmäisenä. Esim. "Armas Matti" kuulostaa vähän hassulta, mutta "Matti Armas" korostaa nimimerkitystä. Sitten poikaa kuitenkin luontevasti kutsutaan "Armakseksi", ei vielä oikein etunimeään muistakaan arjessa.
Vietän kieltämättä toisinaan unettomia öitä ajatellen, että tämä valintamme saattaisi jotakuta häiritä tai ihmetyttää. ;)
Toisaalta taas mies olisi halunnut antaa tyttärellemme tuon nimen "Charlotta" (aivan suomalaisia olemme suomalaisine sukuniminemme), ja kieltäydyin siitä ehdottomasti. :D Monestakin syystä, mutta yhtenä se, että Lotta se kuitenkin aina olisi. Pidän lempinimistä, mutta haluan nimenkin olevan lausuttavissa.
Koska ollaan NIIN kansainvälisiä. Mutta lempinimet on ihan normaali juttu. Lapsi on voinut itsekkin jossain vaiheessa sanoa, että "Ihan Jenna vaan".