Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syistä sait lapsena piiskaa/luunappeja/tukkapöllyä?

Vierailija
19.11.2019 |

Voit mainita myös syntymävuotesi. Itse olen 88 ja sain kaksi kertaa vyöstä takapuolelle. Toisen kerran kun pudotin vahingossa videokameran, jolla kuvasin (ironista kyllä) omia 5v syntymäpäiviäni. Toisen kerran kun heitin voileivän päin isän naamaa.

Tukkapöllyä äidiltä joskus, jos en yhtään kuunnellut.

Eipä näistä ole mitään traumoja jäänyt mutta omia lapsiani en kykenisi satuttamaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin tyttö, joka syntyi vuonna 1965.

Vierailija
2/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ollut isäpuoleni biologinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89

En mistään, ikinä. Meillä vanhemmat osasi kasvattaa lapsensa kunnioittamaan ja käyttäytymään fiksusti. Ja kun oli kunnioitusta niin ei siinä tarvinnut vanhemman väkivallalla uhkailla tai uhkauksia toteuttaa. 

Kaverin perheessä taas hutkittiin jatkuvasti. Ensimmäisellä kerralla kun kaverini äiti nappasi kaverini pikkusiskoa hiuksista ja antoi luunappia silmien salamoidessa niin menin vessaan itkemään. Ei sellainen ole vanhemmuutta.

Vierailija
4/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyttö"-62, sain remmistä, risusta joka oli varta vasten uunin hellan reunalla, mattopiiskasta ja kämmenellä. Syitä oli monia. Tuhma en ollut mutta syy aina löytyi ja kun kasvoin, isäpuoli piti kiinni ja äiti antoi palaa. Myöhemmin tuli isäpuolen kämmenellä lyönnit takalistoon ja joskus avokämmen naamaan. Jo lapsena piti siivota koko koti ennen kuin tulivat töistä. Jos joku osa alue oli tekemättä, sitä kiukkua on vaikea ymmärtää. 16 vuotiaana oli viimeinen kerta. Pyysin apua ystäväni vanhemmilta ja he ilmoittivat lastensuojeluun. Äiti kävi keskustelemassa ja minua neuvottiin ottamaan yhteyttä poliisiin jos isäpuoleni vielä koskisi minuun. 

Vierailija
5/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttönä käyttäydyin liian riehakkaasti, olin kova-ääninen, jääräpäinen, uhkarohkea ja onnettomuusaltis. Aina en vaan ajatellut asioita loppuun asti. Olin liian impulsiivinen, kokeilin rajojani ja elin hetkessä.

Ymärrän todella hyvin, kuinka vanhemmillani meni hermot. Oma poikani (nuori aikuinen nykyään), on ollut täysin samanlainen. Onneksi tytär on ollut rauhallisempi ja tasaisempi tapaus.

Vierailija
6/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään - vanhempani olivat jo 60-70-luvulla niin edistyksellisiä, etteivät uskoneet ruumiilliseen kuritukseen. Olivat tavallisia työläisiä, mutta näköjään useimpia naapureitaan humaanimpia. Parin muunkin naapurin lapset säästyivät ruumiilliselta kuritukselta, ja meistä kaikista tuli kunnon kansalaisia ja veronmaksajia. Niin tuli kai niistäkin, joita kuritettiin ahkerasti milloin mitenkin. Muistan vieläkin, miten jotkut kavereistani pelkäsivät saavansa piiskaa tai tukkapöllyä milloin mistäkin. Yksi kaverini pistettiin arestiin pimeään kellariin (en tiedä, kuinka pitkäksi aikaa kerrallaan), ja hän sai siitä elinikäiset traumat. Hän ei kuulemma vieläkään uskalla mennä pimeisiin kellareihin, komeroihin tms. ja pelkää nukkua täysin pimeässä.

Vierailija
7/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttelin,kun äiti kampasi ja tukkaani.Sain tukkapöllyä.

Vierailija
8/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset vanhemmat. Tätä painotettiin, hyvä perhe muka, 80-luvulla. Piiskattu on risulla, vyöllä, henkarilla ainakin. Useita kertoja, ei edes itsellä havaintoa syystä. Olin vaan jotenkin vääränlainen? Olin aika vanha ennenkuin tajusin, että tämä ei ole normaalia.

Vierailija
9/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappelu veljen kanssa oli useimmin tukkapöllyn syy.

Kerran isäni astui purkamani herätyskellon hammasrattaan päälle, kiroili kamalasti, en muista "kävelikö karhu sammalikossa" sillä kertaa.

Olen syntynyt 1971

Vierailija
10/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin tavaratalojen rullaportaisiin ajelemaan, vaikkei olisi saanut pihasta poistua.

Vierailija
11/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uppiniskaisuudesta" ja "jumpittamisesta". Näitä termejä meillä käytettiin.

Minulla on itsestäni lapsena sellainen muistikuva, että olin aina vähän kärttyinen ja eri mieltä vanhempieni kanssa. Ajauduin helposti riitoihin sisarusteni kanssa ja minä otin selkääni silloinkin, kun riidan haastaja en ollut minä.

Toisaalta olin hyvin herkkä runotyttö ja luonnonlapsi. Podin varmaan jotain maailmantuskaa jo silloin ja ymmärrystä vanhemmiltani ei herunut. Kaikki haihattelu nitistettiin piiskalla.

Vm. - 78.

Omia lapsiani olen vain hellinyt.

Vierailija
12/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistamisesta. Äitiä ei saanut kyseenalaistaa mistään. Sana oli laki. Jos tein päinvastoin, niin tuli tukkapöllyä ja haukut " Miksi teet erilailla?" " Oletko sairas kun olet erilainen kun muut?!" "Hullu!"

Ja mitäkö tein väärin: esim. aloitin tiskaamisen lautasista kun piti pestä kulhot. yms. yhtä "vakavaa ja hullua". Jos kyseenlalaistin tavan tehdä asioita ja anoin, että toisellakin tapaa saa halutun lopputuloksen.

Ja kun kysyin: Miksi ei voi pestä kulhoja ensin niin vastaus oli koska lautaset pestään koska hän sanoi niin.

No myöhemmin minuta tuli oikea "hullu" ja ravaan terapiassa. Ja sekin on vaan äidin mielestä liioittelua. :')

Vierailija
13/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tukkapöllyä, koska tuijotin ikkunasta ja haaveilin, vaikka olisi pitänyt syödä. Tää oli ainutkertainen tapaus, muistaakseni. -84

Vierailija
14/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1964 syntynyt nainen. Meillä ei kuritettu koskaan. Minua ei ole kukaan milloinkaan aikuisenakaan lyönyt. Aivan vieras käsite minulle.

Vierailija
15/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin välillä aika itsepäinen penska, sain tukkapöllyä (meillä niivitettiin) ja luunappeja. Selkäsaunoja en saanut koskaan, mitä nyt kerran oli hilkulla, mutta pääsin karkuun. Kuulun suuriin ikäluokkiin.

Vierailija
16/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaa tuli kun olin vanhemmille tottelematon. Hyvä niin.

Vierailija
17/26 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-98 ja en kyl muista mistä, mutta kyllä monesti luunappeja annettiin ja tunnapöllyjä. kerran myö korvasta vedettiin ulos huoneesta.

Vierailija
18/26 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isältä selkään kolme kertaa, viimeisellä kerralla olin jo 14-vuotias. Paljaalle pyllylle avokämmenellä tai nahkavyöllä, syinä kaljan juominen ja tupakointi, varoitus koulusta ja huumekokeilu.

Vierailija
19/26 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit mainita myös syntymävuotesi. Itse olen 88 ja sain kaksi kertaa vyöstä takapuolelle. Toisen kerran kun pudotin vahingossa videokameran, jolla kuvasin (ironista kyllä) omia 5v syntymäpäiviäni. Toisen kerran kun heitin voileivän päin isän naamaa.

Tukkapöllyä äidiltä joskus, jos en yhtään kuunnellut.

Eipä näistä ole mitään traumoja jäänyt mutta omia lapsiani en kykenisi satuttamaan.

-

Syntynyt v.1965, kotimuistutukset (2 kpl) koulusta, vaadittiin vanhemman allekirjoitus ja oli pakko näyttää muistutus, remmiä tuli.

Vierailija
20/26 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piiskaa tuli kun olin vanhemmille tottelematon. Hyvä niin.

Kerran karkasin kavereitten kanssa ulos kovalla vesisateella, tietenkin ilman mitään sadevehkeitä vaikka niitä oli käsketty käyttää. Sotkin ja kastelin itseni oikein kunnolla. Siitä tuli sitten kunnon selkäsauna, remmiä, luunappeja ja arestia. Siitä lähtien minun oli pakko käyttää kuravaatteita ja kumppareita pienimmälläkin sateella, myös koulussa.

Jos jotain yritin sanoa niin kysyttiin että haluatko taas remmistä. Tällä lailla tämä nöyryyttävä rangaistus jatkui vuosikaudet, olin jo pitkällä toisella kymmenellä ja elettiin ihan 70 luvun alkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän