Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuutteen oireet

Vierailija
18.11.2019 |

Mitä oireita teillä oli, kun kärsitte raudanpuutteesta? Kävin verikokeissa lähinnä pahan väsymyksen takia, mutta on ollut paljon muitakin oireita. Kaikki arvot ok, hemoglobiini ok mutta ajattelin silti vielä mittauttaa varastoraudan. Millaisia oireita teillä oli kun todettiin alhainen varastorauta?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneetti ei tartu ihoon.

Vierailija
42/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneetti ei tartu ihoon.

No hehheheh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute on eri asia kuin varastoraudan vähyys. Raudanpuutteessa raudasta on jo puutetta, mikä häiritsee elimistön toimintaa, etenkin verenpunan (eli lääketieteellisen termin "hemoglobiini" (engl. "hemoglobine") )muodostumista, koska tässä punasolujen hapensitojaproteiinissa tarvitaan rautaa, tämä molekyyli koostuu kahdesta parista alayksikköjä sekä neljästä hemiyhdisteestä. Hemi on porfyriinirengas, jonka keskellä on rautaioni, kukin hemi voi sitoa yhden molekyylin happea reversiibelisti eli yhdessä verenpunamolekyylissä voidaan kuljettaa neljä happimolekyyliä. Juuri tuo rautaioni vastaa tässä molekyylissä sen kyvystä sitoa näitä happimolekyylejä veressä kuljetettavaksi, happimolekyyli muodostaa tuon rautaionin kanssa reversiibelin melko heikon kemiallisen ioni-molekyyli -sidoksen.

Verenpuna antaa nimensä mukaisesti verelle sen voimakkaan punaisen värin, veri on hyvin värjäävää juuri verenpunan takia, ruokalusikallinen verta ämpärilliseen vettä saa koko ämpärin veden näyttämään aivan punaiselle. Etenkin hapettunut veri on hyvin kirkkaan punaista. Hemoglobiini onkin tärkeytensä takia eräs yleisimpiä lääketieteellisiä laboratorioarvoja joita sairailta ja terveystarkastuksissa myös terveiltä mitataan.

Kun raudasta alkaa ilmetä puutetta se heijastuu ensimmäisenä juuri hemoglobiiniin sen sisältämän poikkeuksellisen suuren rautamäärän takia, raudanpuutteessa elimistö ei enää kykene tuottamaan tätä verenpunaa normaalissa määrin. Lun varastoja on vielä jäljellä ei varsinaisesti hätää ole: hemoglobiinia kuten muitakin rautaa sisältäviä tarpeellisia molekyylejä voidaan vielä tuottaa riittävästi, vaikka varastot vähissä olisivatkin. Kun varastot ovat lopussa niin silloin tuotanto tietysti häiriintyy. Sama kuin jos autossa on tankissa bensaa: vaikka 60 litran bensatankissa olisi bensaa jäljellä vielä litrakin auto kulkee normaalisti, mutta kun varasto eli tankki on tyhjä alkaa moottori ensin yskiä ennen kuin se sammuu kokonaan. Vaikka seerumin ferritiini olisi esim. 5 on rautaa vielä riittävästi jäljellä siten ettei hemoglobiini laske, mutta "tankki" alkaa olla aika tyhjä jo. Jos ferritiini on noin 2 alkaa hemoglobiini laskea, varasto eli "tankki" alkaa olla aika tyhjä ja kone alkaa yskiä, kun raudanpuute on niin syvää että tankki on kokonaan tyhjä eikä elimistössä ole rautaa oikeastaan yhtään mistä muodostaa hemoglobiinia ja muita rautapitoisia molekyylejä niin moottori sammuu kokonaan. Ferritiini on lisäksi ns. akuutin faasin proteiini, jonka pitoisuus seerumissa kasvaa esim. tulehdustiloissa, jolloin rautavarastoista saattaa saada liian hyvän kuvan siihen nähden paljonko rautaa varastossa oikeasti on, esim. tiukassa flunssassa voi seerumin ferritiini näyttää liian korkeaa tulosta. Ferritiinin tavoitearvona voitaneen pitää noin tasoa 50, mieluummin 75. Kuitenkaan raudanpuutteesta ei ole kyse käytännössä jos arvo on yli 5, hemoglobiini alkaa laskea vasta arvoilla 3-5, joskus jo arvolla 7 tosin. Riittämättöminä varastoina aikuisilla pidetään arvoja alle 15. Rauta on melkoinen myrkky elimistölle ja siksi sen imeytyminen on hyvin hienosti säädelty suolessa: mitä alhaisemmat varastot ovat sen tehokkaammin rauta imeytyy ja mitä täydemmät varastot ovat sen heikommin se imeytyy. Varastojen ollessa täynnä se ei imeydy käytännössä lainkaan ja niinpä vaikka rautaa söisi päivittäin 10 kertaa yli tarpeen ei rautaa kerry elimistöön paitsi melko harvinaisessa raudankertymäsairaudessa eli hemokromatoosissa, missä rautaa kertyy elimistöön liikaa raudan imeytyessä suolistosta liian hyvin vaikka sitä olisi jo tarpeeksi mistä aiheutuu mm. maksavaurio, sydänlihassairaus, diabetes yms.

Ei. Rautaa voi olla vielä verenkierrossa mutta ei kudoksissa. Eli sitä ei riitä elimistöjen toimintaan, hiusten pysymiseen päässä jne. Näin oon ymmärtänyt. Eli oireet esim. Levottomat jalat voi olla pahat.

Kuka haluu olla kalju nainen, sinäkö?

Sanoppa, pitäisikö lisärautaa syödä kun hb on lroonisesti n.157 eli yli viitteen, mutta pahat raudanpuutosoireet ja ferr arvo n.20. No totta kai, ei sillä hb n kannalta mitään telemistä ole vaan että ihminen pystyy nukkumaan ilman levottomia jalkoja ja tukka pysyy päässä, ja muisti toimii. Olkootsa hb mitä tahansa.

Vierailija
44/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan terveyskeskuslääkäri tehdä lähetettä noihin kokeisiin vaikka hemoglobiini olisi todettu normaaliksi, mutta raudanpuutteeseen viittaavia oireita selkeästi olisi ollut jo kauan? Vai onko ainoa vaihtoehto maksaa omasta pussista?

Tuskin suostuu, käy itse tarkistamassa.

Vierailija
45/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On naurettavaa, että lääkäri toteaa hemoglobiinin olevan normaali ja siten ei tarvetta tarkistaa varastorautaa. Luulisi olevan ihan selvää, että hemoglobiini voi olla ok vaikka rauta-arvot todellisuudessa olisivat tosi alhaiset.

Hemoglobiini on kuitenkin se arvo millä on merkitystä voinnille ja jonka mataluus ne oireet aiheuttaa. Niiden muiden rauta-arvojen osalta on merkitystä lähinnä sen matalan hemoglobiinin syyn selvittelyssä, kaikki anemia ei ole raudanpuuteanemiaa, vaikka raudanpuuteanemia on helpoin näistä tietysti hoitaa. Jos anemia johtuu muusta syystä kuin raudanpuute niin silloin sen selvittely ja hoito on paljon vaikeampaa. Raudanpuuteanemian hoitona on raudanpuutteen hoito rautalisää potilaalle antamalla ja jatkohoitona raudanpuutteen ehkäisy eli lähinnä raudanmenetyksen ja/tai riittämättömän saannin hoito.

Höpö höpö. Kaikki raudanpuute ei ole raudanpuuteanemiaa. Ei sitä anemian takia hoideta vaan nimenomaan että saadaan kudokseen rautaa, jos joutuu hätäleikkaukseen, ym. Verta vuotaa keho voi tehdä verta. Ja että pahat oireet hoituu. Hb llä ei ole mitää väliä. Pitää saada rauta kudoksiin. Lue raudanpuute ilman anemiaa kun luuöet niin tietäväsi jotain.

Vierailija
46/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan terveyskeskuslääkäri tehdä lähetettä noihin kokeisiin vaikka hemoglobiini olisi todettu normaaliksi, mutta raudanpuutteeseen viittaavia oireita selkeästi olisi ollut jo kauan? Vai onko ainoa vaihtoehto maksaa omasta pussista?

Tuskin suostuu, käy itse tarkistamassa.

Tottakai suostuu, sain minäkin ja oli piilevä raudanpuutos. Hb yli viitteen. Luettelet vaan oireesi. Vaadit jos ei muuten tipu.

Vierailija
47/87 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla diagnosoitiin vakava raudanpuute, ferritiini 10.

Vuosikausia (yli kymmenen vuotta) kestäneet oireet olivat nämä:

Hiusten lähtö

Muistiongelmat

Keskittymiskyvyn puute (ei pysty lukee kirjoja tai seuraa leffoja)

Jatkuva painon nousu

Usein päänsärky

Alavireys

Hermostuneisuus

Ahdistus

Hengenahdistus

Lihasheikkous

Ihon tuntomuutokset/häiriöt (tuntui kuin muurahaisia kävelisi välillä pitkin ihoa, tai iholla olisi hiuksia)

Unihäiriöt

Unettomuus

Katkonainen uni

Sydämen rytmihäiriöt

Sykkeen nousu

Kipukynnyksen aleneminen

Korvien humina ja soiminen

Väsymys

Tosi tuttuja oireita kaikki nuo mitä mainitsit. Sait siis lääkityksen oireisiin, paraniko olosi? Tuo painonnousu on häirinnyt itseäni; elämäntavoissa ei mitään muutoksia ole tapahtunut vuosiin, silti paino on noussut. Etenkin tuon väsymyksen ja painonnousun takia epäilin kilpirauhasessa olevan häikkää, mutta arvot kuulemma ok. Ap

Kyllä, sain rautakuurin 100 mg joka päivä. Käyn verikokeissa noin 3 kk välein ja lääkäri kommentoi tuloksia. Olo alkoi parantumaan pikkuhiljaa ja osa oireista katosi noin puolen vuoden kohdalla. Osa oireista on yhä.

Yhä olen rautakuurilla, sillä ferritiini nousee hitaasti. 

Kilpirauhanen toimi vajaalla (TSH koholla), otettiin kaikki kilpirauhasverikokeet. Johtui siis raudanpuutteesta, ettei kilpirauhanen toiminut kunnolla. Kun ferritiini nousi, samalla laski TSH eli nyt kilpirauhanen toimii taas normaalisti. On silti vain nippa nappa normaalin puolella, mutta silti laski reippaasti.

Vierailija
48/87 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla rautalisä on pistänyt vatsan sekaisin. Mä oon syönyt Obsidan rautalisää ja itsellä se ei pistä sekaisin.

Hemoglobiini noussut vuodessa 113 -> 143 ja jaksaa paremmin kaikkea. Ferritiini tuloksia odottelen

Vierailija
49/87 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voiko raudanpuute iskeä myös miehille kuten itselle? Itsellä kun on samankaltaisia oireita mitä tässäkin ketjussa kerrottu. Normaaleissa verikokeissa käynnyt mutta rautaa ei ole mitattu enkä ole älynnyt kysyä, en tiedä olisivatko edes suostuneet (julkinen terveyskeskus), verikokeet ja kilpirauhaset olisi heidän mukaan ok mutta tuo raudan tilanne kiinnostaisi mittauttaa, kannaisiko käydä yksityisellä, onko kallis reissu?

Vierailija
50/87 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu terveyskeskuksesta varmaankin. Minä olen vaatinut terveyskeskuksessa ferritiini testit itselleni vaikka hemis on ollut hyvä. Lopulta halusin testit lapsillenikin. Lääkärit ovat naureskelleet muoti-ilmiölle. Kaikilla meillä matala ferritiini ja lapsilla myös matala hemis.

Vierailija
51/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On naurettavaa, että lääkäri toteaa hemoglobiinin olevan normaali ja siten ei tarvetta tarkistaa varastorautaa. Luulisi olevan ihan selvää, että hemoglobiini voi olla ok vaikka rauta-arvot todellisuudessa olisivat tosi alhaiset.

Mulla on viimeiset vuodet ferritiini ongelmia, alhaisimmillaan 7 mitattuna. Olen käynyt läpi lukuisen määrän eri rautavalmisteita, jotka aiheuttaneet järkkyä vatsa vaivoja.

Nyt 12,5 ja koska nyt on viitearvoissa yli 10 ja hemoglobiini ok 139, niin lääkäri tuumi että, kaikki arvot ok, ei anemiaa katotaan 3kk taas eteenpäin, kun kerran löytyi suun kautta otettava kapseli, jota voin käyttää ja punasolut ok. Tuumi et mielialalääkitys vois auttaa oloon..

Vierailija
52/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla rautalisä on pistänyt vatsan sekaisin. Mä oon syönyt Obsidan rautalisää ja itsellä se ei pistä sekaisin.

Hemoglobiini noussut vuodessa 113 -> 143 ja jaksaa paremmin kaikkea. Ferritiini tuloksia odottelen

Obsidan on yleisin useimmille vatsavaivoja aiheuttava rautalisä, joten onneksi sinulle että on tehonnut, vai oliko tarkoitus irvailla muille?

Vierailija
53/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut hb koko ajan kunnossa niin en osannut epäillä raudanpuutosta. Sitten lopulta kävin laajassa verikokeessa niin ferritiini oli huimat 7. Oireena mulla väsymys, nukuin aina puoleen päivään tai makasin sängyssä kun en jaksanut nousta tai paleli niin paljon. Huoneen lämpötila 21 ja palelu, töissä vaikea keskittyä välillä ja olin ihan uupunut päivän jälkeen.

Vierailija
54/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä viestistä 53, itse en edes jaksanut lääkärille mennä väitteleen vaan maksoin verikokeen puhdissa kun sitä kautta saa ilman lähetettä testata ihan mitä vaan haluaa. On toki melko kallis. Oon alkanut nyt syödä eri rautavalmisteita ja käyn varmaan parin kk sisään kattomassa että onko noussut. Ainakin olo on nykyään vireämpi.

Vierailija
55/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut oireina väsymys, rytmihäiriöt ja huono palautuminen liikunnan jälkeen. Hankala sanoa noista oireista tarkemmin, kun jotenkin siihen heikkoon oloon tottuu, kun rauta-arvot tippuu pikku hiljaa. Minulla raudan puute johtuu myös runsaista kuukautisista sekä varmasti osittain kasvisyönnistä. Ferritiiniarvot ovat olleet alimmillaan 2 ja 4. Nyt viimeisten verikokeiden jälkeen lääkäri antoi määräyksen syödä rautaa joka päivä. Tämä sen vuoksi, että omat rauta-arvoni lähtevät aina laskuun rautakuurin lopettamisen jälkeen. Raudan puute on kuulemma haitallisempaa kuin se, että arvot ovat liian korkeat.

Vierailija
56/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oireet, mitä on sinä aikana kun ferritiini on matala eivät välttämättä johdu siitä ferritiinistä. Bensan loppuminen aiheuttaa auton käymättömyyden, mutta auton käymättömyyden ainoa syy ei ole bensan puute.

Kyllä ferritiinin lääkäri ottaa aika herkästi. Se on akuutin faasin proteiini ja nousee kyllä tulehduksissakin, joten se kannattaa ottaa aikana, kun ei ole tulehdusta.

Jos on aivosumua, sokeri, kolesteroli, verenpaine, crp, paino, liikunnan määrä, ruuan laatu, psyyke, nukkuminen, asenteet yms on otettava myös huomioon, samoin kilpirauhanen.

Vierailija
57/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvahtanut, vetämään olo ja hengästyminen helposti. Ferritiini oli 8, vaikka Hb oli hyvä, 140.

Vierailija
58/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole raudanpuutefanaatikko, ja toivonkin että selittäisitte yhden asian, pidetään vakava raudanpuutos tästä erillään.

Rautahan ei ole reseptilääke - miksi te, jotka koette rautakuurilla olon paranevan, ette syö sitä ilman reseptiä tai jatka lääkärin määräämän kuurin jälkeen? Oraalisesta raudasta ei perusterve yliannostusta saa. Jos tiedätte, mistä oireenne johtuvat ja miten saatte tilannetta itse hoidettua, niin asian ratkaisu vaikuttaa yksinkertaiselta.

Infuusio on tietysti ihmisille helpohkon tuntuinen ratkaisu, mutta se sisältää aina riskejä ja maksaa yhteiskunnalle reilusti rahaa. Lisäksi yleisin syy hedelmällisillä naisilla raudanpuutteeseen ovat ne kuukautiset - lääkityksellä runsaita voidaan vähentää jne., mutta perussyy kestää kuitenkin ~40 vuotta. Mielestäni olisi kuitenkin selkeää syödä se rautakuuri, kun olo sitä vaatii (ymmärrän toki myös joidenkin rautaan liittyvät vatsaongelmat).

Vierailija
59/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se kroppa lopulta väsähtää kokonaan, jos varastorautaa ei korjata lainkaan?

Vierailija
60/87 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaako vetää sitä kasvis-/vegaaniruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi