Rohkaise maallemuuttajaa, kerro oma juttusi miksi muutit maalle.
Pitkäaikainen unelma olisi melkein hyppysissä, mutta viimeinen loikka tuntemattomaan vielä puuttuu. Haaveilen siis pienen maatilan ostosta ja sen kunnostamisesta kodiksi ja yrityksen työtilaksi.
Kerro oma myönteinen tai kielteinen kokemuksesi maallemuutosta, siitä olisi valtavasti apua! Saa myös kertoa huomioon otettavia asioita, jotka on itse oppinut kokemuksen kautta.
Kommentit (14)
Naapurit kertoo homo- ja neeperivitsejä, taloa/asuntoa ei saa myöhemmin myytyä, lapset rällää traktoreilla, tk:n lääkäri puhuu vain viroa, netti toimii välillä... on siinä oma viehätyksensä, mutta loppujen lopuksi ei vain tuntunut omalta paikalta.
Aina luonto lähellä. Rauhallinen ympäristö. Tilaa elää ja olla.
Lapset viihtyvät hyvin. Uusia harrastuksia; hoihtäminen, moottorikelkkailu, lumikenkäily.
Marjastus, kalastus ja laaja oma puutarha.
Elämä.on tietenkin kallista, pitää olla kaksi autoa, ja jotkut palvelut ovat kaukana.
Mutta oma arkinen perhe—elämä on parantunut huomasti.
Kuulostaa ihanalta! Ja huonoja puolia on joka paikassa, riippuu varmaan ihmisestä mitä ne sitten on!
No, pitäisi vissiin nytkin olla sitten lampolaan menossa. Asutaan nimittäin kehän ulkopuolella :)
Ei hullua saa yllyttää, se on rikollista!535
Luonnonrauha, ei naapureita, vapaus, raikas ilma
Palasin takaisin stadiin kymmenen vaikean, yksitoikkoisen ja yksinäisen vuoden jälkeen. Edes lapset eivät saaneet kavereita.
En voi suositella jos et ole asunut maalla ja ko. paikkakunnalta kotoisin. Sopeutuminen on tosi vaikeaa kun ei tiedä taustoja eikä tapoja.
Uppo outo ei sopeudu vaikka tahtoakin olisi, piireihin ei pääse mukaan.
Muutin maalle koska tuli tilaisuus ja olin aina haaveillut siitä.
Mitä rakastan maalla asumisessa on oma rauha. Voi uppoutua ihan ihmeelliseen elämäkuplaan, jonka ei tarvitse seurata mitään nykyajan menoa vaikka toki ainakin itseltäni nykyajan mukavuudet löytyy. Silti on mukava viettää iltoja hirsipirtissä polttaen kynttilöitä kuunnellen mauttomia sovituksia vanhoista elokuvasävelmistä vinyyliltä ja lukea 80-luvun kuvallisia reseptikirjoja.
Ikkunasta näkyy pimeää tai puita, ei kaupunkielämää. Kotoa et pääse kävellen kauppaan. Sähköt saattaa olla poikki. Takassa palaa tuli. Aamulla on hiljaista ja usvaista, pimeiden öiden tähtitaivaat aivan mielettömiä.
On eristynyt olo, silti olo että on keskellä maailmankaikkeutta.
Kunnan vero äyri tapissa. Ei palveluita kunnassa. Työmatkat pitkiä. Lasten päivät pitkiä koska lähikoua ei ole. Toki luonto lähellä, moni täällä pelkää susia, minusta niitä voisi olla enemmänkin.
Ihana kirjoitus! Noin itsekin näen maallemuuton. Vaikka onhan se varmasti myös jäätyneitä putkia, pimeyttä,sähkökatkoja ja puiden tekoa, ainakin haaveilemassamme vanhassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin maalle koska tuli tilaisuus ja olin aina haaveillut siitä.
Mitä rakastan maalla asumisessa on oma rauha. Voi uppoutua ihan ihmeelliseen elämäkuplaan, jonka ei tarvitse seurata mitään nykyajan menoa vaikka toki ainakin itseltäni nykyajan mukavuudet löytyy. Silti on mukava viettää iltoja hirsipirtissä polttaen kynttilöitä kuunnellen mauttomia sovituksia vanhoista elokuvasävelmistä vinyyliltä ja lukea 80-luvun kuvallisia reseptikirjoja.
Ikkunasta näkyy pimeää tai puita, ei kaupunkielämää. Kotoa et pääse kävellen kauppaan. Sähköt saattaa olla poikki. Takassa palaa tuli. Aamulla on hiljaista ja usvaista, pimeiden öiden tähtitaivaat aivan mielettömiä.
On eristynyt olo, silti olo että on keskellä maailmankaikkeutta.
Minusta molempi on parempi. Meillä on torppa maalla, jossa asutaan valoisaan aikaan Eli noin neljä kuukautta ja käydään sieltä kaupungissa töissä. Mutta syksyn pimeys ja loska ajavat meidät kaupunkiin. Ei sitä vaan kestä, että on pimeä, kun lähdet töihin ja pimeä, kun tulet kotiin. Ei voi edes lähteä lenkille, kun ei ole katuvaloja ja kaikkialle pitää mennä autolla.
Sain työpaikan kesämökkini läheltä joten myin asuntoni Helsingistä ja muutin maalle. Kun ostin uuden kodin täältä niin väliä jäi vielä 200 000. Työmatka on nopeampi kuin Helsingissä kun ei ole ruuhkia. Paikkakunnalta löytyy hyvä S-market ja Lidl. Mökillä voi käydä saunassa milloin vain.
Parasta kaikessa on että täällä ei juurikaan pyöri pako loisia.
Edullisempi talon ostohinta on kyllä suuri houkutin, jää varaa vielä rempatakin.
itse lähdin kaupungista maalle epäilijöistä välittämättä sillä ajatuksella, ettei tarvitse vanhainkodissa harmitella kun ei tullut yritettyä, pääseehän sieltä pois jos ei viihdy. minulle oli tärkeitä syitä että halusin elää luonnon lähellä ja pois elintasokilpailusta mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaen. ja ilman lähinaapureita. halusin tuntea vuodenaikojen vaihtelun, pimeyden, rauhallisen ympäristön, suuren pihan ja kasvimaan,halusin pitää kotieläimiä ja halusin että pääsen metsään suoraan kotiovelta. nyt olen asunut maalla yli 30 vuotta, ja kertaakaan en ole katunut. kannattaa ottaa huomioon, että maalla ei ole aina palveluja tarjolla joutuu ehkä itse auraamaan tiensä ja sulattamaan vesijohdot. täällä on elämä erilaista, mutta jos on valmis omatoimisuuteen ja viihtyy omassa rauhassaan eikä kaipaa säpinää tai tarvitse koko ajan seuraa niin tervetuloa ja onnea uuteen kotiin.