Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreät tiedeuskovaisia

Vierailija
18.11.2019 |

kun sensijaan persuista ja äänestämättä jättävistä iso osa sentään ajattelee itse eikä usko kaiken maailman dosentteja
http://www.tieteentiedotus.fi/files/Tiedebarometri_2019.pdf
sivu 52

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tohtori Halla-aho väittää jotain kirkkoslaaviin liittyvää, aika moni hänen poliittisista kannattajistaan suhtautuu terveellä epäilyllä.

Vierailija
2/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden ajattelu tässä on terveintä, tiede tarjoaa kyllä luotettavimman käsityksen maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tieteeseen kannata perustaa ajatteluaan. Uskonnot tarjoavat paljon syvällisempää ymmärrystä.

Vierailija
4/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin tiedeuskovainen kuin satuolento uskovainen. Saahan sitä uskoa vaikka joulupukkiin. En minä ainakaan kiellä uskomasta.

Vierailija
5/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskon tieteeseen. Sen verran on lääketiede tehnyt minunkin hyväkseni että olisi typerää "uskoa" että joku huuhaa antaisi paremman tuloksen.

Vierailija
6/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tieteeseen, mutta usko vihreisiin on hyvin heikko.

Vierailija
7/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on auktoriteettiuskosta. Tieteellinen metodi itsessään ei ole uskon asia.

Vierailija
8/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden tiede taitaa olla yhtä kuin akateemisten tittelien kunnioitus

Vierailija
9/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut uskovat vähiten tieteeseen. On tuo huomattu.

Vierailija
10/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tutkimuksen mukaan tyypillinen tieteeseen kriittisesti suhtautuva henkilö on Väli-Suomessa asuva matalasti palkattu keski-ikäinen nainen joka äänestää Perussuomalaisia, Kristillisdemokraatteja tai Keskustaa. Eli ei yllätä. Aika lailla sellainen porukka jonka ajattelinkin hullantuvan kaiken maailman Juice+ tai HerbaLife verkostomarkkinointiroskaan.

Vierailija
11/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on auktoriteettiuskosta. Tieteellinen metodi itsessään ei ole uskon asia.

Voin ihan hyvin olla uskomatta tieteelliseen metodiin, kokeile sinäkin! Tervettä on olla luottamatta tieteeseen, ne on kaikki lahjottuja.

Vierailija
12/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteelliselle menetelmälle ei ole hirveästi vaihtoehtoja, jos halutaan muuta kuin huuhaata.

Usko siihen, että kaikki itseään tieteeksi VÄITTÄVÄ olisi totta on sitten eri asia, kuten myös se, että "kyllä tiede korjaa kaiken, joten ei ole väliä mitä itse teen".

Jonkin verran uskoa kyllä tarvitaan, koska kukaan ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija. Viereen alan tutkimusten lukeminen ja ymmärtäminen voi olla hankalaa ellei mahdotonta. Sillon joutuu valitsemaan, että minkä tiedon katsoo luotettavaksi.

Minä luotan lähtökohtasesti isoihin koontitutkimuksiin (ja muutenkin arvostetuissa lähteissä julkaistuihin, vertaisarvioituihin tutkimuksiin.)

Pseudo/vaihtoehtotieteellä on ikävä tapa näyttää pintapuolisesti uskottavalta.

Vierailija
13/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea käsittää mille tieteen epäilijät perustavat ajattelunsa. Tieteen tekijät ovat ihmisiä, tekevät virheitä siinä missä joku muukin. Mutta tieteessä on ihan pitkään ja huolellisesti pyritty löytämään perusteltua ja testattavissa olevaa tietoa jostain asiasta. Sen lisäksi on kehitetty keinoja jolla keskustelussa voidaan avoimesti verrata tuloksia.

Tekemällä keskustelusta avointa on saatu jopa inhimillinen kateus ja toisten lyttääminen hyödyntämään totuuden etsimistä. Oma maine kasvaa kun löytää toisen virheen, ja loppujen lopuksi kaikki hyötyvät.

Ehkä tässäkin aika moni itseasiassa luottaa tieteeseen enemmän kuin huomaakaan. Tieteen tuloksia ne lääketieteen hoidot ovat, tieteeseen perustuu siltojen ja isompien talojen pystyssä pysyminen, autot ja lentokoneet, sähkö ja tietokoneet... Tiede on jopa kehittänyt laskukaavoja sille miten varmasti voimme joissain (ei kaikissa siis) tapauksissa luottaa mittauksiin jne.

Vierailija
14/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ovat auktoriteettiuskoisia, joka kerta vedotaan johon akateemikon titteliin

todisteilla ja havainnoilla ei niinkään ole väliä

Vierailija
15/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät ovat auktoriteettiuskoisia, joka kerta vedotaan johon akateemikon titteliin

todisteilla ja havainnoilla ei niinkään ole väliä

Aika usein se tutkija itse on paras selittämään niitä tuloksia, siis todisteita ja havaintoja.

Vierailija
16/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreille riittää Marx, Engels ja Jung.

Vierailija
17/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden ajattelu tässä on terveintä, tiede tarjoaa kyllä luotettavimman käsityksen maailmasta.

Mikä kohta tutkimuksessa tuki tätä?

Vierailija
18/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea käsittää mille tieteen epäilijät perustavat ajattelunsa. Tieteen tekijät ovat ihmisiä, tekevät virheitä siinä missä joku muukin. Mutta tieteessä on ihan pitkään ja huolellisesti pyritty löytämään perusteltua ja testattavissa olevaa tietoa jostain asiasta. Sen lisäksi on kehitetty keinoja jolla keskustelussa voidaan avoimesti verrata tuloksia.

Tekemällä keskustelusta avointa on saatu jopa inhimillinen kateus ja toisten lyttääminen hyödyntämään totuuden etsimistä. Oma maine kasvaa kun löytää toisen virheen, ja loppujen lopuksi kaikki hyötyvät.

Ehkä tässäkin aika moni itseasiassa luottaa tieteeseen enemmän kuin huomaakaan. Tieteen tuloksia ne lääketieteen hoidot ovat, tieteeseen perustuu siltojen ja isompien talojen pystyssä pysyminen, autot ja lentokoneet, sähkö ja tietokoneet... Tiede on jopa kehittänyt laskukaavoja sille miten varmasti voimme joissain (ei kaikissa siis) tapauksissa luottaa mittauksiin jne.

Minä käsitän varsin hyvin mihin perustavat käsityksensä.

Jos tieteen nimissä laitetaan elättämään koko maailman köyhät ja laittamaan rajat apposen auki elätettävien tulla, niin helposti ilmenee tiedevastaisuutta.

Vierailija
19/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap edes että mitä tiede tarkoittaa? Se on (tieteellisesti) todistettua tietoa. 

Vierailija
20/28 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemaailma on semmonen, että se elää omaa elämäänsä, ja me eletään täällä maapallolla omaa elämäämme. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan