Syödäänkö teillä makaronivelliä?
Äsken keitin velliä itselleni ja hyvää oli! Viimeksi olen velleillyt parisen vuotta sitten.
Lapsena makruvelli oli ihan se ykkösjuttu. Nokare voita ja ripaus aromisuolaa ja ääntä kohden. Nyt aikuisena jätin arskat ja voit pois, sillä keitin vellin kulutusmaitoon.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Hyi! En syö!!
Hyi en syö minäkään. Hyi makaroonivelli. En syö puuroakaan!
Hyi puuro!
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ruokaa.
Sinulla lie aika mielenkiintoinen ruokavalio😆
Meinaan vaan että jos karsit kaiken sellaisen pois mitä köyhät syövät niin jokin anemia on taattu😄 Jos joskus köyhäksi rupeat niin suosittelen että lihatiskillä fileitten sijaan sisäelimiä ostat. Ne nimittäin ovat halpoja ja saattaa ruokakin maistua paremmalta koska useampi huippukokki niitä raaka-aineina käyttää.Joo pitäs joskus tehdä tuota makaroonivelliä, lapsuudessa viimeksi syönyt🙂
Sisältö tekee siitä köyhien ruokaa. Ei mitään järkeä syödä maitoa, jauhoa, voita, sokeria ja suolaa yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51 v, enkä ole ikinä edes maistanut.
Olen 44, enkä ole myöskään maistanut.
Kuulinkin siitä ensikerran tältä palstalta aiemmin.
Itse laitan joukkoon hieman mannaryynejä ja perunasuurimoita. Tulee paljon parempaa eikä ole niin "vetistä".
Tein sitä muutama viikko sitten. Muistelin että sitä joskus lapsuudessa syötiin niin päätin kokeilla.
Yäk että oli mautonta.
Kuuluu sarjaan pyhät ruuat. Jos et pidä, niin olet häpeällinen kerettiläinen. Suomi. :p
Saita kaveri laittoi meille ruokaa: makaronia, jauhokastiketta (siis lisänä vettä, margariinia ja suolaa. Liraus ketsuppia. Sitä hän söi ja kysyi onko mulla nälkä. Valehtelin että ei.
Toisen kaverin äiti keitti perunoita, mauttoman maitokastikkeen ja sekaan keitettyjä munanpuolikkaita. Siinä koko illallinen, ei salaattia, vihanneksia eikä muuta.
Aloin oivaltaa, että äitini laittoi loisteliasta ruokaa, ja ymmärsin miksi mun kaveri tuli mielellään meille ruoka-aikaan.
Ei.
Toistaiseksi on onneksi ollut varaa ruokaan.
Olin päälle 30v kun sitä ekan kerran "sain", aiemmin olin kuullut vain huhupuheita. Mummon sisko laittoi. Järkyttävää.
Ainoa palkka ajelusta tampereelle ja takas turkuun isotätiä kyydittämään.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ruokaa.
Meinaan vaan että jos karsit kaiken sellaisen pois mitä köyhät syövät niin jokin anemia on taattu😄 Jos joskus köyhäksi rupeat niin suosittelen että lihatiskillä fileitten sijaan sisäelimiä ostat. Ne nimittäin ovat halpoja ja saattaa ruokakin maistua paremmalta koska useampi huippukokki niitä raaka-aineina käyttää.Joo pitäs joskus tehdä tuota makaroonivelliä, lapsuudessa viimeksi syönyt🙂
Sisältö tekee siitä köyhien ruokaa. Ei mitään järkeä syödä maitoa, jauhoa, voita, sokeria ja suolaa yksinään.
Joo onhan tuo tavallaan aikansa tuote :) Ymmärtääkseni se ei silloin ollut köyhien ruokaa vaan ihan yleinen sapuska. Elintaso oli miltei kaikilla sen verta huono että ihan edustavaa sapuskaa oli ja ruoka osaltaan auttoi tämän kansan pulavuosista pois :) Nykypuun mukaanhan tuo sapuska on monelle kauhu :D
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Itse näin tänään tv:stä ohjelman, jossa tehtiin makaronivelliä. Tuli lapsuusmuistot mieleeni. Ajattelin, että sitä on tehtävä joku päivä. Olin unohtanut koko ruoan. Hyvää oli lapsena, äidin tekemänä.😀
On se jännä, etten ole törmännyt koskaan koko ruokaan. Olen kuitenkin 56-vuotias.
Ihan monipuolisesti olen kyläillyt, ollut leireillä, mummoloissa, naapureilla jne. Ihan vasta täällä palstalla olen kuullut kyseisestä herkusta :D
Helsingissä olen syntynyt -63
Tämähän oli loistava idea, kiitos siitä! Kävin kaupasta punaista maitoa, makaroonia, ranskanleivän ja sipuliteemakkaran. Osasipa olla hyvää, kun veisteli paksuja siivuja makkaraa oikealla voilla voidelluille leiville ja ruokajuomana oli vielä runsaalla kädellä sokeroitu perus-Lipton.
Meillä anoppi tekee makaronivelliä ison kattilallisen pari kertaa vuodessa sunnuntaipäivälliseksi ja kutsuu kaikki makaronivellin ystävät päivälliselle. On hänen äitinsä peruja. Ja on taivaallista. Ja jälkiruuaksi suklaaleivos.
Toisin kuin täällä väitetään, makaronit ei todella ollut 1800-luvulla tai 1900-luvun alussa köyhien ruokaa, vaan se tuotiin ulkomailta ja sitä syötiin hienostopiireissä ja velli oli suosittua, koska siihen käytettiin vähän kallista makaronia.
Makaronit yleistyvät ja oli kaikkien saatavilla vasta 1960-luvulla kun makaronin valmistus aloitettiin Suomessa ja aloitettiin vehnän viljelys.
Voi kun sais makaroonivelliä, liinaressua, piimävelliä tai leipämaitua.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ruokaa.
Yhtä hyvin voidaan sanoa, mitä järkeä on syödä jäätelöä?
Italialainen makaronivelli zuppa pappa di macarone se vasta hyvää onkin!
Vierailija kirjoitti:
59 v enkä ole ikinä syönyt. Yök pelkkä ajatuskin!
Riisivelliä kyllä syötiin mun lapsuudessa, sen vielä ymmärrän
54 v enkä minäkään ole koskaan syönyt enkä edes nähnyt. Mausta en pysty sanomaan mitään.
Riisivelli ruisleivän kera oli lapsenä erityistä herkkua. Aikuisena en ole syönyt sitä.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ruokaa.
Joo onhan tuo tavallaan aikansa tuote :) Ymmärtääkseni se ei silloin ollut köyhien ruokaa vaan ihan yleinen sapuska. Elintaso oli miltei kaikilla sen verta huono että ihan edustavaa sapuskaa oli ja ruoka osaltaan auttoi tämän kansan pulavuosista pois :) Nykypuun mukaanhan tuo sapuska on monelle kauhu :D
Makaronivelli ja makaronilaatikko (ilman jauhelihaa) oli juhlaruokaa, vielä 50-luvulle saakka. Ja edelleen ne kuuluvat joidenkin suvussa ruokaperinteisiin esim. jouluna ja pääsiäisenä.
Olen 51 v, enkä ole ikinä edes maistanut.