Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen metatyöt mitä niitä on?

Vierailija
17.11.2019 |

Esimerkkejä ”metatöistä” mitä
voi olla lapsiperheessä?

Kommentit (1039)

Vierailija
41/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon, kesämökin ja auton eri osien kunnon tarkkailu ja mahdolliset mittaukset. Remonttien suunnittelu, tarvikkeiden kilpailuttaminen. Koskee myös piharemontteja.

Hyvä tuo tarvikkeiden kilpailuttaminen! Koska se saattaa olla aikaa vievää. Helpompaahan olisi vaan ostaa jotain ja sitten ihmetellä kun on rahat loppu.

Sama koskee huonekaluja, erilaisia kodintarvikkeita ja -koneita, esim vaikka pesukone hajoaa ja tarvitaan uusi. Mikä paras hinta-laatusuhteiltaan? Entä mistä uusi paistinpannu kun vanha mennyt pilalle?

Lastenvaatteet, kengät ja etenkin urheilutarvikkeisiin saa uppoamaan paljon rahaa jos ei yhtään vertaile hintoja, etsi jos jostain saisi vaikkapa käytetyt sukset ja monot lapselle kun koulussa hiihtoa, ja viimevuotiset jääneet pieniksi.

Vierailija
42/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivouksen suunnittelu. Milloin pestään ikkunat? Milloin järjestetään kaapit? Milloin seinien pesu? Petivaatteiden tuuletus? Saunan pesu jne....

Miksi niitä pitäisi jatkuvasti suunnitella. Suunnittelee sitten vaikka kun on siivouksen aika, esimerkiksi meillä jos nähdään että ikkunat ovat likaisia niin katsotaan milloin olisi vapaa viikonloppu. Tai ostetaan ikkunanpesijä.

Tuo, mitä kuvailit, on sitä suunnittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin alkeellinen asia, kuin wc-paperin seuraaminen eli koska pitää ostaa lisää! Mies kyllä voi vessasta huudella, että paperi on loppu mutta ei kyllä ikinä kotimatkalla totea, että mennäämpä lähikaupan kautta, kun aamulla wc-paperi näytti olevan vähissä! Ihan samalla tavalla täytyy seurata autossa polttoainetilannetta, koska pitää tankata. Viimeisen vuoden aikana mieheltä on loppunut bensa kolme kertaa...

Vierailija
44/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ruokalistan ja ruokaostosten suunnittelu, mielellään myös tarjousten, kaapin ainesten, ja sesongin mukaan

- Laskujen muistaminen, kaikki muut muistamiset kategoriassa kiinteistö/jäte/netti/vesi/lämmityspuut

- Läksyjen & kokeiden muistaminen (=muistuttelu/kuulustelu), vanhempainiltojen, huoltajakeskusteluiden, kehityshärpäköiden muistaminen

- Kodin ylläpidon muistaminen. Milloin viimeksi pestiin jääkaappi, milloin ikkunat, milloin pitää tilata nuohooja tai raapata kourut, onko pensaat nyrhitty tältä vuodelta, milloin tulee esim. putkiremppa ja paljon siihen pitää säästää

- Lääkäreiden, neuvoloiden, partureiden, yms. kehonhuollon muistaminen/varaaminen/oikeiden lasten sinne vieminen & patistelu.

- Sukset/luistimet/sisäpelikengät/reppu/kurahanskat/mikä tahansa helposti unohtava asia oikealle lapselle oikeana päivänä mukaan

- Lelu/retki/museo/leffa/keilaus/ilmiöpäivien muistaminen, oikealle lapselle mukaan oikeat tarvikkeet, raha, esine...

Ja paljon muuta, puolet varmaan unohdin. Sehän tässä onkin itse asiassa pointtina. Paljon muistamista ja niin paljon säännöllisiä ja vain pikkuhiukkasen energiaa vieviä asioita, jotka yhdessä kasaantuvat isoksi vuoreksi.

Vierailija
45/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkin alkeellinen asia, kuin wc-paperin seuraaminen eli koska pitää ostaa lisää! Mies kyllä voi vessasta huudella, että paperi on loppu mutta ei kyllä ikinä kotimatkalla totea, että mennäämpä lähikaupan kautta, kun aamulla wc-paperi näytti olevan vähissä! Ihan samalla tavalla täytyy seurata autossa polttoainetilannetta, koska pitää tankata. Viimeisen vuoden aikana mieheltä on loppunut bensa kolme kertaa...

Mun mieheltä ei kyl bensa ole loppunut, mutta tunnistan tuon että huomauttaa kun joku on lopussa, mutta harvoin oma-aloitteisesti sitten ostaa sitä lisää. Toisaalta juurikin WC-paperia saattaisi kyllä muistaa itse ostaa, mutta jos vaikkapa käyttää jauhot tai yleensäkin jonkun muun ruoka-aineen loppuun, niin ei kyllä muista ostaa lisää.

Itsekään en kyllä välttämättä muista jos olen tarpeeksi väsynyt. Nyt kun olen valvonut vauvan kanssa monta kuukautta niin unohtelen mitä kummallisempia asioita. Tuo bensa-juttu saattaisi käydä minulle...

Vierailija
46/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät naurut taas irtosi ketjusta. Kiitos mammat. Onneksi rahaa löytyy sen verran, että ei tarvitse esimerkiksi "suunnitella" vaatteiden ostoa vaan riittää pelkkä ostaminen kun on tarve ja entinen heitetään joko roskiin tai kierrätyslaatikkoon. Tähän mennessä toiminut ihan hyvin vaikka suunnittelu jätetty pois. Samaa periaatetta sovellettu myös siivoukseen. Siivotaan kun tarvitsee ja skipataan se suunnittelu.

Vierailija
47/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Mies saattaa huutaa keittiöstä, että kahvi on loppumassa, tai vessasta, että pyykinpesuainetta pitää ostaa. Olen kymmeniä, ellen satoja kertoja sanonut, että pistä se loppumaisillaan oleva tuote saman tien kauppalistalle sen sijaan, että ilmoitat asiasta minulle. Olen yrittänyt vaikka mitä: sinnitellä ilman loppunutta tuotetta siihen asti, että mies havahtuisi ostamaan sen itse, ja ostanut tuotteen itselleni ja pistänyt sen mieheltä piiloon. Näiden seurauksena mies alkaa vain kiukutella ja syytellä minua. Kun yritän keskustella asiasta ilmiötasolla, mies pyörittelee päätään ja huokailee, että miksi jostain vessapaperista pitää tehdä tällainen numero.

Vierailija
48/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiku sulla on vaan jotenkin äärimmöisen tyhmä ta jopa älyllisesti vammainen mies. Autollahan voi ajaa 50-100kilsaa kun valo sattuu, mutta vissiin älypääsi jännittää ajamista niin paljon ettei huomaa sitä varoitusvaloa. Koska olet käytännössä omaishoitaja niin ei kannata teidän talon asioita yleistää kovin hyvin.

Vierailija
49/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiku sulla on vaan jotenkin äärimmöisen tyhmä ta jopa älyllisesti vammainen mies. Autollahan voi ajaa 50-100kilsaa kun valo sattuu, mutta vissiin älypääsi jännittää ajamista niin paljon ettei huomaa sitä varoitusvaloa. Koska olet käytännössä omaishoitaja niin ei kannata teidän talon asioita yleistää kovin hyvin.

No esim mun autossa, Yaris Verso, ei ole minkäänlaista varoitusvaloa tai -signaalia. Bensa vaan loppuu. Kilsamääräkään ei päde, palkit antaa osviittaa.

Vierailija
50/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät naurut taas irtosi ketjusta. Kiitos mammat. Onneksi rahaa löytyy sen verran, että ei tarvitse esimerkiksi "suunnitella" vaatteiden ostoa vaan riittää pelkkä ostaminen kun on tarve ja entinen heitetään joko roskiin tai kierrätyslaatikkoon. Tähän mennessä toiminut ihan hyvin vaikka suunnittelu jätetty pois. Samaa periaatetta sovellettu myös siivoukseen. Siivotaan kun tarvitsee ja skipataan se suunnittelu.

Noniin. Tuikkukippomieshän se tämän ketjun takana oli. Joko on ne vartin reseptit laittaa jakoon? Vai suunnitteletko niitä edelleen?

Vierailija
51/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukevatko perheenjäsenet teillä toistensa ajatuksia? Että kun yksi aloittaa vaikka vessanpesun, toinen tajuaa ilman mitään suunnittelua ja keskustelua tehdä oman osuutensa? Toinen vanhempi vie luistimet kierrätykseen huomattuaan yhtäkkiä niiden jääneen pieniksi ja toinen tajuaa asiasta keskustelematta ja luistinten kokoa tarkistamatta ostaa tilalle oikeankokoiset luistimet? Jos näistä asioista keskustellaan ja sovitaan, kuka tekee mitä ja milloin, kutsutaan sitä suunnitteluksi.

Vierailija
52/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ruokalistan ja ruokaostosten suunnittelu, mielellään myös tarjousten, kaapin ainesten, ja sesongin mukaan

- Laskujen muistaminen, kaikki muut muistamiset kategoriassa kiinteistö/jäte/netti/vesi/lämmityspuut

- Läksyjen & kokeiden muistaminen (=muistuttelu/kuulustelu), vanhempainiltojen, huoltajakeskusteluiden, kehityshärpäköiden muistaminen

- Kodin ylläpidon muistaminen. Milloin viimeksi pestiin jääkaappi, milloin ikkunat, milloin pitää tilata nuohooja tai raapata kourut, onko pensaat nyrhitty tältä vuodelta, milloin tulee esim. putkiremppa ja paljon siihen pitää säästää

- Lääkäreiden, neuvoloiden, partureiden, yms. kehonhuollon muistaminen/varaaminen/oikeiden lasten sinne vieminen & patistelu.

- Sukset/luistimet/sisäpelikengät/reppu/kurahanskat/mikä tahansa helposti unohtava asia oikealle lapselle oikeana päivänä mukaan

- Lelu/retki/museo/leffa/keilaus/ilmiöpäivien muistaminen, oikealle lapselle mukaan oikeat tarvikkeet, raha, esine...

Ja paljon muuta, puolet varmaan unohdin. Sehän tässä onkin itse asiassa pointtina. Paljon muistamista ja niin paljon säännöllisiä ja vain pikkuhiukkasen energiaa vieviä asioita, jotka yhdessä kasaantuvat isoksi vuoreksi.

Ihana tuo ”oikealle lapselle” 😄

Kyllä, samaa mieltä että pieniä asioita, jotka kasautuvat vuoreksi, etenkin kun meillä ei kumpikaan ole kovin tarkka tai järjestelmällinen ihminen. Mies sitten järkeilee asian omalta kantiltaan, että kun hän on vielä huonompi muistamaan ja tajuamaan asioita, niin on paljon parempi että minä hoidan tämän ja tämän, kunnes huomaan hoitavan kaiken, vaikka mikään ei suju minultakaan itsestään!

Uskon että osalle nämä asiat ”menevät siinä sivussa”, koska ovat vaan paljon järjestelmällisempiä, ja ehkä myös jaksavat enemmän, en tiedä. Itse ainakin stressaan kokoajan, olenko nyt varmasti muistanut kaiken ja enhän tietenkään ole. Viime viikolla unohdin esim yhden lapsen oikojan, vaikka olin saanut tekstiviestimuistutuksen ja lisksi luki vielä kalenterissa. Kaksi päivää aikaisemmin vielä muistin, mutta sitten se vaan pyyhkiytyi pois....

Nyt kun alan miettiä, niin miksiköhän lasten neuvola-, koululääkäri-, oikoja ym ajoista tulee muistutus minulle? Miksi miehelle ei tule?

Vierailija
53/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että leuhkii sillä, ettei suunnittele, on ehkä vain uusavuttomuuden kuvaus. Nykyään kaikki kierrättää, ja alkeellisella suunnittelulla säästää rahaa (myös rikkaat). Metatyö, eli juuri suunnittelu, järjestely ja päätöstenteko, ei ole vaikeaa, vaan normaalia arjen hallintaa. Parisuhteessa on kiva, että sitä tehdään tasapuolisesti, mutta on kyllä vain tyhmää, jos ei kumpikaan tee.

Vierailija
54/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on periaatteessa ihan totta. Metatyön pystyy kiertämään käyttämällä enemmän rahaa. Tai sitten näkemällä vähän enemmän vaivaa.

Jokainen elää elämänsä haluamallaan tavalla. Minulle on ok, jos välillä osa metatyöstä kompensoituu rahanmenolla. Mutta se on aina vähän ikävää, jos pitää käyttää ylimääräistä aikaa siksi, että skippasi metatyövaiheen, esimerkiksi ajelemalla ympäri kaupunkia hakemassa jotain nippeliä, jota ilman eivät asiat etene. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Vierailija
55/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Tuikkukippomieshän se tämän ketjun takana oli. Joko on ne vartin reseptit laittaa jakoon? Vai suunnitteletko niitä edelleen?

Ei ole tuikkukippomies asialla. Edelleen haluaisin kuulla mistä tämä tulee... T. Ap

Vierailija
56/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuikkukippomies asialla. Edelleen haluaisin kuulla mistä tämä tulee... T. Ap

No tuo kirjoittaja jolle vastasin oli tuikkukippomies.

Miksi sinä sitten teit tämän aloituksen jos et ole tuikkukippomies?

Vierailija
57/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlavaatteiden ja -kenkien hankinta lapsille. Onko kaikille tonttulakit, kun pyydetään kuitenkin laittamaan päähän kouluun ja päiväkotiin.

Vierailija
58/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on periaatteessa ihan totta. Metatyön pystyy kiertämään käyttämällä enemmän rahaa. Tai sitten näkemällä vähän enemmän vaivaa.

Jokainen elää elämänsä haluamallaan tavalla. Minulle on ok, jos välillä osa metatyöstä kompensoituu rahanmenolla. Mutta se on aina vähän ikävää, jos pitää käyttää ylimääräistä aikaa siksi, että skippasi metatyövaiheen, esimerkiksi ajelemalla ympäri kaupunkia hakemassa jotain nippeliä, jota ilman eivät asiat etene. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Ei metätöitä pysty kiertämään rahalla. Vaatteisiin voi törsätä enemmän, se on totta.

Mutta esim lasten koulunkäynti tai terveydenhuolto on hoidettava, oli rahaa tai ei.

Vierailija
59/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, myös vähävaraisemmat ihmiset saavat edelleen lisääntyä, ja he ihan sujuvasti pyörittävät sitä arkea, jonka sinä hoidat heittämällä tavaraa roskikseen ja ostamalla uutta.

Vierailija
60/1039 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana tuo ”oikealle lapselle” 😄

Kyllä, samaa mieltä että pieniä asioita, jotka kasautuvat vuoreksi, etenkin kun meillä ei kumpikaan ole kovin tarkka tai järjestelmällinen ihminen. Mies sitten järkeilee asian omalta kantiltaan, että kun hän on vielä huonompi muistamaan ja tajuamaan asioita, niin on paljon parempi että minä hoidan tämän ja tämän, kunnes huomaan hoitavan kaiken, vaikka mikään ei suju minultakaan itsestään!

Uskon että osalle nämä asiat ”menevät siinä sivussa”, koska ovat vaan paljon järjestelmällisempiä, ja ehkä myös jaksavat enemmän, en tiedä. Itse ainakin stressaan kokoajan, olenko nyt varmasti muistanut kaiken ja enhän tietenkään ole. Viime viikolla unohdin esim yhden lapsen oikojan, vaikka olin saanut tekstiviestimuistutuksen ja lisksi luki vielä kalenterissa. Kaksi päivää aikaisemmin vielä muistin, mutta sitten se vaan pyyhkiytyi pois....

Nyt kun alan miettiä, niin miksiköhän lasten neuvola-, koululääkäri-, oikoja ym ajoista tulee muistutus minulle? Miksi miehelle ei tule?

Juu, se on merkillistä.

Samaten olen ihmetellyt että suurin osa ns yhteiskunnan postista meille huoltajille tulee minun nimelläni.

Joskus joku perusteli että se tulisi huoltajista vanhemmalle, mutta mies on meillä kyllä vanhempi...

Viimeksi saatiin jokin yhdenvertaisuuskysely niin kas kummaa, minullehan se tuli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi