Perheen metatyöt mitä niitä on?
Esimerkkejä ”metatöistä” mitä
voi olla lapsiperheessä?
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naurut taas irtosi ketjusta. Kiitos mammat. Onneksi rahaa löytyy sen verran, että ei tarvitse esimerkiksi "suunnitella" vaatteiden ostoa vaan riittää pelkkä ostaminen kun on tarve ja entinen heitetään joko roskiin tai kierrätyslaatikkoon. Tähän mennessä toiminut ihan hyvin vaikka suunnittelu jätetty pois. Samaa periaatetta sovellettu myös siivoukseen. Siivotaan kun tarvitsee ja skipataan se suunnittelu.
Se, että leuhkii sillä, ettei suunnittele, on ehkä vain uusavuttomuuden kuvaus. Nykyään kaikki kierrättää, ja alkeellisella suunnittelulla säästää rahaa (myös rikkaat). Metatyö, eli juuri suunnittelu, järjestely ja päätöstenteko, ei ole vaikeaa, vaan normaalia arjen hallintaa. Parisuhteessa on kiva, että sitä tehdään tasapuolisesti, mutta on kyllä vain tyhmää, jos ei kumpikaan tee.
Minusta se, että selviäisi arjesta ilman mitään suunnittelua, on leuhkimisen lisäksi myös itsensä huijaamista. Ne, jotka väittävät näin, eivät vain tunnista tilanteita, joissa suunnittelutyötä tehdään. Helposti nimittäin keksii kymmeniä esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa on pakko suunnitella ja järjestellä. Lapselle tulee kirjeessä ilmoitus hammaslääkäriajasta, joka osuu sellaiseen aikaan, että kirjeen avaaja ei voi viedä lasta hammaslääkäriin. Tilanteeseen tuskin löytyy ratkaisua ilman, että vanhemmat keskustelevat ja suunnittelevat keskenään. Päivälliselle tulee lyhyellä varoitusajalla yllätysvieraita, vaikkapa lasten kavereita. Joku perheenjäsenistä on juuri silloin kaupassa ostamassa päivällistarpeita. Eiköhän ole tuolloin luonnollista soittaa sille kaupassa asioivalle ja pyytää tätä mitoittamaan ostokset isommalle joukolle?
Mutta kertokaa nyt onko tämä suunnittelu siis työtä vai ei? Itse en suunnittele, mutta jonkun mielestä suunnittelen huomaamattani. Mutta jos en edes huomaa tekeväni suunnittelutyötä, onko se työtä ollenkaan, kun ei siitä mitään vaivaa ole?
Kerro miten ostat mitään suunnittelematta ruokaa tai vaatteita?
Menen kauppaan, otan kärryt ja kierrän kaupan ottaen ruoat kärryyn. Kas näin
Ja käyt kaupassa joka päivä, synnytät runsaasti hävikkiä ja lapset syö kuusi peräkkäistä ateriaa kanaa ja sitten viisi kertaa makkaraa koska sulla ei ole hajuakaan mitä koulussa ja päiväkodissa on.
Sen lisäksi hassaat ruokaa ylimääräiset 300-400 euroa kuussa sen sijaan että säästäisit ja sijoittaisit ja lapsesi pääsisi ulkomaille yliopistoon
Siis miksi menisin joka päivä kauppaan ja ostaisin sieltä kuutena peräkkäisenä päivänä kanaa ja sitten makkaraa? Käykö sinulle niin jos et suunnittele kaupassakäyntiä etukäteen ja tee kauppalistaa: PE-RU-NAA, SUO-LAA, KA-LAA...
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa pääosin asioilta, joiden päättämiseen menee jopa sekunti tai pari. Useimmat asioista ns. ilmoittaa itsestään, eikä tarvi erikseen kuluttaa aikaa tarkkailuun. Ei ihme, että joillakin pinna paukkuu ja stressiongelmat vaivaa. Sukupuolesta huolimatta.
Juu, päättämiseen sekunti tai pari. Entä sitten? Peseentyyhän pyykitkin vain nappia painamalla, mutta silti se on ihan oikea kotityö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät naurut taas irtosi ketjusta. Kiitos mammat. Onneksi rahaa löytyy sen verran, että ei tarvitse esimerkiksi "suunnitella" vaatteiden ostoa vaan riittää pelkkä ostaminen kun on tarve ja entinen heitetään joko roskiin tai kierrätyslaatikkoon. Tähän mennessä toiminut ihan hyvin vaikka suunnittelu jätetty pois. Samaa periaatetta sovellettu myös siivoukseen. Siivotaan kun tarvitsee ja skipataan se suunnittelu.
Se, että leuhkii sillä, ettei suunnittele, on ehkä vain uusavuttomuuden kuvaus. Nykyään kaikki kierrättää, ja alkeellisella suunnittelulla säästää rahaa (myös rikkaat). Metatyö, eli juuri suunnittelu, järjestely ja päätöstenteko, ei ole vaikeaa, vaan normaalia arjen hallintaa. Parisuhteessa on kiva, että sitä tehdään tasapuolisesti, mutta on kyllä vain tyhmää, jos ei kumpikaan tee.
Minusta se, että selviäisi arjesta ilman mitään suunnittelua, on leuhkimisen lisäksi myös itsensä huijaamista. Ne, jotka väittävät näin, eivät vain tunnista tilanteita, joissa suunnittelutyötä tehdään. Helposti nimittäin keksii kymmeniä esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa on pakko suunnitella ja järjestellä. Lapselle tulee kirjeessä ilmoitus hammaslääkäriajasta, joka osuu sellaiseen aikaan, että kirjeen avaaja ei voi viedä lasta hammaslääkäriin. Tilanteeseen tuskin löytyy ratkaisua ilman, että vanhemmat keskustelevat ja suunnittelevat keskenään. Päivälliselle tulee lyhyellä varoitusajalla yllätysvieraita, vaikkapa lasten kavereita. Joku perheenjäsenistä on juuri silloin kaupassa ostamassa päivällistarpeita. Eiköhän ole tuolloin luonnollista soittaa sille kaupassa asioivalle ja pyytää tätä mitoittamaan ostokset isommalle joukolle?
Mutta kertokaa nyt onko tämä suunnittelu siis työtä vai ei? Itse en suunnittele, mutta jonkun mielestä suunnittelen huomaamattani. Mutta jos en edes huomaa tekeväni suunnittelutyötä, onko se työtä ollenkaan, kun ei siitä mitään vaivaa ole?
Kerro miten ostat mitään suunnittelematta ruokaa tai vaatteita?
Menen kauppaan, otan kärryt ja kierrän kaupan ottaen ruoat kärryyn. Kas näin
Ja käyt kaupassa joka päivä, synnytät runsaasti hävikkiä ja lapset syö kuusi peräkkäistä ateriaa kanaa ja sitten viisi kertaa makkaraa koska sulla ei ole hajuakaan mitä koulussa ja päiväkodissa on.
Sen lisäksi hassaat ruokaa ylimääräiset 300-400 euroa kuussa sen sijaan että säästäisit ja sijoittaisit ja lapsesi pääsisi ulkomaille yliopistoon
Siis miksi menisin joka päivä kauppaan ja ostaisin sieltä kuutena peräkkäisenä päivänä kanaa ja sitten makkaraa? Käykö sinulle niin jos et suunnittele kaupassakäyntiä etukäteen ja tee kauppalistaa: PE-RU-NAA, SUO-LAA, KA-LAA...
Kuusi peräkkäistä ateriaa ei ole kuusi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin naurettavia. Joko lasten kaverisynttärit ja vaatteiden nimikointi on mainittu? En aio edes kahlata ketjua läpi. Raatajilla on aikaa maata palstalla päivästä toiseen kuitenkin.
Laita ne reseptit, tuikkukippomies!
Oliko tuikkukippomies-maanikolla jotain oikeaa kommenttia viestiin?
Ne reseptit?
Mitä sössötät? Mitkä reseptit? Miten reseptit on metatyötä? Kokkaan ilman reseptejä, btw. Kalapuikko-pussimuusimamma ei taida osata?
Ne lupaamasi reseptit joilla laitat vartissa kahden kuukauden ruoat.
Edelleen , mitä sössötät? Oletkohan sä liikaa palstalla? Vai onko psykoosit tulilla?
Eikö sun pitäisi olla raatamassa metatöiden parissa? Montako tuntia tänään olet maannut palstalla?
Mielikuvitushahmosi kirjoittaa kaikki viestit palstalle? Palstalla on vain naisia ja tuikkukippomiehesi?
Tunnistam sinut kyllä. Turha yrittää. Toi ”psykoosit tulilla” on myös lempifraasejasi.
Eli mielestäsi palstalla on vain naisia ja tuikkukippomies? Olet kyllä säälittävän sekasin.
Pidä vaikkapa kuukauden tauko palstalla makaamisesta, voisi pääkoppa vähän tuulettua.
Niin en ole sanonut. Sanoin että tunnistin sinut. Käytät samat argumentit ja fraasit aina, tyhmä kun olet.
Anna nyt vaan ne reseptit.
Voi luoja miten joku voi olla noin harhainen. Ja edelleenkin, en tiedä ollenkaan mistä resepteistä jankutat.
Suosittelen sitä palstataukoa. Montako tuntia tänään olet tehnyt niitä metatöitä? Ja montako tuntia olet maannut palstalla?
Mitä itse olet tehnyt? Muuta kuin riehunut koko päivän metatöistä joiden olemassaolon kiistät? 😂😂😂
Olen palstaillut nyt tunnin telkkarinkatsomisen ohessa. Sinä olet maannut tässäkin ketjussa sen alusta lähtien. Kello KYMMENESTÄ. Voitko nyt vastata kysymyksiin? Et tietenkään, haluat vain räksyttää ja olkiukkoilla.
Säälittävä tapaus, en voi muuta sanoa.
Etköhän sinä jo aloittanut tämän ketjun. Ei olisi eka kerta.
Nyt ne reseptit, kiitos.
Eli et osaa kuin räksytää. Miten kerkeät tekemään kaiken metatyön, kun olet maannut palstalla KAHDEKSAN TUNTIA TÄNÄÄN? HANKI ELÄMÄ.
NE RESEPTIT!
Uusavuton palstallamakaaja jatkaa niillä ranskalaisilla ja nakeilla, että ehtii makaamaan palstalla.
Sinä kehuit tekeväsi kahden kuukauden ruoat varttitunnissa. Niitä reseptejäsi on nyt odotettu henkeä pidätellen jo useampi kuukausi!
Laita ne jakoon!
Joo, minähän se juuri olin. Jatka palstalla makaamista ja lämmitä lapsillesi eineksiä.
Kyllä tällä palstalla on harhaista porukkaa. Minäkin tiedän, että sinä hakkaat lapsiasi.
Niin. Sinä se olit. Laita ne reseptit.
Juu, johan minä myönsin. Palstalla on vain naisia ja tuikkukippomies. Reseptejäni en jaa.
Onnea minun, "tuikkukippomiehen" metsästämiseen jatkossakin kaikissa ketjuissa, jotka luet.
p.s. lopeta lapsiesi hakkaaminen.
Eli sellaisia ei siis ole.
Eikä minun tarvitse sinua mitenkään metsästää kaikista ketjuista. En lue kaikkia ketjuja. Nämä joissa puhutaan metatyöstä luen ja niistä jokaisessa sinä riehut suppean sanavarastosi koko voimalla.😂 Yleensä myös aloittelet näitä päästäksesi riehumaan. Reppana.
Mikä tässä jäi epäselväksi sinulle? Olen ehdottomasti " tuikkukippomies joka toistaa fraasejaan, eikä ole jakanut lupaamiaan reseptejä".
Ihailen suurta älykkyyttäsi. Olet oikea Hercule Poirot! Onnea "tuikkukippomiehen" kiinni saamisesta ja onnea jatkossakin "tuikkukippomiehen" metsästykseen! Kysy ensi kerrallakin niitä reseptejä!
En minä metsästä. Törmään sinuun. Väkisin, kun olet luuseri.
Voi kultapieni, netissä on av-palstan lisäksi niitä reseptisivustojakin, kun niitä kerran kaipailet.
Argumentointisi taso on muuten huikeaa! Paljonko Mensan nettitestissä?
Mistään ei ole sellaisia joilla kahden kuukauden ruoat tehdään vartissa, kuten sinun resepteilläsi.
Ai nyt ne on jo kuukauden ruoat?
Tiedätkö kuinka hauskaa hullua on härnätä? En ole "tuikkukippomies", mutta sinun jankkaamisesi on jo maanista. Käypä lääkärin puheilla.
Ei ole. Edelleen puhun kahden kuukauden ruoista. Lukutaito?
Tee vuoropäivinä Italianpataa ja Havaijinpataa. Happy now? Rakkain terveisin " paljastamasi tuikkukippomies" <3 puspus.
Ja käy siellä lääkärissä, oikeasti.
En voi kun vartissa pitää kokata kahdeksi kuukaudeksi kuten sinä.
Ostat armeijan soppatykin, ja teet siinä sitä Italianpataa. Veden kiehumisen ohessa voit metsästää palstalla tuikkukippomiestä. Sitten vain pakastat Italianpadan.
T. rakastamasi "tuikkukippomies". p.s. pusuja ja jaksuja palstalla metsästämiseeni <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat luettelevat mammapalstalla kaverisynttäreitään. On teillä rankkaa. Jaksuja kaikille uupuneille metatyön tekijöille.
Tätä on kysytty tässä ketjussa nyt aika monta kertaa, mutta kukaan ei osaa näköjään vastata: Mistä tulee oletus, että metatyö olisi rankkaa?
Yleensä kenenkään ei kuule puhuvan metatyöstä valittamatta, kuinka rankkaa se on.
Äsken puhuit kaverisynttäreiden luettelemisesta ja nyt puhut valittamisesta. Jos kysytään, mitä metatyö tarkoittaa, miksi kysymykseen vastaaminen on valittamista?
Se olin minä, ei edellinen. Onko palstamammoilla normaalia matalampi äo, kun ette tajua että palstalla kirjoittaa useampi henkilö? "Tuikkukippomiehen" lisäksi, joka ei jaa reseptejään.
Mikäs sinua vaivaa? Ei ole mitenkään omituinen oletus tällä palstalla, että kysymykseen vastaisi se, jolle se on esitetty. Varsinkin, jos myöhempi vastaaja ei osaa laittaa viestiinsä mainintaa "ohis".
Voi kultapieni, pahoittelen kovasti. Miten pääset yli tästä?
Montako tuntia muuten olet käyttänyt tänään metatöihin? Onko monetkin kaverisynttärilahjat mietitty ja suunniteltu joukukortttien kirjoittamista?´ -OHIS
Oletpas vihamielinen. Kyllä minä olen tänään esimerkiksi miesystävän kanssa sopinut jouluaikatauluista ja joululahjoista, exän kanssa puhunut lasten koulusta ja heidän synttäreistään, isovanhempien kanssa puhunut siitä, että he hakevat pojan koulusta huomenna, olen tehnyt kauppalistan, suunnitellut ensi viikon ruoat ja kaivanut tyttären talvikenkiä. Ajallisesti en osaa tätä määritellä, enkä nyt oikein ymmärrä, mihin tämä nyt edes liittyy. Etkö sinä ole tehnyt mitään tällaista tänään.
Ohhoh, mitä raatamista. Olet varmaan lopen uupunut? Jaksamista puhumiseen, se on äärimmäisen uuvuttavaa.
-SAMIS
Jos ajatellaan tällä tämän ketjun ajatustavalla, että metatyöt ovat ihan tavallisia ja helppoja, eihän työpaikoillakaan tarvita johtajia, koska sehän on vain päättämistä ja suunnittelua eikä mitään oikeaa työtä. Jännä juttu, että kuitenkin niitä päätöksiä ja suunnittelua pitää jonkun tehdä eivätkä ne asiat suju siellä työpaikalla ihan omalla painollaan. Ja juu, tiedän, että eivät ole saman mittakaavan juttuja, mutta ihmettelen tätä logiikkaa, että näitä asioita ei ikään kuin ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin naurettavia. Joko lasten kaverisynttärit ja vaatteiden nimikointi on mainittu? En aio edes kahlata ketjua läpi. Raatajilla on aikaa maata palstalla päivästä toiseen kuitenkin.
Ne reseptit?
Mitä sössötät? Mitkä reseptit? Miten reseptit on metatyötä? Kokkaan ilman reseptejä, btw. Kalapuikko-pussimuusimamma ei taida osata?
Edelleen , mitä sössötät? Oletkohan sä liikaa palstalla? Vai onko psykoosit tulilla?
Eikö sun pitäisi olla raatamassa metatöiden parissa? Montako tuntia tänään olet maannut palstalla?
Mielikuvitushahmosi kirjoittaa kaikki viestit palstalle? Palstalla on vain naisia ja tuikkukippomiehesi?
Tunnistam sinut kyllä. Turha yrittää. Toi ”psykoosit tulilla” on myös lempifraasejasi.
Eli mielestäsi palstalla on vain naisia ja tuikkukippomies? Olet kyllä säälittävän sekasin.
Pidä vaikkapa kuukauden tauko palstalla makaamisesta, voisi pääkoppa vähän tuulettua.
Niin en ole sanonut. Sanoin että tunnistin sinut. Käytät samat argumentit ja fraasit aina, tyhmä kun olet.
Voi luoja miten joku voi olla noin harhainen. Ja edelleenkin, en tiedä ollenkaan mistä resepteistä jankutat.
Suosittelen sitä palstataukoa. Montako tuntia tänään olet tehnyt niitä metatöitä? Ja montako tuntia olet maannut palstalla?
Mitä itse olet tehnyt? Muuta kuin riehunut koko päivän metatöistä joiden olemassaolon kiistät? 😂😂😂
Olen palstaillut nyt tunnin telkkarinkatsomisen ohessa. Sinä olet maannut tässäkin ketjussa sen alusta lähtien. Kello KYMMENESTÄ. Voitko nyt vastata kysymyksiin? Et tietenkään, haluat vain räksyttää ja olkiukkoilla.
Nyt ne reseptit, kiitos.
Eli et osaa kuin räksytää. Miten kerkeät tekemään kaiken metatyön, kun olet maannut palstalla KAHDEKSAN TUNTIA TÄNÄÄN? HANKI ELÄMÄ.
NE RESEPTIT!
Uusavuton palstallamakaaja jatkaa niillä ranskalaisilla ja nakeilla, että ehtii makaamaan palstalla.
Sinä kehuit tekeväsi kahden kuukauden ruoat varttitunnissa. Niitä reseptejäsi on nyt odotettu henkeä pidätellen jo useampi kuukausi!
Laita ne jakoon!
Joo, minähän se juuri olin. Jatka palstalla makaamista ja lämmitä lapsillesi eineksiä.
Kyllä tällä palstalla on harhaista porukkaa. Minäkin tiedän, että sinä hakkaat lapsiasi.
Juu, johan minä myönsin. Palstalla on vain naisia ja tuikkukippomies. Reseptejäni en jaa.
Onnea minun, "tuikkukippomiehen" metsästämiseen jatkossakin kaikissa ketjuissa, jotka luet.
Eikä minun tarvitse sinua mitenkään metsästää kaikista ketjuista. En lue kaikkia ketjuja. Nämä joissa puhutaan metatyöstä luen ja niistä jokaisessa sinä riehut suppean sanavarastosi koko voimalla.😂 Yleensä myös aloittelet näitä päästäksesi riehumaan. Reppana.
Mikä tässä jäi epäselväksi sinulle? Olen ehdottomasti " tuikkukippomies joka toistaa fraasejaan, eikä ole jakanut lupaamiaan reseptejä".
Ihailen suurta älykkyyttäsi. Olet oikea Hercule Poirot! Onnea "tuikkukippomiehen" kiinni saamisesta ja onnea jatkossakin "tuikkukippomiehen" metsästykseen! Kysy ensi kerrallakin niitä reseptejä!
Voi kultapieni, netissä on av-palstan lisäksi niitä reseptisivustojakin, kun niitä kerran kaipailet.
Mistään ei ole sellaisia joilla kahden kuukauden ruoat tehdään vartissa, kuten sinun resepteilläsi.
Tiedätkö kuinka hauskaa hullua on härnätä? En ole "tuikkukippomies", mutta sinun jankkaamisesi on jo maanista. Käypä lääkärin puheilla.
Tee vuoropäivinä Italianpataa ja Havaijinpataa. Happy now? Rakkain terveisin " paljastamasi tuikkukippomies" <3 puspus.
Ostat armeijan soppatykin, ja teet siinä sitä Italianpataa. Veden kiehumisen ohessa voit metsästää palstalla tuikkukippomiestä. Sitten vain pakastat Italianpadan.
T. rakastamasi "tuikkukippomies". p.s. pusuja ja jaksuja palstalla metsästämiseeni <3
Ei valmistu vartissa noilla ohjeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat luettelevat mammapalstalla kaverisynttäreitään. On teillä rankkaa. Jaksuja kaikille uupuneille metatyön tekijöille.
Tätä on kysytty tässä ketjussa nyt aika monta kertaa, mutta kukaan ei osaa näköjään vastata: Mistä tulee oletus, että metatyö olisi rankkaa?
Yleensä kenenkään ei kuule puhuvan metatyöstä valittamatta, kuinka rankkaa se on.
Äsken puhuit kaverisynttäreiden luettelemisesta ja nyt puhut valittamisesta. Jos kysytään, mitä metatyö tarkoittaa, miksi kysymykseen vastaaminen on valittamista?
Se olin minä, ei edellinen. Onko palstamammoilla normaalia matalampi äo, kun ette tajua että palstalla kirjoittaa useampi henkilö? "Tuikkukippomiehen" lisäksi, joka ei jaa reseptejään.
Mikäs sinua vaivaa? Ei ole mitenkään omituinen oletus tällä palstalla, että kysymykseen vastaisi se, jolle se on esitetty. Varsinkin, jos myöhempi vastaaja ei osaa laittaa viestiinsä mainintaa "ohis".
Montako tuntia muuten olet käyttänyt tänään metatöihin? Onko monetkin kaverisynttärilahjat mietitty ja suunniteltu joukukortttien kirjoittamista?´ -OHIS
Oletpas vihamielinen. Kyllä minä olen tänään esimerkiksi miesystävän kanssa sopinut jouluaikatauluista ja joululahjoista, exän kanssa puhunut lasten koulusta ja heidän synttäreistään, isovanhempien kanssa puhunut siitä, että he hakevat pojan koulusta huomenna, olen tehnyt kauppalistan, suunnitellut ensi viikon ruoat ja kaivanut tyttären talvikenkiä. Ajallisesti en osaa tätä määritellä, enkä nyt oikein ymmärrä, mihin tämä nyt edes liittyy. Etkö sinä ole tehnyt mitään tällaista tänään.
Ohhoh, mitä raatamista. Olet varmaan lopen uupunut? Jaksamista puhumiseen, se on äärimmäisen uuvuttavaa.
-SAMIS
Niin, jälleen päästiin siihen, että jostain syystä pidät kaikkea metatyön mainitsemista hirveänä valittamisena. Sinä itse kysyit, mitä olen tehnyt. Minä vastasin. En valittanut tai sanonut sanallakaan, että nämä olisivat rankkoja, mutta sinä silti väität minun valittavan.
Kannattaisiko nyt katsoa peiliin, jos sitä valitusta joka puolella muka näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan tällä tämän ketjun ajatustavalla, että metatyöt ovat ihan tavallisia ja helppoja, eihän työpaikoillakaan tarvita johtajia, koska sehän on vain päättämistä ja suunnittelua eikä mitään oikeaa työtä. Jännä juttu, että kuitenkin niitä päätöksiä ja suunnittelua pitää jonkun tehdä eivätkä ne asiat suju siellä työpaikalla ihan omalla painollaan. Ja juu, tiedän, että eivät ole saman mittakaavan juttuja, mutta ihmettelen tätä logiikkaa, että näitä asioita ei ikään kuin ole olemassakaan.
Vertaat siis työpaikkojen johtamista siihen, että mietit sitä syötkö huomenna nakkikastiketta?
Nyt mennään jo aika uudelle levelille tässä uhriutumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne reseptit?
Nyt ne reseptit, kiitos.
NE RESEPTIT!
Laita ne jakoon!
Ei valmistu vartissa noilla ohjeilla.
Samalla voit palstailla, valmistuu itsekseen.
Älyluuri vaan kouraan äitylille, lapsille tabletti kouraan. Kuten aina ja kaikkialla.
<3 rakkain terveisin , Tuikkiksesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat siis työpaikkojen johtamista siihen, että mietit sitä syötkö huomenna nakkikastiketta?
Hah. Eli et jaksanut lukea kommenttiani loppuun tai sitten et ymmärtänyt viimeistä virkettä.
Missään ei edelleenkään ole uhriutumista, vaan kyse oli logiikasta. Metatyötä on olemassa, oli se sitten johtotason työtä tai päätös nakkikastikkeesta. Siitä faktasta ei nyt vain päästä mihinkään, vaikka miten kauan nillittäisit ja tappelisit olkiukkojesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vertaus. Sen lisäksi, että työpaikoilla annetaan aikaa päätöksien teolle, johtamista ja vastuunkantoa myös arvostetaan siellä. Käytännössä aina se, joka suorittaa ja samalla johtaa töitä, saa parempaa palkkaa kuin se, joka vain suorittaa.
Jostakin syystä yksilötasolla tämä arvostusasia menee toisinpäin. Se, joka suunnittelee kotityöt ja muut, on ulospäin katsoen kauhea pirttihirmu tai tohvelisankari, ikävä ihminen, jonka puolisona on varmasti tosi kurjaa.
Esimerkiksi jos Pena kysyy Kalelta, että pääsetkö ensi viikonloppuna metsästysreissulle, ja Kale vastaa, että pitää kysyä vaimolta, ei Pena varmastikaan tuumi että onpa ihana vaimo kun hallinnoi yhteistä kalenteria ja katsoo ettei tule päällekkäisiä menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-SAMIS
Niin, jälleen päästiin siihen, että jostain syystä pidät kaikkea metatyön mainitsemista hirveänä valittamisena. Sinä itse kysyit, mitä olen tehnyt. Minä vastasin. En valittanut tai sanonut sanallakaan, että nämä olisivat rankkoja, mutta sinä silti väität minun valittavan.
Miksi sitten valitat palstalla metatöistä, jos et mielestäsi valita? Kerro motiivisi, jos kerran metatyöt eivät ole sinulle kamalia? Logiikkasi ei aukene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukukausien loput on metatyön kulta-aikaa. Tanssiesitys ja futisturnaus samaan aikaan eri kaupungeissa. Kumpaan mennään, vai molempiin? Millä kuljetaan, jos lähdetään kauemmas? Harmittaako toista lasta, jos ei tulla katsomaan? Pitäisikö kysyä kimppakyytiä (keneltä? Mistä yhteystiedot? Ollaanko koskaan itse tarjottu kyytiä? Pitääkö antaa bensarahaa? Onko käteistä? Mistä löytyy pankkiautomaatti, johon pääsen helposti? Entä jos kellään ei ole vapaita autopaikkoja?). Tarvittiinko eväät? Joukkue kerää rahaa kakkutukun kekseillä, voidaanko nyt ottaa myyntiin? Paljonko, kelle niitä myydään? Milloin pitää viimeistään olla valmiina? Ai niin lapsen hammaslääkärin ilta-aika! Se onkin kenraaliharjoituksen kanssa samaan aikaan. Perutaan? Kuka peruu tai siirtää? Meneekö taas monta kuukautta eteenpäin? Pitäisikö valmentajalta kysyä pärjääkö joukkue ilman yhtä tanssijaa kenraalissa? Ai soolo-osuus, yritetään järjestää. Vanhempia on pyydetty kantamaan juhlatilan pöydät ja tuolit paikoilleen esityksen jälkeen. Jäädäänkö, tai jääkö jompikumpi? Ehditäänkö hakea jalkapalloilija kimppakyydin jättöpaikasta? Kehdataanko kysyä voisivatko ajaa tanssisalin kautta? Kumpi kysyy? Entä jos ei onnistu? Voisiko lasten harrastukset lopettaa? Pitäisikö heidän itsensä kanssa keskustella asiasta?
Nämä ovat tietysti ihan normaaleja juttuja, jotka pääsääntöisesti järjestyvät helposti, ja joista seuraa upeita kokemuksia. Vielä helpompaa on kuitenkin sillä, joka ei näitä joudu miettimään.
Ei ristus sentään mitä säätämistä. Onneksi ei lapsia (mukaan lukien mies). Miten saatkin arjesta noin vaikeaa ja miten joku kyydin kysyminen voi olla mitään työtä, saati metatyötä? Onko ajattelukin metatyötä? Muistatko hengittää, jos se ei ole to do -listalla?
Tämä metatyöasiahan nousee lähinnä mietintään silloin kun huomaa elävänsä parisuhteessa, jossa tekee paitsi kaikki kotityöt, tai ainakin suurimman osan ja sen lisäksi muistaa, miettii, suunnittelee, ennakoi kaikki perheen asia, sillä aikaa kun toinen ottaa rennosti päivästä toiseen vailla huolen häivää.
Eihän näitä miettisi sen kummemmin, jos kumpikin tasapuolisesti huolehtisi.
Mutta kenen vika ja vastuulla on määritellä metatöiden tarpeellisuus? Onko se aina niin, että se, joka tykkää valittaa kaikesta ja suunnitella valituksen ajoituksen ja pohtia viitseliäisyytensä ajankohdan ja miettiä milloin alkaa suunnitella jotain puuhastelua?
Mitäpä jos vaan tekee ilman suunnittelua ja pohtimista? Me ollaan onnistuttu aktiivisena perheenä, jossa useampi tavoitteellisesti harrastava tähän. Koskaan ei ole ongelmia metatöistä. Sit on lähipiirissä näitä, joiden pyykkäyskin pitää suunnitella ja organisoida ja järjestää ja miettiä ja....
Kumpi on oikeassa?
Kaikenlainen suunnittelu ja toteutus kuuluu ihan normaaliin elämään. Pitää suunnitella töihin ja perheeseen liittyvät asiat. Aikatauluttaa. Sopia muiden kanssa miten asiat hoituu. Missä vaiheessa siitäkin on tullut uhriutumisen ja stressaamisen arvoinen asia? Ja miksi normaalin elämän sujuvuudelle on pitänyt antaa jonkun yrityskonsultin keksimä nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Eli et jaksanut lukea kommenttiani loppuun tai sitten et ymmärtänyt viimeistä virkettä.
Missään ei edelleenkään ole uhriutumista, vaan kyse oli logiikasta. Metatyötä on olemassa, oli se sitten johtotason työtä tai päätös nakkikastikkeesta. Siitä faktasta ei nyt vain päästä mihinkään, vaikka miten kauan nillittäisit ja tappelisit olkiukkojesi kanssa.
Juu, ja lähärit tekee aivokirurgien työtä.
Mitään logiikka vertauksessasi ei ole.
Mulla kans metatyötä:
Lähdin vaihtamaan lakanoita (sitä ennen tietysti suunnittelin lakanoiden vaihtamista) Jouduin vaihtamaan suunnitelmaa, koska päätin pestä myös petarin päällisen (lisää metatyötä) Ehdin jo tuskailla, mahtuuko petarin päällinen koneeseen, mutta onnekseni irrotettuani huomasin, että se meni kahteen osaan. Hetki metatyötä paljasti kuitenkin, että joudun pesemään sitten lakanoita varten yhteensä kolme koneellista. Pisimmät ohjelmat ovat kolmetuntisia, joten jouduin ihan ahkeroimaan metatöiden kanssa mahduttaakseni ne ylipäätään tähän päivään. Siinä vaiheessa, kun tajusin, etteivät molemmat petarin päällisen puolikkaat ehdi millään kuivua illaksi olin rusentua metatyötaakan alle (vaikka yhtään koneellista ei ollut pyörimässä) Onneksi tässä vaiheessa vaimo otti harteiltani aimo metatyökuorman sanomalla, että nukutaan vaikka yksi yö ilman petaria.
Nyt on sitten raukea olo metatyöpäivän jälkeen, kun viimeinen koneellinen on pyörimässä. No, jouduin kyllä sitä ennen vielä puntaroimaan sosekeiton ja kaalilaatikon välillä. Meinasi hiki tulla metatyöskennellessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-SAMIS
Miksi sitten valitat palstalla metatöistä, jos et mielestäsi valita? Kerro motiivisi, jos kerran metatyöt eivät ole sinulle kamalia? Logiikkasi ei aukene.
Niin, et taaskaan lukenut kommenttiani loppuun asti. Missään en ole valittanut metatöiden rankkuudesta. Katso peiliin, jos tuo vastaus esittämääsi kysymykseen oli mielestäsi valittamista. Lue se huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö ne miehetkin ole silloin tehneet sitä metatyötä, ei ole pelkästään sinun vastuullasi ollut.