Näkökulma: Lapsettomien pitäisi rahoittaa lapsia hankkivien eläkeaukot ja lapsilisän korotukset
Kommentit (165)
Kuinka paljon tehdään lapsia miehille jotka eivät koskaan osallistu lastensa elättämiseen vaan veronmaksajat maksavat elättävät ne. Tästä ei puhuta mitään. Eikä välttämättä se äitikään maksa veroja muuta kuin nostaa koko ikänsä tukia yhteiskunnalta.
Tämä syyllistäminen on vain vedetty vain lapsettomiin nyt yli ääri rajoille.
Silloin kun taloudessa on lapsia, niin pitäisi saada veronalennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin kommentteja lukiessa ei voi muuta kuin todeta, että eiköhän se hyvinvointivaltio ole menetetty aikoja sitten. Se hyvinvointivaltio, että kaikki osallistuu ja vapaus oman näköiseen elämään. Ihan käsittämätöntä tämä nykyajan mentaliteetti, että vain ja tasan se oma mielipide ja elämäntyyli on ainoa oikea. Minne katosi halu edes yrittää ymmärtää niitä vastakkaisia ajatuksia? Jotenkin tämä ilmapiiri nyt haiskahtaa siltä, että yhä suuremmissa määrin pääsee vallalle mielipide, että ihmisoikeudet ei kuulukaan kaikille tai ainakaan samoissa määrin. Mun mielestä tää nykymeno on aika sairasta.
Tätä meidän hyvinvointivaltiota ei olisi jos sun ja mun vanhemmat olisivat ajatelleet "ai että kun on fantsua ja stressivapaata elää lapsettomana, tehkööt muut ne lapset".
Kysys sinä vapaaehtoisesti lapseton, itsestäsi hedonistisesti nauttiva yksilö, omilta vanhemmiltasi kaduttaako sinun tekeminen? Joskus (= usein) pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään.
Ei tarvinnut kysyä. Koko elämäni olen kuullut miten paha virhe mun tekemiseni maailmaan oli. Ja sitä paskaa vaan eteenpäin vain koska jotkut riemuidiootit keksivät järjestelmän joka 100% perustuu naisten pakottamiseen äideiksi? Tai sitten ei.
No sun mutsis oli paska mutsi. Entä sitten? Se että sun mutsis oli paska mutsi ei tarkoita että kaikkien paskamutsien lapset olisivat paskamutseja.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun taloudessa on lapsia, niin pitäisi saada veronalennusta.
Tismalleen näin päin!
- Lapseton
Siis, luuleeko täällä joku ihan oikeasti saavansa eläkettä vielä 2050..?
XD
Tiedän yhden naisen joka tehnyt 4 lasta ja ei ole ollut koskaan töissä. Siis saa tukia näiden mukuloidensa ja omiin kuluihin. Mies taitaa myös olla työtön. On tehnyt lapset 3 eri miehen kanssa. Siis minun lapsettoman pitäisi jotenkin häntä alkaa avustamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se liikaa vaadittu, että poliitikot joutuisivat ajattelemaan ja laatimaan talousmallin, joka ei perustuisi ainaiseen väestön kasvuun ja luonnon tuhoamiseen... Ei tartte sipilöiden olla täällä katsomassa kun 60 miljoonalle suomalaiselle lennätetään ruokaa Aasiasta ja Etelä-Amerikasta.
Jos tulevaisuudessa jokaista lasta kohti on 2 tulevaa eläkkeen saajaa, niin käytännössä, kun lapsi on täysi-ikäinen ja nämä kaksi menevät eläkkeelle hänen pitäisi maksaa kahden ihmisen eläke.
Eli joko hänen veronsa tuplaantuu tai sitten eläkkeellä olevat jakavat puoliksi sen eläkkeen ja heidän eläkkeensä siis puolittuu. Tietenkin voidaan lopettaa koko eläke ja työntekijät tienaavat minkä tienaavat ja jokainen maksaa itse omat kustannukset. Oli ne sitten omat, lapsen tai vanhempien.
Jos nykyinen malli on sinusta toimiva, niin kysymys sinulle: Mikä väkimäärä Suomessa tai koko maailmassa on riittävä?
En nyt jaksa lukea koko ketjua,mutta kautta historian lapsia on syntynyt eniten köyhempinä aikakausina, esim 90-luvun lamassa. Sen takia ei mene läpi nämä argumentit että lapsiperheisiin pitäisi satsata paljon ylimääräistä rahaa. Ja lisäksi, elintaso on ihmisillä niin korkea nykyään, että rahaa on yli tarpeen. Pikemminkin kannatan 20 prosentin leikkausta lapsilisään ja ne rahat ohjataan vanhustenhuoltoon.
Eikös kaikki toimi nykyäänkin näin ja niitähän voi niputella lisää: työssäkäyvät elättävät työttömät, terveet elättävät sairaat jne. jne. kummasti nämä työssäkäyvät terveet vielä asuvat Suomessa. USA:han muuto voisi olla hyvä vaihtoehto, jokainen huolehtikoon itse itsestään.
Kukas muu ne lapsilisät, lasten terv.hoidon, koulutuksen maksaa kuin lapsettomat ja ne joiden lapset ovat jo aikuisia, sillä tuskin alle 18v lapsen vanhemmat niin paljon veroa, että riittäisi kustantamaan lähes 1milj. kulut mitä yhdestä lapsesta tulee yhteiskunnalle.
Kenen lapset maksaa lapsettomien vanhuuden aikaiset sairastumiset ja hoidot? Ei ainakaan lapsettomien lapset!
Vierailija kirjoitti:
Kukas muu ne lapsilisät, lasten terv.hoidon, koulutuksen maksaa kuin lapsettomat ja ne joiden lapset ovat jo aikuisia, sillä tuskin alle 18v lapsen vanhemmat niin paljon veroa, että riittäisi kustantamaan lähes 1milj. kulut mitä yhdestä lapsesta tulee yhteiskunnalle.
Ei lapset ole mikään kuluerä. Lapsi on ihminen. Lapsesta kasvaa aikuinen ihminen. Kaikki me ollaan joskus oltu lapsia. Tämä meidän yhteiskunta ei toimi ilman ihmisiä. Maapallo kyllä varmasti selviää ilman ihmisiä, mutta mm. tätä vauva-palstaa ei olisi olemassa ilman ihmisiä, jotka hekin ovat joskus olleet lapsia eli "kuluja" yhteiskunnalle.
Nykypäivän "homo selfish"-ihminen vain ajattelee koko asian jotenkin ihan väärin ja vääristyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Haistakoon p*ska. Me emme hankkineet lapsia koska koko opiskelujen jälkeinen elämämme on ollut yhtä epävarmuutta. Vitt*ako olette hoitaneet Suomen talouden päin persettä.
Ja v*ttuako "tuette" suomalaista syntyvyyttä esimerkiksi tekemällä synnyttämisen maksulliseksi. On muuten ehkä aivottomin asia mitä kaupunki voi tehdä. Mut onneksi rajalta tulee uusia synnytäjiä.
Tähän on nyt pakko kommentoida, että se on hyvin lyhyt aika, kun nuorilla ihmisillä oli varmuus työpaikasta ja toimeentulosta ja saattoi odottaa kaikenlaisia uusia etuisuuksia. Se oli joskus 70-luvun lopulta suureen 80-90-luvun taitteen lamaan asti. Silloin elettiin loistokasta aikaa, ei ennen sitä eikä sen jälkeen. Minä ja mieheni valmistuimme keskelle suurta lamaa, silloin ei ihan oikeasti ollut mitään työtä tarjolla. Muistan kun hain ensimmäistä oman alani työpaikkaa ja hakijoita 600, haastatteluun kutsuttiin 10. Enpä ollut siinä joukossa. Mies teki mitä tahansa pätkätöitä ja minä ryhdyin yrittäjäksi, lainaa oli erittäin vaikea saada ja korko hirmuinen. Sain yrityksen pyörimään, mutta melkein kaikki tulot menivät lainaan, vuokraan, yelliin, alviin (taisi olla vielä lvv tuolloin). Elettiin todella niukasti monta vuotta, sitten mies sai vakipaikan, todella pitkät työpäivät ja pohjapalkka 5000 mk, siihen päälle pienet bonukset työn tuottavuuden mukaan. Ostettiin vanha, huonokuntoinen talo, lisää lainaa. Tähän saumaan tehtiin ensimmäinen lapsi, koska mielestämme ikää alkoi jo olla, eli 30 v alkoi häämöttää. Kirpparilta ostin vaunut, pinnasängyn jne, tein kestovaipat. Myin yriyksen ja sain loput velat maksettua.
Jäin kotiin ja lapsia syntyi lisää. Äitiyslomien välillä työskentelin perhepäivähoitajana.Omista lapsista ei maksettu mitään, joten "parhaimmillaan" käteen sain jotain 500 e/kk. Mies oli onneksi jo päässyt paremmille ansioille. Taloa rempattiin, välillä piti autoa vaihtaa. Tuolloin tiputettiin kotihoidontukeakin sopivasti. Tällainen alku meillä oli perhe-elämällä. Toimeen kuitenkin tultiin, eikä olla koskaan saatu mitään muuta yhteiskunnan tukia kuin normaalit kotihoidontuki ja lapsilisät, äitiyspäiväraha, opintotukea ja asumislisää opiskeluaikana.
En ymmärrä tätä, että odotetaan kopossa kourin apua yhteiskunnalta, kaikki pitäisi saada valmiina. Mene sen työn perässä, opiskele, ryhdy yrittäjäksi. Ihme marinaa terveiltä ihmisiltä. Näin ohi aiheen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitäkin kommentteja lukiessa ei voi muuta kuin todeta, että eiköhän se hyvinvointivaltio ole menetetty aikoja sitten. Se hyvinvointivaltio, että kaikki osallistuu ja vapaus oman näköiseen elämään. Ihan käsittämätöntä tämä nykyajan mentaliteetti, että vain ja tasan se oma mielipide ja elämäntyyli on ainoa oikea. Minne katosi halu edes yrittää ymmärtää niitä vastakkaisia ajatuksia? Jotenkin tämä ilmapiiri nyt haiskahtaa siltä, että yhä suuremmissa määrin pääsee vallalle mielipide, että ihmisoikeudet ei kuulukaan kaikille tai ainakaan samoissa määrin. Mun mielestä tää nykymeno on aika sairasta.
Tätä meidän hyvinvointivaltiota ei olisi jos sun ja mun vanhemmat olisivat ajatelleet "ai että kun on fantsua ja stressivapaata elää lapsettomana, tehkööt muut ne lapset".
Kysys sinä vapaaehtoisesti lapseton, itsestäsi hedonistisesti nauttiva yksilö, omilta vanhemmiltasi kaduttaako sinun tekeminen? Joskus (= usein) pitää ajatella kokonaisuutta eikä vain itseään.
Ei tarvinnut kysyä. Koko elämäni olen kuullut miten paha virhe mun tekemiseni maailmaan oli. Ja sitä paskaa vaan eteenpäin vain koska jotkut riemuidiootit keksivät järjestelmän joka 100% perustuu naisten pakottamiseen äideiksi? Tai sitten ei.
No sun mutsis oli paska mutsi. Entä sitten? Se että sun mutsis oli paska mutsi ei tarkoita että kaikkien paskamutsien lapset olisivat paskamutseja.
Ei varmaankaan, mut kaikki äideiksi pakotetut ovat paskamutseja. Jos mut joku aikoo pakottaa tässä valtion synnytyskoneeksi, niin synnytän vammaisen lapsen jonka pahoinpitelen huostaanottokuntoon. Siinä on teille veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole mikään kuluerä. Lapsi on ihminen. Lapsesta kasvaa aikuinen ihminen. Kaikki me ollaan joskus oltu lapsia. Tämä meidän yhteiskunta ei toimi ilman ihmisiä. Maapallo kyllä varmasti selviää ilman ihmisiä, mutta mm. tätä vauva-palstaa ei olisi olemassa ilman ihmisiä, jotka hekin ovat joskus olleet lapsia eli "kuluja" yhteiskunnalle.
Nykypäivän "homo selfish"-ihminen vain ajattelee koko asian jotenkin ihan väärin ja vääristyneesti.
Aikuisetkin on kulueriä. Ei tässä rahamaailmassa ole enää aikoihin ollut mitään absoluuttista ihmisarvoa. Antakaa vaikka miljardi puhtaana käteen joka synnytyksestä, mutta tähän raharaharahayhteiskuntaan en lapsia tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden naisen joka tehnyt 4 lasta ja ei ole ollut koskaan töissä. Siis saa tukia näiden mukuloidensa ja omiin kuluihin. Mies taitaa myös olla työtön. On tehnyt lapset 3 eri miehen kanssa. Siis minun lapsettoman pitäisi jotenkin häntä alkaa avustamaan?
Kyllä, ehdottomasti. Ei tietenkään juuri heitä suoraan vaan epäsuorasti veroilla.
Nuo neljä lasta todennäköisesti vielä työllistyvät aikuisena ja pesevät ehkä sinunkin perseesi kun makaat vanhainkodissa.
Todennäköisesti tilastojen perusteella noista ei tule koskaan veronmaksajia. Ei pese kenenkää persettä, ihan turha luulo. Ne eivät ole saaneet vanhemmiltaan mallia tienata vaan raha tulee luukulta tyhjästä.
Me lapsettomat maksamme jo nyt teidän lapsiperheiden elämää tulonsiirroilla. Minä en ole ollut palkallisella äitiyslomalla, en lapsen vuoksi sairauslomalla, en hoitovapaalla. En saa lapsilisää, en hoitorahaa enkä neuvola- ja sosiaalipalveluja, joita on suunnattu lapsiperheille. Joka kuukausi maksan lähes 40% veroa elättääkseni muun muassa niitä, jotka eivät pysty/halua tehdä töitä, mutta osaavat ja haluavat lisääntyä. Ja yleensä tämä vähemmän koulutettu, työelämään haluton osa kansasta lisääntyy kiihkeällä vauhdilla. Sitten joulun tullen itketään, että yhdeksän lapsen yksinhuoltajana en saa ruokaa ja lahjoja lapsilleni, joiden isät (!) eivät maksa kuin minimiosan elatustukea tai kierrättävät nekin kelan kautta.
En ymmärrä kuinka jotkut lisääntyvät sellaiselle miehelle jotka eivät perhettään elätä. Täytyy olla elämänhallinnsaa ongelmia tai kamala vauvakuume että tehtilee ken kakaran kenelle tahansa mutta pitäisi sitten se itse elättää ilman yhteiskunnan tukia mutta kaikki ne tuet nostelevat niin kuin kansanedustajat.
Ihan kuin se ihmisten tekeminen olisi joku itseisarvo.
Minä en todellakaan pyytänyt syntyä maailmaan, enkä todellakaan pistä vahinkoa kiertämään.
Suomi on vielä viheliäinen maa täynnä pikkusieluisia kyräilijöitä, parempi vaan että väestä kuihtuu pois.
Jos tulevaisuudessa jokaista lasta kohti on 2 tulevaa eläkkeen saajaa, niin käytännössä, kun lapsi on täysi-ikäinen ja nämä kaksi menevät eläkkeelle hänen pitäisi maksaa kahden ihmisen eläke.
Eli joko hänen veronsa tuplaantuu tai sitten eläkkeellä olevat jakavat puoliksi sen eläkkeen ja heidän eläkkeensä siis puolittuu. Tietenkin voidaan lopettaa koko eläke ja työntekijät tienaavat minkä tienaavat ja jokainen maksaa itse omat kustannukset. Oli ne sitten omat, lapsen tai vanhempien.