Näkökulma: Lapsettomien pitäisi rahoittaa lapsia hankkivien eläkeaukot ja lapsilisän korotukset
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä jos nämä vapaaehtoisesti lapsettomat muuttavat Suomesta. Jää vähemmän eläkkeellä elätettäviä.
Ei se auta jos lapsestasi ei tule veronmaksajaa vaan veronkuluttaja niin ammutko hänetkin kuuhun tai palautat sinne mistä se tulikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Minä-minä... Hyvä ettei sinulla ole lapsia.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Hyvonvointiyhteiskunnan tehtävänä on turvata perustarpeet kaikille. Näitä on käsittääkseni asuminen, terveydenhuolto, koulutus ja ruoka. Lisäksi julkinen infra ja muutamia muita kohdennettuja palveluita, esimerkiksi vammaisten ja muiden erityisryhmien tuetut palvelut.
Kun nämä on täytetty, mielestäni loppu kuuluu yksilölle. Haluan käyttää rahojani kuukausilahjoittajana, teen vapaaehtoistyötä ja työni voi luokitella yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi. Joku toinen on päättänyt hankkia lapsia ja mielestäni yhteiskunta voi tukea totta kai lapsiperheitä hetkellisissä hätätilanteissa ja esim. nykymuotoisesti lapsilisillä, mutta kyllä lapsen hankkineilla tulee olla vastuu huolehtia pääsääntöisesti taloudestaan siten, että voi omilla tuloillaan tarjota lapselle haluamansa asiat. Ei pitäisi olla oletusarvo, että kun nyt se lapsi on hankittu, niin yhteiskunta maksaa sitten sen kaiken kivankin. Oma talous tulee tasapainottaa siten, että se riittää omiin valintoihin. Hetkellinen lisätuen tarve on asia erikseen.
Pomminvarmaa tulevaisuudensuunnitelmaa ei ole olemassakaan. Koulutus on, työuraa takana, lapset hankittu, mutta iskeekin työttömyys. Sitten tullaan viisastelemaan että miksi olet köyhä lisääntynyt.
Teen lapsia lähinnä yhteiskunnan tarpeisiin eli maksamaan mammojen eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Eli mun köyhänä sairaana pitäisi tehdä lapsi, joka mitä todennäköisemmin perisi minun sairauteni eikä koskaan pääsisi kouluttautumaan ja maksamaan veroja, jotta nämä terveet lapselliset perheet voisivat jotenkin siitä hyötyä? -eri
Et ole varsinainen vela joka ei vaan halua lapsia. Lapsettomuutesi on täysin ymmärrettävää sairauksiin vedoten. Tosin tulevia sairaiden hoitajia ovat sitten jotkut muut kuin suomalaiset jos lapsiperheiden "tukeminen" jatkuu nykytasolla.
Mutta millä tavalla lähdetään erottelemaan ne, jotka ovat lapsettomia sen takia, koska eivät halua ja ne, jotka ovat lapsettomia, koska eivät uskalla sairauden/huonon taloustilanteen tai jonkun muun takia? Miten tämä toimisi verotuksessa? mikä estäisi lapsettomia kertomasta jonkun syyn, miksi eivät halua lapsia joka on hyväksyttävä syy, ettei lisäveroja tule?
Lääkärintodistuksella.
Ei pidä. Kukaan ei synny toisia elättämään, vaan ihan ilman omaa syytään.
Miksi rahaa annetaan tulonsiirtona sellaisille, jotka eivät sitä edes tarvitse, ja sitten sitä rahamäärää pitäisi vielä korottaa? Jutussahan puhutaan nimenomaan kaikille lapsellisille maksettavasta lapsilisästä.
Minusta järkevintä olisi, että lapsilisääkin maksettaisiin tarpeen mukaan, kuten muitakin rahatukia pitäisi. Silloin sitä rahamäärää olisi jotain mieltä korottaakin (samoin kuin muitakin köyhien rahatukia).
Peruspalveluita tarvitsee jokainen universaalisti, mutta ei rahaa pitäisi jakaa katsomatta tarpeeseen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Nämä ja iltalehdenkin kommentit ihan älyttömiä... Jos kukaan ei tekisi lapsia, niin ihmiset kuolevat sukupuuttoon, pienen vauvan vanhempi e on voi käydä töissä voi apua, mutta myös äitiys, isyys, vanhempainpäivärahasta ja kotihoidontuesta menee veroa ja yleensä lapsilla on kaksi vanhempaa joista yleensä ainakin toinen on töissä saa palkkaa josta menee myös veroa joten lapsiperheet maksavat myös itse osuute sa noista julkisista palveluista, joita muuten olemme myös kaikki itse käyttäneet lapsena ja aika moni lapsi perhe käyttää yksityisiä lääkäreitä yms eikä julkisia, joten eikö voisi ajatella että jokainen maksaa omista veroistaan ne mitä on itse käyttänyt lapsena? Miksi ajatusmaailman pitää olla lapsi vastainen tai perhevastainen, monelle lasten hankinta on valinnaista mutta on ihmisiä jotka ei voi valita SAAKO hän lapsia ja ei en meinaa pelkästään niitä jotka eivät voi saada lapsia, on myös ihmisiä jotka tulevat raskaaksi ehkäisystä huolimatta eikä tiedä sitä ennen kun on myöhästä... Näillä kommenteilla mitä olen lukenut asiaan liittyen kaikkialta järkevinta olisi että jokaisen ihmisen pitäisi tehdä 1lapsi jokaiseen perheen siis 2 lasta ja jokaisesta ylimääräisestä laspesta sitten pitäisi maksaa veroa ylimääräsistä, mutta siinä tapauksessa myös jokaisen lapsettoman pitäisi maksaa lapsettomuus veroa ja myös heidän jolla on liian vähän lapsia, eihän tuossakaan mitään järkeä olisi... Ja ihan tiedoksi vaan teille lapsettomille jotka valittaa lapsilisistä, myös teistä on maksettu lapsilisää.... Ja teille jotka sanotte että vanhemmat tekee lapsia että saisi lisää rahaa ihan tiedoksi lapseen menee tuplasti enemmän rahaa mitä siitä saa ja myös synnytys maksaa ja kaikki ne päivät jotka joudut viettää sairaalassa synnytyksen jälkeen... Ihme perusteluita kaikilla... Ja tiedoksi jos lapsilisä lakkautettaisiin niin alempituloisilla perheille se maksettaisiin toimeentulotuessa... Oisko se sit parempi? Itse olen sitä mieltä että joko lapsilisä pysyy ennallaan tai sit korotetaan, myös vanhuksille voisi jotain korotusta tai muuta kehitellä mutta te itsekkäät P.... T, voisitte painua suolle toivottavasti mun lapset ei koskaan joudu teijän hoitoja maksamaan tai teitä hoitamaan! Ja kyllä mulla on lapsia ja jokaisen lapsilisän olen käyttänyt lapsiini, ihan tiedoksi että lapsilisällä et saa ostettua lapselle kun ehkä uuden toppapuvun ja siitäkin voit joutua pulittamaan enemmän tai sit riittää se myös noin 4 lapsen vaatteeseen. Eiköhän jokainen vastuullinen vanhempi katso että rahat riittävät lapseen, silloin kun niitä alkaa tekemään, mutta koskaan ei voi tietää että jos toinen vanhempi jääkin työttömäksi yms. Ja kyllä mun mies käy töissä, saa normi palkkaa, mä olen kotona vauvan kanssa ja toinen lapsi eskarissa, asutaan vuokralla kolmiossa ja kyllä meillä on auto, tosin halpa ja vanha, jonka mies itse korjaa ja huoltaa, mulla ei ole mitään kallista bugaboon tai stokken unelma rattaita vaan ihan perus yhdistelmä vaunut käytettynä ostettuna, emme matkustele vaikka olis joskus ihan kiva päästä etelän lämpöön (ehkä joskus sen aika vielä tulee) eskarilaisellamme on yksi harrastus joka maksaa 70e/kausi, emme hae toimeentulotukea, emmekä asumistukea (tosin en tiedä oltaisiinko oikeutettuja, mutta tarvetta ei ole) ja kyllä olin lasten välillä töissä ja työpaikka odottaa minua siellä kun palaan äitiyslomalta! Kiitos ja heihei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mun köyhänä sairaana pitäisi tehdä lapsi, joka mitä todennäköisemmin perisi minun sairauteni eikä koskaan pääsisi kouluttautumaan ja maksamaan veroja, jotta nämä terveet lapselliset perheet voisivat jotenkin siitä hyötyä? -eri
Et ole varsinainen vela joka ei vaan halua lapsia. Lapsettomuutesi on täysin ymmärrettävää sairauksiin vedoten. Tosin tulevia sairaiden hoitajia ovat sitten jotkut muut kuin suomalaiset jos lapsiperheiden "tukeminen" jatkuu nykytasolla.
Mutta millä tavalla lähdetään erottelemaan ne, jotka ovat lapsettomia sen takia, koska eivät halua ja ne, jotka ovat lapsettomia, koska eivät uskalla sairauden/huonon taloustilanteen tai jonkun muun takia? Miten tämä toimisi verotuksessa? mikä estäisi lapsettomia kertomasta jonkun syyn, miksi eivät halua lapsia joka on hyväksyttävä syy, ettei lisäveroja tule?
Lääkärintodistuksella.
Tämä johtaisi siihen, että useat velat voisivat mennä lääkärille valittamaan esimerkiksi masennuksesta, jonka diagnoosin voi helposti saada. Sitten he menisivät kuormittamaan jo nyt ylikuormittunutta masennuspalveluja ja oikeasti masentuneet eivät välttämättä pääse tarpeeksi aikaiseen hoitoon tai jos ei lainkaan, koska terveydenhuolloilla ei varaa. Tämä kaikki sen takia, etteivät saa lisäveroja niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat rahoittavat veroillaan jo lasten koulutuksen, päivähoidon, lapsilisät, terveyspalvelut jne., mutta eivät itse käytä niitä palveluita, eli eiköhän se lapseton ole jo osansa kuitannut.
Kun yhteiskunnan varoilla (lapsuudessaan) neuvolapalveluita ja kouluja käynyt lapseton henkilö tarvitsee viemäröintiä, vettä, sähköä, katujen aurausta, julkista liikennettä, luistinkenttää, palokuntaa, poliisia, lääkäriä tai muita terveydenhoitopalveluita, eläkettä vammautuessaan tai tukiaisia terveyden pettäessä, hoitoa vanhuksena vanhainkodissa tms., niin nämä nykyiset lapset maksavat heidänkin viulunsa työelämässä töitä niskat limassa paiskiessaan.
Sellaista on hyvinvointiyhteiskunnassa. Suomi ei ole kehitysmaa, vaan täällä hoituu kaikki. Me jokainen maksetaan se veroilla ja verotus riipaisee jokaista samassa suhteessa hänen tuloistaan, koska verosysteemimme on progressiivinen.
Miksi tätä vingutaan joka päivä täällä, tämähän tuntuu jo propagandalta ja tahalliselta mielten muokkaukselta. Venäjä-trollit liikenteessäkö?
Suomi on hyvä maa, matkustelkaapa ja katselkaapa. Mikään palvelu ei toimi missään muualla näin hyvin kuin ehkä Pohjoismaissa ja Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Teen lapsia lähinnä yhteiskunnan tarpeisiin eli maksamaan mammojen eläkkeet.
Sulla no on niin hyvät geenit että on varmaa että saat niistä veronmaksajia eikä veronkuluttajia. Mikä on se varma koulutusmetodi että varmasti onnistut. Opettaako lapsesta asti töihin niin kuin ennen tehtiin. Nykyään ne lojuu kaikki pelitietokoneilla ja vanhemmat ihan avuttomina valittavat kun eivät saa kotoakaan pois niitä muuttamaan täysihoidosta.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan harhaluulo, että mm.meidän saama ilmainen yliopistokoulutus tai asumistuki tulisi lapsettomien veroista. Päinvastoin lapsettomat maksavat tutkimusten mukaan vähemmän veroa kuin perheelliset. Lähes kaikilla suuripalkkaisilla johtajilla on lapsia.
Vähiten veroa maksavat lapsettomat miehet.
Sinun mutusi ei ole yhtä kuin faktojen kumoaminen huuhaaksi.
Ihan täältä
( https://yle.fi/uutiset/3-10550342 )
voit esim. katsoa, että lapseton 30-44 ikäluokkaa oleva pariskunta on yhteiskunnan suurimpia maksajia.
Tässä oma tulokseni:
Lapseton pari, 30–44 v
Ryhmäsi kotitaloudet vuonna 2016…
…saivat etuuksia ja palveluita:+10 600 €
…maksoivat veroja:-26 100 €
-15 500 €
Vierailija kirjoitti:
No mutta muuttakaa hyvät velat ulkomaille. Se on ihan sallittua. Miettikää kuitenkin tarkkaan, mihin maahan muutatte, monissa maissa ei ole minkäänlaista vanhustenhuoltoa, vaan se on lasten ja sukulaisten kontolla. Täällä Suomessa teitä sentään hoitavat kohtuuhinnalla niiden lapset, jotka ovat viitsineen lapsia tehdä. Paitsi tulevaisuudessa voi olla hoitavia käsiä aikalailla liian vähän.
Älä luule, että tulevaisuuden lapset, yhtä vähän kuin nytkään, ketään halua hoitaa. Eivät halua vuoden 2015 tulijatkaan.
Heillä on lapsilisät sijoitettuna jo yksivuotiaasta asti pörssiin ja yhteiskunta maksaa eri tukimuodoilla muut pakolliset menit.
Tulevaisuudessa työt vähentyvät koska automatisaatio ja robotisaatio korvaavat ihmiset.
Ei tarvita uusia lapsia, ei uusia tulijoita mistään. Tarvitaan kestävä järjestelmä jakaa automaatisaation omistajalleen tuottama varallisuus muiden ihmisten kesken oikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ja iltalehdenkin kommentit ihan älyttömiä... Jos kukaan ei tekisi lapsia, niin ihmiset kuolevat sukupuuttoon, pienen vauvan vanhempi e on voi käydä töissä voi apua, mutta myös äitiys, isyys, vanhempainpäivärahasta ja kotihoidontuesta menee veroa ja yleensä lapsilla on kaksi vanhempaa joista yleensä ainakin toinen on töissä saa palkkaa josta menee myös veroa joten lapsiperheet maksavat myös itse osuute sa noista julkisista palveluista, joita muuten olemme myös kaikki itse käyttäneet lapsena ja aika moni lapsi perhe käyttää yksityisiä lääkäreitä yms eikä julkisia, joten eikö voisi ajatella että jokainen maksaa omista veroistaan ne mitä on itse käyttänyt lapsena? Miksi ajatusmaailman pitää olla lapsi vastainen tai perhevastainen, monelle lasten hankinta on valinnaista mutta on ihmisiä jotka ei voi valita SAAKO hän lapsia ja ei en meinaa pelkästään niitä jotka eivät voi saada lapsia, on myös ihmisiä jotka tulevat raskaaksi ehkäisystä huolimatta eikä tiedä sitä ennen kun on myöhästä... Näillä kommenteilla mitä olen lukenut asiaan liittyen kaikkialta järkevinta olisi että jokaisen ihmisen pitäisi tehdä 1lapsi jokaiseen perheen siis 2 lasta ja jokaisesta ylimääräisestä laspesta sitten pitäisi maksaa veroa ylimääräsistä, mutta siinä tapauksessa myös jokaisen lapsettoman pitäisi maksaa lapsettomuus veroa ja myös heidän jolla on liian vähän lapsia, eihän tuossakaan mitään järkeä olisi... Ja ihan tiedoksi vaan teille lapsettomille jotka valittaa lapsilisistä, myös teistä on maksettu lapsilisää.... Ja teille jotka sanotte että vanhemmat tekee lapsia että saisi lisää rahaa ihan tiedoksi lapseen menee tuplasti enemmän rahaa mitä siitä saa ja myös synnytys maksaa ja kaikki ne päivät jotka joudut viettää sairaalassa synnytyksen jälkeen... Ihme perusteluita kaikilla... Ja tiedoksi jos lapsilisä lakkautettaisiin niin alempituloisilla perheille se maksettaisiin toimeentulotuessa... Oisko se sit parempi? Itse olen sitä mieltä että joko lapsilisä pysyy ennallaan tai sit korotetaan, myös vanhuksille voisi jotain korotusta tai muuta kehitellä mutta te itsekkäät P.... T, voisitte painua suolle toivottavasti mun lapset ei koskaan joudu teijän hoitoja maksamaan tai teitä hoitamaan! Ja kyllä mulla on lapsia ja jokaisen lapsilisän olen käyttänyt lapsiini, ihan tiedoksi että lapsilisällä et saa ostettua lapselle kun ehkä uuden toppapuvun ja siitäkin voit joutua pulittamaan enemmän tai sit riittää se myös noin 4 lapsen vaatteeseen. Eiköhän jokainen vastuullinen vanhempi katso että rahat riittävät lapseen, silloin kun niitä alkaa tekemään, mutta koskaan ei voi tietää että jos toinen vanhempi jääkin työttömäksi yms. Ja kyllä mun mies käy töissä, saa normi palkkaa, mä olen kotona vauvan kanssa ja toinen lapsi eskarissa, asutaan vuokralla kolmiossa ja kyllä meillä on auto, tosin halpa ja vanha, jonka mies itse korjaa ja huoltaa, mulla ei ole mitään kallista bugaboon tai stokken unelma rattaita vaan ihan perus yhdistelmä vaunut käytettynä ostettuna, emme matkustele vaikka olis joskus ihan kiva päästä etelän lämpöön (ehkä joskus sen aika vielä tulee) eskarilaisellamme on yksi harrastus joka maksaa 70e/kausi, emme hae toimeentulotukea, emmekä asumistukea (tosin en tiedä oltaisiinko oikeutettuja, mutta tarvetta ei ole) ja kyllä olin lasten välillä töissä ja työpaikka odottaa minua siellä kun palaan äitiyslomalta! Kiitos ja heihei
Millä selitätte ne kamalat rakki- ja eläinlaumat mitä teillä on kaikilla jos elämä on niin kallista kuin esitätte.
Yksi elämäni suurimmista tuskista on se, etten koskaan saanut lapsia, kiitos endometrioosin. Kipujen, leikkausten, lääkkeiden, ja kaiken muun mukavan lisäksi minun pitäisi vielä muka maksaa tästä jollekin muulle. Haistakoon p-aska.
Todella PE-LOT-TA-VAA, että ihmiset, joilla on tällainen ajatusmaailma, jota tässä lapsettomat vs. lapselliset -keskustelussa on näkynyt, lisääntyvät ja siirtävät omia arvojaan jälkeläisilleen. Suurinta itsekkyyttä on ihan vain omien halujensa takia tuoda uusi ihmiselämä maailmaan omaa sukuaan jatkamaan ja _sen lisäksi_ vielä vaatia muita tämä hupi rahoittamaan.
Ei edes kovinkaan karrikoidusti: Jos nainen ei tahdo toimia siitostammana, tulee hänen yksilönmäärämisoikeuttaan käyttämisestä rangaista.
Faktahan on se, että minä en näin 31-vuotiaana tule eläkerahojani näkemään, ja jos hoitokotiin joudun, niin mitä todennäköisemmin siellä hanuriani on pyyhkimässä jostain muualta Suomeen tullut, kuin sinun penskasi. Eli nekin argumentit voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan oman elämän pitäisi olla lapsia hankkiessa niin vakaata, ettei tukia tarvita? Eihän lapsia voida alkaa pitää minään vanhempien tukiautomaatteina, joita pyöräytellään kun tarvitaan lisää rahaa.
Niinpä.
Tarvitaan lisää valistusta, jotta jatkossa näitä köyhien tyhmien perheiden lapset osaisivat tehdä järkeviä päätöksiä elämässään, kun vanhempien oppi jää aika olemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Ne neuvola- yms. palveluthan on sille lapselle, ei vanhemmalle. Ja se lapsi sitten toivon mukaan makselee aikanaan niitä veroina takaisin valtiolle. Ihan samat palvelut te velatkin olette lapsena ja nuorena saaneet ja nyt makselette niitä takaisin. Oletuksena on, että kaikki, jotka lapsia pystyvät saamaan, niitä hankkivat, koska järjestelmä ei pysy pystyssä ilman uusia veronmaksajia. Tähän asti on jotenkuten onnistunut, koska monet perheet ovat kuitenkin hankkineet useamman lapsen, mutta nyt kun perheiden lapsiluku pienenee ja samalla on suuri joukko veloja, niin jokainen ymmärtää, että järjestelmä romahtaa hyvinkin nopeasti. Eli viimeistään 30 vuoden päästä ollaan vaikeassa tilanteessa, koska vanhusväestön määrä on valtava ja veronmaksajie yhä vähemmän. Verojenkorotuksia ja maksuja on tulossa lisää ihan kaikille, se on aivan varma asia. Siksi nyt pitäisi satsata voimakkaasti lapsiperheisiin, että he tekisivät enemmän lapsia ja että kenenkään ensimmäisenkään lapsen hankinta ei jäisi kiinni rahasta. Myös työelämässä pitää asettaa lapsiperheelliset etusijalle. Lastenhankinnasta pitää tehdä hieno ja kunniakas asia. Jos joku puolue alkaa ajamaan tällaista, sitä äänestä ehdottomasti.
Minulla ei sinänsä ole vapaaehtoista lapsettomuutta vastaan yhtään mitään, mutta tämä on vain totta. Pohjoismaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle saamme heittää hyvästit. Tulevaisuudessa hoitoa saavat todella rikkaat vanhukset, tyyliin miljoonien omaisuus ja ne, joilla on lapsia tai muita sukulaisia, joita hoitaminen kiinnostaa.
Tää on totta. Jokaisella on tietenkin oikeus olla hankkimatta lapsia, mutta totuus on että sitä seuraavaa sukupolvea tarvitaan sitten kun itse on tultu vanhaksi. Se on sitten ne toisten lapset jotka hoitaa ja maksaa kun itse ei olla haluttu tehdä lapsia. Sen takia lapsettomien pitäisi maksaa enemmän veroja ja tasata tuloja niitten kanssa jotka lapsia jaksavat ja haluavat tänne tehdä.
Haistakoon p*ska. Me emme hankkineet lapsia koska koko opiskelujen jälkeinen elämämme on ollut yhtä epävarmuutta. Vitt*ako olette hoitaneet Suomen talouden päin persettä.
Ja v*ttuako "tuette" suomalaista syntyvyyttä esimerkiksi tekemällä synnyttämisen maksulliseksi. On muuten ehkä aivottomin asia mitä kaupunki voi tehdä. Mut onneksi rajalta tulee uusia synnytäjiä.
Näitäkin kommentteja lukiessa ei voi muuta kuin todeta, että eiköhän se hyvinvointivaltio ole menetetty aikoja sitten. Se hyvinvointivaltio, että kaikki osallistuu ja vapaus oman näköiseen elämään. Ihan käsittämätöntä tämä nykyajan mentaliteetti, että vain ja tasan se oma mielipide ja elämäntyyli on ainoa oikea. Minne katosi halu edes yrittää ymmärtää niitä vastakkaisia ajatuksia? Jotenkin tämä ilmapiiri nyt haiskahtaa siltä, että yhä suuremmissa määrin pääsee vallalle mielipide, että ihmisoikeudet ei kuulukaan kaikille tai ainakaan samoissa määrin. Mun mielestä tää nykymeno on aika sairasta.
Sinunlaisista empatiakyvyttömistä ja kauaskantoiseen ajatteluun kykenemättömistä yhteiskunta sitten paranee?