Näkökulma: Lapsettomien pitäisi rahoittaa lapsia hankkivien eläkeaukot ja lapsilisän korotukset
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Voisin harkita kotona makoilemista eli lasten tekoa jos sen joku jopa kustantaa täysin.
Älä edes harkitse jos luulet sen olevan kotona makoilua.
Ihania tunteita ja kokemuksia, mutta myös paljon työtä ja vastuuta.
Jos tuo olisi tilanne, niin hankkisin väkipakolla sen yhden lapsen veronkarkottimeksi, eikä kyllä olisi kiinnostusta hoitaa sitä tai panostaa siihen yhtään minimitasoa enemmän. Tai dumppaisin isälleen tai lastenkotiin. En tykkää lapsista yhtään enkä halua niitä ympärilleni. Mitä tuollaiset 'pakkolapset' tekisivät mielenterveystilastoille tai lasten hyvinvoinnille, sen saa itse kukin mietiskellä.
Lopettakaa sotkemasta lapsettomuutta, lasten haluamattomuuttaa, verotusta ja eläkekertymiä toisiinsa. Ei tuollaisilla tempuilla voi korjata sitä faktaa että yhteiskunta on niin p-skassa pisteessä että kukaan ei halua/uskalla tehdä lapsia siihen. Enkä minä lapsettomana naisena aio maksaa tuosta moninkertaista summaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat rahoittavat veroillaan jo lasten koulutuksen, päivähoidon, lapsilisät, terveyspalvelut jne., mutta eivät itse käytä niitä palveluita, eli eiköhän se lapseton ole jo osansa kuitannut.
Miten lapsettoman veljeni verot poikkeavat omistani? Kumpikin ollaan oltu yhtä kauan töissä ja maksettu saman verran liki samanlaisista töistä veroa. Minä olen puolisoni kanssa kasvattanut samaan aikaan kolme lasta aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat rahoittavat veroillaan jo lasten koulutuksen, päivähoidon, lapsilisät, terveyspalvelut jne., mutta eivät itse käytä niitä palveluita, eli eiköhän se lapseton ole jo osansa kuitannut.
Miten lapsettoman veljeni verot poikkeavat omistani? Kumpikin ollaan oltu yhtä kauan töissä ja maksettu saman verran liki samanlaisista töistä veroa. Minä olen puolisoni kanssa kasvattanut samaan aikaan kolme lasta aikuisiksi.
Olet samalla kuluttanut julkisia palveluja (lasten koulutus, terveys, jne..) ja näitä palveluja veljesi ei ole käyttänyt - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Minä-minä... Hyvä ettei sinulla ole lapsia.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Hyvonvointiyhteiskunnan tehtävänä on turvata perustarpeet kaikille. Näitä on käsittääkseni asuminen, terveydenhuolto, koulutus ja ruoka. Lisäksi julkinen infra ja muutamia muita kohdennettuja palveluita, esimerkiksi vammaisten ja muiden erityisryhmien tuetut palvelut.
Kun nämä on täytetty, mielestäni loppu kuuluu yksilölle. Haluan käyttää rahojani kuukausilahjoittajana, teen vapaaehtoistyötä ja työni voi luokitella yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi. Joku toinen on päättänyt hankkia lapsia ja mielestäni yhteiskunta voi tukea totta kai lapsiperheitä hetkellisissä hätätilanteissa ja esim. nykymuotoisesti lapsilisillä, mutta kyllä lapsen hankkineilla tulee olla vastuu huolehtia pääsääntöisesti taloudestaan siten, että voi omilla tuloillaan tarjota lapselle haluamansa asiat. Ei pitäisi olla oletusarvo, että kun nyt se lapsi on hankittu, niin yhteiskunta maksaa sitten sen kaiken kivankin. Oma talous tulee tasapainottaa siten, että se riittää omiin valintoihin. Hetkellinen lisätuen tarve on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin lapselle isäksi miehen kenen tulot on noin 500 000e/v. On maksanut varmasti paljon veroja ja tulee maksamaan. Ja maksaa minulle eläkettä.
Ei kannata lisääntyä köyhien kanssa. Siitä kärsivät kaikki ja lapselle tulee usein vähä-älyisiä geenejä.
Tunneälyttömiä (epäfiksuja) tulee niistä joille raha on tärkeintä.
t. kahden etevän lapsen köyhä äiti
Vierailija kirjoitti:
Monet hyväpalkkaiset lapsettomat lähtee siinä vaiheessa ulkomaille.
Kyllähän hyväpalkkaiset lapsettomat osallistuvat jo nyt verojen maksuillaan lasten ylläpitoon. Koulutus, neuvolat, lapsilisät jne.
Mielestäni sitä ikärajaa, jolloin vanhempien kuuluu vielä elättää lapsia pitäisi nostaa. Esim 21 ikävuoteen saakka. Nyt liian moni nuori muuttaa heti 18v ikäisenä pois kodistaan samaan kaupunkiin, jossa vanhemmat asuvat ja kunta maksaa.
On tosiaan harhaluulo, että mm.meidän saama ilmainen yliopistokoulutus tai asumistuki tulisi lapsettomien veroista. Päinvastoin lapsettomat maksavat tutkimusten mukaan vähemmän veroa kuin perheelliset. Lähes kaikilla suuripalkkaisilla johtajilla on lapsia.
Vähiten veroa maksavat lapsettomat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kiinnostavaa, mitä persut ja persunmieliset tästä ehdotuksesta tykkäisivät sen toteutuessa. Lisärahoitushan koskisi tasaisesti kaikkia suomalaisia, myös muualta tulleita.
Tämän hetken lapsista huomattava osa aikuistuu masentuneiksi ja ahdistuneiksi mielenterveyskuntoutujiksi, ei nettoveronmaksajiksi. Ehkäpä eläkeasunnoksi voisi paikata vain ”onnistuneen” lapsen kasvattaneilla vanhemmille?
Tai maahamme houkutella lisää suurveronmaksajia, siis upporikkaita?(Todellisuudessa arvostan mielenterveyspalveluja, tämänhetkistä lapsilisäjärjestelmää, koulutusta. Pidän lapsista ja nuorista, eikä heitä tule laittaa mihinkään arvojärjestykseen. Olen toki vela.)
Tuo laittaisi ihan törkeät paineet lapsille vielä kun he ovat lapsia. Pitäisi menestyä, jotta vanhemmat saisi siitä hyötyä.
Joo, siksi ei kannatakaan ehdotella mitään "lapsettomien pitää maksaa lisämaksuja" - juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tällä kirjoituksella haetaan muuta kuin lynkata lapsettomat. Kamalaa vihapuhetta lapsettomia kohtaan enkä viitsinyt edes lukea sillä otsikko jo riitti saamaan karvat pystyyn. Meitä ei pidättele täällä mikään jos menee riistämiseksi niin että päästään kyllä muuttamaan ulkomaille.
Lynkata lapsettomat? Aika kaukaa haettua. Tuleeko sinulle uutena asiana se, että esim. seuraavat sukupolvet maksavat edellisten sukupolvien eläkkeet? Mitä luulet, miltä meistä lapsen saaneista tuntuu, kun maksamme kohta koko elinkaaren-lapset, teinit, työikäiset, eläkeikäiset? Kun joitain nyt vain ei kiinnosta "riistäminen".
Teillä on kaikki ilmaiset edut verrattuna sinkkuihin. Mitään te ette maksa vaan kaikki edut otatte. Kauheat rakki laumat täälläpäin lapsiperheellisillä että viisikin rakkia on sillä narun päässä kun niitä paskatetaan toisten tonttien reunoille. Mitä niiden ruuat ja terveysmenot maksavat niin rahaa näyttää olevan. Ja kamala räykytys kuuluu välillä kun niitä rakkeja on vieri vieressä joka taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Eli mun köyhänä sairaana pitäisi tehdä lapsi, joka mitä todennäköisemmin perisi minun sairauteni eikä koskaan pääsisi kouluttautumaan ja maksamaan veroja, jotta nämä terveet lapselliset perheet voisivat jotenkin siitä hyötyä? -eri
Et ole varsinainen vela joka ei vaan halua lapsia. Lapsettomuutesi on täysin ymmärrettävää sairauksiin vedoten. Tosin tulevia sairaiden hoitajia ovat sitten jotkut muut kuin suomalaiset jos lapsiperheiden "tukeminen" jatkuu nykytasolla.
Hahah, mahtava idea. Me kun maksetaan jo kotona loisivien lisääntyjien peppuhedelmien kulut. Terveydenhuolto, koulutus ja niin edespäin.
Alkaa olla aika muuttaa muualle sanon minä.
Ihan hyvä jos nämä vapaaehtoisesti lapsettomat muuttavat Suomesta. Jää vähemmän eläkkeellä elätettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mun köyhänä sairaana pitäisi tehdä lapsi, joka mitä todennäköisemmin perisi minun sairauteni eikä koskaan pääsisi kouluttautumaan ja maksamaan veroja, jotta nämä terveet lapselliset perheet voisivat jotenkin siitä hyötyä? -eri
Et ole varsinainen vela joka ei vaan halua lapsia. Lapsettomuutesi on täysin ymmärrettävää sairauksiin vedoten. Tosin tulevia sairaiden hoitajia ovat sitten jotkut muut kuin suomalaiset jos lapsiperheiden "tukeminen" jatkuu nykytasolla.
Mutta millä tavalla lähdetään erottelemaan ne, jotka ovat lapsettomia sen takia, koska eivät halua ja ne, jotka ovat lapsettomia, koska eivät uskalla sairauden/huonon taloustilanteen tai jonkun muun takia? Miten tämä toimisi verotuksessa? mikä estäisi lapsettomia kertomasta jonkun syyn, miksi eivät halua lapsia joka on hyväksyttävä syy, ettei lisäveroja tule?
Jokainen vela on entinen peppuhedelmä! :D
Vierailija kirjoitti:
Nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat isoja vauvoja. Joku vauva-vero heille.
Ehdotan, että lapsettomat saavat lapsilisää niin kauan kunnes tekevät omia lapsia. Niin usein on jo kutsuttu lapsettomia vauvoiksi. Valtion täytyy huolehtia lapsettomista!
Soininvaara sen sanoo ääneen. Jokainen meistä saa samat palvelut verovaroista turvallisesta syntymästä alkaen. Sitten saamme ilmaisen koulutuksen opinto- ja asumistukineen. Sen jälkeen aloitamme takaisinmaksun. Ilman lapsen kasvattamista uudeksi veronmaksajiksi jäämme velkaa.
Lapsettomina meille ei jää yhtään ylimääräistä rahaa elättää eläinlaumaa ja se että on vaarana jäädä työttömäksi ennen eläkeikää tai sairastua niin pitää säästössäkin olla jotain.
Tuo laittaisi ihan törkeät paineet lapsille vielä kun he ovat lapsia. Pitäisi menestyä, jotta vanhemmat saisi siitä hyötyä.