Näkökulma: Lapsettomien pitäisi rahoittaa lapsia hankkivien eläkeaukot ja lapsilisän korotukset
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Eli ihmiset, jotka eivät voi lisääntyä ja he, joilla on niin paljon sairauksia etteivät edes uskalla pitäisi elättää muut ihmiset, vaikka he eivät tilanteelleensa voi mitään?
Liian moni kuvittelee, että kaikki lapsettomat ovat lapsettomia, koska haluavat olla tai vihaavat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tällä kirjoituksella haetaan muuta kuin lynkata lapsettomat. Kamalaa vihapuhetta lapsettomia kohtaan enkä viitsinyt edes lukea sillä otsikko jo riitti saamaan karvat pystyyn. Meitä ei pidättele täällä mikään jos menee riistämiseksi niin että päästään kyllä muuttamaan ulkomaille.
Miksi viitsit vastata, jos et edes viitsi lukea? Miksi meidän pitäisi jaksaa lukea sun vuodatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat rahoittavat veroillaan jo lasten koulutuksen, päivähoidon, lapsilisät, terveyspalvelut jne., mutta eivät itse käytä niitä palveluita, eli eiköhän se lapseton ole jo osansa kuitannut.
Ei se mene noin vaan sinä ja minä olemme saaneet tuetun päivähoidon, ilmaisen koulutuksen, opintorahan, asumistuen, tuetun opiskelija-ateriat, puolihintaiset matkat jne.
Kun valmistimme ja menemme töihin, alkaa takaisinmaksu.
Juuri näin se menee ja jos vielä siinä takaisinmaksun aikana kasvattaa lapsia, niin pääsee ehkä plussalle, kun jälkikasvu on maksamassa eläkkeitä ja vanhuspalveluita.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Ne neuvola- yms. palveluthan on sille lapselle, ei vanhemmalle. Ja se lapsi sitten toivon mukaan makselee aikanaan niitä veroina takaisin valtiolle. Ihan samat palvelut te velatkin olette lapsena ja nuorena saaneet ja nyt makselette niitä takaisin. Oletuksena on, että kaikki, jotka lapsia pystyvät saamaan, niitä hankkivat, koska järjestelmä ei pysy pystyssä ilman uusia veronmaksajia. Tähän asti on jotenkuten onnistunut, koska monet perheet ovat kuitenkin hankkineet useamman lapsen, mutta nyt kun perheiden lapsiluku pienenee ja samalla on suuri joukko veloja, niin jokainen ymmärtää, että järjestelmä romahtaa hyvinkin nopeasti. Eli viimeistään 30 vuoden päästä ollaan vaikeassa tilanteessa, koska vanhusväestön määrä on valtava ja veronmaksajie yhä vähemmän. Verojenkorotuksia ja maksuja on tulossa lisää ihan kaikille, se on aivan varma asia. Siksi nyt pitäisi satsata voimakkaasti lapsiperheisiin, että he tekisivät enemmän lapsia ja että kenenkään ensimmäisenkään lapsen hankinta ei jäisi kiinni rahasta. Myös työelämässä pitää asettaa lapsiperheelliset etusijalle. Lastenhankinnasta pitää tehdä hieno ja kunniakas asia. Jos joku puolue alkaa ajamaan tällaista, sitä äänestä ehdottomasti.
Minulla ei sinänsä ole vapaaehtoista lapsettomuutta vastaan yhtään mitään, mutta tämä on vain totta. Pohjoismaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle saamme heittää hyvästit. Tulevaisuudessa hoitoa saavat todella rikkaat vanhukset, tyyliin miljoonien omaisuus ja ne, joilla on lapsia tai muita sukulaisia, joita hoitaminen kiinnostaa.
Tässä tunnuttiin jälleen kerran syyllistävän itse synnyttäjiä eli naisia. Miksei miesten täydy tehdä mitään? Täälläkin kuulostaa viikko toisensa perään sinkut duunarit huutelevan naisten perään, vaan siihen se sitten jääkin. Tiedän jo joidenkin kynnelle kykenevien naisten menneen hedelmöityshoitoihin tai muumimuki ruikkijan luo. Milloin aletaan vaatimaan jotain konkreettisia tekoja miestenkin osalta? Voihan hekin mennä lahjoittamaan spermaa, auttaa vaimoaan kotitöissä josko tämä myöntyisi tätä kautta vielä toiseen tai kolmanteen lapseen. Suurin uhraus miehiltä olisi alkaa aktiivisemmin tuomaan uusia puolisoita jotka voisivat ajan mittaan siirtyä veronmaksajaksi oltuaan hetken aikaa kotiäitinä.
= win-win tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Minä-minä... Hyvä ettei sinulla ole lapsia.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Olen asunut sekä Saksassa että Australiassa ja siellä asiaa tasoitetaan verotuksella. Lapsettomilla aikuisilla on paljon suurempi verotus kuin niillä, joilla on lapsia elätettävänä.
Nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat isoja vauvoja. Joku vauva-vero heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevää käyttää käyttämättömät lapsilisävarat tukemaan niitä jotka vielä suomalaisia synnyttävät.
Miten se olisi pois lapsettomilta joilla ei palkkapussista/muista tuloista mene rahaa muuhun kuin omaan elatukseen?
Hohhoijaa. Kaikki vaan ilmaiseksi minulle, väliäkö sillä, että se lapseton maksaa jo lähtökohtaisesti samalla veroprosentilla yhteiskunnan kassaan kun sinäkin, ei käytä niitä neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluita, mitä sinun lapsellesi niistä verorahoista rahoitetaan? Pitääkö sen lapsettoman työnteolla ansaitsemistaan rahoista maksaa vielä sinun lapsesi harrastuksetkin kokonaisuudessaan?
On tässä ollut harkinnassa lähteä uudelleen pois Suomesta, melkein neljänkymmenen veroprosentti ja jatkuvasti ollaan kauppaamassa lisää. Tutkintokin on ulkomailla stipendillä ja apurahalla hankittu, että ei tarvitse narista siitä täysin ilmainen koulutuskin sulle tarjottu -ikuisuusargumentista.
Minä-minä... Hyvä ettei sinulla ole lapsia.
Omien lasten harrastukset maksetaan ainakin meillä ihan omista pienistä tuloista.
Kun välttämättömien peruslaskujen jälkeen jää n.200e/kk per perheenjäsen käteen, omaa napaa pidemmälle näkemättömien velojen narinat kuulostaa aika typeriltä.
Eli mun köyhänä sairaana pitäisi tehdä lapsi, joka mitä todennäköisemmin perisi minun sairauteni eikä koskaan pääsisi kouluttautumaan ja maksamaan veroja, jotta nämä terveet lapselliset perheet voisivat jotenkin siitä hyötyä? -eri
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan oman elämän pitäisi olla lapsia hankkiessa niin vakaata, ettei tukia tarvita? Eihän lapsia voida alkaa pitää minään vanhempien tukiautomaatteina, joita pyöräytellään kun tarvitaan lisää rahaa.
Tässä irtisanomisten, pätkätöiden ja palkanalennusten maailmassa? Jossa edes korkeampi koulutus ei takaa työpaikkaa.
Tietämättömien puhetta että lapsikatraalla muka rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just. Eiköhän suurin osa lapsettomista (joita alkaa olla enemmistö) muuttaisi tuolloin muihin maihin.
Meillä harkitaan jo nyt muuttoa. Maa on toistaiseksi vielä auki.
Maa on yhtä auki kuin oma perse?
Todella kiinnostavaa, mitä persut ja persunmieliset tästä ehdotuksesta tykkäisivät sen toteutuessa. Lisärahoitushan koskisi tasaisesti kaikkia suomalaisia, myös muualta tulleita.
Tämän hetken lapsista huomattava osa aikuistuu masentuneiksi ja ahdistuneiksi mielenterveyskuntoutujiksi, ei nettoveronmaksajiksi. Ehkäpä eläkeasunnoksi voisi paikata vain ”onnistuneen” lapsen kasvattaneilla vanhemmille?
Tai maahamme houkutella lisää suurveronmaksajia, siis upporikkaita?
(Todellisuudessa arvostan mielenterveyspalveluja, tämänhetkistä lapsilisäjärjestelmää, koulutusta. Pidän lapsista ja nuorista, eikä heitä tule laittaa mihinkään arvojärjestykseen. Olen toki vela.)
”Ikäluokat pienentyvät vuosi vuodelta, mutta poliitikot eivät silti ole korottaneet lapsilisiä. Niiden osuus Suomen kaikista sosiaalimenoista on enää 2,1 prosenttia.”
2,1% on niin vähän, että tuskin kukaan sen takia ulkomaille muuttaa, vaikka korotus tehtäisiin.
97,9% veroista menee muuhun.
Vierailija kirjoitti:
No just. Eiköhän suurin osa lapsettomista (joita alkaa olla enemmistö) muuttaisi tuolloin muihin maihin.
Tervemenoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat rahoittavat veroillaan jo lasten koulutuksen, päivähoidon, lapsilisät, terveyspalvelut jne., mutta eivät itse käytä niitä palveluita, eli eiköhän se lapseton ole jo osansa kuitannut.
Samat asiat lapsia saanutkin maksaa, uusien veronmaksajien elatuksen lisäksi.
Kyllä, mutta se lapsia hankkinut saa maksamistaan veroista hyvin paljon takaisin juuri noiden palveluiden muodossa. Lapseton taas maksaa verot, mutta ei saa hyödy niistä samalla tavalla.
Mutta lapsetonhan saa sen mainostetun ihanan vapauden tehdä mitä huvittaa :D
Jos siitä saisi vielä lisää rahaa niin sehän on palkkiota tekemättömästä työstä.
Joo, käy oikein hyvin, jos saan lapsellisten tapaan kohdistaa maksamani rahan itsevalitsemalleni lapselle. Mielellään maksaisin (ja maksankin jo) sukulaisten ja ystävien lapsien kuluja. Mutta jonkun vieraan kakaran menoja en rupea kustantamaan.
Tämä ehdotus kumpuaa kateudesta sitä kohtaan, että etenkin lapsettomien pariskuntien varallisuus kasvaa, kun ei mene rahaa isomman asunnon ja kahden auton sekä lapsien elatuksen maksamiseen. Lisäksi ehdotus vie huomion oikealta ongelmalta eli sukupolvien väliseltä tasa-arvolta, kun puhutaan eläkejärjestelmästä.
Iltalehden patamusta porvari muuttuu sosialistiksi siinä vaiheessa, kun vaihtoehtoina on a) maksaa itse oma eläke tai b) ulosmitata pakolla eläkerahat tulevien sukupolvien kukkarosta.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin lapselle isäksi miehen kenen tulot on noin 500 000e/v. On maksanut varmasti paljon veroja ja tulee maksamaan. Ja maksaa minulle eläkettä.
Ei kannata lisääntyä köyhien kanssa. Siitä kärsivät kaikki ja lapselle tulee usein vähä-älyisiä geenejä.
Ikävä kyllä lapsesi on perinyt vähä-älyisyyden geenejä sinulta, loisena eläminen ei ole osoitus älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä tällä kirjoituksella haetaan muuta kuin lynkata lapsettomat. Kamalaa vihapuhetta lapsettomia kohtaan enkä viitsinyt edes lukea sillä otsikko jo riitti saamaan karvat pystyyn. Meitä ei pidättele täällä mikään jos menee riistämiseksi niin että päästään kyllä muuttamaan ulkomaille.
Lynkata lapsettomat? Aika kaukaa haettua. Tuleeko sinulle uutena asiana se, että esim. seuraavat sukupolvet maksavat edellisten sukupolvien eläkkeet? Mitä luulet, miltä meistä lapsen saaneista tuntuu, kun maksamme kohta koko elinkaaren-lapset, teinit, työikäiset, eläkeikäiset? Kun joitain nyt vain ei kiinnosta "riistäminen".
Syrjäytyneestä köyhästä perheestä kotoisin ei minusta ole tullut veronmaksaa vaan veronkuluttaja enkä ole viitsinyt jatkaa sitä samaa perinnettä niin että olisin lapsia tehnyt nuorena. En mitään luule vaan näen. Isäni ei maksanut elatusmaksujani koko 18 vuotta vaan veronmaksajat ja paljonko näen nyt noita miehiä jotka vaan ovat tehneet jälkeläisiä surutta veronmaksajien elätettäväksi niin niitä on pilvinpimein. Syrjäytyneistä lapsiperheiden jälkeläisistä harvoin tulee muuta kuin samanlaisia veronkuluttajia. Päihteiden käyttäjillä kaikki lapset ovat huostaanotettuja niin tajuatko edes kuinka paljon ne maksavat veronmaksajille. Niin tähtitieteellinen summa ettet edes tajua ja ne vanhemmatkin yhteiskunnan elättejä. Sitten vielä muukin elättien sakki mitä ei saa sanoa ääneen.
Velan kohdalla se on oma valinta. Ei kaikki hyödy kaikista yhteiskunnan järjestämistä palveluista. Moni ei opiskele yliopistossa, on ihmisiä, jotka eivät käytä lainkaan yhteiskunnan tarjoamia terveyspalveluita, paljon ihmisiä, jotka eivät käytä kirjastoja, käy oopperassa tai uimahalleissa tai muissa urheilupaikoissa. On paljon ihmisiä, jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä, koska sitä ei ole siellä missä he asuvat, vaan heidän on pakko hankkia auto ja maksaa siitä isot verot, lisäksi vakuutukset, polttoaineverot, huollot, katsastukset jne. Näitä kutsutaan valinnoiksi.