Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Lapsen pitää saada näkyä kotona” -mummelimme

Vierailija
15.11.2019 |

En tiedä mikä mummoa vaivaa mutta hänelle on jotenkin hirvittävän tärkeää, että lapsemme ”näkyvät” kodissa kaikkialla.

Varsinkin olohuone ja eteisaula sotketaan aikuisen johdolla perusteellisesti.

Meillä on lapsilla molemmilla isot omat huoneet, joiden edessä on askartelutila ja vieressä telkkarihuone. Alakerrassa on valtava leikkihuone ja pihalla iso leikkialue.

Jokaikinen kerta kun mummo käy täällä, hänellä on pakkomielle raahata kaikki leikit olohuoneeseen ja eteisaulaan.

Osaako joku selittää miksi? Siksikö että kerran erehdyin sanomaan, että olohuone on meidän ”sali” jonne ohjataan vieraat ja jossa itse tykkään käydä aamuisin siistissä tilassa juomassa aamukahvini ennen kuin härdelli alkaa.

En osaa selittää tai käsittää tätä käytöstä. Joka tuntuu vihamieliseltä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku humble brag -aloitus?

Sääl sääl.

Vierailija
2/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mummo ei viihdy itse lasten huoneessa vaan haluaa oleskella mukavasti sohvalla kun lapset leikkivät. Meilläkin lasten huoneet ovat yläkerrassa joten joutuu erilleen porukasta jos menee sinne leikkimään. Ollaan sovittu lapsienkin kanssa että alakertaan saa tuoda leluja kunhan ne leikin päätteeksi viedään takaisin omiin huoneisiin.

Jos teilläkin aloitettaisiin tällainen käytäntö, kai mummo siihen osaa sitoutua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on kaikkien koti niin miksi ei muka saisi leikkiä eteisessä tai sun hienossa salissasi jos siivoavat jälkensä!

Vierailija
4/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mummo ei viihdy itse lasten huoneessa vaan haluaa oleskella mukavasti sohvalla kun lapset leikkivät. Meilläkin lasten huoneet ovat yläkerrassa joten joutuu erilleen porukasta jos menee sinne leikkimään. Ollaan sovittu lapsienkin kanssa että alakertaan saa tuoda leluja kunhan ne leikin päätteeksi viedään takaisin omiin huoneisiin.

Jos teilläkin aloitettaisiin tällainen käytäntö, kai mummo siihen osaa sitoutua?

No siellä telkkahuoneessa ja leikkihuoneessa on myös sohvat. Ja noi lasten huoneet nimenomaan on asuinkerroksessa, ei missään erillään.

Vierailija
5/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi sai ekan lapsenlapsen niin teki saman, tosin siis omalle kodilleen. Hommasi pihaansa liukuneet ja keinut (siis samantien kun vauva syntyi) ja haki omien lapsiensa vanhat lelut varastosta jne. Näytti ihan lapsiperheen kodilta.

Tosin tämä lapsenlapsi asui sit niin kaukana että kävivät kerran vuodessa (lähinnä jouluna) kylässä. Toki leikki silloin ja arvosti niitä tavaroita, mutta tuntui oudolta ajatella että joku elää sellaisen roinamäärän keskellä 363 päivää kun niitä tarvitaan se 2 päivää vuodessa..

Vierailija
6/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hima.koti. kirjoitti:

Jos se on kaikkien koti niin miksi ei muka saisi leikkiä eteisessä tai sun hienossa salissasi jos siivoavat jälkensä!

Mutta miksi nimenomaan niissä? Kun tilaa on vaikka kuinka helvetisti muualla? Ja hön ei koskaan siivoa niitä jälkiä, eikä laita lapsia siivoamaan.

Ap

Vierailija
7/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kannetaan meille sitä roinaa tajuttomia määriä ja ripotellaan ympäri pihaa ja huushollia. Joka paikka pitäisi vuorata lasten piirustuksilla ja taiteella ja valokuvilla.

En halua asua leikkipuistossa.

Vierailija
8/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hima.koti. kirjoitti:

Samasta syystä kuin, miksi olohuoneessa ei laiteta ruokaa tai keittiössä tehdä töitä, jos töiden tekemiselle löytyy oma työhuoneensa. Ja onhan ap miehinensäkin osa sitä porukkaa, joka siinä kodissa asuu, ja saa päättää vaikka, että saliin ei tuoda legoja, kun niille astuminen on kivuliasta. Meillä leluja voidaan tuoda olohuoneeseen siksi aikaa, kun on vieraita, mutta ne pitää myös viedä takaisin omaan huoneeseen päivän päätteeksi.

Vierailija
9/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hima.koti. kirjoitti:

Samasta syystä kuin, miksi olohuoneessa ei laiteta ruokaa tai keittiössä tehdä töitä, jos töiden tekemiselle löytyy oma työhuoneensa. Ja onhan ap miehinensäkin osa sitä porukkaa, joka siinä kodissa asuu, ja saa päättää vaikka, että saliin ei tuoda legoja, kun niille astuminen on kivuliasta. Meillä leluja voidaan tuoda olohuoneeseen siksi aikaa, kun on vieraita, mutta ne pitää myös viedä takaisin omaan huoneeseen päivän päätteeksi.

Ei ole myöskään kiva siivota lasten patjoja ja tyynyjä kun ne on raahattu majoiksi sinne eteisaulaan, jossa on hiekkaa ja kuraa.

Ja koko homma on ihan naurettavaa kun vieressä siellä leikkihuoneessa on iso kasa patjoja, huopia jne ihan just majojen rakentamiseen.

Ap

Vierailija
10/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hima.koti. kirjoitti:

Mutta miksi nimenomaan niissä? Kun tilaa on vaikka kuinka helvetisti muualla? Ja hön ei koskaan siivoa niitä jälkiä, eikä laita lapsia siivoamaan.

Ap

Jos on oma äitisi, voit sanoa, ettei käy - tai vetää vaikka itkupotkuraivarit vanhojen aikojen muistoksi.

Jos miehen äiti, panet poikansa sanomaan.

Vierailija
11/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni lelut kuuluvat olohuoneeseen sen lyhyen ajan kun lapset ovat pieniä. Ihan niin kuin sinne kuuluvat minun ja miehen kirjat. Ei pieni lapsi halua leikkiä yksin huoneessaan.

Tällä palstalla kyllä mielipiteeni on aina saanut ison läjän alapeukkuja.

Vierailija
12/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni lelut kuuluvat olohuoneeseen sen lyhyen ajan kun lapset ovat pieniä. Ihan niin kuin sinne kuuluvat minun ja miehen kirjat. Ei pieni lapsi halua leikkiä yksin huoneessaan.

Juuri näin! Olohuone onkin miellyttävää oleilua varten, jossa koko perhe on yhdessä lukien, TV:tä katsellen, leikkien jne... eikä mikään lapsilta kielletty alue!

Suomessa moni pitää olohuonetta paikkana missä ne todella harvat vieraat mukamas on.

Meillä lapset aina leikkivät ison olohuoneen maton päällä. Vieraitakin kävi ja mikä parasta lapset leikkivät hiljaa kuunnellen aikuisten juttelua. Isommat lelut olivat pysyvästi omissa huoneissaan paitsi palapelit, legot jne....

Vierailija
13/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin. Lapsia on kaksi. Siellä olohuoneessa ei ole koskaan kukaan. Koska kaikki on joko siellä takkahuoneessa leikkihuoneen vieressä - suoraan lasten kanssa tai telkkahuoneessa siinä lastenhuoneiden ja askarteluaulan vieressä.

Siksi onkin niin älytöntä että sinne olohuoneeseen pitää erikseen menemällä mennä, kun se on se ainoa ns aikuisten tila, joka on oikeasti minulle tärkeä ja joka halutaan pitää siistinä.

Ap

Vierailija
14/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Olohuone onkin miellyttävää oleilua varten, jossa koko perhe on yhdessä lukien, TV:tä katsellen, leikkien jne... eikä mikään lapsilta kielletty alue!

Suomessa moni pitää olohuonetta paikkana missä ne todella harvat vieraat mukamas on.

Meillä lapset aina leikkivät ison olohuoneen maton päällä. Vieraitakin kävi ja mikä parasta lapset leikkivät hiljaa kuunnellen aikuisten juttelua. Isommat lelut olivat pysyvästi omissa huoneissaan paitsi palapelit, legot jne....

Kun meillä on telkkahuone ja takkahuone, joissa me itse oleillaan. Olohuoneessa ei ole kukaan. Paitsi kun on vieraita. Jolloin tietenkin lapsetkin on siellä.

Ja mummo tietää tämän aivan hyvin. Ja tää olohuoneen sotkeminen nimenomaan eskaloitui kun erehdyin sanomaan miten ihanaa on kun talossa on yksi siisti ja rauhallinen huone jossa aina itse käym aamuisin aikaisin juomassa rauhassa aamukahvini ypöyksin. Ja että miten kiva on kun voi aina kutsua vieraita kun on se siisti tila jonne ohjata vieraat.

Ap

Vierailija
15/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mummo siis teillä keskenään lasten kanssa, jos et siinä tilanteessa pysty ohjaamaan, ettei petivaatteet kuulu eteiseen? Varmaan sitten joko sanotte asiasta mummolle, tai palkkaatte lapsenvahdin, jolle kehtaatte sanoa.

Vierailija
16/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samantapaista passiivis-aggressiivista käytöstä. Lasten kanssa repimällä revitään aivan kaikki lelut hujan hajan lattialle. ”Mitäs teillä täällä kaapissa on? Mitäs vielä on? Näyttäkääs mummille kaikki!”

Ja sitten kun lähdetään, jätetään ne kaikki sinne hajalleen saatesanoilla, että ”kyllä äiti sitten siivoaa, ei lasten kuulu siivota”.

Samalla kun nuuskitaan ne lelukaapit, saadaan inventoitua kaikkea muutakin.

Vierailija
17/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se mummo siis teillä keskenään lasten kanssa, jos et siinä tilanteessa pysty ohjaamaan, ettei petivaatteet kuulu eteiseen? Varmaan sitten joko sanotte asiasta mummolle, tai palkkaatte lapsenvahdin, jolle kehtaatte sanoa.

Tämä tapahtui kun olin 40 asteen kuumeessa ja kotona. En vaan jaksanut panna vastaan.

Sitäpaitsi siitä sitten aina kehitetään se ”äiti ei anna teidän leikkiä kivaa leikkiä, mummo kyllä antaisi, voi voi kun äiti onkin ilkeä” jne.

Vierailija
18/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympeältä kuulostaa. Lähinnä kuitenkin mietin, että miksi teillä on noin valtava talo ja vain kaksi lasta? Onko suunnitteilla enempää tai onko joskus ollut? Tämä siis ihan puhtaasti kiinnostaa, en itse osaisi asua noin, mutta lapsuudessani minulla oli kyllä kaveri, joka asui vanhempiensa ja yhden sisarensa kanssa aivan valtavassa linnassa, yli 300-neliöisessä ainakin. Lähinnä mietin, että millä perusteella joku päätyy tuohon ratkaisuun? Mihin sitä tilaa tarvitsee niin järjettömästi?

Vierailija
19/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samantapaista passiivis-aggressiivista käytöstä. Lasten kanssa repimällä revitään aivan kaikki lelut hujan hajan lattialle. ”Mitäs teillä täällä kaapissa on? Mitäs vielä on? Näyttäkääs mummille kaikki!”

Ja sitten kun lähdetään, jätetään ne kaikki sinne hajalleen saatesanoilla, että ”kyllä äiti sitten siivoaa, ei lasten kuulu siivota”.

Samalla kun nuuskitaan ne lelukaapit, saadaan inventoitua kaikkea muutakin.

Meillä on päinvastoin. Lasten lapset sotkevat vanhempineen oman ja meidän kotimme. Ja eivät tykkää yhtään, mun patistan lapsia siivoamaan.

T.mummeli

Vierailija
20/22 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tuokin yksi vallankäytön väline. Inhottavaa, kun täysin jyrätään kodin säännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi