Mistä huomaa sen, jos joku ihminen on keskivertoa älykkäämpi?
Listataan tähän vaihteeksi näitä tunnusmerkkejä?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Osaa sopeutua tilanteeseen ja omaksuu uuudet asiat helposti.
Tämä on prosessointinopeus. Hidas prosessoija ei ole yhtä kuin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä huomaa lainkaan. Älykäs ihminen ei välttämättä koe suurta tarvetta tuoda itseänsä esille. Monesti olen huomannut tällaisen seikan, että joku sanoo ääneen jotain, ja luulee, että on ainoa joka asian on huomannut. Sitten opettavaisesti selitetään muille että minä huomasin. Ja muut myöntelevät, kuin lapselle, että oletpa fiksu, osasitpa hienosti. Ja ihmiselle tulee käsitys itsestään, että on älykäs, vaikka muut ovat vain kannustavia.
Älykäs ihminen myös huomaa jo lapsena, että muiden kanssa on turha yrittää keskustella omista mielenkiinnon kohteistaan, koska muut eivät niitä asioita ymmärrä. Useimmat ihmiset pärjäävät omassa ympäristössään, mutta kaikki asiat jotka eivät liity suoraan omaan arkeen, menee yli ymmärryksen.
Älykäs ihminen saattaa olla se tylsä tyyppi, jolla "ei koskaan ole mitään sanottavaa".
Noinkin. Tyhmä on innoissaan siitä yhdestä ideasta, jonka on saanut päästään tiristettyä. Hän toitottaa sitä kovaan ääneen kaikille ja on vakuuttunut ideansa erinomaisuudesta ja uskoo kaikkien siitä vaikuttuvan. Ryhmässä näitä on yksi tai muutama. Pahimmillaan alkaen keskenään tapella jos ideat törmäävät. Älykäs on se, joka ymmärtää asioiden monimutkaisuuden ja haluaa kuulla kaikkien erilaiset näkemykset ja mielipiteet. Siksi tyhmien mesotessa älykäs on hiljaa ja kuuntelee. Kun kaikki ovat saaneet sanottua sanottavansa, älykäs on muodostanut kokonaiskuvan ja pystyy muotoilemaan parhaan/oikeimman/toimivimman ratkaisun tai ideakoosteen. Tyhmät eivät sitä ymmärrä, koska edelleen näkevät asian vain omalta suppealta kannaltaan ja ovat yhä haltioissaan oman ideansa erinomaisuudesta. He eivät käsitä, mihin sitä muuta edes tarvitaan ja miksi yksinkertaisen selvää asiaa pitää mutkistaa. Heistä älykäs ei ymmärrä heidän nerouttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matemaattis-teknisesti lahjakkaat kirjoitti:
Älykäs tajuaa sellaista monimutkaista asiaa, mitä tyhmempi ei tajua näin yksinkertaisesti. Mutta se, että täällä on väitetty, että älykkäitä ovat nopeapuheiset, suustaan taitavat ym ei kyllä mistään mensatyyppisestä älystä kerro lainkaan. Esimerkiksi monet matemaattis-teknisesti lahjakkaat miehet vaikuttavat suorastaan tyhmiltä, hitailta ja ovat kuin ö aapisen kulmassa, silti huippulahjakkaita. Tämän aikanaan hr-tehtävissä niin nähnyt.
Tämä on se terävin kärki, jotka on enemmän tai vähemmän aspergereita. Neurotyypilliset ei näille pärjää, mutta toisaalta aspergereilla voi olla pahojakin sosiaalisia ongelmia/kömpelyyksiä. Ihanne olisi varmaan olla niin älykäs, ettei ole ihan asperger, vaan osaa tulla toimeen myös ihmisten kanssa ja selviää arjen askareista.
Eikö ole tutkittu että 115-120 äo on paras. Ei ole liian kaukana tavallisesta eli on ns. neurotyypillinen. Sillä ei pääse mensaan.
Minä olen sitten ilmeisesti poikkeuksellisen epäonnistunut, koska syrjäydyin.
T: 117
Vierailija kirjoitti:
Puhuu sivistyssanoin, osaa artikuloida hyvin, on hyvä kirjoittamaan, tietää yhteiskunnan asioista ja osaa esittää oman mielipiteensä niihin.. itse olen tyhmä :(
Sivistyssanojen ulkoaopettelu ja ahkera viljely ei vaadi älyä. Lisäksi näiden käyttäminen väärissä tilanteissa (esim. tieteellisen erityissanaston käyttäminen maallikoille) osoittaa sosiaalisen älyn ja pelisilmän puutetta. Yleensä "sivistyssanan" pystyy tarpeen mukaan korvaamaan ymmärrettävämmällä termillä. Tällainen ihminen on todennäköisesti enemmän huomion- ja ihailunkipeä kuin älykäs - ellei sitten kyse ole asperger-tyyppisestä ihmisestä.
Näkisin, että ihminen joka viljelee ahkerasti omia mielipiteitään esim. politiikasta on myös enemmänkin huomion perässä kuin älykäs. Todellisesti älykästä kiinnostavat enemmän (esim. poliittinen) keskustelu ja siihen liittyvät näkökannat itsessään kuin oman mielipiteensä kertominen. Älykäs ymmärtää, että mitä tahansa mielipidettä voi ja on syytä muokata paremman tiedon valossa. Koska älykkään näkemykset elävät jatkuvasti, näitä ei myöskään toitotella turuilla ja toreilla. Vastavuoroisesti ei-niin-älykkään, mutta itseään älykkäänä pitävän henkilön tunnistaa usein siitä, että tämä laukoo innokkaasti mielipiteitään varmoina, kiveenhakattuina faktoina.
Minä lienen älykäs, mutta tavallaan tyhmäkin. Olen siis ollut oikeudessa ja siellä minua on luonnehdittu syyttäjän puolelta huippuälykkääksi. Tyhmyyttä on se, että jouduin tuonne oikeuteen.
Yleensäkin olen hyvin epäsosiaalinen ja viihdyn yksin. Olen kuitenkin joutunut nyt olemaan muutamissa erittäin tärkeissä kokouksissa ja esitän siellä lyhyesti ja ytimekkäästi tiettyjä huomioita ja näitä asioita kauan hoitaneet joutuneet huomaamaan, että tein hyvän huomion ja tämä mainitsemani asia täytyy ottaa huomioon. Yleensäkin avaan suuni, jos tuntuu siltä, että on jotain oikeasti tärkeää sanottavaa. Muuten minua kai pidetään hyvin hiljaisena ja arkana.
En toki ole korkeasti koulutettu ja sen vuoksi työpaikat olleet sellaisia, että ne tuntuneet hanttihommilta. Olen tällä hetkellä työttömänä ja työt ei kiinnosta, koska koen kaiken hanttihommiksi. Työpaikoillani olen suositellut pomoille uudistuksia ja muutoksia ja ne menneet läpi. Ehkä joku yrittäjyys olisi minun juttu, mutta fyysinen terveys ei kestä liikaa töitä. Mielessäni kehittyy usein uusia keksintöjä, mutta ne jää mielen asteelle. Puuttuu se osaamiskoulutus, joten en voi alkaa suunnittelemaan esim. erästä sähköteknistä suurta asiaa, joka käynyt mielessä.
Olen opastanut miestäni sijoittamisessa ja hän on ansainnut yli 150 000€ alle kymmenessä vuodessa neuvojeni mukaan. Ei ollut alkujaan kiinnostunut asiasta ja ei ymmärtänyt vuosiin mitään, vaikka selitin kuinka tarkkaan.
Minua on siis sanottu huippuälykkääksi ja varmaan teenkin älykkäitäkin ratkaisuja, mutta sellainen kirjaviisas en ole.
Älykäs ihminen tietää ja muistaa olevansa kuolevainen. Ja sen että on vain yksi elämä.
Vierailija kirjoitti:
-Laaja sanavarasto ja kielitaito
-Laaja yleissivistys, kiinnostus yhteiskunnallisista asioista
-Hyvä matematiikassa, looginen päättelykyky
-Ongelmanratkaisukyky, nopea ajattelu
-Kiinnostuu ja omaksuu nopeasti uusia asioita
-Luovuus ja mielikuvitus
Ja tärkeimpänä lisänä mielenterveysongelmat. Kukaan erityisen älykäs ei voi niiltä välttyä. Jos ette usko, niin kuvitelkaa maailma jossa on pelkkiä vajaaälyisiä mölisijöitä joka puolella ympärillä. Sellainen on älykkään maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuu asioihin rauhallisesti ja tasapainoisesti, koska itsevarmana kykeenee hallitsemaan tilanteita myös oman mukavuusalueen ulkopuolelta.
Luottamus Jumalaan tekee tämän- ja avaa mahdollisuuksia keskittyä niihin tilanteisiin -> uutta tietoa kertyy.
uskovainen ja älykäs
Lähes aina ateisti ja uskonnoton, ei sovi älykkääseen maailmankuvaan uskoa satuolentoihin. Kyky ajatella omilla aivoilla ja vastustaa valtavirran ajatuksia, kun ne eivät ole loogisia tai fiksuja.
Uskonto on ihmiselle hyvin sisäsyntyinen ominaisuus, eikä millään tavalla poissulje älykkyyttä. Sen sijaan jos ateisti kieltää jumalan tai jumalien olemassaolon, niin se on tyhmyyttä. Koska maailmankaikkeuden totuutta ei kukaan huippututkijakaan tiedä, niin hän, joka väittää tietävänsä, koska "on ajatellut asioita" on hyvin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Luovuus ja mielikuvitus
Ja tärkeimpänä lisänä mielenterveysongelmat. Kukaan erityisen älykäs ei voi niiltä välttyä. Jos ette usko, niin kuvitelkaa maailma jossa on pelkkiä vajaaälyisiä mölisijöitä joka puolella ympärillä. Sellainen on älykkään maailma.
Erakoituminen tai sosiaalinen eristäytyminen auttaa tuohon vaivaan. Sekin, jos löytää tasoistaan ihmisseuraa ja kuplautuu heidän kanssaan omaan pieneen jaettuun maailmaansa. Pakon edessä tollojen ympäröimänä yksinäisenä älykkäänä on kyllä varmasti elämä kurjaa ja ahdistavaa.
Todella älykäs on ylpeä älykkyydestään ja haluaa todistaa sen muille pätevyydellään.
Se näkyy koulun tuksessa ja siinä, että älykäs kiistelee ja voittaa kiistelyn älykkäillä iskuillaan.
Tyhmä jää vain suu auki pyörittelemään peukaloitaan.
Jos ei halua kilpailla älykkyydessä, on epävarma ja epävarmuus kertoo ettei ole älykäs.
Älykäs on aina suuna päänä väittelemässä ja voittaa väittelyt. Siitä tunnistaa älykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu sivistyssanoin, osaa artikuloida hyvin, on hyvä kirjoittamaan, tietää yhteiskunnan asioista ja osaa esittää oman mielipiteensä niihin.. itse olen tyhmä :(
Sivistyssanojen ulkoaopettelu ja ahkera viljely ei vaadi älyä. Lisäksi näiden käyttäminen väärissä tilanteissa (esim. tieteellisen erityissanaston käyttäminen maallikoille) osoittaa sosiaalisen älyn ja pelisilmän puutetta. Yleensä "sivistyssanan" pystyy tarpeen mukaan korvaamaan ymmärrettävämmällä termillä. Tällainen ihminen on todennäköisesti enemmän huomion- ja ihailunkipeä kuin älykäs - ellei sitten kyse ole asperger-tyyppisestä ihmisestä.
Kyllä vaatii. Jos muodostaa reaaliaikaisesti puheessa lauseita, joissa on monta sivistyssanaa ja lopputuloksena on looginen lause, on älykäs. Sivistyssanoissa on tiiviissä muodossa paljon sisältöä ja niiden sisältöjen hallittu yhdistäminen on vaativaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Luovuus ja mielikuvitus
Erakoituminen tai sosiaalinen eristäytyminen auttaa tuohon vaivaan. Sekin, jos löytää tasoistaan ihmisseuraa ja kuplautuu heidän kanssaan omaan pieneen jaettuun maailmaansa. Pakon edessä tollojen ympäröimänä yksinäisenä älykkäänä on kyllä varmasti elämä kurjaa ja ahdistavaa.
Sosiaalinen eristäytyminen on mielenterveydellinen itsemurha. Hyvin toimivat sosiaaliset suhteet ovat hyvän mielialan tärkein osatekijä. Kyllä niitä olisi mensalaisillekin tarjolla, kunhan vain lopettaisivat "tyhmien" katsomisen nenänvartta pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaatii. Jos muodostaa reaaliaikaisesti puheessa lauseita, joissa on monta sivistyssanaa ja lopputuloksena on looginen lause, on älykäs. Sivistyssanoissa on tiiviissä muodossa paljon sisältöä ja niiden sisältöjen hallittu yhdistäminen on vaativaa hommaa.
Niin... tässä huomaa juuri sen että mihin verrataan. Jos oma älykkyys on 95 niin tottakai tuollainen tuntuu älykkäältä. Mutta jos se onkin 120 niin ei kauheesti vakuuta.
Älykäs on sellainen, joka on melkein kaikesta samaa mieltä kuin minä. Vain tyhmä ei ajattele samoin kuin minä ja muut viisaat. Tunnistan viisaat siitä, että heillä on samat mielipiteet kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... tässä huomaa juuri sen että mihin verrataan. Jos oma älykkyys on 95 niin tottakai tuollainen tuntuu älykkäältä. Mutta jos se onkin 120 niin ei kauheesti vakuuta.
Voisitko vastata argumenttiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Luovuus ja mielikuvitus
Sosiaalinen eristäytyminen on mielenterveydellinen itsemurha. Hyvin toimivat sosiaaliset suhteet ovat hyvän mielialan tärkein osatekijä. Kyllä niitä olisi mensalaisillekin tarjolla, kunhan vain lopettaisivat "tyhmien" katsomisen nenänvartta pitkin.
Miksi ajattelet mensalaisten katsovan tyhmiä nenänvartta pitkin? Tuohan on sun oma ennakkoluulosi älykkäistä eikä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa sopeutua tilanteeseen ja omaksuu uuudet asiat helposti.
Tämä on prosessointinopeus. Hidas prosessoija ei ole yhtä kuin tyhmä.
Ei ole, siksi käytinkin sanaa helposti, sen sijaan että olisin kijoittanut kyvystä omaksua uudet asiat nopeasti.
Älykäs ratkoo tilanteita, joihin viisas ei edes joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko vastata argumenttiini?
Juurihan vastasin. Mikä argumentti sulla oli mihin en vastannut?
Työelämässä olen havainnut, että joillain ihmisillä on vain tällainen rooli, eikä se välttämättä liity älykkyyteen. Joillakin ihmisillä voi olla kotikasvatuksen myötä saatu itseluottamus ja luontainen tempperamentti sellainen, että on rauhallinen (versus helpommin hätääntyvä).
Toki sellainen on mahdollista, että jos on aina ollut esimerkiksi se "luokan fiksuin", niin on jo nuoresta asti jäänyt se rooli päälle, että "kysytään X:ltä, koska se on tietää". X:lle siis kasvaa sellainen itsevarmuus siitä, koska hän on ollut se tietävin ja nokkelin ja sitten sellainen rooli jää hänelle jatkossakin. Ja myös tuo rooli ruokkii itseään, X oppii lisää, koska se on hänelle helppoa, toisaalta myös hän oppii vastaamaan odotuksiin siitä, että hän "aina tietää".
Mutta työelämässä näkee paljon sellaisia, jotka osaavat puhua rauhallisesti ja vakuuttavasti ilman, että heillä on välttämättä sen enempää osaamista siellä taustalla.