”Elämiseen riittävä palkka” Joo ei ole työnantajan tehtävä
Vallalla on kummallinen käsitys siitä, että työantaja olisi elatusvelvollinen työntekijää kohtaan. Työnantajahan maksaa vain palkkaa tehdystä työstä. Ei työnantajalle kuuluu työntekijän elintaso. Jos työstä maksettava palkka ei riitä, on tehtävä kahta työtä tai ylitöitä.
Kommentit (134)
Palkka on korvaus työstä. Ja jos sillä ei elä, niin työnantaja ja kaikki muutkin verovelvolliset kustantavat sosiaalitukina työntekijän palkasta sen osan, mitä työntantaja ei viitsi maksaa. Mutta kerää kuitenkin voitot työntekijän tekemästä työstä.
Kyllä systeemin pitää olla sellainen että 40 tunnin viikkotunneilla voi tulla säällisesti toimeen. Näin oli pitkään Suomessa asian laita ja en ymmärrä miksei tänä päivänä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä systeemin pitää olla sellainen että 40 tunnin viikkotunneilla voi tulla säällisesti toimeen. Näin oli pitkään Suomessa asian laita ja en ymmärrä miksei tänä päivänä onnistu.
Koska ahneet osakkeidenomustajat ja rikkaat vievät kaiken, ahneus kukoistaa. Rahaa kahmitaan enemmän kuin ikänä kerkiää kuluttaa ja se kaikki on pois Suomen taloudesta. Vääriä päätöksiä ja yritysten sekä rikkaiden suosimusta. Korppi syöttää korppia politiikassakin ja varpusille jää murut.
Jos pörssiyhtiöllä on vara maksaa osinkoja muttei säällistä palkkaa, jotain on pielessä. Tapahtuu tulonsiirto veronmaksajilta omistavalle luokalle.
Haluan minimipalkkalain ja minimityöajan. Nollatuntisopimukset kiellettävä.
Työttömien ja köyhien kadehtija kadehtii taas.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että asioista päättää suuryritykset. Suuryritysten ainoa intressi on tehdä mahdollisimman paljon voittoa omistajille, ja se onnistuu vain jos joka vuosi kasvatetaan tulosta. Joten vaikka yritys tuottaisi voittoa, pitää karsia esim työntekijöitä, jottei voitot mene varsinaisen työn tekijöille vaan omistajille.
Ei olekaan tehvätä, se on etuoikeus. Tietenkin, jos ei halua maksaa palkkaa, niin on ihan turha odottaa kunnollista työpanostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ostaa työpanoksen niin kuin kaupassa asiakas banaanin. Ja kyllähän asiakas voi ostaa hieman kalliimman reilun kaupan banaanin solidaarisuudesta banaaninkasvattajia kohtaan, mutta jos niiden kilohinta alkaa olla moninkertainen ja sitä vaaditaan ikävillä äänensävyillä, voi olla että asiakas vaihtaa liikettä.
Kenelle työnantaja aikoo myydä yrityksensä tuotteet tai palvelut, jos kohta kaikille maksetaan elämiseen riittämätöntä palkaa? Mistä maksukykyiset asiakkaat? Pelkästään ulkomailtako ostajat?
Harva haluaa työhön, jossa on niin huono palkka, että yöttömän ollessa saa saman tai jopa enemmän. Perhe, jossa on useita lapsia niin saa usein paremmin rahaa sosiaalietuuksia kuin matalimmat palkat on.
Jos jossain työssä laahaa palkat kaukana paikkakunnan vuokratason ja elämisen tason suhteen, niin olisi varmaan aika harkita että lopettaa tuottamattoman bisneksen ja voisi harkita myös ettei sitten palkkaa lisää, vaan yrittää itse tehdä. Esimerkiksi. postissa johtajat ja muut voisi myös jakaa postia., koska tiedän että monesti on päiviä kuin pitävät vain yhden palaverin ja siinä oli sitten sen päivän työsuoritus.
Kysymys aloittajalle: oletko nyt itse sellaisessa työssä jossa saat elämiseen riittävän palkan?
Menisitkö itse työhön, jossa olisit normaalisti töissä, mutta et saisi siitä elämiseen riittävää palkkaa? Jos kyllä, niin miksi koet ja suostut siihen, että sinulle ei kuulu maksaa tai et ansaitse saada työstäsi siihen kuuluvaa palkkaa?
Miksi työnantajalla on oikeus ja vaatimus teettää töitä, mutta ei halua maksaa siitä riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaa työhön, jossa on niin huono palkka, että yöttömän ollessa saa saman tai jopa enemmän. Perhe, jossa on useita lapsia niin saa usein paremmin rahaa sosiaalietuuksia kuin matalimmat palkat on.
Pointtina tässä siis se, että sosiaalietuudet riittää juuri ja juuri elämiseen, ja jos palkka ei riitä edes siihen, niin miksi käydä töissä. Jos ei olisi tukia, olisi järkevämpää vaikka rötöstellä kuin käyttää aika aamusta iltaan raataen tylsässä työssä palkalla, jonka päälle pitäisi elääkseen joka tapauksessa rötöstellä.
Ennen sanottiin, että millainen yritys niin sellaiset työntekijät.
Huonoa palkkaa maksavilla yrityksillä tuskin on kovin motivoituneita työntekijöitä, ymmärrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pörssiyhtiöllä on vara maksaa osinkoja muttei säällistä palkkaa, jotain on pielessä. Tapahtuu tulonsiirto veronmaksajilta omistavalle luokalle.
Pörssiyhtiön tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Lukee osakeyhtiölaissa ja opetetaan koulussa yhteiskuntaopintunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiyhtiön tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Lukee osakeyhtiölaissa ja opetetaan koulussa yhteiskuntaopintunneilla.
Siksipä pörssiyhtiöiden ei pidä antaa mellastaa aloilla, joiden tarkoitus ei ole tehdä voittoa vaan hoitaa valtion ja kuntien perustehtäviä kuten terveydenhoitoa, opetusta ja postinjakoa. Jos pörssiyhtiö saisi päättää esim opetuksesta, järjestettäisi opetus siten että oppilaat katselisi opetusvideot kotona ja kävisi viisi kertaa vuodessa massatenteissä. No, näinhän toki yliopistoissa nykyään onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys aloittajalle: oletko nyt itse sellaisessa työssä jossa saat elämiseen riittävän palkan?
Menisitkö itse työhön, jossa olisit normaalisti töissä, mutta et saisi siitä elämiseen riittävää palkkaa? Jos kyllä, niin miksi koet ja suostut siihen, että sinulle ei kuulu maksaa tai et ansaitse saada työstäsi siihen kuuluvaa palkkaa?
Miksi työnantajalla on oikeus ja vaatimus teettää töitä, mutta ei halua maksaa siitä riittävästi?
Olen tällä hetkellä sellaisessa työssä, että rahaa tulee niin paljon, että sitä jää sijoitettavaksi. Olen tehnyt myös huonosti palkattua työtä. Tuolloin otin kaikki ylityöt ja viikonlopputyöt vastaan.
Kaikki työ ei ole saman arvoista, eikä siitä voida maksaa yhtä paljoa. Työllä on tietty hinta ja työvoiman osuus on siitä x. Ei ole niin, että vaikkapa siivoustyöstä voitaisiin maksaa 3000€ palkkaa/työntekijä, koska firma menisi konkurssiin siitä.
Kaikista paras olisi, kun palkat määräytyisivät vapaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Silloin ei käytännössä olisi työttömyyttä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ostaa työpanoksen niin kuin kaupassa asiakas banaanin. Ja kyllähän asiakas voi ostaa hieman kalliimman reilun kaupan banaanin solidaarisuudesta banaaninkasvattajia kohtaan, mutta jos niiden kilohinta alkaa olla moninkertainen ja sitä vaaditaan ikävillä äänensävyillä, voi olla että asiakas vaihtaa liikettä.
Kenelle työnantaja aikoo myydä yrityksensä tuotteet tai palvelut, jos kohta kaikille maksetaan elämiseen riittämätöntä palkaa? Mistä maksukykyiset asiakkaat? Pelkästään ulkomailtako ostajat?
Ei ole yrityksen x tehtävä miettiä sitä, paljonko yritykset a, b, c ja d maksavat palkkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä sellaisessa työssä, että rahaa tulee niin paljon, että sitä jää sijoitettavaksi. Olen tehnyt myös huonosti palkattua työtä. Tuolloin otin kaikki ylityöt ja viikonlopputyöt vastaan.
Kaikki työ ei ole saman arvoista, eikä siitä voida maksaa yhtä paljoa. Työllä on tietty hinta ja työvoiman osuus on siitä x. Ei ole niin, että vaikkapa siivoustyöstä voitaisiin maksaa 3000€ palkkaa/työntekijä, koska firma menisi konkurssiin siitä.
Kaikista paras olisi, kun palkat määräytyisivät vapaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Silloin ei käytännössä olisi työttömyyttä.
Ap
No mitäs sitten jos robotit tekee kaikki työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta ei siinäkään ole mitään järkeä, että palkat poljetaan niin alas, että ihminen ei elä kokopäiväisellä työllä kohtuullisesti. Ei se ole valtion tehtävä elättää kokoaikaisesti töissä käyvää ihmistä.
Tietenkään kaikki työ ei ole samanarvoista eikä kukaan voi odottaa saavansa siivoojan hommasta erikoislääkärin palkkaa, mutta onhan se nyt ihan aiheellista odottaa, että siitä kokopäivätyöstä saa enemmän rahaa kuin tuilla elämällä.