Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävät häipyivät, kun laihdutin normaalipainoon

Vierailija
13.11.2019 |

Ylipainoa oli kertynyt suht runsaasti, etureppu roikkui ja vaatteita oli hankala löytää. Miesystävä piikitteli painosta aikansa (85 kg) ja lopulta häipyi. Verikokeissa kolestroliarvot olivat tapissa ja bmi huiteli 27:ssä. Lääkäri kehotti laihduttamaan. Alun takkuamisen jälkeen homma lähti hyvin pyörimään, jätin välipalat ja iltasyömiset pois ja aloin liikkua säännöllisesti. Paino putosi nopsaan ja samaa tahtia harveni ystäväpiiri. Laihdutukseeni suhtauduttiin ilkeillen ja vihamielisesti. Takanapäin puhuttiin jopa syömishäiriöstä ja psyykkisestä sairaudesta. Kannustin toki ystäviänikin laihduttamaan, koska huomasin positiiviset vaikutukset itsessäni. Vastauksena oli yleensä, että miksi itse laihdutat, kun olet hyvä juuri tuollaisena. Kysynkin teiltä arvoisat palstalaiset, miksi toisen ylipainoisen laihdutus on kohtalontoverille niin paha juttu, että ystävyys päätyy välirikkoon?

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut erään seikan, monet lihavemmat ihmiset halveksivat laihoja. Itse olen normaalipainoinen 165cm/57kg väillä paino 55kg heittelee 2kg verran...monesti lihavemmilta tulee katseita ja söisit joskus kommenttia. Nykyään ollaan niin kehopositiivisia että lihavuus on ok ja siitä ei saa kommentoida mutta laihuus tai normipainoisuus tuntuu olevan sellainen ihme haukkuma aihe. Silleen joku vaikka raskauden jälkeen saa itsensä timmiin kuntoon niin voi sitä mielensäpahottajien määrää kun ja jos siitä puhutaan. Silleen sairaudet erikseen mut mikä hitsin kateuden aihe se on jos joku elää terveellisesti, liikkuu ja on timmissä kunnossa. Mulla itellä lihavempi kaveri ja ei mulla oo todellakaan kommentoitavaa hänen painostaan mut en tajua kun häneltä tulee kommenttia monesti et hyvä sun sanoo ku oot laiha tai hyvä sun mun kans liikkuu tuol jossain ku näytät mun vierellä niin paljon paremmalta.  Suu melki loksahti auki noitten kommenttien jälkeen. Hän on pyöreä mut tosi nätti ja kaikin puolin hyvä tyyppi ja todellakin enemmän hän puoleensa ihmisiä vetää kun minä. Niin en tajua mikä ihmeen ongelma hällä on asian suhteen. Silleen harva ihmien lihoo terveellisillä elämän tavoilla niin turha olla kateellinen niille jokka on valinnut eri tien.

Tiedän täsmälleen tuon tunteen. Harrastan balettia, taitoluistelua ja telinevoimistelua ja mun energiankulutus on valtavaa. Kerran, kun olin opiskelijaruokalassa lastannut lautaselleni viisi perunaa ja kaamean määrän kastiketta ja lihapullia, pulskempi tuttavani kysäisi, että käytkö oksentamassa tuon jälkikäteen. Jotenkin tuntuu, että hoikille saa sanoa niin rumasti kuin vain ikinä osaa.

Vierailija
22/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kannustin toki ystäviänikin laihduttamaan, koska huomasin positiiviset vaikutukset itsessäni” tämä voi olla syynä riippuen siitä miten tuon teit. Jos ystävät kysyivät neuvoja tai ottivat itse aiheen esille, kannustus oli varmasti paikallaan ja ok. Mutta jos tyylisi oli painostava ja olet ”kannustanut” ylipainoisia ystäviäsi (se ylipaino on monelle todella herkkä asia eikä se johdu siitä, etteikö ihmiset yleensä tietäisi teorian tasolla mikä on terveellistä ja mikä ei) laihduttamaan heti kun olet itsekin niin tehnyt, voi se tehdä sinusta aika raskasta seuraa jota haluaa välttää.

Itselläni oli joskus ystävä, joka alkoi yhtäkkiä saarnaavaksi vegaaniksi ja oletti että koko muukin lähipiiri alkaa tietysti hänen ”kannustuksestaan” elää samalla tapaa siltä istumalta kun hänkin muuttui. Tuollaisten elämäntapoihin liittyvien muutosten täytyy lähteä ihmisestä itsestään, eikä siinä auta muiden painostus tai neuvominen jos ihminen ei itse ole muutoksille halukas ja vastaanottavainen. Tällainen mahdollisuus vain tuli mieleen.

No kannustus oli enemmänkin vastausta saamaani kritiikkiin. Että kokeilkaa itsekin, mitään ette menetä.

Ap

Kannattaa siirtää puheenaiheet muihin asioihin kuin tuohon laihduttamiseen. En usko että pelkkä laihduttaminen sinänsä rikkoo ystävyyssuhteita mutta jos asiasta tulee riitaa tai väittelyä, niin se voi sitten rikkoa suhteita kyllä.

En mä ainakaan rupea varomaan mitään puheenaiheita. Mieluummin valitsen seurani paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttava joka tietää että oon liikunnallinen ja saan jatkuvalla skarppaamisella pidettyä itteni normaalipainon ylärajalla. Yrittää sitten koko ajan yllyttää mua syömään ja herkuttelemaan. Tuntuu siltä että yrittää syöstä mut siihen samaan läskihelvettiin jossa itekkin on :D

Vierailija
24/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaheränneet on rasittavia.

Oli ne sitten vegejä, vhh.iitikkoja, paleoita, alas maito - liikkeen äänitorvia tai mitä vain.

Kumma etteivät itse tajua. Vaikka väki ympärillä vähenee, paasaaminen ei taukoa.

Näistä vilja- ja maitofanaatikot on ärsyttävimpiä.

Mieluummin kuuntelen vaikka puhelinliittymänmyyjää, ja se on paljon sanottu.

Vierailija
25/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Kannustin toki ystäviänikin laihduttamaan, koska huomasin positiiviset vaikutukset itsessäni” tämä voi olla syynä riippuen siitä miten tuon teit. Jos ystävät kysyivät neuvoja tai ottivat itse aiheen esille, kannustus oli varmasti paikallaan ja ok. Mutta jos tyylisi oli painostava ja olet ”kannustanut” ylipainoisia ystäviäsi (se ylipaino on monelle todella herkkä asia eikä se johdu siitä, etteikö ihmiset yleensä tietäisi teorian tasolla mikä on terveellistä ja mikä ei) laihduttamaan heti kun olet itsekin niin tehnyt, voi se tehdä sinusta aika raskasta seuraa jota haluaa välttää.

Itselläni oli joskus ystävä, joka alkoi yhtäkkiä saarnaavaksi vegaaniksi ja oletti että koko muukin lähipiiri alkaa tietysti hänen ”kannustuksestaan” elää samalla tapaa siltä istumalta kun hänkin muuttui. Tuollaisten elämäntapoihin liittyvien muutosten täytyy lähteä ihmisestä itsestään, eikä siinä auta muiden painostus tai neuvominen jos ihminen ei itse ole muutoksille halukas ja vastaanottavainen. Tällainen mahdollisuus vain tuli mieleen.

No kannustus oli enemmänkin vastausta saamaani kritiikkiin. Että kokeilkaa itsekin, mitään ette menetä.

Ap

Kannattaa siirtää puheenaiheet muihin asioihin kuin tuohon laihduttamiseen. En usko että pelkkä laihduttaminen sinänsä rikkoo ystävyyssuhteita mutta jos asiasta tulee riitaa tai väittelyä, niin se voi sitten rikkoa suhteita kyllä.

En mä ainakaan rupea varomaan mitään puheenaiheita. Mieluummin valitsen seurani paremmin.

No ei sinänsä tarvitse varoa puheenaiheita mutta jotkut saattavat tulkita laihduttamisesta puhumisen painostavaksi asiaksi tai jopa kritiikiksi heitä itseään kohtaan joten aiheen kanssa kannattaa olla sensitiivinen. Ei kannata turhaan rakentaa riitaa tuollaisesta asiasta. Jokainen on vapaa laihduttamaan tietysti jos itse näin haluaa. Jos joku kysyy hyviä vinkkejä laihduttamiseen, niin silloin tilanne on hedelmällinen keskustelulle. Muuten asiasta ei kannata tehdä numeroa.

Vierailija
26/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mittasi olisivat 165/85 kg, olisi BMI:si ollut 31.2,ei 27.

Vierailija
27/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta kuulostaapa omituisilta "ystäviltä". Omassa ystäväpiirissä painot ovat vaihdelleet milloin kenelläkin, kun on tullut ikää ja lapsia. Suurin osa ollaan kuitenkin ihan normaalipainoisia. Itse 170/59kg ja suunnilleen samaan painoluokkaan arvioisin muutkin, ainakin silmämääräisesti. Välillä painot on nousseet tai laskeneet, mutta mitenpä nuo ystävyyteen vaikuttaisi.

Vierailija
28/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei sinänsä tarvitse varoa puheenaiheita mutta jotkut saattavat tulkita laihduttamisesta puhumisen painostavaksi asiaksi tai jopa kritiikiksi heitä itseään kohtaan joten aiheen kanssa kannattaa olla sensitiivinen. Ei kannata turhaan rakentaa riitaa tuollaisesta asiasta. Jokainen on vapaa laihduttamaan tietysti jos itse näin haluaa. Jos joku kysyy hyviä vinkkejä laihduttamiseen, niin silloin tilanne on hedelmällinen keskustelulle. Muuten asiasta ei kannata tehdä numeroa.

En vois kuvitella olevani ystävä sellaisen ihmisen kanssa ja hermostuu mun laihdutuspuheista ja ottaa kritiikiksi itseään kohtaan. Mitkä muut puheenaiheet mahtaa olla loukkaus tämänlaista tyyppiä kohtaan..? Kuten sanottu, valitsen seurani paremmin :)

Vierailija
29/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ex-ystäväni tekivät laihdutuksestani numeron, en itse kokenut, että sitä piti korostaa. Toki vastasin, että laihdutan kun minulta kysyttiin kehoni kapenemisen syytä.

Ap

Vierailija
30/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tuttava joka tietää että oon liikunnallinen ja saan jatkuvalla skarppaamisella pidettyä itteni normaalipainon ylärajalla. Yrittää sitten koko ajan yllyttää mua syömään ja herkuttelemaan. Tuntuu siltä että yrittää syöstä mut siihen samaan läskihelvettiin jossa itekkin on :D

Mä olen huomannut saman. Mä voin hyvin eikä turvota kun oon hoikka. Oon tehnyt tämän valinnan. Ketään en hoikkuuteen pakota. Kun syö vähemmän tekee myös mieli vähemmän herkkuja. Joskus tuntuu että ei saisi sanoa ei vaan yllytetään syömään.. mikä on tyhmää.

Mun BMI on 20 eli reippaasti normaalin puolella.

Luulin itseasiassa että se olisi enemmän. Tutkimusten mukaan hoikkuus on terveellistä ja hoikat elää pidempään. Joten ei tarvii hoikkia parjata. Mutta itse en tee hoikkuudestani numeroa mutta myönnän että tykkään itsestäni tällaisena. Tämä sopii mun identiteettiin. En myöskään hahmota eroja ihmisten painojen välillä. Saatan ihan hyvin luulla et joku 10kg painavampi on saman kokoinen kun minä.

Ahdistaa kun muut tekee asiasta numeron vaikka olen normaalipainoinen enkä aio alle normaalipainon koskaan mennä.

Vierailija
31/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaatteko muuten, että hoikkuutta ja normaalipainoa joutuu puolustelemaan nykyään? Siis selittelemään kovasti, miksei ole tanakampi.

Vierailija
32/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko et tiedä miten BMI lasketaan tai olet huono provo. 85 kiloisena sun BMI on ollut tuon mittaisena noin 31-32 (en jaksa tarkistaa tarkkaa lukua), ei suinkaan 27.

Vierailija
33/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties naiset haaveilevat salaa siitä kokoa 34/36 olevasta vartalosta ja kun joku etenee sitä kohti, muille iskee kateus?

Mä olin tuon kokoinen vielä lukioaikana. Nyt 48-52 vaatteesta riippuen.

Vierailija
34/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko et tiedä miten BMI lasketaan tai olet huono provo. 85 kiloisena sun BMI on ollut tuon mittaisena noin 31-32 (en jaksa tarkistaa tarkkaa lukua), ei suinkaan 27.

Avauksestani jäi pois paljon yksityiskohtia. Bmi oli lääkärillä käydessä 27, mutta seurustelusuhteen aikana paino huiteli 85 kilossa. Mies kun jätti, se masensi. Mutta siitä ei sen enempää.

Ap

Vierailija
35/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muiden laihduttamaan kannustaminen ja Nopsa painonpudotus herättävät minulla epäilyksiä. Sinun kertomanasi kuulostaa pelkästään positiiviselta, mutta olisiko tosiasiassa niin että olet ollut laihdutuksesi kanssa pakkomielteinen etkä muusta puhunut, ja se muiden kannustaminen on ollut ennemminkin ilkeää huomauttelua. Jos ihan kaikki ystäväpiirissäsi tympääntyivät seuraasi niin todennäköistä on että oma asenteesi muuttui ikäväksi. Tai sitten olit ennen laihoista loukkaantuva änkyrä ja ympäröit itsesi samanlaisilla.

Vierailija
36/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko muuten, että hoikkuutta ja normaalipainoa joutuu puolustelemaan nykyään? Siis selittelemään kovasti, miksei ole tanakampi.

Joo pitää selitellä miksi en ole läski. Ennen olin ja onnistuin laihduttamaan pysyvästi 20kg. Mulla on kuulemma anoreksia kun en ole lihonnut :( ei ole normaalia, että ne liikakilot jotka laihdutti pysyy poissa vaan niiden pitäisi tulla takaisin. Esimerkiksi sisko katkaisi välit, kun onnistuin laihduttamaan. Mua pidetään hulluna, kun käyn päivittäin lenkillä ja luovuin autosta.

Vierailija
37/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverille on ollut ongelma, kun parannuin masennuksesta. Tajusin, että kaverini oli tuntenut vain masentuneen minän ja muodostanut sen perusteella kuvan musta. Ei sitten kestänyt, kun tämä kuva särkyi. Voisiko Apn tapauksessa olla kyse samasta ilmiöstä?

Vierailija
38/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo muiden laihduttamaan kannustaminen ja Nopsa painonpudotus herättävät minulla epäilyksiä. Sinun kertomanasi kuulostaa pelkästään positiiviselta, mutta olisiko tosiasiassa niin että olet ollut laihdutuksesi kanssa pakkomielteinen etkä muusta puhunut, ja se muiden kannustaminen on ollut ennemminkin ilkeää huomauttelua. Jos ihan kaikki ystäväpiirissäsi tympääntyivät seuraasi niin todennäköistä on että oma asenteesi muuttui ikäväksi. Tai sitten olit ennen laihoista loukkaantuva änkyrä ja ympäröit itsesi samanlaisilla.

Minulta kysyttiin aktiivisesti, miksi laihdutan? Enkö ole tyytyväinen itseeni? Laihdutustani kommentoitiin myös että olen hyvä ja kelpaava sellaisena kuin olen ja minun pitäisi nauttia elämästä ilman nälkäkuureja. Minä en tehnyt laihdutuksesta numeroa, vaan minua alettiin kyräillä kun paino putosi. Minulla ei ollut syytä olla kenellekään ilkeä.

Ap

Vierailija
39/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ne sitten vegejä, vhh.iitikkoja, paleoita, alas maito - liikkeen äänitorvia tai mitä vain.

Kumma etteivät itse tajua. Vaikka väki ympärillä vähenee, paasaaminen ei taukoa.

Jaa, minun kokemukseni on erilainen. Itse jätin sokerin ja lihan kokonaan ruokavaliostani autoimmuuni sairauden takia, toki kahvilassa saatan kysyä jotain sokeritonta herkkua tai kylässä mainitsen etten syö nyt tuota lihaa koska en syö lihaa ollenkaan. Aina, siis AINA saan kommenttia ”no voit sinä nyt vähän syödä! Ota nyt pieni pala tätä kakkua!!! SINUN TÄYTYY SYÖDÄ TÄTÄ NYT! Ei sinun tarvi laihduttaa!” Hyvänen aika. Miten se mitä minä syön tai en syö on keneltäkään muilta pois?!? Muuten en ruokavaliostani siis puhu.

Vierailija
40/176 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minun kokemukseni on erilainen. Itse jätin sokerin ja lihan kokonaan ruokavaliostani autoimmuuni sairauden takia, toki kahvilassa saatan kysyä jotain sokeritonta herkkua tai kylässä mainitsen etten syö nyt tuota lihaa koska en syö lihaa ollenkaan. Aina, siis AINA saan kommenttia ”no voit sinä nyt vähän syödä! Ota nyt pieni pala tätä kakkua!!! SINUN TÄYTYY SYÖDÄ TÄTÄ NYT! Ei sinun tarvi laihduttaa!” Hyvänen aika. Miten se mitä minä syön tai en syö on keneltäkään muilta pois?!? Muuten en ruokavaliostani siis puhu.

Tuo on niin totta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme