Onko 160/58 pulska jos ei ole lihaksikas?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hämmentäviä nämä eri kirjoittajien kommentit, koska joku kokee ap:n mitoissa olevansa pulska. Mitä ihmettä? Oletko siro kuin ala-astelainen? :)
Itse olen 163 cm pitkä ja painan n. 76 kiloa. En tietääkseni ole hirmu läski, vaikka BMI on yli 25. Olen murrosiästä asti ollut oikeasti roteva (leveät hartiat, lantio, paksut raajat) eikä se rotevuus ole lähtenyt laihduttamalla. Lääkärin mukaan (kävin vaa'alla alusvaatteissa) näytän ihan hyvältä eikä syytä laihduttaa ole.
Teen fyysistä työtä (muuttoja ja kalusteasennuksia) ja käyn salilla. Entisen pt:ni mielestä kehitykseni oli kuntosalilla liian nopeaa verrattuna keskivertonaiseen ja hän ehdotti, että alkaisin pelata rugbya. :D
Laihdutin kerran 58 kiloon. En ole eläessäni voinut yhtä huonosti. S-koon vaatteet menivät päälle hartioita lukuunottamatta ja toki lantioltakin kinnasi, mutta kylkiluuni paistoivat ikävästi ja minua paleli koko ajan.
Suosittelen kaikkia palstalaisia kuuntelemaan omaa oloa. Tämän kokoisena minulla on kaikki hyvin ja hyvä olla. Jos jollakin toisella on 175-senttisenä ja 55-kiloisena huono olla niin se ei varmaan johdu liian suuresta painosta. :)
Sori jos tää tulee yllätyksenä mutta olet todellakin lihava. Lääkäri ei sulle vaan uskalla kertoa, ettet tipu pilvilinnoistasi XD Painan 20 kg sinua vähemmän, olen urheillut koko ikäni, olen sinua pidempi ja SILTI minullakin on rasvaa, josta voisi päästä mielellään eroon.
En ole ennen kuullut tällaisesta läskisokeudesta, mitä ihmettÄ.
läskisokeutta se et kuuntelee lääkäriä ja omaa oloaan? eikö se oo pääasia että kaikilla on hyvä olla omassa kropassaan?
(en ole kyeinen henkilö jolle vastasit)
mitä helvettiä? ei todellakaan ole pääasia se että on hyvä olla omassa kropassaan, jos se kroppa päätyy saikulle ja työkyvyttömyyseläkkeelle lihavuuden takia n. 50-vuotiaana ja muut terveet veronmaksajat sitten elättävät tällaista monisairasta ja sen lääkkeitä.
Jos joku lääkäri tässä maassa _oikeasti_ on sanonut, että 163cm/76kg eli BMI 29!!! Lähes obeesi!!! on sanonut, että näyttää hyvältä (?!!!!) eikä syytä laihduttaa ole, niin haluan sen lääkärin yhteystiedot, jotta voin mennä hänen omasta suustaan kuulemaan perustelut tällaiselle. Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan, jos hänellä on jotain tutkimustietoa, jota muulla väestöllä ei ole.
Jännä ettei viitsitä katsoa peiliin. Täällä on vain rotevaa porukkaa 😂
Minkä takia ihmiset olettavat, että BMI:n suunnittelussa ei ole otettu huomioon sellaista asiaa, kuin vaihtelevat ruumiinrakenteet? Törmään tähän jatkuvasti ("minulla on romuluut, olen tällainen isorakenteinen"). BMI väestötasolla on ihan erinomainen mittari. Se valitettavasti ei ota huomioon normaalipainoisten korkeita rasvaprosentteja (myös haitallisia terveydelle), ja on aika helppo arvioida, että ei-huippu-urheilijan lihasmassa ainakaan nosta painoa ylipainon rajalle.
Mikäs ihme juttu tää kurvikkuus on? Niin moni kertoo olevansa kurvikas muttei lihava. Kuulostaisi siltä kuin paino rinnoissa, takapuolessa ja reisissä olisi jotenkin hyvää painoa eikä missään nimessä negatiivista. Tiedän kyllä että sisäelinten päällä oleva rasva on terveyden kannalta vaarallisinta, mutta eihän se rasva miksikään taikauutteksi muutu jos on 20cm keskivartalon ylä- tai alapuolella.
Ei ole pulska vaan on ihan rehellisesti läski.
Höpsistä, täällä kaikilla 165cm/75kg mittaisilla naisilla paikat ovat pelkkää lihasta:D
Vierailija kirjoitti:
Mä painan saman verran nyt ja samanpituinen, rv 23+5
Olen myös 160 pitkä ja painoin ekaa synnyttämään mennessä 57 kiloa. Olin kyllä aika laiha kieltämättä, toista synnyttäessä painoin 60 ja mielestäni olin aika ideaalimitoissa. Kyllä tämän pituinen ja noin painava ja lihakseton nainen näyttää pulskalta, ei lihavalta, mutta pulskalta. Ei ole mitään huutavaa tarvetta laihduttaa, normaalipainon sisällä laihduttelu johtaa usein jojoiluun. Mutta voisi lisätä vähän liikuntaa jos sellaisen aidon innon löytäisi ja vähän keventää syömisiä eli herkutella vähemmän.
Tässä pituudessa se "pituus - 110 +/- 4" kyllä pätee (varsinkin lihaksettomilla). Eli 50 kilon tietämillä on se tervein paino, ei 60 kilon kohdilla. Vaikkei tuo lihavakaan ole, mutta pulska varmasti.
Oli pikkasen jännä havahtua siihen ihan omaankin läskisokeuteen bussissa, kun kyytiin tuli joku teinityttö (ehkä 12-13v?), jota luulin ensin ihan aikuiseksi, koska oli samanpituinen kuin minä ja kolme kertaa yhtä leveä. Sitten tajusin, että siinä vieressä oli hänen kaverinsa, joka näytti tosi laihalta siinä vieressä, mutta oli oikeasti ihan normaalin hoikka nuori teini. Pikkasen hämärtynyt kyllä käsitys läskistä, kun siis enemmistö on pyöreitä ja hoikatkaan harvoin enää siellä BMI:n alarajan tuntumassa.
Miksi lapsetkin on nykyään tosi aikuisen muotoisia ja näköisiä?
Vähän masennuin tästä ketjusta. Tosin siksi että olen samaa mieltä että tässä painossa olen pulska. Nekin jotka livenä väittävät etten ole niin taitavat olla niitä läskisokeita.
Ap
Ei kannata masentua ap! Tutuilta ei vaan saa rehellistä vastausta joko loukkaamisen pelossa tai siksi, että he ovat sinua isompia.
Muutaman kilon pudottaminen ei ole iso urakka, ja vastineeksi saat endorfiiineja & terveyttä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ihmiset olettavat, että BMI:n suunnittelussa ei ole otettu huomioon sellaista asiaa, kuin vaihtelevat ruumiinrakenteet? Törmään tähän jatkuvasti ("minulla on romuluut, olen tällainen isorakenteinen"). BMI väestötasolla on ihan erinomainen mittari. Se valitettavasti ei ota huomioon normaalipainoisten korkeita rasvaprosentteja (myös haitallisia terveydelle), ja on aika helppo arvioida, että ei-huippu-urheilijan lihasmassa ainakaan nosta painoa ylipainon rajalle.
Lienee tämän kehopositiivisuuden (tai ihan vaan typeryyden/itsepetoksen) ansiota, että jengi ei tajua kuinka tuon normipainon laajan skaalan idea on just se, että omasta ruumiinrakenteesta riippuen sitä voi olla täysin normipainoinen vaikkapa 50-kiloisena tai 65-kiloisena. Kukaan ei kuitenkaan ole "ihan normipainoinen" kaikissa painoissa jotka osuu tuohon normaalipainon rajojen sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lienee tämän kehopositiivisuuden (tai ihan vaan typeryyden/itsepetoksen) ansiota, että jengi ei tajua kuinka tuon normipainon laajan skaalan idea on just se, että omasta ruumiinrakenteesta riippuen sitä voi olla täysin normipainoinen vaikkapa 50-kiloisena tai 65-kiloisena. Kukaan ei kuitenkaan ole "ihan normipainoinen" kaikissa painoissa jotka osuu tuohon normaalipainon rajojen sisään.
Just näin. Sitä voi olla normipainoinen joko 51, 59 tai 66 kiloisena, mutta kaikkina. Sama tietenkin myös lievän ylipainon kohdalla, se ylipaino kun ei ole enää kovinkaan lievää jos painoa on 20 kiloa enemmän kuin se oma normipaino on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Sitä voi olla normipainoinen joko 51, 59 tai 66 kiloisena, mutta kaikkina. Sama tietenkin myös lievän ylipainon kohdalla, se ylipaino kun ei ole enää kovinkaan lievää jos painoa on 20 kiloa enemmän kuin se oma normipaino on.
Hauskasti moni pitää itseään ihan normaalipainoisena, kun paino ei ole kuin "vain" kilon lievän ylipainoisuuden puolella.. Viis siitä että leukoja on kaksi ja keskivartalo kuin tynnyri, koska painoindeksi sanoo että kyllä tämänpituinen saa painaa niin ja niin paljon enkä siksi ole kuin just ja just lievästi ylipainoinen. Ja se on sitä paitsi ihan terveellistä ja ainakin paaaaljon terveellisempää kuin lievä alipaino..
Vierailija kirjoitti:
Vähän masennuin tästä ketjusta. Tosin siksi että olen samaa mieltä että tässä painossa olen pulska. Nekin jotka livenä väittävät etten ole niin taitavat olla niitä läskisokeita.
Ap
Niin, ja sitten kun yrität pudottaa painoa, sinut lannistetaan jo etukäteen.
Mielenkiintoista, että tietyt henkilöt ovat tasavarmoja että vieras kyselijä on aina ns. laiha läski jonka pitäisi laihduttaa baikka mitat eivät tuota suoraan kerro ja normipainoinen on. Muut eivät saa ehdottaa muuta vaihtoehtoa - leimataan läskiaktivistiksi.
Olet ap oikein sopusuhtainen, ei mitään syytä laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi kysyt jos vain yksi vastaus kelpaa? Toisekseen emme näe sinua joten tosi vaikea arvioida, joskaan jos tuttujesiekin mielipiteet ovat ns. vääriä niin tee kuten parhaaksi näet. Voit myös olla kiinteytyksen ja muokkausjumpan tarpeessa. Paino on normaali. En tuijottaisikaan sokeasti sitä.
Minä ainakin olen tuossa painossa nimenomaan pulska (pituutta 162cm) eli kroppa on löysä ja varsinkin maha on sellaista taikinaa. Lisäksi kaksarin alku näkyy oikeinkin lupaavasti. Sen sijaan jo 5 kiloa kevyempänä olen sopivasti timmimpi eikä mahakaan ole löllö etureppu vaikkei mulla sixpäkkiä näykään ja kaksarinalku katoaa. Mulla siis extrapaino kerääntyy ensisijaisesti keskivartaloon ja todella oudosti kaulaan/leukaan..
162/51