Luokanopettajanaapurini saa kuulemma 3700€/kk palkkaa ja pitkät lomat!
En kyllä tajua nitinää huonosta palkasta! Töitä kyllä tekee paljon, luokka on vaikea, mutta silti. Jäähän tuosta käteen joku 2600€ ainakin, kyllä se minusta on hyvä palkka, kun lomaakin on tosiaan se 14 vk vuodessa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on varmasti raskasta. En kuitenkaan minäkään ymmärrä opettajien valitusta palkoista - kaikista keskusteluista olen aina yllättynyt, miten hyvää palkkaa he oikeastaan saavat suhteessa vaikka hoitajiin.
14 viikkoa lomaa, parikymmentä tuntia varsinaista opetusta viikossa, palkat huitelevat kolmessa neljässä tonnissa - pitkän kokemuksen omaavilla lukion aineenopettajilla jopa yli viidessä tonnissa.
En tiedä, paljonko pitäisi maksaa, jotta valitus vähenisi. Kymppitonnin kuussa?
Hoitajille saisi maksaa enemmän, mutta miksi ihmeessä opettajien palkkaa pitäisi verrata aiemmin koulutettuihin ihmisiin? Miksi ei esim kunnan diplomi-insinööreihin ja lääkäreihin?
Eikö luokanopettaja ole alemman korkeakoulututkinnon suorittanut? Aineopettaja on sitten taas maisterin papereilla? Nykykoulutus systeemissä ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan alimpaan yliopistotutkintoon.
Ei. Luokanooettajalla on ylempi korkeakoulututkknto.
Moni tarhantätikin on maisteri, jotta se siitä.
Opettajan työ on niin raskasta, että kun jää lomalle, vasta juhannuksen aikaan alkaa tuntua, että väsymys on voitettu ja heinäkuussa pystyy nauttimaan lomasta. Elokuun alussa alkaa jo ahdistamaan, että kohta koulu alkaa ja seuraavaan lomaan on monta kuukautta.
Helpommalla saisi palkkansa, jos tekisi jossain tehtaassa liukuhihnatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, opettajien palkka on laskettu siten, että siitä pitää itse jakaa/säästää palkka lomakuukausille.
Mitä sä selität, luuletko, että open pitkät lomat on palkattomia ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaika ei lopu koulupäivän loppumiseen vaan monet opetusmateriaalit pitää luoda itse, kokeita voi joutua tarkastamaan 4-5 tuntia omalla ajalla, ja sinun pitää ottaa vastaan tarvittaessa vanhempien puheluita vaikka klo 18-19 kun haluaisit katsoa telkkaria, saunoa jne.
Vieläkö tuntuu korkealta palkalta? Tuo on aivan koiran hommaa jollain parin tonnin käteen jäävällä saldolla.
Höpöhöpö, kukaan ei pakota mitään puheluita ottamaan vastaan omalla ajalla.
Iltaisin ja viikonloppuisin ei tarvitse vastata puhelimeen. Ongelma on, jos ei ole omaa työpuhelinta, jonka voi jättää koululle tai laittaa äänettömälle, kun alkaa vapaa-aika. Onneksi minulla on. Huoltajille olen sanonut, että minulle saa soittaa ihan koska vain. Jos puheluista tulisi ongelma, laittaisin puhelimen äänettömälle, ja soittaisin takaisin arkipäivänä. Itse aineenopettajana en siltikään saa puheluja normaalin työajan ulkopuolella, ja yleensä en silloinkaan (paitsi nyt poikkeusoloissa).
Opettajan palkka on laskettu koululaisten lomat huomioon ottaen. Aiemmin siis "lomat" ovat olleet palkattomia ja palkka työstä isompi. Myöhemmin vuosipalkka on jaettu tasaisesti jokaiselle kuukaudelle ja kuukausipalkkaa pienennetty. Eli älkää huoliko, kyllä ne kesälomat on otettu palkkauksessa huomioon. Tosin tästä on seurannut se, että moni sijainen saakin työtä vain 9kk pätkissä ja joutuu työttömäksi kesäksi. Hänen työstään ei siis makseta siitä kuuluvaa palkkaa.
Opettajien ammatti on siitä erikoinen, että vaikka sitä monessa maassa arvostetaan edelleenkin suuresti, täällä Suomessa me opettajat tunnumme olevan nykyisin ihan pohjasakkaa. Hyvä kun kehtaa jossakin sanoa ääneen olevansa opettaja, niin jo alkaa kysely, että onko kiva kun on niin pitkät lomat ja lyhyet päivät, ja mitään ei tarvitse tehdä. Kyllä, on kiva, että kesällä on opetuksetonta ja loma-aikaa on yhteensä noin yhdeksän viikkoa, tosin siitä nyt jokunen viikko yhteensä menee koululla työvuoden päätteeksi ja uuden alkaessa. Hyvä ystäväni on valtion töissä, ja hänellä on pidempi loma kuin itselläni. Mutta ei se loma kuitenkaan ole se pointti, minkä vuoksi kannattaa alkaa opettajaksi. Työtä on meinaan aika paljon.
En ole luokanopettaja, mutta seuraan sitäkin työtä myös läheltä. Ei ne alakoulussa opetettavat asiat tosiaan mitään tähtitiedettä ole, mutta kyllä siinä työssä korostuvatkin ihan muut asiat. Tosi paljon aikaa menee juuri siihen, että miettii, miten sen asian opettaa, jotta se ymmärretään ja siitä kiinnostutaan, ja saisi kaikki keskittymään ja motivoitumaan opiskeluihin. Ja siihen, että työtavat vaihtelevat, ei alakoululainen jaksa keskittyä yhteen ja samaan asiaan samalla tavalla 45 minuuttia, yhteen tuntiin pitää suunnitella jo monenmoista toimintaa. Yhteydenpito koteihin vie valtavasti aikaa. Kaikki ei mene myöskään aina kuin ihannemaailmassa, vaan joutuu paljon palaveeraamaan huoltajien kanssa ja miettimään erilaisia ratkaisuja oppimisen tueksi. Työ on paljolti ihmissuhdetyötä ja ryhmänhallintaa, ja siinäpä sitä saakin olla mestari, että yhdestä aikuisesta irtoaa kaikille oppilaille aikaa ja huomiota. Isoon luokkaan mahtuu monenmoista. En usko, että opettajan työtä ihan tajuaa, ennenkuin sitä työkseen tekee. Ihan niinkuin kaikkia muitakin töitä. En kuitenkaan huomaa, että monia muita töitä arvosteltaisiin täälläkään ihan samaan malliin. Täältä olen joskus lukenut, että joku koulussa sijaisena ollut on kommentoinut, miten helppoa opettajan työ on. Siinä kohtaa täytyy muistuttaa, että lyhytaikaisen sijaisen työ on ihan eri juttu. Siihen ei kuulu mitään muuta opettajan työhön sisältyvää, kuin oppituntien pito, ja nekin on opettaja sijaiselle valmiiksi suunnitellut.
Kyllä minusta opettajalle kuuluukin korkeaa koulutustaan vastaava palkka.
Mutta, jos rehellisiä ollaan, mielestäni opettajan palkka ei tällä hetkellä mitenkään älyttömän huono kyllä ole kun sen suhteuttaa tehdyn työn määrään (eli siis pl. pitkät lomat).
Jos nyt unohdetaan tuo aloituskommentissa mainittu korkea palkka ja oletetaan, että luokanopettaja tienaisi bruttona vaikkapa 2900e/kk (käsittääkseni jo aloitteleva opettaja voi päästä suunnilleen tällaisiin tuloihin). Tämä vuositasolla tarkoittaisi 34 800 euroa. Virassa oleva opettaja tekee kesälomien ansiosta vuodessa töitä 10,5 kuukautta "vähemmän" kuin monen muun alan työntekijä (sillä oletuksella, että opettajan lomat ovat n. 12 viikkoa vrt. muiden alojen 6 viikkoa). Kun tämän opettajan vuosipalkan jakaa tehtyjen kuukausien määrällä (2900e * 12 / 10,5), päästään 3 314e:n kuukausipalkkaan, jonka siis opettaja teoreettisesti ajatellen voisi tienata koulujen ollessa auki 1,5kk nykyistä kauemmin.
En nyt sano, että vähän päälle 3ke olisi mitenkään epätavallisen suuri palkka, varsinkaan korkeakoulutetulle, mutta ei se nyt mielestäni työn vaativuuden huomioiden mikään älyttömän pienikään ole. Aika monet korkeakoulutettujenkin (lähtö)palkat taitavat pyöriä siinä 3000 euron tuntumassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on valtavia eroja. Olemme miehen kanssa aineenopeja, molemmilla 3 aineen pätevyys, itse olen erkkaakin lukenut. Mies tienaa nettona 4000 yläkoulussa ja minä 3100 alakoulussa. Olen ollut yläkoulussakin, mutta lisät vaikuttaa niin paljon. Viikkotyömäärä mulla melkein aina isompi, koska teen sijaisuuksia eri paikoissa, niin aina joutuu aloittamaan alusta, ja mulle osunut haastavia ohjausluokkia. En ole ikinä saanut kesiltä palkkaa eli kokonaisvuosiansioihin se tekee ison eron, puhumattakaan eläkekertymistä ja kokemuslisien kerryttämisestä. Mulla menee siis monta lukuvuotta ennen kuin ensimmäinen 5 vuoden jälkeen saatava lisä tulee.
Nyt kun on etäkoulu niin kun aloitin työt 6.4. niin huhtikuun palkka tilille 1500 brutto. Tein 12 h päivässä, eli tuntipalkka huimat 7 euroa...Taitaa olla netot ja brutot sekaisin tässä, mutta joo... Saako vakituisessa virassa olevat opettajat kesäloman ajalta täyden palkan vai miten se menee kun tuolla alkuketjussa joku väitti että ei saa kesällä palkkaa...?
Niin siis ekat summat on netto kuten sanoinkin ja tuo 1500 on brutto kuten sanoinkin.
Virassa olevat saavat koko palkan kesältä. Sijaiset pääasiassa eivät saa, riippuu määräaikaisen sopimuksesta. Esim. minä olen vanhempainvapaalaisten sijaisuuksia tehnyt niin teen työt koko lukuvuoden mutta kesältä en saa palkkaa. Joillakin voi olla määräaikainen sopimus joka kattaa kesänkin ja silloin saa palkan. Tämä siis epäreilua koska vanhempainvapaan sijainen tekee saman työt kuin kaikki muut mutta palkka pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä on valtavia eroja. Olemme miehen kanssa aineenopeja, molemmilla 3 aineen pätevyys, itse olen erkkaakin lukenut. Mies tienaa nettona 4000 yläkoulussa ja minä 3100 alakoulussa. Olen ollut yläkoulussakin, mutta lisät vaikuttaa niin paljon. Viikkotyömäärä mulla melkein aina isompi, koska teen sijaisuuksia eri paikoissa, niin aina joutuu aloittamaan alusta, ja mulle osunut haastavia ohjausluokkia. En ole ikinä saanut kesiltä palkkaa eli kokonaisvuosiansioihin se tekee ison eron, puhumattakaan eläkekertymistä ja kokemuslisien kerryttämisestä. Mulla menee siis monta lukuvuotta ennen kuin ensimmäinen 5 vuoden jälkeen saatava lisä tulee.
Nyt kun on etäkoulu niin kun aloitin työt 6.4. niin huhtikuun palkka tilille 1500 brutto. Tein 12 h päivässä, eli tuntipalkka huimat 7 euroa...Taitaa olla netot ja brutot sekaisin tässä, mutta joo... Saako vakituisessa virassa olevat opettajat kesäloman ajalta täyden palkan vai miten se menee kun tuolla alkuketjussa joku väitti että ei saa kesällä palkkaa...?
Niin siis ekat summat on netto kuten sanoinkin ja tuo 1500 on brutto kuten sanoinkin.
Virassa olevat saavat koko palkan kesältä. Sijaiset pääasiassa eivät saa, riippuu määräaikaisen sopimuksesta. Esim. minä olen vanhempainvapaalaisten sijaisuuksia tehnyt niin teen työt koko lukuvuoden mutta kesältä en saa palkkaa. Joillakin voi olla määräaikainen sopimus joka kattaa kesänkin ja silloin saa palkan. Tämä siis epäreilua koska vanhempainvapaan sijainen tekee saman työt kuin kaikki muut mutta palkka pienempi.
Brutto = summa, josta ei ole vielä vähennelty veroja ja maksuja
Netto = mitä näkyy tilillä palkkapäivänä
Eli olisiko sitten kuitenkin termit sekaisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virassa olevat saavat koko palkan kesältä. Sijaiset pääasiassa eivät saa, riippuu määräaikaisen sopimuksesta. Esim. minä olen vanhempainvapaalaisten sijaisuuksia tehnyt niin teen työt koko lukuvuoden mutta kesältä en saa palkkaa. Joillakin voi olla määräaikainen sopimus joka kattaa kesänkin ja silloin saa palkan. Tämä siis epäreilua koska vanhempainvapaan sijainen tekee saman työt kuin kaikki muut mutta palkka pienempi.Brutto = summa, josta ei ole vielä vähennelty veroja ja maksuja
Netto = mitä näkyy tilillä palkkapäivänäEli olisiko sitten kuitenkin termit sekaisin :)
No kyllä meni nyt :D Joo, tiesin että on noin mutta laitoin silti väärinpäin *facepalm*. Nooo, kaikki ymmärsi silti mitä tarkoitin.
En kyllä ymmärrä minkälaiset vanhemmat kehtaavat pommittaa opettajaa illalla työajan ulkopuolella. Itselleni ei ole ikinä tullut mieleenkään että opettajalla olisi illalla työajan ulkopuolella joku vastaamisvelvollisuus minulle.