Luokanopettajanaapurini saa kuulemma 3700€/kk palkkaa ja pitkät lomat!
En kyllä tajua nitinää huonosta palkasta! Töitä kyllä tekee paljon, luokka on vaikea, mutta silti. Jäähän tuosta käteen joku 2600€ ainakin, kyllä se minusta on hyvä palkka, kun lomaakin on tosiaan se 14 vk vuodessa.
Kommentit (131)
Opettajilla on pitkät lomat, mutta palkka huomioon ottaen yliopistokoulutuksella aika monessa muussa hommassa ansaitsee sen verran paremmin, että voisi hyvinkin ottaa palkatonta lomaa sen verran että pääsee tasoihin opettajien kanssa ja silti ansaita heitä enemmän.
Woot!? Mä en saa edes it-insinöörinä noin paljoa. Ja olen tehnyt näitä erittäin vaativia asiantuntijatehtäviä jo yli 10 vuotta.
Katkera N38
Nimenomaan. Ja pitää muistaa, että opettajan tunti on 45 min.
N33
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on kyllä pidempi (ja vaativampi) koulutus kuin opettajilla, joten en vertailisi niitäkään keskenään.
Minä olen fysiikan opettaja, ja minulla on myös jatko-opintoja mm kvanttifysiikasta ja ydinfysiikasta, joten väittäisin, että koulutukseni on helposti vaativampi kuin lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on pitkät lomat, mutta palkka huomioon ottaen yliopistokoulutuksella aika monessa muussa hommassa ansaitsee sen verran paremmin, että voisi hyvinkin ottaa palkatonta lomaa sen verran että pääsee tasoihin opettajien kanssa ja silti ansaita heitä enemmän.
Monessa hommassa ansaitsee kyllä paljon huonommin ja lomat ovat lyhyemmät. Opettajat ovat tosin kyllä lomansa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Woot!? Mä en saa edes it-insinöörinä noin paljoa. Ja olen tehnyt näitä erittäin vaativia asiantuntijatehtäviä jo yli 10 vuotta.
Katkera N38
Kannattaisko vaihtaa työpaikkaa?
Mä valmistuin 2v sitten tuta-inssiksi ja saan enemmän kuin tuo 3700...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on kyllä pidempi (ja vaativampi) koulutus kuin opettajilla, joten en vertailisi niitäkään keskenään.
Minä olen fysiikan opettaja, ja minulla on myös jatko-opintoja mm kvanttifysiikasta ja ydinfysiikasta, joten väittäisin, että koulutukseni on helposti vaativampi kuin lääkärin.
Mutta silti lääkärin opinnot ovat pidempiä. Ja oma valinta ryhtyä opettajaksi. Noilla seteillä sinulla olisi varmaan sitten ollut älliä lääkärin palkoillekin. Muut työn edut huomioiden mielestäni opettajan palkka on kohillaan, enkä ymmärrä ainaista ulinaa palkasta.
On paljon muitakin intensiivisiä ja vaativia töitä kuin opettajan työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa hommassa ansaitsee kyllä paljon huonommin ja lomat ovat lyhyemmät. Opettajat ovat tosin kyllä lomansa ansainneet.
Yli nelikymppisten ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden mediaanipalkka oli muutama vuosi sitten 4400 euroa. Tuskin tämä aloituksen opettajakaan ihan ensimmäisiä vuosia työelämässä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti lääkärin opinnot ovat pidempiä. Ja oma valinta ryhtyä opettajaksi. Noilla seteillä sinulla olisi varmaan sitten ollut älliä lääkärin palkoillekin. Muut työn edut huomioiden mielestäni opettajan palkka on kohillaan, enkä ymmärrä ainaista ulinaa palkasta.
Minä olin kuuden ällän ylioppilas ja kympin tyttö (kuten monet opettajat) ja olisin päässyt helposti lääkikseen. Kaikkiaan opintoni (pätevyys neljään opetettavaan aineeseen, yhteensä pääaine ja viisi sivuainetta) ovat kuitenkin yliopisto-opinnoiksi laajat. En tunne mitään alemmuutta lääkäreihin nähden. Toki palkkani on huonompi, enkä tiedä, millä perusteella se on ’kohdillaan’.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärinkoulutus on hyvin pitkä ja vaativa. Erikoistumisopinnot vievät runsaasti aikaa ja työ on pikkutarkkaa ja stressaavaa sekä työvuorosysteemi hyvin aikaa sitova. En lähtisi vertaamaan opettajan ja lääkärin työn vaativuutta. Lukea varmasti opettajakin on saanut paljon, en sitä kiistä, jos on paljon jatko-opintojakin suorittanut. Ihmettelen kuitenkin opettajilla usein näkyvää intoa aliarvioida muiden koulutusten ja töiden vaativuutta.
Tuta inssi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkera N38
Kannattaisko vaihtaa työpaikkaa?
Mä valmistuin 2v sitten tuta-inssiksi ja saan enemmän kuin tuo 3700...
Äh. Mulla ei ole työtunteja kuin ehkä 20 viikossa ja mukavat työkaverit. Lisäksi tulee pääomatuloja kohtuullisesti niin en taida jaksaa. Raha ei ole kuitenkaan se kaikken tärkein asia tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kuuden ällän ylioppilas ja kympin tyttö (kuten monet opettajat) ja olisin päässyt helposti lääkikseen. Kaikkiaan opintoni (pätevyys neljään opetettavaan aineeseen, yhteensä pääaine ja viisi sivuainetta) ovat kuitenkin yliopisto-opinnoiksi laajat. En tunne mitään alemmuutta lääkäreihin nähden. Toki palkkani on huonompi, enkä tiedä, millä perusteella se on ’kohdillaan’.
Lääkärin työ on nähty niin vaativaksi, että heidän ammatinharjoittamisoikeus on valvottua ja he ovat rekisterissä. Opettajana saanee tilapäisesti toimia kuka vaan? Siinä ehkä pientä osviittaa siihen, miksi palkassa on eroja. Muut erot löytynevät työvuorosystemistä, vuorolisistä, tehdyistä työtunneista jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa lukeneista esim kirjastonhoitajilla ja lastentarhanopettajilla on kyllä pienempi palkka kuin opettajalla.
Opettajia on koulutettu aivan liikaa ja monet meistä sinnittelevät pätkätöillä ja epävarmoilla ansioilla. Kesällä menee useampi kuukausi täysin työttömänä. Tykkään opettamisesta ihan mielettömästi, mutta pian alan opiskella täysin erilaista alaa. Sellaista, jonka avulla voisin vihdoinkin saada TÖITÄ!
T: Työtön maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa lukeneista esim kirjastonhoitajilla ja lastentarhanopettajilla on kyllä pienempi palkka kuin opettajalla.
Lastentarhanopettajien perustutkinto on kandi.
Luokanopettajan koulutus on yksi helpoimmista yliopistossa, joten en vertaisi muihin maisteritutkintoihin. Opintopisteitä saat jalkapallon peluusta, virkaamisesta, laulamisesta- ja soittamisesta jne. Olen itse kyseisen tutkinnon suorittanut, joten tiedossa on hyvin sen vaativuus. Ei voi mitenkään verrata esim. lääkikseen, kuten joku teki.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan koulutus on yksi helpoimmista yliopistossa, joten en vertaisi muihin maisteritutkintoihin. Opintopisteitä saat jalkapallon peluusta, virkaamisesta, laulamisesta- ja soittamisesta jne. Olen itse kyseisen tutkinnon suorittanut, joten tiedossa on hyvin sen vaativuus. Ei voi mitenkään verrata esim. lääkikseen, kuten joku teki.
Hoitajaan joku ensin vertasi. Ei se siihenkään vertaudu. Mutta esim fysiikan opettajan ja lääkärin koulutukset eivät vaativuudeltaan eroa paljoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas opettajien palkkaa provoileva tyyppi. Viimeksi väittämäsi 8000 euroa kuukaudessa ei saanut tarpeeksi uskovia, joten tällä kertaa keksit maltillisemman provon.
Ainoastaan joku vanha lehtori voi saada 3500, josta verojen jälkeen jää vähemmän. Nykyään kaikki ovat tuntiopettajia, eivät lehtoreita, jolloin palkka on 2200-2700, näistä menee verot.
Olen yläkoulun aineenopettaja, täydet tunnit ja kolme ylituntia viikossa, palkka 2700 euroa, käteen 1900 euroa. Viime vuonna tein täydet tunnit, mutta en ylitunteja, palkka oli 2200 euroa, siitä pois verot.
Oppilaista noin 50 % on diagnoosin saaneita, ei erityisopettajan tai ohjaajan apua käytössä. Väkivaltaa näen joka päivä, minua on lyöty turpaan jo yhden kerran tänä syksynä. Ihana ammatti 155 cm pitkälle naiselle, nykyään pitää olla poliisi myös...
Kepoisen aineenopettajan peruspalkka on kylläkin molemmissa kalleusluokissa himpan yli 2800 euroa. Ilman mitään ylitunteja ja kokemuslisiä. Kuntapuolellekin siis (Kvtes). Jos sulla on ylempi korkeakoulututkinto ja perus- ja lukio-opetusta antavan opettajan tutkinto, palkkasi hinnoittelutunnuksen tulisi olla 40304005. Useimmilla pedagogisista viimeisten kymmenen vuoden aikana valmistuneilla aineenopeilla on tämä kelpoisuus - se ei todellakaan ole mikään harvinaisuus. Tarkistapa palkkasi. Voipi olla, että sua kusetetaan.