Luokanopettajanaapurini saa kuulemma 3700€/kk palkkaa ja pitkät lomat!
En kyllä tajua nitinää huonosta palkasta! Töitä kyllä tekee paljon, luokka on vaikea, mutta silti. Jäähän tuosta käteen joku 2600€ ainakin, kyllä se minusta on hyvä palkka, kun lomaakin on tosiaan se 14 vk vuodessa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas opettajien palkkaa provoileva tyyppi. Viimeksi väittämäsi 8000 euroa kuukaudessa ei saanut tarpeeksi uskovia, joten tällä kertaa keksit maltillisemman provon.
Ainoastaan joku vanha lehtori voi saada 3500, josta verojen jälkeen jää vähemmän. Nykyään kaikki ovat tuntiopettajia, eivät lehtoreita, jolloin palkka on 2200-2700, näistä menee verot.
Olen yläkoulun aineenopettaja, täydet tunnit ja kolme ylituntia viikossa, palkka 2700 euroa, käteen 1900 euroa. Viime vuonna tein täydet tunnit, mutta en ylitunteja, palkka oli 2200 euroa, siitä pois verot.
Oppilaista noin 50 % on diagnoosin saaneita, ei erityisopettajan tai ohjaajan apua käytössä. Väkivaltaa näen joka päivä, minua on lyöty turpaan jo yhden kerran tänä syksynä. Ihana ammatti 155 cm pitkälle naiselle, nykyään pitää olla poliisi myös...
Miksi te suostutte tuollaisiin palkkoihin? Täh! Olette liian kilttejä kuten myös lastentarhanopettajat.
Onko siellä opettajakoulutuksessa mitään psykologian, ryhmäytymisen, oppimihäiriöiden, lääketieteellisten syiden vaikutuksista oppimiseen liittyviä opintoja? Tai ryhmädynamiikan ja ryhmänhallinnan tai eriyttämisen opintoja? Noissa asioissa näkyy olevan kovasti hajontaa opettajien välillä. Osa saa toimimaan ryhmän kuin ryhmän ja osaa eriyttää tosi taitavasti. Osa ajautuu pulmiin joka luokkaa opettaessaan ryhmänhallinnan kanssa ja vanhempien kanssa.
Huolestuttavaa on myös puhe hankalista vanhemmista. Oon kuullut useamman kerran vanhemmalta loistavaa analysointia opettajan viesteistä, vanhempainilloista, tavasta miten konflikteja selvitetään. On vanhempia jotka on pitkälle koulutettuja ja esim vuorovaikutuksen asiantuntijoita. On vaarallista lähteä yleistämään, että vanhemmat on vaikeita. Yleensä kyse on vuorovaikutuksen pulmasta, sanojen asettelusta jne. Siitä että ajaudutaan vastakkain asetelmaan puolustuskannalle.
Jos ihmissuhteet tuottavat opettajille kovasti kuormaa työssä, voi olla, että opettajankoulutus vastaa turhan niukasti ihmissuhdetaitojen vahvistamiseen opettajiksi opiskelevilla.
Ei opettajat illalla vastaa mihinkään vanhempien viesteihin, eikä tarvitsekaan vastata. Kokenut luokanopettaja ei paljon tunteja enää valmistele eikä kokeiden korjaamiseen paljon aikaa mene. Palkka ikälisineen voi nousta lähelle neljää tonnia. Molemmat siskot on luokanopettajia niin aika hyvin perillä asioista plus omien lasten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässähän nyt on muistettava se, että opettajan työ on äärimmäisen itsenäistä ja myös kuormittavuuteen voi itse vaikuttaa: jos et halua iltakausia suunnitella, niin ei tarvitse (varsinkin kun itse olen sitä mieltä, että opettajan tärkein työkalu on oma persoona eikä pedagogiset ratkaisut). Itse en todellakaan enää 15 vuoden jälkeen suunnittele ja näin ollen kokonaisviikkotyöaika jää kyllä alle 30 tunnin. Tämä ja loma-ajat huomioon ottaen ei kyllä kävisi mielessäkään valittaa palkasta (tällä hetkellä n. 3500). Aivan helvetin leppoisat on hommat. En tosin ole luokanopettaja, vaan aineenopettaja yläkoulussa.
Arvaanko oikein, että olet mies? Näin se meinaan usein menee: naiset stressaa sekä syystä että syyttä, miehet taas ei stressaa, vaikka joskus vähän kannattaisikin.
Mut naiset on helposti niitä kympin tyttöjä, jotka jatkaa pingottamista ja hakee kymppiä jokaisesta yksittäisestä oppitunnista. Vaikka järki sanoo, että hyvän lopputuloksen saisi vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on kyllä pidempi (ja vaativampi) koulutus kuin opettajilla, joten en vertailisi niitäkään keskenään.
Minä olen fysiikan opettaja, ja minulla on myös jatko-opintoja mm kvanttifysiikasta ja ydinfysiikasta, joten väittäisin, että koulutukseni on helposti vaativampi kuin lääkärin.
Mutta silti lääkärin opinnot ovat pidempiä. Ja oma valinta ryhtyä opettajaksi. Noilla seteillä sinulla olisi varmaan sitten ollut älliä lääkärin palkoillekin. Muut työn edut huomioiden mielestäni opettajan palkka on kohillaan, enkä ymmärrä ainaista ulinaa palkasta.
Minä olin kuuden ällän ylioppilas ja kympin tyttö (kuten monet opettajat) ja olisin päässyt helposti lääkikseen. Kaikkiaan opintoni (pätevyys neljään opetettavaan aineeseen, yhteensä pääaine ja viisi sivuainetta) ovat kuitenkin yliopisto-opinnoiksi laajat. En tunne mitään alemmuutta lääkäreihin nähden. Toki palkkani on huonompi, enkä tiedä, millä perusteella se on ’kohdillaan’.
Sinne opettajiksi pitäisi saada myös miehiä. Ihan niitä tavallisia ihmisiä eikä suorittajanaisia, jotka eläneet täydellisessä kuplassa vailla ongelmia.
Pitkä koulutus + huono palkka ei kiinnosta miehiä. Huono yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajat illalla vastaa mihinkään vanhempien viesteihin, eikä tarvitsekaan vastata. Kokenut luokanopettaja ei paljon tunteja enää valmistele eikä kokeiden korjaamiseen paljon aikaa mene. Palkka ikälisineen voi nousta lähelle neljää tonnia. Molemmat siskot on luokanopettajia niin aika hyvin perillä asioista plus omien lasten kautta.
Osin näin, osin ei. Taisit unohtaa tiheään vaihtuvat opsit ja muut projektit, mok-viikot ja uudet painotukset kuten #uuttakoulua tai NPDL? Nuo "uudet tuulet" työllistää kyllä paljon, vanhan konkarinkin!
Vierailija kirjoitti:
Peloton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ja pitää muistaa, että opettajan tunti on 45 min.
N33
Eipä pidä paikkaansa, mitää luulisit, jäikö sinulta jotain huomaamatta?
Ei. Mul ainakin on 45minsaa ja sitten käyn röökillä.
Pakko kommentoida: Oppitunti on 60 minuuttia, josta opetusta on vähintään 45 minuuttia. Sen jälkeen alka ehkä välituntivalvonta, ehkä pitää vielä jäädä neuvomaan joitain tunnin asioista, ehkä pidettävä tuoreeltaan puhuttelu, joka liittyy silloiseen tuntiin. Tupakointi taas on kielletty koulun alueella, myös koulupäivän ulkopuolella. Tai ethän kyllä sanonutkaan, että jäisit koulun alueelle tuolloin.
Koomista tää duunarien kitinä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaika ei lopu koulupäivän loppumiseen vaan monet opetusmateriaalit pitää luoda itse, kokeita voi joutua tarkastamaan 4-5 tuntia omalla ajalla, ja sinun pitää ottaa vastaan tarvittaessa vanhempien puheluita vaikka klo 18-19 kun haluaisit katsoa telkkaria, saunoa jne.
Vieläkö tuntuu korkealta palkalta? Tuo on aivan koiran hommaa jollain parin tonnin käteen jäävällä saldolla.
Tätä mä en ymmärrä. Miksi te suostutte tuollaiseen? Työstä pitää maksaa palkka tai sitä ei tehdä. Mutta niin kauan kun opettajat tekevät töitä kotona ilmaiseksi, niin mikään ei muutu eikä palkkaa tule lisää.
Eihän ne nyt oikeasti suostukkaan. Ja kuten ylempänä todettiin niin se opettaminen on 20h viikossa ja loput parikymmentä tuntia on sitten näitä juttuja. Jos haluaa lähteä 13 aikaan töistä vaikka tsumbaan niin sillon pitää vastailla niihin posteihin ja puheluihin illalla.... Niin se vaan toimii.
1900 jää käteen. Täydet tunnit koulussa. Asuu perheen kanssa Helsingissä.
Kesällä sentään noin 7 viikkoa lomaa, mutta silloinkin pitää syödä.
Vierailija kirjoitti:
1900 jää käteen. Täydet tunnit koulussa. Asuu perheen kanssa Helsingissä.
Kesällä sentään noin 7 viikkoa lomaa, mutta silloinkin pitää syödä.
Niin ja onhan sitä lomaa syksyllä ja vuodenvaihteessa ja hiihtolomalla jne. Jos tuo 1900 € (+ lomarahat) ei riitä kesällä ruokaan, niin käy toki diakonilla tai jossain. Pitäähän sun ruokaa saada.
Vierailija kirjoitti:
No, millai toi on maisterille erityisen hyvä palkka? Mihin sä nyt vertaat? Itseesi?
Mikä sun koulutus ja duuni on?
En ole ap, muttei ainakaan kulttuuri/museoalan maisteri voi uneksiakaan noin hyvästä palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Työaika ei lopu koulupäivän loppumiseen vaan monet opetusmateriaalit pitää luoda itse, kokeita voi joutua tarkastamaan 4-5 tuntia omalla ajalla, ja sinun pitää ottaa vastaan tarvittaessa vanhempien puheluita vaikka klo 18-19 kun haluaisit katsoa telkkaria, saunoa jne.
Vieläkö tuntuu korkealta palkalta? Tuo on aivan koiran hommaa jollain parin tonnin käteen jäävällä saldolla.
Ei opettajilla ole mitään puhelinpäivystysvelvollisuutta. Se on aivan omaa munattomuutta, jos puhelimeen vastaa iltaisin. Minulle sai laittaa vain tekstiviestejä klo 16 jälkeen, ja aamuisin avasin puhelimen jo aamukahvin aikaan. Totta kyllä, että omalla ajalla piti tehdä paljon työtä.
Tuota palkkaa saavalla on täysien palvelulisien lisäksi ehkä vanhanaikainen syrjäseutulisä, joka on nuoremmilta poistunut. Ja ehkä hänellä on myös ylitunteja ja joitakin aineopetustunteja ja erikoistuminen tai aineenopettajan kelpoisuus. Vastavalmistuneen luokanopettajan palkka on jotakuinkin samaa tasoa kuin sosiaalityöntekijällä.
Varsinkin kun alakoulussa se ”opettaminen” on leikittämistä ja laulattamista siinä missä joku eskarikin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas opettajien palkkaa provoileva tyyppi. Viimeksi väittämäsi 8000 euroa kuukaudessa ei saanut tarpeeksi uskovia, joten tällä kertaa keksit maltillisemman provon.
Ainoastaan joku vanha lehtori voi saada 3500, josta verojen jälkeen jää vähemmän. Nykyään kaikki ovat tuntiopettajia, eivät lehtoreita, jolloin palkka on 2200-2700, näistä menee verot.
Olen yläkoulun aineenopettaja, täydet tunnit ja kolme ylituntia viikossa, palkka 2700 euroa, käteen 1900 euroa. Viime vuonna tein täydet tunnit, mutta en ylitunteja, palkka oli 2200 euroa, siitä pois verot.
Oppilaista noin 50 % on diagnoosin saaneita, ei erityisopettajan tai ohjaajan apua käytössä. Väkivaltaa näen joka päivä, minua on lyöty turpaan jo yhden kerran tänä syksynä. Ihana ammatti 155 cm pitkälle naiselle, nykyään pitää olla poliisi myös...
Älä valehtele. Aineenopettajan peruspalkka on 2900 ja ylitunneista saat lisää. Bruttosi on noin 3300, vaikkei olisi yhtään ikälisää vielä. Sinänsä eihän se nyt kovin iso palkka ole tuosta työstä ja koulutetulle ihmiselle. Siis nämä kelpoisella. Jos olet epäpätevä, niin sitten palkka on pienempi.
Ja tuo ap:n tapaus. Luokanopen peruspalkka riippuu ensinnäkin siitä, onko kaksoiskelpoinen vai ei. Jos ei ole, niin 3700 sisältää sekä ikälisät ja ylitunteja hurjasti. Pelkillä ylitunneilla ilman ikälisiä ei tuohon pääse edes.
Itse olen yläkoulun opettaja. Saan 3588 viidellä ylitunnilla ja reilun satkun erilliskorvauksella hankalasta ja vaativasta erityistehtävästä. Antaisin tuon erityistehtävän mielellään pois. Sen korvaus vastaa yhtä viikkotuntia ja olisi paljon helpompi opettaa yksi tunti enemmän kuin tehdä tuota. Mielestäni palkkani ei ole erityisen suuri huomioiden työni haastavuuden erityisluokanopettajana käytöshäiriöisten teinien kanssa. Kymmenen 15-vuotiasta, 180-190cm poikaa luokassa ja kaikkea mahdollista päihteistä lähtien kuvioissa. Ohjaaja on 10 tuntia viikossa apuna, mutta sekin on aika heikko apu, koska ohjaaja on kokematon ja sopimaton tämmöiseen porukkaan. Tähän tarvisi napakan ja aikuisen ohjaajan, ei nuorta ja heikkoa "työllistettyä".
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi valehtelet täällä. Aloittelevan pätevän maisterin palkka alakoulussa on n. 2600 kk. Yläkoulussa hiukan yli 2800 kk. Ikälisiä on kuusi ja ne nostavat palkkaa ajan kanssa huikeasti. Ylitunneista ja mm. luokanvalvojuuksista maksetaan erikseen. 10 vuotta opettaneen biologian open palkka on helposti 3500 kk. Eikä palkkaa makseta pelkästä tunnin pitämisestä. Joka tunnille lasketaan puoli tuntia muille asioille. Jotka voit tehdä milloin haluat. Ja tuntiopen palkka on ihan sama. Ainoa ero on opetusvelvollisuuden määrässä. Tuntiopella päätoimisuuteen riittää 16 tuntia viikossa. Tietysti tällä tuntimäärällä sen mukainen palkka.
koulusihteeri
Moikka! Täällä luokanopettaja. Palkkani on nyt 15 opetusvuoden jälkeen noin 3800€. Peruspalkka on noin 2900€, siihen tvat noin 300€ ja kokemuslisät noin 600€. Yhtään ylituntia ei ole, mutta kuten noista vaativuustekijöistä voi päätellä, luokka on suuri, S2-lapsia löytyy, samoin tehostetun tuen lapsia. Kollegalla ei ole noin paljon tva-lisää, mutta hänellä on muistaakseni 2 ylituntia eli opetusta 26h/vk, hänen palkkansa on vähän isompi kuin minun. Minulla on vielä yksi kokemuslisä tulossa (20v) ja tosiaan noita ylitunteja tarjotaan kyllä syksyisin, mutta arvostan vapaa-aikaa rahaa enemmän. Eli juu, koen, että palkkani on ihan hyvä. Lomaetu on mielestäni kyllä hurjan hyvä.
Olen tyytyväinen.
Kannattaa muuttaa pois sieltä köyhien asuinalueelta.
?????