Luokanopettajanaapurini saa kuulemma 3700€/kk palkkaa ja pitkät lomat!
En kyllä tajua nitinää huonosta palkasta! Töitä kyllä tekee paljon, luokka on vaikea, mutta silti. Jäähän tuosta käteen joku 2600€ ainakin, kyllä se minusta on hyvä palkka, kun lomaakin on tosiaan se 14 vk vuodessa.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
opettajat ovat narsisteja
Taidat olla vähän kakara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on varmasti raskasta. En kuitenkaan minäkään ymmärrä opettajien valitusta palkoista - kaikista keskusteluista olen aina yllättynyt, miten hyvää palkkaa he oikeastaan saavat suhteessa vaikka hoitajiin.
14 viikkoa lomaa, parikymmentä tuntia varsinaista opetusta viikossa, palkat huitelevat kolmessa neljässä tonnissa - pitkän kokemuksen omaavilla lukion aineenopettajilla jopa yli viidessä tonnissa.
En tiedä, paljonko pitäisi maksaa, jotta valitus vähenisi. Kymppitonnin kuussa?
Hoitajille saisi maksaa enemmän, mutta miksi ihmeessä opettajien palkkaa pitäisi verrata aiemmin koulutettuihin ihmisiin? Miksi ei esim kunnan diplomi-insinööreihin ja lääkäreihin?
Eikö luokanopettaja ole alemman korkeakoulututkinnon suorittanut? Aineopettaja on sitten taas maisterin papereilla? Nykykoulutus systeemissä ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan alimpaan yliopistotutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ja pitää muistaa, että opettajan tunti on 45 min.
N33
Eipä pidä paikkaansa, mitää luulisit, jäikö sinulta jotain huomaamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on varmasti raskasta. En kuitenkaan minäkään ymmärrä opettajien valitusta palkoista - kaikista keskusteluista olen aina yllättynyt, miten hyvää palkkaa he oikeastaan saavat suhteessa vaikka hoitajiin.
14 viikkoa lomaa, parikymmentä tuntia varsinaista opetusta viikossa, palkat huitelevat kolmessa neljässä tonnissa - pitkän kokemuksen omaavilla lukion aineenopettajilla jopa yli viidessä tonnissa.
Hoitajille saisi maksaa enemmän, mutta miksi ihmeessä opettajien palkkaa pitäisi verrata aiemmin koulutettuihin ihmisiin? Miksi ei esim kunnan diplomi-insinööreihin ja lääkäreihin?
Eikö luokanopettaja ole alemman korkeakoulututkinnon suorittanut? Aineopettaja on sitten taas maisterin papereilla? Nykykoulutus systeemissä ammattikorkeakoulututkinto rinnastetaan alimpaan yliopistotutkintoon.
Luokanopettajat ovat maistereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajat ovat maistereita. Toki koulutus on muihin yliopistotutkintoihin verrattuna helppoa - harva saa opintopisteitä virkkaamisesta tai sirkustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajat ovat vähintään maistereita. On myös jatkotutkintoja tehneitä luokanopettajia. Mutta ei alemman tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan koulutus on yksi helpoimmista yliopistossa, joten en vertaisi muihin maisteritutkintoihin. Opintopisteitä saat jalkapallon peluusta, virkaamisesta, laulamisesta- ja soittamisesta jne. Olen itse kyseisen tutkinnon suorittanut, joten tiedossa on hyvin sen vaativuus. Ei voi mitenkään verrata esim. lääkikseen, kuten joku teki.
Hoitajaan joku ensin vertasi. Ei se siihenkään vertaudu. Mutta esim fysiikan opettajan ja lääkärin koulutukset eivät vaativuudeltaan eroa paljoakaan.
Hmm, olen kyllä eri mieltä. Fysiikan opinnot ovat varmasti todella vaativia, uskon kyllä. Ei sitä kuitenkaan voi noin suoraviivaisesti rinnastaa lääketieteeseen. Lääkikseen päässeet ovat todistetusti hyviä fysiikan lisäksi myös kemiassa ja biologiassa yms. luonnontieteissä. Ja miten laaja ja monimuotoinen, alati päivittyvä tietomäärä lääketieteessä pitää omaksua. Virheet työssä voivat olla kohtalokkaita. En edelleenkään vertaisi niiden vaativuuksia toisiinsa. =)
ite ollaa vaimo kaa kommareita ja meijä mielest kaikille kuuluis sama palkka.
Eli se minkä ite saan duunist. Eli noin tonni kuussa. Sillä pärjää iha jokaine jos ei osta mitää turhaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä kun luulin että vain Maisa Torppa on narsisti.
Poikani on lukion lehtori, apulaisrehtori ja eLukio vastaava.
Hän tienaa noin 5800 €/kk, ja juu, ei ottanut rehtorin virkaa, kun sitä hänelle tarjottiin, koska rehtorilla on normiloma.
Minä olen lääkäri, teen vain noin 20 h/vko, kesä- ja heinäkuun sekä 3 viikkoa joulu-tammikuun vaihteessa ja syys ja kevätlomat pidän vapaata.
Ammatinvalintakysymyksiähän nämä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, opettajien palkka on laskettu siten, että siitä pitää itse jakaa/säästää palkka lomakuukausille.
Jos palkka kuitenkin maksetaan ympärivuoden ja lomat on säästetty työkuukausilta, mutta maksetaan kesällä, on opettajan kuukausipalkka siis verraten kohtuullinen, kun lasketaan palkkakuukausiksi normaali ihmisen loma ajat ja ylimääräisen loman palkka jaetaan oikeille työkuukausille. Kyllähän muillakin palkka laskee, jos työkuukausien ja tuntien määrä laskee. Jos vaikka ottaa virkavapaata koulujen lomille hoitaakseen lastansa, niin kyllä se tilinauhassa näkyy. Jokainen yksityisellä työtä tekevä vähänkään korkeampi toimihenkilö tekee vapaallakin palkatta työtä vastaten sähköpostiin jne.. Ratkaisuna palkkanarinaan voisi koulujen työrytmin muuttaa muuta työelämää vastaavaksi. Silloin open kuukausipalkka nousisi, kun tulisi lisää opetustunteja vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Luokanooettajalla on ylempi korkeakoulututkknto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, opettajien palkka on laskettu siten, että siitä pitää itse jakaa/säästää palkka lomakuukausille.
Jos palkka kuitenkin maksetaan ympärivuoden ja lomat on säästetty työkuukausilta, mutta maksetaan kesällä, on opettajan kuukausipalkka siis verraten kohtuullinen, kun lasketaan palkkakuukausiksi normaali ihmisen loma ajat ja ylimääräisen loman palkka jaetaan oikeille työkuukausille. Kyllähän muillakin palkka laskee, jos työkuukausien ja tuntien määrä laskee. Jos vaikka ottaa virkavapaata koulujen lomille hoitaakseen lastansa, niin kyllä se tilinauhassa näkyy. Jokainen yksityisellä työtä tekevä vähänkään korkeampi toimihenkilö tekee vapaallakin palkatta työtä vastaten sähköpostiin jne.. Ratkaisuna palkkanarinaan voisi koulujen työrytmin muuttaa muuta työelämää vastaavaksi. Silloin open kuukausipalkka nousisi, kun tulisi lisää opetustunteja vuoteen.
Opettajilla on tietysti sama palkka kesät ja talvet. Ei se kesä ole palkatonta ellei ope ole kortistossa.
Peloton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ja pitää muistaa, että opettajan tunti on 45 min.
N33
Eipä pidä paikkaansa, mitää luulisit, jäikö sinulta jotain huomaamatta?
Ei. Mul ainakin on 45minsaa ja sitten käyn röökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä kun luulin että vain Maisa Torppa on narsisti.
Poikani on lukion lehtori, apulaisrehtori ja eLukio vastaava.
Hän tienaa noin 5800 €/kk, ja juu, ei ottanut rehtorin virkaa, kun sitä hänelle tarjottiin, koska rehtorilla on normiloma.
Minä olen lääkäri, teen vain noin 20 h/vko, kesä- ja heinäkuun sekä 3 viikkoa joulu-tammikuun vaihteessa ja syys ja kevätlomat pidän vapaata.
Ammatinvalintakysymyksiähän nämä.
On ylipalkattu. Suomessa ei voi olla miljoonaa opettajaa ja lääkäriä.
N18
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan koulutus on yksi helpoimmista yliopistossa, joten en vertaisi muihin maisteritutkintoihin. Opintopisteitä saat jalkapallon peluusta, virkaamisesta, laulamisesta- ja soittamisesta jne. Olen itse kyseisen tutkinnon suorittanut, joten tiedossa on hyvin sen vaativuus. Ei voi mitenkään verrata esim. lääkikseen, kuten joku teki.
Itselläni on luokanopettajan koulutuksen lisäksi kauppatieteen maisterin paperit ja syventävät sivuaineopinnot ranskan kielestä. Näistä kolmesta helpoimmalla pääsin KTM-opinnoissa. Ranska teetti eniten työtä, mutta ei sekään mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ollut verrattuna luokanopettajan koulutukseen.
Kiva että aloituksessa ei enää valehdella lomaksi puolta vuotta. Toki 14 viikkoakin on liikaa. Kesällä 8,5 viikkoa + syysloma 1 viikko + joululoma 2 vikkkoa + talviloma 1 viikko on 12,5 viikkoa. Ja joululomasta on 2-5 päivää arkipyhiä, jotka ovat kaikilla vapaita tai sitten töissä ollaan moninkertaisella palkalla. Joten lomaa on 11,5-12 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on luokanopettajan koulutuksen lisäksi kauppatieteen maisterin paperit ja syventävät sivuaineopinnot ranskan kielestä. Näistä kolmesta helpoimmalla pääsin KTM-opinnoissa. Ranska teetti eniten työtä, mutta ei sekään mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ollut verrattuna luokanopettajan koulutukseen.
Tämän on pakko olla trolli. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiva että aloituksessa ei enää valehdella lomaksi puolta vuotta. Toki 14 viikkoakin on liikaa. Kesällä 8,5 viikkoa + syysloma 1 viikko + joululoma 2 vikkkoa + talviloma 1 viikko on 12,5 viikkoa. Ja joululomasta on 2-5 päivää arkipyhiä, jotka ovat kaikilla vapaita tai sitten töissä ollaan moninkertaisella palkalla. Joten lomaa on 11,5-12 viikkoa.
Vain kolme kuukautta vuodesta lomaa. Voi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kolme kuukautta vuodesta lomaa. Voi sentään.
Vastineeksi 9 kuukautta 45-50 -tuntisia työviikkoja = noin 250 tuntia ylityötä = noin 1,5 kuukauden työtunnit. Joillain aloilla sovelletaan työaikapankkia. Jos opettajilla olisi myös työaikapankki, niin "lomien" määrä voisi jopa lisääntyä.
Kaikkihan tietää, ettet ole oikea kasvatustieteiden maisteri, mutta ihan vaan huvikseni lähden nyt tähän kelkkaan. Jos toteutat sinulle annettua työtehtävää ja opetussuunnitelmaa, on sinun pakko suunnitella. Jos kuitenkin pysyt kannassasi, ettet käytä aikaasi kuten kuuluu, olet lasten oppimisen kannalta katsottuna todella surkea opettaja ja työnantajan kannalta rasite.