Käyttääkö joku vielä potkukelkkaa ihan yleisesti? Mikä on paras potkukelkkaan liittyvä muistosi?
Täällä Pirkanmaalla ei enää oikein juuri potkukelkkailla, mutta mä potkuttelin sellaisella kouluun aikanaan tosi usein. Se oli polkupyörän vastine talvisin ja pyöräparkki olikin aina täynnä potkukelkkoja. Tietkin hiekoitettiin niin, että potkukelkoille jäi sopiva kaistale.
Mä kyyditsin kelkalla aika usein naapurin tytönkin kotiin. Senkin jälkeen, kun se siirtyi yläasteelle, se tuli odottelemaan kyytiä kotiin. Olin aika hyvä ohjaamaan potkukelkkaa jäisissä mäissä. Se naapurin tyttö aina kiljui ja sitten nauroi, kun laskettiin mäet alas ja mä tietty temppuilin parhaani mukaan. Mitään ei kuitenkaan ikinä sattunut. Läheltä piti joskus, kun mun oli pakko laskea aina yhtä kapeaa polkua pitkin, missä oli kiviä, juuria ja kantokin keskellä juuri siinä, missä vauhti oli kovimmillaan. Sen väistäminen siinä olikin kai niin jännää.
Potkukelkalla oli myös hauskaa mennä luistinradalle temppuilemaan. Joku istui aina kyydissä ja toinen teki parhaansa tarjotakseen vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Sitten vaihdettiin osia.
Voi niitä aikoja. Kelkkoja ei edes lukittu mitenkään, eikä niitä varasteltu. Melkein joka perheellä oli niitä vähintään yksi. Meillä oli iso ja pieni. Pieni oli meille lapsille. Jossain vaiheessa hommattiin semmoinen, jossa oli ikäänkuin sukset alla. Se kulki todella hyvin.
Kommentit (23)
Voi että, kasarilla mentiin talvella kouluun potkukelkalla ja tosiaan koulun piha oli niitä täynnä, eikä niitä varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kasarilla mentiin talvella kouluun potkukelkalla ja tosiaan koulun piha oli niitä täynnä, eikä niitä varastettu.
Joo tollaisessa paikassa, jossa ei ole ohikulkijoita ja joissa kaikki tuntee toisensa (ja toistensa kelkat), mutta jätäppä jonnekin Helsingin keskustassa. Siel nyt liikkuu tota porukkaa, jonka mielesrä esim on ok ajella ihmisten päälle sähköpotkulaudoilla, joten ihan kiva ois varmaan myös tuhota tai pölliä jonkun uusi kelkka, koska pää ei sisällä järkeä, empatiaa tai käytöstapoja.
Vanha ketju!
Mun sukulaisella meni silmä puhki sen jalakseen. Vuosikymmeniä sitten jalakset olivat terävästi ylöspäin istuinosan vierillä.