Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joulujuhla on tunnustuksellinen jos se järjestetään kirkossa

Vierailija
12.11.2019 |

Mitä eroa koulun tiloissa järjestettävään juhlaan jossa lauletaan enkeleistä ja Jumalasta, joka on sallittu.

Kommentit (167)

Vierailija
161/167 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelottavaa on ottaa vastaan Jumalan siunaus (siis Herran siunaus,) jos häneen ei edes usko?

Ei siinä mitään pelottavaa olekaan. Kiusallista, epämukavaa ja ikävää se kyllä voi olla. Tuskin uskovistakaan tuntuisi kovin kivalta, jos vaikka heidän nimissään uhrattaisiin Odinille.

Ei minua kristittynä mitenkään haittaisi olla mukana häissä, joissa läsnäolijat olisivat odininuskoisia ja uhraisivat siinä vaikka lain sallimin keinoin tainnutetun kanan Odinille ja valuttaisivat veret hääparin päälle ja pyytäisivät samalla Odinin siunausta koko maailmaan. Ihan kiinnostuksesta siinä katselisin.

Kristittynä minua ei myöskään mitenkään haittaa, jos kristittyjen juhlieni vieraina on henkilöitä, jotka eivät menojen aikana risti käsiään tai lausu isämeitää tai laula virsiä. Juhlakaluna minusta olisi tärkeää se, että he ovat läsnä tärkeänä hetkenäni ja onnellisia puolestani ja kanssani, ei suinkaan se, uskovatko he samaan kuin minä.

Minusta sekin on ihan sama, onko hääpari itse vakaumuksellisesti uskossa vai pelkästään tapaluterilaisia. Oletan, että he ovat joka tapauksessa sinut oman vakaumuksensa kanssa eikä heitä haittaa pyytää kristittyä Jumalaa siunaamaan liittoaan. Oletan heidän identifioivan itsensä luterilaiseen elämäpiiriin ja tapakulttuuriin, ja kyllähän se riittää. Itsekin olen tapaluterilainen ja vieläpä iloinen kirkollisveronmaksaja. Seurakunta tekee hyvää nuoriso- ja vanhustyötä, paljon sellaista, mihin kunta ei halua rahojaan laittaa.

Vierailija
162/167 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelottavaa on ottaa vastaan Jumalan siunaus (siis Herran siunaus,) jos häneen ei edes usko?

Ei siinä mitään pelottavaa olekaan. Kiusallista, epämukavaa ja ikävää se kyllä voi olla. Tuskin uskovistakaan tuntuisi kovin kivalta, jos vaikka heidän nimissään uhrattaisiin Odinille.

Ei minua kristittynä mitenkään haittaisi olla mukana häissä, joissa läsnäolijat olisivat odininuskoisia ja uhraisivat siinä vaikka lain sallimin keinoin tainnutetun kanan Odinille ja valuttaisivat veret hääparin päälle ja pyytäisivät samalla Odinin siunausta koko maailmaan. Ihan kiinnostuksesta siinä katselisin.

Kristittynä minua ei myöskään mitenkään haittaa, jos kristittyjen juhlieni vieraina on henkilöitä, jotka eivät menojen aikana risti käsiään tai lausu isämeitää tai laula virsiä. Juhlakaluna minusta olisi tärkeää se, että he ovat läsnä tärkeänä hetkenäni ja onnellisia puolestani ja kanssani, ei suinkaan se, uskovatko he samaan kuin minä.

Minusta sekin on ihan sama, onko hääpari itse vakaumuksellisesti uskossa vai pelkästään tapaluterilaisia. Oletan, että he ovat joka tapauksessa sinut oman vakaumuksensa kanssa eikä heitä haittaa pyytää kristittyä Jumalaa siunaamaan liittoaan. Oletan heidän identifioivan itsensä luterilaiseen elämäpiiriin ja tapakulttuuriin, ja kyllähän se riittää. Itsekin olen tapaluterilainen ja vieläpä iloinen kirkollisveronmaksaja. Seurakunta tekee hyvää nuoriso- ja vanhustyötä, paljon sellaista, mihin kunta ei halua rahojaan laittaa.

Ja sulle on ihan ok ajatella noin! Mutta jos joku kanssakristittysi haluaisi jättää nuo kuvailemasi Odin-häät väliin tai tulla pelkästään juhlaan, ei vihkiäisiin, olisiko se sinulle okei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/167 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hieman eri asia yksityisten ihmisten pitää joku juhla omien arvojensa mukaisesti (häät tms. juhlat), koska se on heidän oma valintansa ja jopa kutsutut vieraat voivat itse valita osallistuvatko tapahtumaan vai ei. Verovaroin kustannettu koululaitos ei voi pitää tunnustuksellista juhlaa ihan siitä syystä, että se asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan.

Mun mielestä joku seiminäytelmä joulujuhlassa on ihan ok, koska se on yksi aspekti joulunvietossa ja kertoo joulun tarinan yhdestä näkökulmasta. Mutta esimerkiksi saarnat, virret ja uskontunnustukset ei pitäisi kuulua koulun joulujuhlaan.

Vierailija
164/167 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni vanhaintanssiharjoitukset oli aina mormonikirkossa.

Kai siellä vuokrattiin koululle sopiva tilaa.

Vierailija
165/167 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaapa ap kysymykseen:

Voisiko joulujuhlan mielestäsi järjestää myös yhtä hyvin moskeijjassa tai synagoogassa?

Jos ei, niin miksi ei?

En ole ap mutta vastaan silti: minusta moskeija ja synagoga sopisivat tähän myös, jos kyseessä on ihan vain iloinen koulunpäättämisjuhla, jossa ei ole uskonnollisia elementtejä.

Tässä sopassa on sekoitettu kaksi asiaa. Tuo apulaisoikeusihminen ilmaisi, että koulun juhla ei saa olla uskonnollinen. Ilmeisesti joulujuhlassa saa puhua tontuista mutta ei Jumalasta. Ihan samalla tavalla pitäisi sitten riisua tontut pois juhlasta, ettei siinä ole näitä pakanallisiakaan piirteitä. 

Lisäksi on esitetty, että kirkko rakennuksena ei käy koulun juhliin, vaikka juhla ei edes olisi uskonnollinen. Tämä on mielestäni väärin. Joillakin seuduilla kirkko tai seurakuntasali saattaa olla ainoa niin iso tila, että koko koulu mahtuu sinne samaan aikaan. Miksei sitä saisi käyttää tilana? Ja jos seudulla olisi vaikka sitten se synagoga ainoa tällainen tila ja juutalaisyhteisölle sopisi, niin ilman muuta sen juhlan voisi siellä vetäistä. Tähän asiaan apulaisoikeus-mikä-lie ei ymmärtääkseni kuitenkaan ottanut kantaa.

Apulaisoikeusasiamies ei tarkalleen ottaen sanonut noin. Kyse oli siitä, että koulun joulujuhla on osa opetusta ja sen pitää olla kaikille yhteinen. Siinä saa olla jonkin verran perinteisiä uskonnollisia elementtejä, kuten virsi ja/tai joulukuvaelma, mutta se ei saa olla uskonnonharjoitusta. Koulussa voi olla erikseen joulukirkko, johon osallistuminen on kaikille vapaaehtoista, myös kirkkoon kuuluville.

Uskonnollisten yhteisöjen tilojen käyttö koulun tapahtumissa on mahdollista, mutta esimerkiksi kirkkosalin käyttäminen joulujuhlapaikkana saattaa olla ongelmallista.

Kouvolan tapauksessa kyse ei varmasti ollut siitä, ettei sopivaa tilaa olisi ollut. Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseinen koulu on melko iso, noin 400 oppilasta, joten koululla on varmasti jonkinlainen liikuntasali tai vastaava, jossa joulujuhlat ja vastaavat voitaisiin järjestää vaikka kahdessa vuorossa, jos muuten ei mahduta. Paikkakunta ei myöskään ole mikään pikkukylä, vaan kaupunki, jossa varmasti on urheiluhalleja tai vastaavia, joissa juhla voitaisiin järjestää. Näyttää jopa siltä, että aivan koulun vieressä olisi urheilutalo, jossa varmastikin olisi sopiva sali.

400 oppilaan jumppasalin pitää olla oikeasti iso, jos on tarkoitus, että siellä vielä esitetäänkin jotain. Ymmärrän hyvin, että sinne ei välttämättä kaikkia mahdu. Jos juhla pidetään kahdessa vuorossa, se ei enää ole yhteinen juhla. Tietysti urheilutalo olisi sopiva myös, jos sinne saa penkit ja jos se on lämmitetty tila. Ja jos siellä ei ole samaan aikaan urheilutoimintaa ja jos sinne saa kaikki soittimet ja muut härvelit.

Omien lasten koulussa juhla järjestetään kahdessa vuorossa, oppilaita on hieman alle 400. Toinen juhla on alakoululuokille, toinen yläkoululle. Juhla on riittävän yhteinen, koska koko luokka osallistuu samaan juhlaan, vaikka koko koulu ei samaan aikaan mahdukaan juhlimaan.

Vierailija
166/167 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni vanhaintanssiharjoitukset oli aina mormonikirkossa.

Kai siellä vuokrattiin koululle sopiva tilaa.

Tuskin ollivat. Ensinnäkin koko Suomessa on vain yksi mormonien virallinen kirkkorakennus (Espoossa) ja toisekseen sinne pääsevät vain mormonikirkon jäsenet. Muilta se on suljettu.

Kyseessä lienee ollut joku mormonien omistama tila jota ovat käyttäneet kokoontumisiinsa, ei varsinainen mormonikirkko.

Vierailija
167/167 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Mun lakkiaisetkin oli seurakuntatalon kappelissa, kun lukio meni remonttiin just ennen lakkiaisia. Kukaan ei valittanut, että yhyy jeesusbakteereita vaan kaikki oli paikalla, jotka lakin oli saamassa vaikka siellä piti se suvivirsi laulaa ja pappi piti pienen puheen.

Millä ihmeen tavalla papin puhe kuului lakkiaisiin? Sai varmaan tupattua itsensä sinne kun tilana oli seurakuntatalo. Mutta ei papin puhe kuulu lakkiaisiin, oltiin sitten missä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän