Tunnetteko sellaisia ihmisiä, jotka oikeasti näyttävät 10-20v nuoremmilta kuin mitä ovat?
Kommentit (105)
Ismo Leikola. Kun youtubessa katsoo kommentteja videoihin, jotkut sanoo yhdistävänsä suomalaisuuteen jonkinlaisen outouden+hassun aksentin. Ja ilmeisesti myös pyöreyden.
Lopputulos on kuulemma heidän mielestään suloinen. Kai lapsenomainenkin.
Tunnen alle kolmikymppisiä, jotka käyvät parikymppisestä. Mutta oikeastaan noin 35-vuoden iässä tämä tilanne muuttuu lähes jokaisen kohdalla ja kasvot muuttuvat selvästi aikuisemmiksi. Jos joku väittää, että häntä edelleen nelikymppisenä luullaan parikymppiseksi, niin hän puhuu höpönlöpöä.
Usein tällaisissa tapauksissa arvioija on niin paljon vanhempi, ettei enää näe eroja itseään selvästi nuorempien ikäryhmien välillä kunnolla. Tai sitten esimerkiksi joku ei uskalla kysyttäessä sanoa suoraan ikäarviotaan. Itsekin kohteliaisuussyistä arvioin paljon alemmaksi todellistä käsitystäni, ns. varmuuden vuoksi. Ainakaan ei loukkaa, vaan pikemminkin voi tuottaa hyvän mielen jollekin.
Kassalla työskentelevällä taas on ohjeena kysyä kaikilta paperit, jotka näyttävät n. 30-vuotiailta tai alle. Eli silloin voidaan kysyä jopa nelikymppisiltä varmuuden vuoksi henkilöllisyystodistus. Tämä ei tarkoita, että häntä luullaan parikymppiseksi. Vaan korkeintaan reilu kolmikymppiseksi. Mutta koska esim. naiset pystyvät meikillä muuttamaan ikää suuntaan jos toiseen hyvin paljonkin, niin on pakko tarkistaa aina ikä.
Mulla on viiskymppinen työkaveri, jota on vaikea uskoa edes nelikymppiseksi. Ja lisäksi hän on vielä ihana luonteeltaankin. Kaikki tykkäävät hänestä, ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on viiskymppinen työkaveri, jota on vaikea uskoa edes nelikymppiseksi. Ja lisäksi hän on vielä ihana luonteeltaankin. Kaikki tykkäävät hänestä, ja syystä.
En usko. Hyvä esimerkki on BB:n Helmeri. Kasvoista on selvästi yli kolmenkymmenen, mutta monet väittävät, että näyttää kaksikymppiseltä. Jotkut jopa väittävät, että näyttää 16-vuotiaalta. Jotkut ihmiset eivät vain osaa arvioida ikiä. Kasvoista kuitenkin näkee iän kunhan osaa katsoa, vaikka tyyli ja olemus muuten säilynyt nuorekkaana.
Olen 70 ja ihan järkevätkin ihmiset luulevat minua vähän yli 50 vuotiaaksi.
Alakoululaisten lastenlasteni äidiksikin luullaan.
En ole yhtään pyöreä.
Kysyin taannoin yhdeltä rouvalta, että olet kai jäänyt eläkkeelle äskettäin, kun kuulin ylipäätään, että on eläkkeellä. Hän on kuulemma 79 ja jäänyt eläkkeelle 63-vuotiaana. Pääsääntöisesti kyllä luulen ihmisiä todellista vanhemmaksi tai arvaan iän aika hyvin oikein. Lähikuvassa aika usein se ikä näkyy, vaikka kauempaa näyttäisi muualta.
Aika monta, sukuvika. Ei minua sentään luulla tyttären siskoksi niin kuin äitiäni ja ehkä mummoani aikoinaan.
Jos itsekin näytän ikäistäni nuoremmalta, en ajatellut erään työkaverin olevan minua vanhempi, joten kyllä meitä on.
Vierailija kirjoitti:
En tunne sellaisia, jotka näyttävät selvästi nuoremmalta.
Toki tunnen useita sellaisia, jotka luulevat näyttävänsä itse selvästi nuoremmalta.
Miten tämä tulee esille, että tiedät henkilön kuvittelevan näyttävänsä nuoremmalta kuin on? Käytös vai mikä? Että kuinka kehtaa ehostautua enää tai kuinka kehtaa olla iloinen ja pirteä? En tunnista ilmiötä.
Mua tultiin vuosi sitten urheiluliikkeessä kysymään sokkotreffeille. Kysyjinä pari nuorta naista, jotka etsivät kaverilleen deittiseuraa. Sitten he kysyivät ikääni. Ensin halusin tietää heidän kaverinsa iän. Se oli 24v. Jep, sanoin, että oon lähes 40v, että taitaa olla ikäeroa liikaa. Naiset siihen, että "ei olis kyllä uskonu" ja lähtivät hämmentyneinä pois. Mutta nostan kyllä hattua aloitteellisuudesta,
Sinällään tämä on vähän turha kysymys kun se minkä ikäiseltä ihminen näyttää riippuu aina arvioijasta. Henk. koht. en ole koskaan nähnyt ketään, jonka iän olisin arvioinut täysin metsään/jopa 20 v nuoremmaksi tai vanhemmaksi kuin kys. hlö todellisuudessa on (ainakaan todistetusti). Tosi moni vaikuttaa tämän kyselyn mukaan taas olevan aivan pskoja arvioimaan ihmisen ikää ja toistuvasti erehtyvät arvioimaan oman ja muiden iän päin prsettä. Eli tämän kyselyn tulos ei kerro näyttävätkö jotkut oikeasti huomattavan eri-ikäisiltä kuin ovat vaan ainoastaan, että jonkun MIELESTÄ näyttävät. Siitäkin saa tietty olla iloinen, että joku arvioi iän pieleen. :)
t. on minuakin joku luullut nuoremmaksi vaikka olen ikäiseni niin kuin me kaikki
Hep. Ikää hilkun vajaa 50, mutta luullaan yleensä vähän yli kolmekymppiseksi. Kaupoissa osa myyjistä huomaa pienen ajan päästä oikeamman ikähaitarin ja puhetyyli saattaa muuttua kesken kaiken. Iltaelämässä n. 30v naiset lähestyy. Jos en olisi naimisissa ja haluaisin välttää ikäviä yllätyksiä, joutuisin varmaan ottamaan iän puheeksi heti aluksi...
Enkä ole hopeakettu :D
Kate Beckinsale menisi kasvoiltaan ja kropaltaan 15-v nuoremmasta. 46-v on.
Vierailija kirjoitti:
Pyöreäkasvoiset ja hiukan pullukat näyttävät usein nuoremmilta, babyface-efekti.
Minusta juuri lihavuus vanhentaa rutkasti. Esimerkiksi tämä Ensitreffit Alttarilla ohjelman Anniina on muistaakseni 32v, mutta näyttää mielestäni 45 vuotiaalta vaikka hänellä ei ole kasvoissa ryppyjä ollenkaan.
Harvoin tapaa vaikka 30-kymppisiä naisia jotka omaavat 19 vuotiaan ihanat laihat tikkujalat. Sellanen luonnollinen laihuus ja "tiukkuus" on omasta mielestäni nuoren naisen ominaisuus.
Ulkomailla kukaan ei tunnista pohjoismaalaisten oikeaa ikää, ei varsinkaan europpassa ja pohjoisamerikassa. Meidänkin perhe on siellä edelleen nuorekkaita ja kysellään mihin lapset on jätetty....no ne lapset on jo akateemisiä aikuisia.... joilla on omiakin lapsia...
Jenkeissä on muuten todella esim paljon ruotsalaisia miehiä ab50v ja yli joilla on joku reilu 30 vaimo/tyttöystävä.
Yleensä ikäistään nuoremman näköiset ovat olleet naisia. Ainakin ne mitä olen nähnyt Suomessa. Ikäistään vanhemmilta näyttää usein entiset kilpaurheilijat ja fyysistä vuorotyötä pitkään tehneet miehet ja naiset. Tupakointi myös vanhentaa rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne sellaisia, jotka näyttävät selvästi nuoremmalta.
Toki tunnen useita sellaisia, jotka luulevat näyttävänsä itse selvästi nuoremmalta.
Miten tämä tulee esille, että tiedät henkilön kuvittelevan näyttävänsä nuoremmalta kuin on? Käytös vai mikä? Että kuinka kehtaa ehostautua enää tai kuinka kehtaa olla iloinen ja pirteä? En tunnista ilmiötä.
No siten, että nämä henkilöt sanovat näyttävänsä ikäistään nuoremmilta tai sanovat olevansa nuoremman oloisia kuin ikätoverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ikäistään nuoremman näköiset ovat olleet naisia. Ainakin ne mitä olen nähnyt Suomessa. Ikäistään vanhemmilta näyttää usein entiset kilpaurheilijat ja fyysistä vuorotyötä pitkään tehneet miehet ja naiset. Tupakointi myös vanhentaa rajusti.
No kyllä miehistä yleensä ikäistään vanhemmilta näyttävät epäterveellisesti elävät, alkoholia ja roskaruokaa kuluttavat, ylipainoiset miehet.
Yhden 60-v miehen tiedän, joka valehtelematta näyttää viisikymppiseltä. Olin aivan ihmeissäni kun kuulin oikean iän. Tehnyt fyysisesti kevyttä sisätyötä elämänsä ja urheilullinen, se selittänee osaksi.
LasVegas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöreäkasvoiset ja hiukan pullukat näyttävät usein nuoremmilta, babyface-efekti.
Minusta juuri lihavuus vanhentaa rutkasti. Esimerkiksi tämä Ensitreffit Alttarilla ohjelman Anniina on muistaakseni 32v, mutta näyttää mielestäni 45 vuotiaalta vaikka hänellä ei ole kasvoissa ryppyjä ollenkaan.
Harvoin tapaa vaikka 30-kymppisiä naisia jotka omaavat 19 vuotiaan ihanat laihat tikkujalat. Sellanen luonnollinen laihuus ja "tiukkuus" on omasta mielestäni nuoren naisen ominaisuus.
No, joidenkin nuorten naisten ainakin? Yhtä paljon on luonnostaan pyöreämpiä (en tarkoita lihavia) nuoria naisia, eivätkö he sitten käy 19-vuotiaasta vaikka sitä ovatkin?
Meillä töissä on kaksi miestä, joilla on 5 vuotta ikäeroa, vaikka näyttää kuin välissä olis 20 vuotta. Toinen näyttää 10 vuotta nuoremmalta ja toinen 10 vuotta vanhemmalta. He ovat siis 40 ja 45.