Päiväkotien vasu keskustelut ajan hukkaamista
Yritin sanoa päiväkodilla että en koe tarpeelliseksi koska kaikki ok ja lapsi ollu jo kaksi vuotta samassa ryhmässä. Kuulemma pakko kun laki määrää. Niin sitten otin töistä tunnin vapaata tätä varten. Mitään uutta ei ilmennyt. Ajan hukkaa
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Nämä "pestään vaan pyllyjä ja vahditaan"- tyypit ei kyllä pärjäisi 21 lapsen ryhmässä päivääkään, saatikka että he saisi tuettua jokaisen lapsen kasvua oikealla tavalla. Kun kuvitelma on se että 21 lasta vaan laitetaan samaan tilaan ja sitten ne leikkii siinä suht kiltilti, kun vaan vahditaan...
hohhoijjaa.
Olin teininä joka kesä kesäsiirtolassa töissä. Vastuullani saattoi olla 75 lasta. Olen ollut myös päiväkodissa, lastenkodissa ja leikkipuistossa töissä.
Se että kolme aikuista hoitaa normaalin päiväkotiryhmän ei vaadi mitään asiantuntevuutta tai arviointia tai suunnittelua tms. Vain kolme täyspäistä läsnäolevaa tervettä aikuista.
T. Huutelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että näitä keskusteluja arvostavat paremmassa sosiaaliluokassa olevat vanhemmat. Ehkä oma koulutus tuo enemmän ymmärrystä siitä, mitä aito lapsen asioista kiinnostuminen tuo tulevaisuuteen? Vasu-keskusteluissa sen lisäksi, että aikuiset keskustelevat lapsen kehitysvaiheesta ja missä vielä tarvitsee tukea, sekä vanhemmat että aikuiset pääsevät osallisiksi päiväkodin arkeen.
Monesti kuulee valituksia, että ei kysytä vanhempien mielipiteitä tai mistä lapset ovat aidosti kiinnostuneita. Kyllä kysytään. Juuri vasukeskusteluissa.
Missään tapauksessa en haluaisi, että haku ja tuotihetket olisivat niitä keskustelupaikkoja ja - aikoja. Korvia on liikaa ja yleensä henkilökuntaa vähän ja valvontaa paljon.Suurin osa vanhemmista toivoo ihan vaan hyvää perushoitoa. Ei tätä loputonta paperin ja sanojen pyöritystä, joka vie juurikin ne hoitajat pois siitä oikeasta työstään ja lasten hoitamisesta.
T. Maisteri
Minkäs alan?
FM ja minulla on muuten myös opepätevyys.
No mielenkiintoista. Mitä eniten arvostat opettajan työssä?
Sitä että hoitaa työnsä eikä yritä päteä naurettavalla tavalla. Tai hae aevostusta tai palkankorotusta typerillä keinoilla.
no hyvä kuulla tuo. Työn hoitamiseen, kun nuo vasutkin kuuluvat.
Päivähoidon henkilöstön työ on hoitaa lapsia. Ei ylentää itseään teoria-asiantuntijaksi ja käyttää verorahoilla maksettua työaikaansa naurettavuuksiin. Vaan perushoitaa. Olla läsnä, pestä peppuja, leikittää.
Eli jos lapsen on vaikeaa esim. ilmaista itseään sanoilla ja siksi leluautot lentää kaaressa, niin menen sitten pesemään sen peppua vaan? Kyllä se siitä... itsellään... kun ei ajatella mitään, ei keskustella, ei suunnitella, ei arvioida...
Voi hyvää päivää.
Ei vaan silloin sinä valvot sitä leikkimistä. Ja se kollegasi pesee peppua.
Ette kumpikaan istu kirjaamassa naurettavia valvontaraportteja tai jankkaamassa naurettavia itsestäänselvyyksiä vanhemmille.
Mitä se lapsi oppii tuosta, jos sen pyllyä vaan pestään mekaanisesti ja aikuinen on pelkkä vahtitorni? Oletko joskus miettinyt`?
Mitä se lapsi siitä oppii että hoitaja on aina poissa? Eikä lapsi saa perushoitoa ollenkaan kun siellä päiväkodin tiloissa on pelkkiä asiantuntijoita?
Myös me lastenhoitajat ollaan mielestäni aika hyviä asiantuntijoita, eikä perushoito ole pelkkää pyllynpesua meilläkään. Hoitaja ei meillä ole aina poissa, hoitaja on paikalla 100% työajasta. Opettaja vähän vähemmän, mutta ainakin 50% työajasta opekin on paikalla. Yksi hoitaja jokaiseen ryhmään kyllä pitäisi saada, siis sellainen asiantunteva hoitaja, jolla on koulutus, ja joka ymmärtää että lapset tarvitsee muutakin kuin vahtimista ja pyllynpesua.
Me vanhemmat emme halua lähihoitajia joista on nyt tullut ”varhaiskasvatuksen asiantuntijoita” joille jo pelkkä potalla käynti on arviointilanne jolla pitää olla pedagoginen tavoite.
Me haluamme lämmintä hyvää terveellistä peruspäivähoitoa, kiitos.
Näin olemme toimineet koko syksyn 4-5 vuotiaiden ryhmässä.
Miksi te vanhemmat kyselette emmekö tee mitään tai onko lapsi ollut viskaritoiminnassa mukana? Meille helpointa on laittaa 5 v istumaan potalle,pyyhkii onneksi itse. Sitten uloa, syömään, nukkumaan, syömään, ulos. Kun ryhmässä on 21 4-5 v lasta selviää näin helpoiten. Ei tarvitse suunnitella tms. Huomaan eron enkä ole nii väsynyt illalla kuin silloin kun oli tavoitteelista toimintaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, joista kaksi on koulussa ja yksi vielä päivähoidossa. Than lord ymmärsimme laittaa pienimmän pieneen, yksityiseen päiväkotiin. Siellä saa tavallisen hyvää hoitoa, tavallista paikan päällä tehtyä ruokaa ja vasu-ajoissa on joustettu tarpeen mukaan.
Mutta näiden kahden isomman kanssa on välillä säätämistä, kun molemmat ovat oikomishoidossa. Siellä hoidosta johtuvista syistä aikoja on kaksi peräkkäin samalla viikolla (olemme yrittäneet saada aamuaikoja, mutta niin on varmaan kaikki muutkin), ja yksi vielä viikon päästä. Tämä kertaa kaksi.
Sitten on normaali kouluhammaslääkärintarkastus, koulun terveydenhoitajan luona käynti sekä vanhempainvartti opettajan kanssa.
Näihin vanhemmat on hienosti osallistettu. Tämä kertaa kaksi. Ja yhden kanssa vielä aikaisemmin oli silmälääkärissä käyntejä kerran lukuvuodessa. Onneksi edes ne on enää vain optikolla käyntejä jotka saa vaikka viikonlopulle halutessaan.Sitten on ne vanhempainillat kertaa kolme, isompien harrastusten satunnaiset tapahtumaillat, koulun halloween--ja joulujutut ja mitä vielä. Että ei se ole aina perheissä vain se yksi vasu per lukukausi.
Ai niin, ja nyt on kuulemma yleistynyt se päiväkodeissa, että pk-kuvausta varten pitää vanhemman olla paikalla! Ja joulujuhla voi olla arkipäivänä kello 9 🙄
No mutta hei, kyllähän sun täytyi tietää tämä kaikki lapsiasi suunnitellessa! Minkälainen äiti ei tiedä?! Tämä nyt vain tuon yhden kommentin ärsyynnyttämänä...
Minä en ainakaan tiennyt. Kyllä olen tyhmä. Itse olen ollut lapsi ja pikkukoululainen 80-luvulla, ei silloin ollut mitään tällaista!! Ja tulkaa nyt vielä kertomaan, että kaikki muut yli 10 v sitten lapsia suunnitelleet ottivat yhteyttä erilaisiin varhaiskasvatuksen ja koulumaailman asiantuntijoihin heitä haastatellakseen ennen päätöksen tekoa lasten hankkimisesta. Anteeksi väärä sana, kun joku kuitenkin harmistuu: lasten saamisesta.
Kyllä minä olen kiinnostunut lapsistani, mutta kun ei se vain ole "15 min kerran vuodessa". Ei mun eikä miehen työ ole sellaista josta vain nopsaan lähdetään. Se 15 vaatii aika paljon järjestelyjä ja vaikuttaa työkavereihinkin ei vain minuun, ja kyllähän se saattaa hieman joskus turhauttaa, kun sen kaiken vaivannäön jälkeen selaat 15 min lapsen piirustuksia ja kuulet että kaikki on kivasti. Sori.
Älä sitte kysele tai odota että henkilökunnalla on aikaa kertoa lapsen kuulumisia päivittäin. Tervehdi, ota lapsesi ja mene. En jaksa vsihtaa kuulumisia kun sinulle sopii! Varaa aika!
Missä ihmeessä vasuihin menee 2h?!!!! Siihen kuuluu mennä max 30min ja siinäkin tuntuu suurimman osan kohdalla, että puolet on liikaa. Olen esiopettaja ja puhun keskusteluissa vain asiaa, lapseen liittyvää, enkä hölise turhia tai yritä päteä. Mutta tuo ärsyttää todellakin, että meitä ja työntekoamme ei arvosteta, eikä ymmärretä, kun haluamme enemmän palkkaa. Helvetti, tampioinsinöörit, kirjastohoitajat, varastomiehet ja muut tienaavat enemmän, kuin me. Mutta niin, eihän me muuta tehdä, kun leikitään ja lauletaan paivät pitkät, jotta te pääsisitte kunnon hommiin ja harrastmaan ja viettämään omaa aikaa.
Joo, alaa voi vaihtaa ja niin tämän kauden jälkeen teenkin. Yksi pätevä, hyvä opettaja taas vähemmän tässä maassa. Kohta ei ole enää ketään, kun kaikki eläköityvät, eikä kukaan enää halua tälle alalle. Joten onnea vanhemmat, saatte hoitaa lapsenne itse.
minusta päiväkodin/eskarin pitää olla vain paikka missä lapsi pidetään hengissä ja tyytyväisenä, ei tarvitse mitään ylimääräistä hörsöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelta päiväkodissa töitä tekevältä tuntuu olevan hukassa se asia, että lapsi on hoidossa päivällä, koska vanhemmat ovat töissä. Esim. meillä kummallakin vanhemmalla on tunnin työmatka yhteen suuntaan, ja töissä pitäisi olla virka-aikana. Ja sitten päiväkoti ilmoittaa, että hei, vasukeskustelu klo 12 arkipäivänä, kai pääsette tulemaan. Joo ei kiitos. Kieltäytyvät järjestämään keskusteluja muutoin kuin 9-15, koska ”henkilökunnan työajat”. Päiväkoti on auki 6.30–17.30, olisihan siinä hyvin mahdollista järjestää vasukeskusteluja vanhemmille paremmin sopivina aikoina, mutta ei vaan ole mahdollista kun yhyy yhyy, ei voi yhtään joustaa työajoista, mutta vanhempien kyllä pitää joustaa.
Jos työvuoro alkaa klo 6.30, kuka silloin vastaanottaa pk:iin tulevia lapsia, jos samaan aikaan pitäisi olla vasu-keskustelussa?
En saa sijaista, en voi tehdä tolkuttomasti ylitöitä.... en saa niistä rahallista korvausta, vaan ne on tasattava mahdollisimman nopeasti. Miten? Tekemällä lyhyempää päivää eli olemalla pois ryhmästä.Nämä asiat kuuluu työnjohdon ratkaista siinä vaiheessa, kun tehdään vuorolistoja. Ei voi olla niin vaikeaa.
Yritä vaikuttaa asiaan kuntatasolla. Yksittäinen johtaja ei voi palkata extrahenkilökuntaa ns äärivuoroihin. Minä en tee ylitöitä sinun lapsesi takia ja kirjaan keskusteluun ettei vanhempi varannut aikaa. Harmi vaan että sitten koulussa voi paljastua kaikenlaista mikä vaikuttaa oppimiseen eikä tukia ( toimintaterapia, puheterapia, integ.ryhmä) ole enää niin helppo järjestää.
Mutta kun sinulle ei mikään aika sopinut.Miten ihmeessä voi ihminen olla niin yksinkertainen, että ”mikä tahansa aika ennen klo 9 tai klo 15 jälkeen” luetaan ”ei mikään aika”? Kun asiahan menee niin, että minä pirautan päiväkodin johtajalle, ja juttelen muutaman sanan hankalasta päiväkodin tädistä, joka ei suostu joustamaan, vaikka niin kovasti haluan keskustella lapsestani. Ja sitten sinä kiltisti joustat. Harmittaako?
En jousta kun en ole suunnitellut työvuorojani. Tuossa tilanteessa pk johtaja järjestäisi ryhmään sijaisen ehkä toisesta ryhmästä, ja sitä minä en voi yksittäisenä työntekijänä järjestää, eli siirrellä henkilökuntaa ryhmästä toiseen. Meillä johtaja vastaa työvuoroista ja tietää järjestelyt. Ylityöt on erikseen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että näitä keskusteluja arvostavat paremmassa sosiaaliluokassa olevat vanhemmat. Ehkä oma koulutus tuo enemmän ymmärrystä siitä, mitä aito lapsen asioista kiinnostuminen tuo tulevaisuuteen? Vasu-keskusteluissa sen lisäksi, että aikuiset keskustelevat lapsen kehitysvaiheesta ja missä vielä tarvitsee tukea, sekä vanhemmat että aikuiset pääsevät osallisiksi päiväkodin arkeen.
Monesti kuulee valituksia, että ei kysytä vanhempien mielipiteitä tai mistä lapset ovat aidosti kiinnostuneita. Kyllä kysytään. Juuri vasukeskusteluissa.
Missään tapauksessa en haluaisi, että haku ja tuotihetket olisivat niitä keskustelupaikkoja ja - aikoja. Korvia on liikaa ja yleensä henkilökuntaa vähän ja valvontaa paljon.Suurin osa vanhemmista toivoo ihan vaan hyvää perushoitoa. Ei tätä loputonta paperin ja sanojen pyöritystä, joka vie juurikin ne hoitajat pois siitä oikeasta työstään ja lasten hoitamisesta.
T. Maisteri
Minkäs alan?
Sitä että hoitaa työnsä eikä yritä päteä naurettavalla tavalla. Tai hae aevostusta tai palkankorotusta typerillä keinoilla.
Päivähoidon henkilöstön työ on hoitaa lapsia. Ei ylentää itseään teoria-asiantuntijaksi ja käyttää verorahoilla maksettua työaikaansa naurettavuuksiin. Vaan perushoitaa. Olla läsnä, pestä peppuja, leikittää.
Eli jos lapsen on vaikeaa esim. ilmaista itseään sanoilla ja siksi leluautot lentää kaaressa, niin menen sitten pesemään sen peppua vaan? Kyllä se siitä... itsellään... kun ei ajatella mitään, ei keskustella, ei suunnitella, ei arvioida...
Voi hyvää päivää.
Ette kumpikaan istu kirjaamassa naurettavia valvontaraportteja tai jankkaamassa naurettavia itsestäänselvyyksiä vanhemmille.
Mitä se lapsi oppii tuosta, jos sen pyllyä vaan pestään mekaanisesti ja aikuinen on pelkkä vahtitorni? Oletko joskus miettinyt`?
Mitä se lapsi siitä oppii että hoitaja on aina poissa? Eikä lapsi saa perushoitoa ollenkaan kun siellä päiväkodin tiloissa on pelkkiä asiantuntijoita?
Myös me lastenhoitajat ollaan mielestäni aika hyviä asiantuntijoita, eikä perushoito ole pelkkää pyllynpesua meilläkään. Hoitaja ei meillä ole aina poissa, hoitaja on paikalla 100% työajasta. Opettaja vähän vähemmän, mutta ainakin 50% työajasta opekin on paikalla. Yksi hoitaja jokaiseen ryhmään kyllä pitäisi saada, siis sellainen asiantunteva hoitaja, jolla on koulutus, ja joka ymmärtää että lapset tarvitsee muutakin kuin vahtimista ja pyllynpesua.
Me vanhemmat emme halua lähihoitajia joista on nyt tullut ”varhaiskasvatuksen asiantuntijoita” joille jo pelkkä potalla käynti on arviointilanne jolla pitää olla pedagoginen tavoite.
Miksi te vanhemmat kyselette emmekö tee mitään tai onko lapsi ollut viskaritoiminnassa mukana? Meille helpointa on laittaa 5 v istumaan potalle,pyyhkii onneksi itse. Sitten uloa, syömään, nukkumaan, syömään, ulos. Kun ryhmässä on 21 4-5 v lasta selviää näin helpoiten. Ei tarvitse suunnitella tms. Huomaan eron enkä ole nii väsynyt illalla kuin silloin kun oli tavoitteelista toimintaa mukana.
Ettehän ole, kun teidän on pitänyt käyttää työaikanne kahvitteluun, juoruiluun ja siihen että keksitte pedagogisen suunnitelman, tavoitteen ja arvioinnin potalla käynnille. Ja loppuaika on mennyt vanhempien paheksumiseen.
Koska teidän pitää saada olla asiantuntijoita ja teidän Pitää Saada Arvostusta, byhyy.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä vasuihin menee 2h?!!!! Siihen kuuluu mennä max 30min ja siinäkin tuntuu suurimman osan kohdalla, että puolet on liikaa. Olen esiopettaja ja puhun keskusteluissa vain asiaa, lapseen liittyvää, enkä hölise turhia tai yritä päteä. Mutta tuo ärsyttää todellakin, että meitä ja työntekoamme ei arvosteta, eikä ymmärretä, kun haluamme enemmän palkkaa. Helvetti, tampioinsinöörit, kirjastohoitajat, varastomiehet ja muut tienaavat enemmän, kuin me. Mutta niin, eihän me muuta tehdä, kun leikitään ja lauletaan paivät pitkät, jotta te pääsisitte kunnon hommiin ja harrastmaan ja viettämään omaa aikaa.
Joo, alaa voi vaihtaa ja niin tämän kauden jälkeen teenkin. Yksi pätevä, hyvä opettaja taas vähemmän tässä maassa. Kohta ei ole enää ketään, kun kaikki eläköityvät, eikä kukaan enää halua tälle alalle. Joten onnea vanhemmat, saatte hoitaa lapsenne itse.
Ja kaikki vanhemmat on siis töissä siellä päivåkodin pihassa, jolloin heillä menee siihen vasuun keskellä päivää max 30 minsaa?
Siis on kyllä taas vedetty äärimilleen tämäkin asia, pienestä sosiaalisesta tilanteesta tehty niin vaikea ja kamala. Kenellä se on oikeasti pois mistään, että uhraa 30 min omasta ajastaan ja keskustelee päiväkodin tädin kanssa? Siis oikeasti? Onko kyse rahasta, vaivasta vai mistä? Meillä ne ajat on aina joko aamusta tai iltapäivästä, eli haun tai viennin yhteyteen varaa itselleen sopivan ajan. Liukuva työaika niin ei mitään ongelmia tämän järjestelyn kanssa. Ja vuorotyössäkin pystyy ihan hyvin katsomaan ajan haun tai noudon yhteyteen. Meillä ei päivittäin todellakaan päivitetä sitä, miten lapsi toimii ryhmätilanteissa, hänen vahvuuksiaan tai heikkouksiaan ynnä muuta. Päivittäin vaihdetaan kuulumisia siitä, mitä sinä päivänä on tehty, ilman että lasta sen enempää analysoidaan. Sen saman puol tuntia ja moninkertaisesti enemmän käytän tv:n katsomiseen, netissä surffailuun ja kaikkeen muuhun jonninjoutavaan. Ihmisillä on ihmeelliset elämät, jos vasu-keskustelu on todella näin suurta vaivaa aiheuttava juttu. Onko kevätjuhlat ja muut yhtä suuri vaiva ja turhaa asiaa?
" Olen huomannut, että näitä keskusteluja arvostavat paremmassa sosiaaliluokassa olevat vanhemmat. Ehkä oma koulutus tuo enemmän ymmärrystä siitä, mitä aito lapsen asioista kiinnostuminen tuo tulevaisuuteen? "
Anteeksi kuinka?
Kylmää ajatellakin, mitä muuta Sinä olet vasukeskustelujesi puitteissa huomannut.
Olen töissä päiväkodissa opettajana ja ainoa syy on sen sijainti lähellä kotia..On töitä toisellakin omalla alallani koska vain, nyt omien lasten pk on ihan oma työpaikan vieressä. Hoidan työni en sen enempää. Ja mitä helpommalla pääse, sen parempi:) Nyt olen tietoisesti jättänyt paljon toimintaa pois, ja yritän keskittyä vain perusasioihin. Työtä se pk työkin vain on, keskityn sitten kotona opettamaan ja touhuamaan omien lasteni kanssa. En edes harmittele niitä oman työpaikan lapsia joiden tiedän katsovan telkkaria koko viikonlopun. Yritin liikaa aikaisemmin ja nyt huomaan että vanhemat ovat tyytyväisiä perushoitoon.
Lapsista en tiedä mutta 1 luokalla opitaan viimeistään kirjoittamaan oma nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelta päiväkodissa töitä tekevältä tuntuu olevan hukassa se asia, että lapsi on hoidossa päivällä, koska vanhemmat ovat töissä. Esim. meillä kummallakin vanhemmalla on tunnin työmatka yhteen suuntaan, ja töissä pitäisi olla virka-aikana. Ja sitten päiväkoti ilmoittaa, että hei, vasukeskustelu klo 12 arkipäivänä, kai pääsette tulemaan. Joo ei kiitos. Kieltäytyvät järjestämään keskusteluja muutoin kuin 9-15, koska ”henkilökunnan työajat”. Päiväkoti on auki 6.30–17.30, olisihan siinä hyvin mahdollista järjestää vasukeskusteluja vanhemmille paremmin sopivina aikoina, mutta ei vaan ole mahdollista kun yhyy yhyy, ei voi yhtään joustaa työajoista, mutta vanhempien kyllä pitää joustaa.
Jos työvuoro alkaa klo 6.30, kuka silloin vastaanottaa pk:iin tulevia lapsia, jos samaan aikaan pitäisi olla vasu-keskustelussa?
En saa sijaista, en voi tehdä tolkuttomasti ylitöitä.... en saa niistä rahallista korvausta, vaan ne on tasattava mahdollisimman nopeasti. Miten? Tekemällä lyhyempää päivää eli olemalla pois ryhmästä.
Olet ehkä juuri alalle tullut ja sinut perehdytetty huonosti. Jos tulet vasuun 30minuuttia ennen työvuorosi alkua ota se 30minuuttia pois seuraavassa aamuvuorossasi. Silloin tiimiisi jää väli ja iltavuorolainen. Jos olet tiimisi iltavuorolainen sovi vasu esim klo15 ja menet sitten ulos. Näin ei tule ylityötä. Pyydä apua suunnitteluun esimieheltä.
"Olen esiopettaja ja puhun keskusteluissa vain asiaa, lapseen liittyvää, enkä hölise turhia tai yritä päteä. Mutta tuo ärsyttää todellakin, että meitä ja työntekoamme ei arvosteta, eikä ymmärretä, kun haluamme enemmän palkkaa. Helvetti, tampioinsinöörit, kirjastohoitajat, varastomiehet ja muut tienaavat enemmän, kuin me."
Esiopettaja siinä valittaa työnsä arvostuksen puutetta ja seuraavassa lauseessa jo itse morkkaa insinöörejä tampioiksi ja häntä häiritsee se että he mukaanlukien kirjastonhoitajat ja varastomiehet ja "muut" saavat enemmän palkkaa.
Mahtaa olla mielenkiintoisia vasukeskusteluja luvassa tämän persoonan ajatusmalleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Maisteri
Minkäs alan?
Voi hyvää päivää.
Miksi te vanhemmat kyselette emmekö tee mitään tai onko lapsi ollut viskaritoiminnassa mukana? Meille helpointa on laittaa 5 v istumaan potalle,pyyhkii onneksi itse. Sitten uloa, syömään, nukkumaan, syömään, ulos. Kun ryhmässä on 21 4-5 v lasta selviää näin helpoiten. Ei tarvitse suunnitella tms. Huomaan eron enkä ole nii väsynyt illalla kuin silloin kun oli tavoitteelista toimintaa mukana.Ettehän ole, kun teidän on pitänyt käyttää työaikanne kahvitteluun, juoruiluun ja siihen että keksitte pedagogisen suunnitelman, tavoitteen ja arvioinnin potalla käynnille. Ja loppuaika on mennyt vanhempien paheksumiseen.
Koska teidän pitää saada olla asiantuntijoita ja teidän Pitää Saada Arvostusta, byhyy.
Ei tarvitse kaikkien.... Teen työni ja saan arvostusta omien lasteni ja perheeni kanssa. Teen työtä vain rahan takia ja yritän selvitä mahd.helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Maisteri
Minkäs alan?
Voi hyvää päivää.
Miksi te vanhemmat kyselette emmekö tee mitään tai onko lapsi ollut viskaritoiminnassa mukana? Meille helpointa on laittaa 5 v istumaan potalle,pyyhkii onneksi itse. Sitten uloa, syömään, nukkumaan, syömään, ulos. Kun ryhmässä on 21 4-5 v lasta selviää näin helpoiten. Ei tarvitse suunnitella tms. Huomaan eron enkä ole nii väsynyt illalla kuin silloin kun oli tavoitteelista toimintaa mukana.Ettehän ole, kun teidän on pitänyt käyttää työaikanne kahvitteluun, juoruiluun ja siihen että keksitte pedagogisen suunnitelman, tavoitteen ja arvioinnin potalla käynnille. Ja loppuaika on mennyt vanhempien paheksumiseen.
Ei tarvitse kaikkien.... Teen työni ja saan arvostusta omien lasteni ja perheeni kanssa. Teen työtä vain rahan takia ja yritän selvitä mahd.helpolla.
Ja juoksutat vanhempia.
Ja muuten. Ne tampioinsinöörit osaa käyttää nykytekniikkaa, eikä todellakaan juoksuta työnantajiaan turhanaikaisiin varttitunnin kokouksiin kuten te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, joista kaksi on koulussa ja yksi vielä päivähoidossa. Than lord ymmärsimme laittaa pienimmän pieneen, yksityiseen päiväkotiin. Siellä saa tavallisen hyvää hoitoa, tavallista paikan päällä tehtyä ruokaa ja vasu-ajoissa on joustettu tarpeen mukaan.
Mutta näiden kahden isomman kanssa on välillä säätämistä, kun molemmat ovat oikomishoidossa. Siellä hoidosta johtuvista syistä aikoja on kaksi peräkkäin samalla viikolla (olemme yrittäneet saada aamuaikoja, mutta niin on varmaan kaikki muutkin), ja yksi vielä viikon päästä. Tämä kertaa kaksi.
Sitten on normaali kouluhammaslääkärintarkastus, koulun terveydenhoitajan luona käynti sekä vanhempainvartti opettajan kanssa.
Näihin vanhemmat on hienosti osallistettu. Tämä kertaa kaksi. Ja yhden kanssa vielä aikaisemmin oli silmälääkärissä käyntejä kerran lukuvuodessa. Onneksi edes ne on enää vain optikolla käyntejä jotka saa vaikka viikonlopulle halutessaan.Sitten on ne vanhempainillat kertaa kolme, isompien harrastusten satunnaiset tapahtumaillat, koulun halloween--ja joulujutut ja mitä vielä. Että ei se ole aina perheissä vain se yksi vasu per lukukausi.
Ai niin, ja nyt on kuulemma yleistynyt se päiväkodeissa, että pk-kuvausta varten pitää vanhemman olla paikalla! Ja joulujuhla voi olla arkipäivänä kello 9 🙄
No mutta hei, kyllähän sun täytyi tietää tämä kaikki lapsiasi suunnitellessa! Minkälainen äiti ei tiedä?! Tämä nyt vain tuon yhden kommentin ärsyynnyttämänä...
Minä en ainakaan tiennyt. Kyllä olen tyhmä. Itse olen ollut lapsi ja pikkukoululainen 80-luvulla, ei silloin ollut mitään tällaista!! Ja tulkaa nyt vielä kertomaan, että kaikki muut yli 10 v sitten lapsia suunnitelleet ottivat yhteyttä erilaisiin varhaiskasvatuksen ja koulumaailman asiantuntijoihin heitä haastatellakseen ennen päätöksen tekoa lasten hankkimisesta. Anteeksi väärä sana, kun joku kuitenkin harmistuu: lasten saamisesta.
Kyllä minä olen kiinnostunut lapsistani, mutta kun ei se vain ole "15 min kerran vuodessa". Ei mun eikä miehen työ ole sellaista josta vain nopsaan lähdetään. Se 15 vaatii aika paljon järjestelyjä ja vaikuttaa työkavereihinkin ei vain minuun, ja kyllähän se saattaa hieman joskus turhauttaa, kun sen kaiken vaivannäön jälkeen selaat 15 min lapsen piirustuksia ja kuulet että kaikki on kivasti. Sori.
Älä sitte kysele tai odota että henkilökunnalla on aikaa kertoa lapsen kuulumisia päivittäin. Tervehdi, ota lapsesi ja mene. En jaksa vsihtaa kuulumisia kun sinulle sopii! Varaa aika!
No perke-le! Kyllä se mulle passaa! !
Eehehheheh...Odottakaapa kun lapsenne menevät kouluun ja Wilma alkaa truutata varattavaksi aikoja keskusteluihin lasten oppimissuunnitelmista ja terveystarkastuksista. Lapsi ei ole pessyt hampaitaan kunnolla ja hammashoitajan mukaan kyllä aikuinen on vastuussa 10-vuotiaan hampaiden puhtaudesta. Herättääkin miettimään, miksi edes olen työelämässä, kun kotirouvana jäisi paljon paremmin aikaa lasten asioille.
Aikoinaan terveyskeskuslääkärin työssä kun tein myös koululääkärin työtä niin erilaisia ongelmalapsia, joilla oli käytöksessä ilmennyt häiriöitä tai olivat vaikka tapelleet tms. tai kiusaamistapauksissa jne. jostain syystä kouluterveydenhoitaja, opettajat, jopa lasten vanhemmat pyysivät lääkäriltä apua ja kannanottoa näihin tapauksiin siinä kun koululaiselle oli varattu vastaanottoaikaa se 10 minuuttia per tarkastus eli 6 oppilasta tunnissa, 10 minuutin kahvitauko ja vielä 2 tuntia 10 oppilasta per tunti. Näitä tapauksiahan riitti ja piti siinä katsoa kasvu, pituus, paino, kasvukäyrät että terveydenhoitaja on katsonut ne oikein, ryhti, sydän, keuhkot jne. Kaiken huipuksi vanhemmat olivat antaneet oppilaalle jopa joskus listan mukaan jostain vaivoista ja oireista joille pitäisi muka vielä tehdä jotain tai joihin pitäisi ottaa kantaa vaikka kyseessä on terveystarkastus eikä mikään sairaanhoitokäynti, no tietenkään maallikot eivät erota helposti sairaanhoitoa ja terveydenhoitoa toisistaan.
Terveystarkastus on kuin auton katsastus: siinä vain tutkitaan ja todetaan viat joille pitäisi jotain tehdä, ei siinä mitään ole tarkoitus hoitaa vaan tarkastaa vian ja jos vikoja todetaan niin ne hoidetaan sitten vastaanottokäynneillä eli kehotetaan varaamaan aika lääkärin vastaanotolle ja mieluiten niissä vioissa jotka lääkärinhoitoa vaativat niin yksi vastaanottokäynti per asia, tk-lääkärin 15 minuutin vastaanottoajalla ehditään katsoa yksi asia kerralaan eikä sitäkään usein kunnolla, vaan jos aika loppuu kesken niin samankin vaivan takia voidaan joutua varaamaan jatkokäynti, esim. jos jotain lähetettä tarvitaan tms. jota ei ehditä siinä samalla enää laatia.
No, kun piti ottaa vielä kantaa käytöshäiriöihin ja kiusaamiseenkin siinä kun lääkäriä pidetään näidenkin asioiden osalta jonain auktoriteettina niin kaksi kätevää fraasia löytyi, joilla näihin asioihin oli potilaskertomuksessa siinä kiiressä lääkäri antanut ohjeistuksen: tuetaan lapsen kasvua ja koulu puuttuu kiusaamiseen. That's it! Kumma kun samaa asiaa pitää lääkärinkin jankata jatkuvasti kasvatusalan ammattilaisille, tai jos ei tarvitsisi niin miksi kouluterveydenhoitajan on pyydetty opettajien toimesta näitä asioita selittämään ja kertomaan lääkärille sen tarkastuksen yhteydessä? Tietenkin aspergerit ADHD:t yms. erikseen, mutta ne diagnosoidaan neuropsykiatrisissa yms. testeissä, joihin tulee hankkia lähete ihan vastaanotolta. Toisekseen ihan tavallisten oppilaiden osalta, joilla ei mitään perussairauksia tai mitään siinä tarkastuksessa ilmene mutta joka on jotain kähissyt jonkun toisen oppilaan kanssa tai tunnilla käyttäytyny jotenkin huonuosti. ADHD, Asperger yms. on melko lailla medikalisoitu lisäksi, aina jos lapsi on tuhma tai ei tottele on jokin sairaus kohta! Mutta opettajille: tukekaa lapsen kasvua ja koululle: puuttukaa kiusaamiseen, jättäkää kiireinen koululääkäri näiltä osin "rauhaan" jottei tarkastuksissa tarvitse tätä fraasia jatkuvasti viljellä.
Miksi vanhemmat kuvittelevat että kaikki opettajat haluavat jotain henkilökohtaista arvostusta? En tarvitse enkä suunnittele tai tee mitään ylimääräistä työni eteen. Emme ole keksineet vasukeskusteluita, toimimme vain kuten laki määrää. Ihan sama jääkö se joltain lapselta väliin. Itsellänikin on lapsia päiväkodissa ja pidin keskustelua tärkeänä kun lapsi on päiväkodissa 8 tuntia päivittäin enkä aina itse hae tai vie lasta. Se ja sama jos teitä ei keskustelu kiinnosta, ei ole minulta pois vaan itse asiassa työaikaa säästyy muuhun.
Eli teillä on johtaminen järjestetty huonosti. Ottakaa ongelma esiin päiväkodin johtajan tai muun vastaavassa asemassa olevan henkilön kanssa.