Päiväkotien vasu keskustelut ajan hukkaamista
Yritin sanoa päiväkodilla että en koe tarpeelliseksi koska kaikki ok ja lapsi ollu jo kaksi vuotta samassa ryhmässä. Kuulemma pakko kun laki määrää. Niin sitten otin töistä tunnin vapaata tätä varten. Mitään uutta ei ilmennyt. Ajan hukkaa
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat kuvittelevat että kaikki opettajat haluavat jotain henkilökohtaista arvostusta? En tarvitse enkä suunnittele tai tee mitään ylimääräistä työni eteen. Emme ole keksineet vasukeskusteluita, toimimme vain kuten laki määrää. Ihan sama jääkö se joltain lapselta väliin. Itsellänikin on lapsia päiväkodissa ja pidin keskustelua tärkeänä kun lapsi on päiväkodissa 8 tuntia päivittäin enkä aina itse hae tai vie lasta. Se ja sama jos teitä ei keskustelu kiinnosta, ei ole minulta pois vaan itse asiassa työaikaa säästyy muuhun.
Koska mediaan itketään ko aiheesta koko ajan ja teidän alannehan koko tämän vasuhössötyksen on aikaansaanut. Ei vanhemmat.
Miksi ihmeessä lapsesi on noin pitkiä aikoja? Hyhyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelta päiväkodissa töitä tekevältä tuntuu olevan hukassa se asia, että lapsi on hoidossa päivällä, koska vanhemmat ovat töissä. Esim. meillä kummallakin vanhemmalla on tunnin työmatka yhteen suuntaan, ja töissä pitäisi olla virka-aikana. Ja sitten päiväkoti ilmoittaa, että hei, vasukeskustelu klo 12 arkipäivänä, kai pääsette tulemaan. Joo ei kiitos. Kieltäytyvät järjestämään keskusteluja muutoin kuin 9-15, koska ”henkilökunnan työajat”. Päiväkoti on auki 6.30–17.30, olisihan siinä hyvin mahdollista järjestää vasukeskusteluja vanhemmille paremmin sopivina aikoina, mutta ei vaan ole mahdollista kun yhyy yhyy, ei voi yhtään joustaa työajoista, mutta vanhempien kyllä pitää joustaa.
Jos työvuoro alkaa klo 6.30, kuka silloin vastaanottaa pk:iin tulevia lapsia, jos samaan aikaan pitäisi olla vasu-keskustelussa?
En saa sijaista, en voi tehdä tolkuttomasti ylitöitä.... en saa niistä rahallista korvausta, vaan ne on tasattava mahdollisimman nopeasti. Miten? Tekemällä lyhyempää päivää eli olemalla pois ryhmästä.Olet ehkä juuri alalle tullut ja sinut perehdytetty huonosti. Jos tulet vasuun 30minuuttia ennen työvuorosi alkua ota se 30minuuttia pois seuraavassa aamuvuorossasi. Silloin tiimiisi jää väli ja iltavuorolainen. Jos olet tiimisi iltavuorolainen sovi vasu esim klo15 ja menet sitten ulos. Näin ei tule ylityötä. Pyydä apua suunnitteluun esimieheltä.
Tiedän kyllä, miten työvuorokierto tehdään toimivaksi periaatteella, että kasvattajia on eniten paikalla silloin, kun lapsiakin on eniten. Näin työpaikallani yli 100 lapsen talossa tehdäänkin.
Kommenttini oli kysymys niille vanhemmille, jotka ajattelevat, että päiväkodin aukioloajan puitteissa onnistuu mikä tahansa toiminta milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
En ota töistä vapaata tuota varten. Aika hoitukoon silloin kun on haku-aika, tai myöhemmin illalla.
ja fiksuna ihmisenä varmaan ymmärrät ettei mitenkään mahdollista...
Kummasti näillä valittajilla yleensä koulun kanssa yhteistyöhön riittää resurssit🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, joista kaksi on koulussa ja yksi vielä päivähoidossa. Than lord ymmärsimme laittaa pienimmän pieneen, yksityiseen päiväkotiin. Siellä saa tavallisen hyvää hoitoa, tavallista paikan päällä tehtyä ruokaa ja vasu-ajoissa on joustettu tarpeen mukaan.
Mutta näiden kahden isomman kanssa on välillä säätämistä, kun molemmat ovat oikomishoidossa. Siellä hoidosta johtuvista syistä aikoja on kaksi peräkkäin samalla viikolla (olemme yrittäneet saada aamuaikoja, mutta niin on varmaan kaikki muutkin), ja yksi vielä viikon päästä. Tämä kertaa kaksi.
Sitten on normaali kouluhammaslääkärintarkastus, koulun terveydenhoitajan luona käynti sekä vanhempainvartti opettajan kanssa.
Näihin vanhemmat on hienosti osallistettu. Tämä kertaa kaksi. Ja yhden kanssa vielä aikaisemmin oli silmälääkärissä käyntejä kerran lukuvuodessa. Onneksi edes ne on enää vain optikolla käyntejä jotka saa vaikka viikonlopulle halutessaan.Sitten on ne vanhempainillat kertaa kolme, isompien harrastusten satunnaiset tapahtumaillat, koulun halloween--ja joulujutut ja mitä vielä. Että ei se ole aina perheissä vain se yksi vasu per lukukausi.
Ai niin, ja nyt on kuulemma yleistynyt se päiväkodeissa, että pk-kuvausta varten pitää vanhemman olla paikalla! Ja joulujuhla voi olla arkipäivänä kello 9 🙄
No mutta hei, kyllähän sun täytyi tietää tämä kaikki lapsiasi suunnitellessa! Minkälainen äiti ei tiedä?! Tämä nyt vain tuon yhden kommentin ärsyynnyttämänä...
Minä en ainakaan tiennyt. Kyllä olen tyhmä. Itse olen ollut lapsi ja pikkukoululainen 80-luvulla, ei silloin ollut mitään tällaista!! Ja tulkaa nyt vielä kertomaan, että kaikki muut yli 10 v sitten lapsia suunnitelleet ottivat yhteyttä erilaisiin varhaiskasvatuksen ja koulumaailman asiantuntijoihin heitä haastatellakseen ennen päätöksen tekoa lasten hankkimisesta. Anteeksi väärä sana, kun joku kuitenkin harmistuu: lasten saamisesta.
Kyllä minä olen kiinnostunut lapsistani, mutta kun ei se vain ole "15 min kerran vuodessa". Ei mun eikä miehen työ ole sellaista josta vain nopsaan lähdetään. Se 15 vaatii aika paljon järjestelyjä ja vaikuttaa työkavereihinkin ei vain minuun, ja kyllähän se saattaa hieman joskus turhauttaa, kun sen kaiken vaivannäön jälkeen selaat 15 min lapsen piirustuksia ja kuulet että kaikki on kivasti. Sori.
Älä sitte kysele tai odota että henkilökunnalla on aikaa kertoa lapsen kuulumisia päivittäin. Tervehdi, ota lapsesi ja mene. En jaksa vsihtaa kuulumisia kun sinulle sopii! Varaa aika!
😄 No etpä ainakaan ole lapseni hoitaja, koska hän joka päivä huikkaa vähintään "hyvä päivä oli, huomiseen, heippa!" Kestää noin 3 sek. ja riittää mulle. Joskus on ollut joku itku ja harmi tms, josta on juteltu minuutti tai pari. En kysy hoitajalta, kysyn kuulumiset lapselta itseltään, mutta tottakai kuuntelen hoitajaa, kiitän ym peruskäytöstavat, jos hän haluaa jotain päivän päätteeksi kertoa.
Ja kyllähän me nyt tiedetään että vasut ym järjestetään koska teidän on pakko järjestää ja teette vain työtänne. Pitääkö nyt ottaa henkilökohtaisesti? Ja tottakai tulen vasuun ja olen lapsestani kiinnostunut ja kohtelen opea ammattilaisena, mutta eikö silti saa mielessään manata tai vauvalla "ääneen" sanoa, että onpa joskus turhauttavaa? 😄 Viimeksi vasussa ope ihan itse mulle avautui kuinka älytön ruljanssi on kunnes kaikki lapset on käyty läpi, enkä todellakaan ollut sanonut yhtään mitään kuinka vaikea oli päästä paikalle. Tilaisuus oli oikein leppoisa ja positiivinen ja ope kiitteli hyvästä yhteistyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "pestään vaan pyllyjä ja vahditaan"- tyypit ei kyllä pärjäisi 21 lapsen ryhmässä päivääkään, saatikka että he saisi tuettua jokaisen lapsen kasvua oikealla tavalla. Kun kuvitelma on se että 21 lasta vaan laitetaan samaan tilaan ja sitten ne leikkii siinä suht kiltilti, kun vaan vahditaan...
hohhoijjaa.
Olin teininä joka kesä kesäsiirtolassa töissä. Vastuullani saattoi olla 75 lasta. Olen ollut myös päiväkodissa, lastenkodissa ja leikkipuistossa töissä.
Se että kolme aikuista hoitaa normaalin päiväkotiryhmän ei vaadi mitään asiantuntevuutta tai arviointia tai suunnittelua tms. Vain kolme täyspäistä läsnäolevaa tervettä aikuista.
T. Huutelija
toisin sanoen huutelija, jolla ei koulutusta tai asian syvällistä ymmärtämistä eikä ilm pk-kokemusta 🙊
Vierailija kirjoitti:
Mä en pakota vanhempia vasukeskuseluihin, mutta olenkin perhepäivähoitaja. Me keskustellaan lapsen asioista aina hakutilanteissa, myös niistä vaikeista asioista kuten juuri kielenkehitysongelmista. Vasut kyllä joudun tietysti kirjoittamaan, mutta asiat tulevat esille näissä päivittäisissä hakutilanteissakin käydyissä keskusteluissa. Ihan taatusti kaikkien hoitolasteni vanhemmat ovat olleen kiinnostuneita lastensa asioista ja haluavat lastensa parasta, vaikka eivät sitä 15 minuutin keskustelua kesken työpäivän pöydän ääressä pystyisikään käymään.
Missä ne muut lapset ovat, kun puhut yhden ongelmista? Tietosuoja? Kuunteleeko lapsikin, jos hänen haasteistaan puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "pestään vaan pyllyjä ja vahditaan"- tyypit ei kyllä pärjäisi 21 lapsen ryhmässä päivääkään, saatikka että he saisi tuettua jokaisen lapsen kasvua oikealla tavalla. Kun kuvitelma on se että 21 lasta vaan laitetaan samaan tilaan ja sitten ne leikkii siinä suht kiltilti, kun vaan vahditaan...
hohhoijjaa.
Olin teininä joka kesä kesäsiirtolassa töissä. Vastuullani saattoi olla 75 lasta. Olen ollut myös päiväkodissa, lastenkodissa ja leikkipuistossa töissä.
Se että kolme aikuista hoitaa normaalin päiväkotiryhmän ei vaadi mitään asiantuntevuutta tai arviointia tai suunnittelua tms. Vain kolme täyspäistä läsnäolevaa tervettä aikuista.
T. Huutelija
toisin sanoen huutelija, jolla ei koulutusta tai asian syvällistä ymmärtämistä eikä ilm pk-kokemusta 🙊
Et osaa lukea. Yllättävää. Olet siis se hoitaja joka kirjoittaa
Tuolla lukee, että olen ollut töissä monipuolisesti lasten parissa, myös päiväkodissa.
Ja minulla on aineenopettajan koulutus. Kaksi omaa lasta ja viisi vaihto-oppilasta olen majoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan terveyskeskuslääkärin työssä kun tein myös koululääkärin työtä niin erilaisia ongelmalapsia, joilla oli käytöksessä ilmennyt häiriöitä tai olivat vaikka tapelleet tms. tai kiusaamistapauksissa jne. jostain syystä kouluterveydenhoitaja, opettajat, jopa lasten vanhemmat pyysivät lääkäriltä apua ja kannanottoa näihin tapauksiin siinä kun koululaiselle oli varattu vastaanottoaikaa se 10 minuuttia per tarkastus eli 6 oppilasta tunnissa, 10 minuutin kahvitauko ja vielä 2 tuntia 10 oppilasta per tunti. Näitä tapauksiahan riitti ja piti siinä katsoa kasvu, pituus, paino, kasvukäyrät että terveydenhoitaja on katsonut ne oikein, ryhti, sydän, keuhkot jne. Kaiken huipuksi vanhemmat olivat antaneet oppilaalle jopa joskus listan mukaan jostain vaivoista ja oireista joille pitäisi muka vielä tehdä jotain tai joihin pitäisi ottaa kantaa vaikka kyseessä on terveystarkastus eikä mikään sairaanhoitokäynti, no tietenkään maallikot eivät erota helposti sairaanhoitoa ja terveydenhoitoa toisistaan.
Terveystarkastus on kuin auton katsastus: siinä vain tutkitaan ja todetaan viat joille pitäisi jotain tehdä, ei siinä mitään ole tarkoitus hoitaa vaan tarkastaa vian ja jos vikoja todetaan niin ne hoidetaan sitten vastaanottokäynneillä eli kehotetaan varaamaan aika lääkärin vastaanotolle ja mieluiten niissä vioissa jotka lääkärinhoitoa vaativat niin yksi vastaanottokäynti per asia, tk-lääkärin 15 minuutin vastaanottoajalla ehditään katsoa yksi asia kerralaan eikä sitäkään usein kunnolla, vaan jos aika loppuu kesken niin samankin vaivan takia voidaan joutua varaamaan jatkokäynti, esim. jos jotain lähetettä tarvitaan tms. jota ei ehditä siinä samalla enää laatia.
No, kun piti ottaa vielä kantaa käytöshäiriöihin ja kiusaamiseenkin siinä kun lääkäriä pidetään näidenkin asioiden osalta jonain auktoriteettina niin kaksi kätevää fraasia löytyi, joilla näihin asioihin oli potilaskertomuksessa siinä kiiressä lääkäri antanut ohjeistuksen: tuetaan lapsen kasvua ja koulu puuttuu kiusaamiseen. That's it! Kumma kun samaa asiaa pitää lääkärinkin jankata jatkuvasti kasvatusalan ammattilaisille, tai jos ei tarvitsisi niin miksi kouluterveydenhoitajan on pyydetty opettajien toimesta näitä asioita selittämään ja kertomaan lääkärille sen tarkastuksen yhteydessä? Tietenkin aspergerit ADHD:t yms. erikseen, mutta ne diagnosoidaan neuropsykiatrisissa yms. testeissä, joihin tulee hankkia lähete ihan vastaanotolta. Toisekseen ihan tavallisten oppilaiden osalta, joilla ei mitään perussairauksia tai mitään siinä tarkastuksessa ilmene mutta joka on jotain kähissyt jonkun toisen oppilaan kanssa tai tunnilla käyttäytyny jotenkin huonuosti. ADHD, Asperger yms. on melko lailla medikalisoitu lisäksi, aina jos lapsi on tuhma tai ei tottele on jokin sairaus kohta! Mutta opettajille: tukekaa lapsen kasvua ja koululle: puuttukaa kiusaamiseen, jättäkää kiireinen koululääkäri näiltä osin "rauhaan" jottei tarkastuksissa tarvitse tätä fraasia jatkuvasti viljellä.
Hyvä kannanotto. Ongelma ainakin päiväkodissa on se että näiden selvästi oirehtevien lasten vanhemmat eivät asiaa usko ja haluavat itse lääkärin mielipiteen eli kasvatusalan ammattilaisia ei kuunnella esim käytöshäiriöiden kohdalla vaikka mukana olisi neuvola ja perheneuvola. Juuri olen " tapellut" koko syksyn tälläisen perheen kanssa. Perhe ei usko että ongelmat tulevat esiin juuri ryhmässä ja vuorovaikutustilanteissa ja ota vastaan perheneuvolan tarjoamaa apua.
Oletko harkinnut sitä että hankkisit jostain lisäkoulutuksen itsellesi? Et selvästi pärjää työssäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä pidetä joustavasti päiväkodin työntekijän varsinaisen työajan jälkeen. Silloinhan myös vanhemmalle saattaisi sopia parhaiten.
Eihän koulun opettajakaan tietenkään pidä mitään vamhempaintapaamisia kesken työpäivänsä.
Kyllä meillä on kouluilla tapaamiset päivällä. Silloin lapsenkin on helppo osallistua.
Itse olen kokenut kaikki keskustelut päiväkodissa ja koulussa hyödyllisiksi. Lisäksi on lapselle itselleenkin tärkeä viesti, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen arjestaan ja asioistaan.
Tapaamiset on voinut sopia esim. klo 8 tai 9, jolloin ei tarvitse kulkea edes takaisin. Myös etäpäivän voi käyttää tapaamiseen.
No meille vasusta oli hyötyä. Sovittiin että päiväkoti alkaa opettamaan meidän 1v tytölle pottailua ja itsenäisesti lusikalla syömistä. Se helpottaa kun ei tarvitse kotona näitä opettaa.
Ilman vasukeskustelua tuskin olisivat alkaneet opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä päiväkodissa opettajana ja ainoa syy on sen sijainti lähellä kotia..On töitä toisellakin omalla alallani koska vain, nyt omien lasten pk on ihan oma työpaikan vieressä. Hoidan työni en sen enempää. Ja mitä helpommalla pääse, sen parempi:) Nyt olen tietoisesti jättänyt paljon toimintaa pois, ja yritän keskittyä vain perusasioihin. Työtä se pk työkin vain on, keskityn sitten kotona opettamaan ja touhuamaan omien lasteni kanssa. En edes harmittele niitä oman työpaikan lapsia joiden tiedän katsovan telkkaria koko viikonlopun. Yritin liikaa aikaisemmin ja nyt huomaan että vanhemat ovat tyytyväisiä perushoitoon.
Lapsista en tiedä mutta 1 luokalla opitaan viimeistään kirjoittamaan oma nimi.
Se riittää usein että 1. luokalla koulussa opitaan kirjaimet ja kirjoittamaan oma nimi. Kun olin itse lapsi ei esikoulu ollut oppivelvollisuuden piirissä, omat vanhempani olivat ala-asteen opettajia, isä luokanopettaja ja koulun rehtori ja äiti luokanopettaja ja englanninopettaja. Minua ei laitettu esikouluun, toki kun olin kiinnostunut kirjaimista, lukemisesta ja laskemisesta niin äiti auttoi lukemaan oppimisessa ja isä sekä äiti laskemaan opettelemisessa. Opin sitten kotona ennen kouluun menoa lukemaan kuusivuotiaana ja osasin laskea kohtalaisesti ennen kouluun menoa, yhteen, vähennys ja kertolaskun.
1. luokalla koulussa en oppinut koko ensimmäiseen vuoteen oikeastaan mitään muuta kuin laskennon osalta merkit (ja se on laskentoa, ei matematiikkaa, yläasteella alkaa matematiikan alkeet ja lukiossa varsinaisesti kunnolla matematiikka vasta jos tarkkoja ollaan, matematiikka alkaa siitä kun voidaan numerot jättää kokonaan pois, esim. lauseesta "suorakulmaisen kolmion kateettien neliöiden summa on sama kuin hypotenuusan neliö, eli jos kolmio on suorakulmainen ja kateetteja merkitään a ja b ja hypotenuusa on c niin silloin a toiseen + b toiseen on c toiseen, tämä on alkeismatematiikkaa joka alkaa jo yläasteella tällä tasolla). Olipa muuten tylsää koulussa alkuun ensimmäinen vuosi kun oppitunnilla opeteltiin lukemaan ja laskemaan, sitten kun siinä ei jaksanut istua hiljaa paikoillaan niin sai moitteita, lapsi tahtoo liikkua, ei olla paikallaan, näin taas lukee päiväkodin seinällä kun vien omaa lastani päiväkotiin "tahdon liikkua, en olla paikallini", pieni ristiriita tässä omalla kohdallani lapsena! Etenkin pienille 7-vuotiaille pojille on hankalaa kun pakotetaan istumaan hiljaa paikallaan ilman että on mitään mielenkiintoista menossa tunnilla kun osaa jo kaiken mitä opetetaan.
Osa kavereista oppi lukemaankin vasta 2. luokalla alustavasti ja 3. luokalla vasta kunnolla. Tämä siis 80-luvulla. Ihan hyviä metallimiehiä yms. heistä tuli ja tekevät ihan hyvää työtä jossain metallipajoissa hitsaajina tms. Itse olen yleislääkäri/työterveyslääkäri nykyään, itsenäinen ammatinharjoittaja, yksityislääkäri omalla y-tunnuksella tienaten n. 16.000-18.000€/kk bruttona nykyään, toki loma-ajat yms. nollatuloilla yrittäjästatuksella. lisensiaatiksi valmistuin 26-vuotiaana, armeijavuosi hidasti valmistumista, joka olisi muuten tapahtunut 25-vuotiaana. Enkä käyny esikoulua tai ollut päiväkodissa, en saanut mitään varhaiskasvatusta ja koulun olisin voinut aloittaa oikeastaan suoraan 2. luokalta 7-vuotiaana, jolloin olisin valmistunut yliopistosta jo vuotta aikaisemmin ja ilman pakollista armeijaa olisin 24-vuotiaana jo ollut lisensiaatti ja 22-vuotiaana voinut aloittaa lääkärin työt kandina. Tunnen yhden naisen (kaverin vaimon kaveri), joka meni suoraan kouluun 2. luokalle 7-vuotiaana vanhempien näin asian järjestäessä ja valmistui oikeustieteen maisteriksi jo 23-vuotiaana kun pääsi yliopistoon 18-vuotiaana oikikseen. Yhden lääkörin tunnen joka pääsi yliopistoon lääkikseen ollessaan vielä alaikäinen kun oli loppuvuodesta syntynyt, oli lääkiksessä jo 17-vuotiaana kun aloitti koulun suoraan 2. luokalta aikoinaan samalla lailla. Joskus vuosikymmeniä sitten jotkut oppilaat aloittivat koulun suoraan 3. vuodelta jos kypsyyden katsottiin riittävän, äidin serkku oli tällainen, nykyään filosofian tohtori ja oli mm. eräs kirjoittajista jotka olivat laatineet oman äidinkielen oppikirjani lukiossa. Ja aikana ennen varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan terveyskeskuslääkärin työssä kun tein myös koululääkärin työtä niin erilaisia ongelmalapsia, joilla oli käytöksessä ilmennyt häiriöitä tai olivat vaikka tapelleet tms. tai kiusaamistapauksissa jne. jostain syystä kouluterveydenhoitaja, opettajat, jopa lasten vanhemmat pyysivät lääkäriltä apua ja kannanottoa näihin tapauksiin siinä kun koululaiselle oli varattu vastaanottoaikaa se 10 minuuttia per tarkastus eli 6 oppilasta tunnissa, 10 minuutin kahvitauko ja vielä 2 tuntia 10 oppilasta per tunti. Näitä tapauksiahan riitti ja piti siinä katsoa kasvu, pituus, paino, kasvukäyrät että terveydenhoitaja on katsonut ne oikein, ryhti, sydän, keuhkot jne. Kaiken huipuksi vanhemmat olivat antaneet oppilaalle jopa joskus listan mukaan jostain vaivoista ja oireista joille pitäisi muka vielä tehdä jotain tai joihin pitäisi ottaa kantaa vaikka kyseessä on terveystarkastus eikä mikään sairaanhoitokäynti, no tietenkään maallikot eivät erota helposti sairaanhoitoa ja terveydenhoitoa toisistaan.
Terveystarkastus on kuin auton katsastus: siinä vain tutkitaan ja todetaan viat joille pitäisi jotain tehdä, ei siinä mitään ole tarkoitus hoitaa vaan tarkastaa vian ja jos vikoja todetaan niin ne hoidetaan sitten vastaanottokäynneillä eli kehotetaan varaamaan aika lääkärin vastaanotolle ja mieluiten niissä vioissa jotka lääkärinhoitoa vaativat niin yksi vastaanottokäynti per asia, tk-lääkärin 15 minuutin vastaanottoajalla ehditään katsoa yksi asia kerralaan eikä sitäkään usein kunnolla, vaan jos aika loppuu kesken niin samankin vaivan takia voidaan joutua varaamaan jatkokäynti, esim. jos jotain lähetettä tarvitaan tms. jota ei ehditä siinä samalla enää laatia.
No, kun piti ottaa vielä kantaa käytöshäiriöihin ja kiusaamiseenkin siinä kun lääkäriä pidetään näidenkin asioiden osalta jonain auktoriteettina niin kaksi kätevää fraasia löytyi, joilla näihin asioihin oli potilaskertomuksessa siinä kiiressä lääkäri antanut ohjeistuksen: tuetaan lapsen kasvua ja koulu puuttuu kiusaamiseen. That's it! Kumma kun samaa asiaa pitää lääkärinkin jankata jatkuvasti kasvatusalan ammattilaisille, tai jos ei tarvitsisi niin miksi kouluterveydenhoitajan on pyydetty opettajien toimesta näitä asioita selittämään ja kertomaan lääkärille sen tarkastuksen yhteydessä? Tietenkin aspergerit ADHD:t yms. erikseen, mutta ne diagnosoidaan neuropsykiatrisissa yms. testeissä, joihin tulee hankkia lähete ihan vastaanotolta. Toisekseen ihan tavallisten oppilaiden osalta, joilla ei mitään perussairauksia tai mitään siinä tarkastuksessa ilmene mutta joka on jotain kähissyt jonkun toisen oppilaan kanssa tai tunnilla käyttäytyny jotenkin huonuosti. ADHD, Asperger yms. on melko lailla medikalisoitu lisäksi, aina jos lapsi on tuhma tai ei tottele on jokin sairaus kohta! Mutta opettajille: tukekaa lapsen kasvua ja koululle: puuttukaa kiusaamiseen, jättäkää kiireinen koululääkäri näiltä osin "rauhaan" jottei tarkastuksissa tarvitse tätä fraasia jatkuvasti viljellä.
Hyvä kannanotto. Ongelma ainakin päiväkodissa on se että näiden selvästi oirehtevien lasten vanhemmat eivät asiaa usko ja haluavat itse lääkärin mielipiteen eli kasvatusalan ammattilaisia ei kuunnella esim käytöshäiriöiden kohdalla vaikka mukana olisi neuvola ja perheneuvola. Juuri olen " tapellut" koko syksyn tälläisen perheen kanssa. Perhe ei usko että ongelmat tulevat esiin juuri ryhmässä ja vuorovaikutustilanteissa ja ota vastaan perheneuvolan tarjoamaa apua.
Oletko harkinnut sitä että hankkisit jostain lisäkoulutuksen itsellesi? Et selvästi pärjää työssäsi.
Päiväkoti- ikäisillä ongelmat ilmenevät päiväkodissa ja kouluiläisillä koulussa.
Suuressa lapsiryhmässä olo vaatii lapsilta paljon ja siksi on hyvä olla päiväkodissa taitoa harjoittelemassa. Joiltain se ei harjoittelusta huolimatta suju ja kaveria lyödään, potkitaan tms kun aikuinen antaa huomiota toiselle. Nämä ongelmat voivat siirtyä myös kouluun ja vanhempana niihin on vaikeampi puuttua ja oppia toista käytösmallia varsinkin kun peruskoulukin on murroksessa. Toki jos perhe ei ota apua vastaan ja lapsi jatkaa muiden lyömistä emme voi tehdä asialle enempää. Realiteetti on 3 aikuista 21 lapsen kanssa, aamulla ja illalla 2 aikuista. Lyöjää emme voi pitää kädestä 10 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
minusta päiväkodin/eskarin pitää olla vain paikka missä lapsi pidetään hengissä ja tyytyväisenä, ei tarvitse mitään ylimääräistä hörsöä
Jo se että jokainen lapsi pysyisi siinä jättiryhmässä tyytyväisenä ja vahingoittumattomana (koska on sullakin varmaan vähän korkeammat kriteerit lapsesi hoidolle kuin “hengissä”), voi vaatia kaikilta ryhmän työntekijöiltä tuntikausien työn sen ryhmän ulkopuolella esim. moniammatilliset palaverit ja yhteistyöt, koulutukset esim. haastavien lasten kohtaamiseen jne.
Ryhmissä tapahtuu aivan valtavasti kaikkea mitä aikuinen ei edes ehdi näkemään jos ja kun lapsia on liikaa. Esim. kiusaamista. Tai sitä kilttiä ja helppoa lasta Ei kukaan aikuinen kohtaa päivän aikana, koska sille ei jää aikaa muiden, haastavampien lasten takia. Hoitaja voi aiheuttaa ihan hirveästi hallaa jos ei ole ammattitaitoinen.
Esim. iltapäiväkerhoissa lapsia voi olla 50 ja ohjaajilla ei välttämättä mitään koulutusta. Tuntuu olevan se valvonta sitten todellakin pelkkää valvontaa; kurkku suorana huutamista, uhkailua ja jäähyttämistä. Tätä samaako vanhemmat haluaa varhaiskasvatukseen?
Lastenhoitaja.a kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minusta päiväkodin/eskarin pitää olla vain paikka missä lapsi pidetään hengissä ja tyytyväisenä, ei tarvitse mitään ylimääräistä hörsöä
Jo se että jokainen lapsi pysyisi siinä jättiryhmässä tyytyväisenä ja vahingoittumattomana (koska on sullakin varmaan vähän korkeammat kriteerit lapsesi hoidolle kuin “hengissä”), voi vaatia kaikilta ryhmän työntekijöiltä tuntikausien työn sen ryhmän ulkopuolella esim. moniammatilliset palaverit ja yhteistyöt, koulutukset esim. haastavien lasten kohtaamiseen jne.
Ryhmissä tapahtuu aivan valtavasti kaikkea mitä aikuinen ei edes ehdi näkemään jos ja kun lapsia on liikaa. Esim. kiusaamista. Tai sitä kilttiä ja helppoa lasta Ei kukaan aikuinen kohtaa päivän aikana, koska sille ei jää aikaa muiden, haastavampien lasten takia. Hoitaja voi aiheuttaa ihan hirveästi hallaa jos ei ole ammattitaitoinen.
Esim. iltapäiväkerhoissa lapsia voi olla 50 ja ohjaajilla ei välttämättä mitään koulutusta. Tuntuu olevan se valvonta sitten todellakin pelkkää valvontaa; kurkku suorana huutamista, uhkailua ja jäähyttämistä. Tätä samaako vanhemmat haluaa varhaiskasvatukseen?
No mitä muuta se on? Kun te ”asiantuntijat” vain kokoustatte, suunnittelette ja arvioitte ja ”käytte vain töissä”, omia sanojanne lainatakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelta päiväkodissa töitä tekevältä tuntuu olevan hukassa se asia, että lapsi on hoidossa päivällä, koska vanhemmat ovat töissä. Esim. meillä kummallakin vanhemmalla on tunnin työmatka yhteen suuntaan, ja töissä pitäisi olla virka-aikana. Ja sitten päiväkoti ilmoittaa, että hei, vasukeskustelu klo 12 arkipäivänä, kai pääsette tulemaan. Joo ei kiitos. Kieltäytyvät järjestämään keskusteluja muutoin kuin 9-15, koska ”henkilökunnan työajat”. Päiväkoti on auki 6.30–17.30, olisihan siinä hyvin mahdollista järjestää vasukeskusteluja vanhemmille paremmin sopivina aikoina, mutta ei vaan ole mahdollista kun yhyy yhyy, ei voi yhtään joustaa työajoista, mutta vanhempien kyllä pitää joustaa.
Jos työvuoro alkaa klo 6.30, kuka silloin vastaanottaa pk:iin tulevia lapsia, jos samaan aikaan pitäisi olla vasu-keskustelussa?
En saa sijaista, en voi tehdä tolkuttomasti ylitöitä.... en saa niistä rahallista korvausta, vaan ne on tasattava mahdollisimman nopeasti. Miten? Tekemällä lyhyempää päivää eli olemalla pois ryhmästä.Nämä asiat kuuluu työnjohdon ratkaista siinä vaiheessa, kun tehdään vuorolistoja. Ei voi olla niin vaikeaa.
Yritä vaikuttaa asiaan kuntatasolla. Yksittäinen johtaja ei voi palkata extrahenkilökuntaa ns äärivuoroihin. Minä en tee ylitöitä sinun lapsesi takia ja kirjaan keskusteluun ettei vanhempi varannut aikaa. Harmi vaan että sitten koulussa voi paljastua kaikenlaista mikä vaikuttaa oppimiseen eikä tukia ( toimintaterapia, puheterapia, integ.ryhmä) ole enää niin helppo järjestää.
Mutta kun sinulle ei mikään aika sopinut.Ja tälläkin hoitajalla on töitä vain siksi että ylipäätään on lapsia. Vanhempana aika oksettavaa että asenne on sitten tuo. Minun lapseni ei ole olemassa sinua varten vaan sinun työnkuvasi on olla lasta varten. Harmittavan monella lastenhoitajalla tämä on unohtunut kuten tästäkin saa lukea.
Syntyvyys on onneksi laskussa niin ei sinunkaan tarvitse työssäsi vaivautua enää yhtään mihinkään.
Kaupan kassalla on töitä kun ihmiset ostavat tavaraa, tulossa on nettikaupan nousu ( koskee kaikkea vähittäismyyntiä)
Insinöörillä on töitä vain koska suunnittelee asiaa x.
Vanhusten- ja sairaanhoitajilla on töitä vain koska on sairaita ja vanhuksia.
Opettajilla on töitä vain koska on lapsia ja nuoria tai aikuisia jotka haluavat oppia lisää.
Kätilöillä on töitä kun syntyy vauvoja.
Siivoojilla kun on sotkua.
Kokeilla niin kauan kuin on ihmisiä syömässä.Jatkanko?
Palvelualalla työskentely ei tarkoita sitä että suostutaan kaikkeen mitä sinä haluat tai kaikkiin pyyntöihisi!
Osuitkin naulan kantaan! Katsos kun minä äitinä olen töissä juurikin silloin kun työnantaja määrää, enkä saa sieltä poistua tuosta vaan edes sen vasun takia. Ja juuri sen vuoksi minullakin on töitä, koska sairaudet niin vaativat. Sen vuoksi minäkin vaadin että se lastenhoito järjestyy niinkuin minä työni puolesta tarvitsen, koskien myös vasuja.
Mutta eihän se sinua haittaa että ravintolassa tarjoilija poistui lapsen vasuun ja ruokailusi myöhästyy. Mummosi vaipanvaihto viivästyy koska yksi työntekijä poistui kesken päivän ja sijaista ei tuolle ajalle saa. Toimistosi roskiksia ei tänään tyhjennetä koska se siistijä poistui vasua varten. Tämä tietysti kymmeninä eri päivinä koska muutkin työntekijät ja niiden lapset. Jatkanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa sijaista, en voi tehdä tolkuttomasti ylitöitä.... en saa niistä rahallista korvausta, vaan ne on tasattava mahdollisimman nopeasti. Miten? Tekemällä lyhyempää päivää eli olemalla pois ryhmästä.Olet ehkä juuri alalle tullut ja sinut perehdytetty huonosti. Jos tulet vasuun 30minuuttia ennen työvuorosi alkua ota se 30minuuttia pois seuraavassa aamuvuorossasi. Silloin tiimiisi jää väli ja iltavuorolainen. Jos olet tiimisi iltavuorolainen sovi vasu esim klo15 ja menet sitten ulos. Näin ei tule ylityötä. Pyydä apua suunnitteluun esimieheltä.
Ja välivuorolainen jää klo 15 yksin 21 lapsen kanssa, koska iltavuorolainen on vasukeskustelussa ja aamuvuorolainen lähtenyt jo kotiin?
Olenko jotenkin outo äiti, kun omasta mielestäni vasukeskustelu oli ihan kiva? Sai jutella rauhassa omasta kultamussukastaan :D Ei mun lapsella ole mitään ongelmia ja on kehittynyt ihan normaalisti, mutta kivahan siinä oli puhua miten on mennyt ja mitä voisi ottaa vielä huomioon lapsen kanssa.
Samaa mieltä. Pitäisin keskustelun vain jos vanhempi niin haluaisi, tai sitten jos lapsella oikeasti on jotain ongelmaa (tai jotain mistä voisi tulla ongelma, että siihen olisi hyvä tarttua etukäteen).
Paljon tähdellisempää minusta olisi olla ryhmässä paikalla, missä ne lapsetkin on. Koneelle kirjattavat laput normilasten ja normikehityksen mukaan menevien kohdalla on ajanhukkaa ja turhaa sanahelinää.
T.lto
Jaaha, m*a*m*u lapsista ei taas saa kirjoittaa, vaikka ihan asiallisesti laittaa niin haaviin jää heti eikä koskaan tule ilmestymään palstalle 😂