Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Kai ihmisten perusliikkuvuus on vain vähentynyt hurjasti. Ei ole ruumiillista työtä ja muuta, mikä ennen kaikkia liikutti.
Itse koen olevani täysin rapakuntoinen lössö, joka BMI 25:ssä on kaikkea muuta kuin hehkeä. Olen kokenut itseni huonoksi kun askelia tulee vain 12 000 päivässä ja lenkkipäivinä 15 000-20 000. No, luin jotain "kuinka aloitan liikunnan" -artikkelia ja siellä neuvottiin 5000 askelta kolme kertaa viikossa. Ok. En ole ajatellut numeroina sitä, että osa ei liiku LAINKAAN. Ei siis yhtään metriä jalan jos ei nyt autolle ole raahustamassa.
Tämä oli itsellenikin hyvä herätys, etten vaan ikinä vajoa siihen (ihan hyvin voisin, nytkin voin maata koko päivän Youtubea katsomassa, 14h menee helposti).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etoo läs.kit verolle olisi saatava lihavuus ja äkkiä. Lihavat ovat jotenkin tuomittuja epäonnistumaan kaikessa ja säälittäviä.
Hahhah ;D Joo, näinpä just. Olen läski ja mässään maksamakkaralla päällystettyä sämpylää ja luen näitä teidän kommentteja samalla, ahh kun voikin jonkun persettä kaivella noin paljon mun läskit. No kiva että jonkun toisen persettä ku omaani ;)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hokee vaan täällä ketjussa miten on pakko syödä 3-5h välein. Pakko pakko. Töissä katson ihmisiä:
Syöneet aamiaisen 6:30
Töihin tultua puuro /rahka 8:30
Lounas 11:00 mutta yleensä jotain siinä välissäSitten tämä paras, aikuinen ihminen ei pärjää ilman välipalaa niin lisää maitorahkaa yms klo 14:00
Sitten onkin töitten jälkeen kauhea nälkä ja jotain välipalaa ennen illallista ja siten vielä iltapala.
Nämä samat ihmiset kuvittelevat olevansa dieetillä .
Kiinnostaisi tietää kaikkien näiden (2)3-5h ruokailuvälien puolustajien painoindeksit?
Lihavan ihmisen kannattaa ehdottomasti pidentää ruokailuväliä jotta oppii sietämään nälkää , joka on normaali tunne. Samalla vatsalaukku pienenee. Mistä ihmeestä aikuisille ihmisille tulee tämä pelko että pyörtyy tai ei pärjää jos on vähän nälkä?
Paastoonkin tottuu.
T. Pätkäpaastoava nainen BMI 21 , ja voin syödä mitä haluan elämättä missään kärsimyksessä
Jotain tekevät kyllä väärin, jos on tuolla syömisvälillä silti hirveä nälkä. Tai sitten keksit omiasi ja jollakin on joskus kerran tai pari ollut se hirveä nälkä ja olet siitä tehnyt päätelmän että "aina on".
Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilothan ei tule yhdessä yössä niin olen aina ihmetellyt että miksi ihmiset vain kattelevat kilojensa lisääntymistä. Jos minulle rupeaisi tulemaan pari ylimääräistä kiloa niin heti ryhtiliike päälle eli dietti ja liikuntaa lisää. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen eli 50kg.
Kuule, meitä masentuneita tässä maassa riittää. Miksemme saisi hakea lohtua ruoasta, koska se on ainoa asia joka tuottaa mielihyvää?
Minua ei kiinnosta trikoopeppujen moraalinen mussutus ylipainosta. Olin ennen laiha ja liiallinen itsekuri, liialliset pettymykset ja lapsuuden traumat laukaisivat masennuksen, jonka takia olen nyt 35-vuotiaana eläkkeellä.
Oletko masentunut ja lihava, vai lihava ja siksi masentunut.
Juuri oli lehdissä kirjoitus Markus jotain kertoi miten matala tulehdus aiheuttaa masennusta ja se taas syntyy esim viljoista.
Lääkärit tietysti tyrmäsivät mutta itse uskon siihen täysin omasta kokemuksesta.
Masennuksen syytä ei tiedetä. Mikäli joku väittää, että tulehdus aiheuttaa masennusta, puhuu paskaa.
- Eri
Hmmm....kumpaa uskoa, ihmistä joka hokee ettei se tulehdus tee mitään, vai itseä joka huomasi viljojen aiheuttavan tulehdusta ja sen vaikuttavan suoraan mielialaan?? Hmmmm...
Taidan uskoa itseäni, valitan olet syvällä ja väärässä.
Gluteenilla ja mielenterveydellä tiedetään olevan korrelaatio, mutta ei tiedetä onko gluteenin sietämättömyys syy vai seuraus. Sama kuin SSRI-hypoteesissä väitettä siitä, että masennus johtuisi serotoniinin puutteesta, ei ole voitu vahvistaa, koska serotoniinin puute voi johtua masennuksesta. Eli vaikka joillakin masennuksen oireet helpottavat lääkityksellä, ja lumelääkityksellä, ei tiedetä johtuuko se lääkkeestä vai jostakin muusta tekijästä.
Jo tämän perusteella, vain idi ootti jättää kokeilematta viljatonta ruokavaliota esim 3 vkon ajan.
Sen ajan pitäisi riittää osoittamaan onko sinulla ehkä syytä jättää kokonaan viljat pois.
Taas se valinta......
Vierailija kirjoitti:
Kai ihmisten perusliikkuvuus on vain vähentynyt hurjasti. Ei ole ruumiillista työtä ja muuta, mikä ennen kaikkia liikutti.
Itse koen olevani täysin rapakuntoinen lössö, joka BMI 25:ssä on kaikkea muuta kuin hehkeä. Olen kokenut itseni huonoksi kun askelia tulee vain 12 000 päivässä ja lenkkipäivinä 15 000-20 000. No, luin jotain "kuinka aloitan liikunnan" -artikkelia ja siellä neuvottiin 5000 askelta kolme kertaa viikossa. Ok. En ole ajatellut numeroina sitä, että osa ei liiku LAINKAAN. Ei siis yhtään metriä jalan jos ei nyt autolle ole raahustamassa.
Tämä oli itsellenikin hyvä herätys, etten vaan ikinä vajoa siihen (ihan hyvin voisin, nytkin voin maata koko päivän Youtubea katsomassa, 14h menee helposti).
Mulla on ruumiillinen työ ja olen silti lihava. Syömisissä se ongelma on, ei liikunnan puutteessa.
opetelkaa sietämään vähäsen nälkää ja hankkikaa elämäänne muutakin nautintoa kuin karkit
Vierailija kirjoitti:
Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?
hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!!
big is beautiful eiks nii XD
Vierailija kirjoitti:
opetelkaa sietämään vähäsen nälkää ja hankkikaa elämäänne muutakin nautintoa kuin karkit
En opettele, näläntunne ei ole mukavaa, syön vähintään 3 tunnin välein enkä kärsi nälästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hokee vaan täällä ketjussa miten on pakko syödä 3-5h välein. Pakko pakko. Töissä katson ihmisiä:
Lounas 11:00 mutta yleensä jotain siinä välissäSitten tämä paras, aikuinen ihminen ei pärjää ilman välipalaa niin lisää maitorahkaa yms klo 14:00
Sitten onkin töitten jälkeen kauhea nälkä ja jotain välipalaa ennen illallista ja siten vielä iltapala.
Kiinnostaisi tietää kaikkien näiden (2)3-5h ruokailuvälien puolustajien painoindeksit?
Lihavan ihmisen kannattaa ehdottomasti pidentää ruokailuväliä jotta oppii sietämään nälkää , joka on normaali tunne. Samalla vatsalaukku pienenee. Mistä ihmeestä aikuisille ihmisille tulee tämä pelko että pyörtyy tai ei pärjää jos on vähän nälkä?
Paastoonkin tottuu.
T. Pätkäpaastoava nainen BMI 21 , ja voin syödä mitä haluan elämättä missään kärsimyksessä
Jotain tekevät kyllä väärin, jos on tuolla syömisvälillä silti hirveä nälkä. Tai sitten keksit omiasi ja jollakin on joskus kerran tai pari ollut se hirveä nälkä ja olet siitä tehnyt päätelmän että "aina on".
Se on tapa! Alappa seurata ihmisiä tästä vinkkelistä niin huomaat
Vierailija kirjoitti:
Läski on vain sana, jolla kuvataan ylipainoista ihmistä. Se on vain tervettä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
Kommenttisi toisaalta osoittaa hyvinkin sen, kuinka katkera olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!!
No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.
En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.
En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).
tulihan se geneettinen lotto sieltä
noni next!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läski on vain sana, jolla kuvataan ylipainoista ihmistä. Se on vain tervettä, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
Kommenttisi toisaalta osoittaa hyvinkin sen, kuinka katkera olet.
Katkeroitunut vttupää on vain sana, jolla kuvataan ihmisiä jotka ovat katkeroituneet ja siksi ilkeitä. Se on ihan tervettä, että kaltaisistasi ihmisistä puhutaan oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Olen samaa m ieltä.
Puolikas omena vie huippauksen pois ja vettä voi juoda aina.
Läski on oma valinta, turha valittaa.
Tehkää jotain sen eteen tai olkaa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki lihavasta, joka ei ymmärrä niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ruumiillinen työ ja olen silti lihava. Syömisissä se ongelma on, ei liikunnan puutteessa.
Niin, tarkoitin yleisesti. Ruumiillisen työn automatisoituminen ja prosessoitu ruoka ovat tuhonneet länsimaiden terveyden samanaikaisesti.
Ja kyllä se perusaktiivisuus vaikuttaa hurjasti. Itse kulutan vain sängyssä makaamalla n. 1500 kcal. Normaalina työpäivänä kun tulee hyötyliikuntaa tuo 12 000 askelta, kulutan 2200 kcal. 700 kcal on tukevan illallisen verran. Aivan varmasti tuolla on vaikutusta siihen etten ole tämän pullukampi. Totta kai jos tästä lähden pudottamaan, pitää ruokavalio myös pistää uusiksi, koska nyt en todellakaan syö terveellisimmällä mahdollisella tavalla. Mutta ilman tätä liikunnan tuomaa extrakulutusta olisin jo paljon suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla nälässä ollakseen laiha.
Onneksi en oo lihava <3 Huomaa että se tekee aika ikäväksi ihmiseksi <3
Lounas 11:00 mutta yleensä jotain siinä välissä
Sitten tämä paras, aikuinen ihminen ei pärjää ilman välipalaa niin lisää maitorahkaa yms klo 14:00
Paastoonkin tottuu.