Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat syyttävät myös glukoosisiirappia lihomisestaan! Miksi me kaikki ei sitten ole lihavia, jos sitä glukoosisiirappia kerta joka ruuassa on? Hei oikeasti kirjatkaa ylös syömänne määrät, totuus on yleensä niinkin yksiselitteinen, kun liian iso määrä sapuskaa.
Jos 100 ihmistä polttaa tupakkaa askin päivässä, vain 10 heistä saa keuhkosyövän. Sama idea se on tässäkin. Osa lihoo kun biokemia menee sekaisin, osa ei.
Olisi kiva tietää yksityiskohtaisesti syyt siihen miksi tyynen valtameren saarten asukkaat lihoivat maailmanennätyslihaviksi kun länsimainen ruokabisnes sinne vietiin. Biokemia on niin monimutkaista, että se lienee mahdotonta ja siksi voidaan aina sanoa ettei tämä tai tuo makeutusaine aiheuta lihomista ja näin ruokabisnes voi välttä vastuun sysäten sen "yksilölle":)
Pakottiko jokin taho nuo ihmiset/kansat vaihtamaan perinteisen ja heidät hoikkana pitäneen ruokavalion länsimaiseen epäruokaan? Jos ei, he valitsivat roskaruoan itse. Yksilön vastuu valinnoistaan näkyy nyt lihavuutena.
Ei kyllä ole varmaan säälittävämpää näkyä kun lihavat täällä v*ttuilemassa kaikille koko ajan
toivottavasti pulla maistuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset viedään autoilla harrastuksiin, kouluun, päiväkotiin. Muutaman kilometrin työmatkat ajetaan autolla. Lähikauppaankin ajellaan. Ei viitsitä kävellä enää mihinkään josta saisi edes hieman sitä hyötyliikuntaa. Ja en nyt puhu heistä joilla oikeasti pitkät välimatkat.
Ja yksi syy kaupunkikeskustojen autioitumiseen on se, että kun jengi ei pääse ihan kauppojen ääreen AUTOLLA. Ajetaan mielummin kolkkoihi ostoshelvetteihin kaupungin laitamille, missä voi hyvällä tuurilla hakea syömisetkin suoraan autokaistalta. Ollaan niin kertakaikkisen veteliä, että ei kärsi kävellä ostoskassien kanssa muutamaa kymmentä saati sataa metriä autolle. Oikeasti järkyttävää ja säälittävää.
Meiltä on vartin kävelymatka ruokakauppaan, tässä on paljon sekä kerrostaloja että omakotitaloja. Ostan yleensä kaksi reilua kangaskassillista ruokaa ja kyllähän niissä painoa on, mutta olen pitänyt sitä ihan ok arkiliikuntana. Kerran tapasin sitten naisen, joka asuu tässä lähistöllä ja hän muisti minut, kun "sinä olet se nainen, joka käy kävellen kaupassa". Tämä ehkä kertoo aika paljon!
No ei kerro yhtään mitään. Itse olen lihava vaikka kuljen joka päivä töihin pyörällä, yhteensä tunnin ja senkin jälkeen pitää vielä koiratkin lenkittää. Mistä tämä kertoo? No siitä, että voi olla lihava vaikka liikkuisikin.
Syöt yksinkertaisesti aivan helvetisti vaan liikaa. Pyöräily ja koiran lenkitys on aivan NORMAALIA liikkumista, ei sen pitäisikään laihduttaa.
Siis jeesus tällä palstalla kyllä huomaa tämän asenteen ja itsesäälivoivottelun huipussaan. Ei todellakaan ihme, että 70% kansasta on läskejä.
Nimenomaan, sitähän tarkoitinkin ettei liikkuminen laihduta. En ole itsesäälivoivotellut, enkä tulisi varsinkaan tällaiselle palstalle sellaista tekemään, koska kaltaisesi asenneongelmaiset eivät pysty senkään vertaa muuttamaan omaa käytöstään kuin mitä lihavat pystyy.
:D no nyt.
Lihava ihminen jos mikä on asenneongelmainen. Pelkästään tämän näkee siitä, että tällä palstalla minkään voivottelun kyseenalaistaminen on ihan karmea rikos.
Aloitetaan vaikka siitä, ettei työmatkaliikunta ja koiran lenkitys ole varsinaisesti mitään muuta kuin ihan minimiliikuntaa ihmiselle.
Päätin alkaa juoksemaan yksi päivä ja siitä lähtien olen herännyt viimeistään klo 6 juoksemaan ennen töitä. Katson myös mitä syön, enkä ole eläissäni ollut paino-ongelmainen. 3 kk juoksemisen jälkeen n. 10 v sitten juoksin jo 14km päivässä. Sitten päätin alkaa hiihtämään, ja heräsin jopa klo 4 ehtiäkseni käymään pari tuntia ladulla treenaamassa ennen töitä.
Tällainen tuottaa minulle elämääni iloa ja nautintoa. Eikä ole edes vaikeaa. En tiedä mistä muutoksesta puhut, sillä olen itsekin laihduttanut halutessani ja aloittanut urheiluharrastuksia sekä haastanut itseäni moniulotteisesti, jotta voin kehittyä ihmisenä.
Kerron tämän vain esimerkkinä siitä, millainen ihminen täällä ruudun toisessa päässä kyseenalaistaa täällä tuon hyysäyskeskustelun. Eikä kyse ole siitä, etten osaisi olla empaattinen, vaan koen, että vuosikausia jatkunut empatisointi on johtanut tähän yhteiskunnalliseen kriisiin.
Osaatko sinä empatisoida meitä, jotka joutuvat verovaroin kustantamaan lihavuusepidemian aiheuttaman yhteiskunnallisen kustannuksen? Tällä toki provosoin ehkä hieman, mutta se on _totuus_.
Kivat sulle. Täällä on toinen juoksija ja minäkin nousen usein klo 6 juoksemaan (en tosin joka päivä, koska kunto kasvaa paremmin kun tekee vaihtelevia treenejä). Puolimaraton menee kylmiltään. Maratoniin täytyy valmistautua muutama viikko. Syön terveellisesti (herkkuja ei edes kerta viikkoon, karkkia vain kun tankkaan maralle kerran kaksi vuodessa). Ja arvaapa mitä: olen ylipainoinen (painoindeksi 26). Jostain mystisestä syystä kroppani ei luovu grammastakaan rasvaa. Yrittänyt olen, koska juokseminen olisi kevyempänä nivelille helpompaa, mutta paino tippuu vain, jos vedän syömisen ihan minimiin. Silloin ei tosin sitten se juoksu suju eli ei hyvä sekään. Olen päättänyt olla tyytyväinen näin ja sulkea korvani näiltä "paino tippuu helposti kun vähän yrittää" kommenteilta. Aika harva tämänkään palstan kommentoijista kulkee siinä "Finisher" paidassa tuolla kaduilla (sulla sellainen toki varmaa on).
Me triathlonpiireissä ei kyllä tankata karkeilla mihinkään, heh.
Voi sinua kun yrität päteä vaikka et tiedä asiasta mitään.
Kestävyysliikkujien piireissä kyllä karkki ja kalja maistuu :) Triathlonisteille yhtä lailla.
Heiheihei äläpäs yleistä. En ole ikänäni yhtään kaljaa juonut ja karkkia en syö. Joskus viikonloppuisin syön jälkiruoaksi jäätelöä.
Terveisin eri triathlonisti
tuo kaljakarkkipätijä harrastaa ns. kestävyysurheilua kieriessään sohvalta jääkaapille hakemaan sitä karkkiaan ja kaljaa
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole varmaan säälittävämpää näkyä kun lihavat täällä v*ttuilemassa kaikille koko ajan
toivottavasti pulla maistuu :)
Lihavien paha olo on kyllä käsinkosketeltavaa. Sääliksi käy.
onneksi minun biomit ovat laihuuden kannalta suotuisat :')
taisin kertaalleen vaihtaa tosin biomeja ja geenejä kun laihduin ja lihoin normaalipainon sisällä 10 kiloa, koska siis lihavuus ei ole oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat syyttävät myös glukoosisiirappia lihomisestaan! Miksi me kaikki ei sitten ole lihavia, jos sitä glukoosisiirappia kerta joka ruuassa on? Hei oikeasti kirjatkaa ylös syömänne määrät, totuus on yleensä niinkin yksiselitteinen, kun liian iso määrä sapuskaa.
Jos 100 ihmistä polttaa tupakkaa askin päivässä, vain 10 heistä saa keuhkosyövän. Sama idea se on tässäkin. Osa lihoo kun biokemia menee sekaisin, osa ei.
Olisi kiva tietää yksityiskohtaisesti syyt siihen miksi tyynen valtameren saarten asukkaat lihoivat maailmanennätyslihaviksi kun länsimainen ruokabisnes sinne vietiin. Biokemia on niin monimutkaista, että se lienee mahdotonta ja siksi voidaan aina sanoa ettei tämä tai tuo makeutusaine aiheuta lihomista ja näin ruokabisnes voi välttä vastuun sysäten sen "yksilölle":)
Varmaan ne jotenkin yhteistuumin menetti itsehillinnän, joka niillä ennen sitä oli.
Taisivat vaan ihastua sokerisen rasvamössön makuun ja helppouteen ja antaa vaan mennä, kuten niin monet ennen heitä. Teitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilothan ei tule yhdessä yössä niin olen aina ihmetellyt että miksi ihmiset vain kattelevat kilojensa lisääntymistä. Jos minulle rupeaisi tulemaan pari ylimääräistä kiloa niin heti ryhtiliike päälle eli dietti ja liikuntaa lisää. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen eli 50kg.
Kuule, meitä masentuneita tässä maassa riittää. Miksemme saisi hakea lohtua ruoasta, koska se on ainoa asia joka tuottaa mielihyvää?
Minua ei kiinnosta trikoopeppujen moraalinen mussutus ylipainosta. Olin ennen laiha ja liiallinen itsekuri, liialliset pettymykset ja lapsuuden traumat laukaisivat masennuksen, jonka takia olen nyt 35-vuotiaana eläkkeellä.
Oletko masentunut ja lihava, vai lihava ja siksi masentunut.
Juuri oli lehdissä kirjoitus Markus jotain kertoi miten matala tulehdus aiheuttaa masennusta ja se taas syntyy esim viljoista.
Lääkärit tietysti tyrmäsivät mutta itse uskon siihen täysin omasta kokemuksesta.
Masennuksen syytä ei tiedetä. Mikäli joku väittää, että tulehdus aiheuttaa masennusta, puhuu paskaa.
- Eri
Hmmm....kumpaa uskoa, ihmistä joka hokee ettei se tulehdus tee mitään, vai itseä joka huomasi viljojen aiheuttavan tulehdusta ja sen vaikuttavan suoraan mielialaan?? Hmmmm...
Taidan uskoa itseäni, valitan olet syvällä ja väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 vuotias nainen ja mitat 169/65. Huomaa kyllä asioilla käydessä että alkaa kuulua vähemmistöön.
Mielestäni olet jo vähän pyöreän puolella. Itsellä mitat tällä hetkellä 172/56 ja tuntuu, että päällä on ihan karsea tätiturvotus. Pitäisi pari kiloa saada pois,,,,,,,,, N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ruokakulttuurissa on jotain mätää. Olen tullut siihen tulokseen. Kun mä lähdin laihduttamaan pientä ylipainoa pois, se kävi yllättävän vaikeaksi vaaditun sosiaalisen syömisen takia. Jos en halunnut syödä viineriä, niin alkoi kauhea painostus ja mua sanottiin laihaksikin. Jos vähänkin tapaa ihmisiä, niin pitäisi olla hatkuvasti syömässä pullaa.
Omassa suvussani pula-aika ja lapsena koettu nälkä on selvästi myös vaikuttaneet meidän syömiseen. Isovanhemmat eli sota-aikana ja kun vanhemmat eli omaa lapsuuttaan, oli köyhää. Aika tavallinen tilanne Suomessa. Eli sitten kun ruokaa, voita, sokeria, valkoista vehnää ja kaikkea on, niin pitää syödä. Rakkautta osoitetaan ruualla. Mun mummoni kun teki mulle voileipiä, niin voita oli todella paksu kerros ja juustoakin se leikkasi usein veitsellä siihen päälle. Vanhemmat kasasi kotona lautaselle kauhean ruokavuoren ja kaikki piti syödä. Pysyin kai runsaan liikunnan takia kuitenkin hoikkana. Ja siksikin kun limsan ja energiajuomien kittaaminen ei ollut arjessa tavallista.
Kiireessä ihmiset myös syövät ruokaa, jossa on paljon enemmän kaloreita kuin mitä tulee kulutettua. Mä huomasin opiskeluaikana lihovani ihan vain yliopiston kahvilan sämpylöiden takia. Paino laski taas, kun rupesin syömään niitä harvemmin. Huomasin tuon parin kilon nousun vain siksi, kun mulla oli jotain syömishäiriöoireilua ja tarkkailin kroppaani ihan pakonomaisesti. Nykyään vastaavat valinnat lihottaa mua huomaamatta helposti kymmenenkin kiloa ajan mittaan.
Tuossa edellä joku puhui mauttomasta ruuasta ja siitä, että sekin ajaa ahmimaan herkkuja, kun aivot haluaa makuelämyksiä jostain. Uskon, että sekin pitää paikkansa. Ainakin omalla kohdallani.
Alkoholi myös lihottaa. Oluessa on paljon kaloreita. Suomessa juodaan vähän turhan paljon.
Asiaan pitäisi kuitenkin pystyä suhtautumaan jotenkin myötätuntoisesti. Ihmisten on vaikeaa muuttaa tottumuksiasn ja suhdettaan ruokaan (tai alkoholiin).
Huomaathan tässäkin keskustelussa, miten lihavia puolustellaan ja ihannoidaan :D Jos joku täällä sanoo olevansa hoikka ja urheilevansa, niin saman tien joku läski täällä huutelee, että on mm. tyhmä, empatiakyvytön tai mitälie vielä.
Tässä keskustelussa huomaa niin mustavalkoisesti sen, että lihavat ovat katkeria ja kateellisia ja haluavat kaikkien muidenkin olevan. Ei peräänkuuluteta mitään vastuuta itsestään tai omista valinnoista, vaan pitää taputtaa jollekin postilaatikolle kävelylle. Ja laiha on tyhmä!! (Ihan kuin lihava ihminen olisi mitenkään fiksu)
Mammapalsta tosin on enemmistövoittoisesti lihavia niin ei ihme. Ei täällä ainakaan mitään älyllistä keskustelua voi saada aikaan, kun yksikään lihava ei objektiivisesti voi argumentoida puolestaan tai nähdä itseään objektiivisessa valossa.
Aika tyhmää argumentointia. Mikäli 75 % kansasta on ylipainoisia ja lihavia, niin kai se on silloin joka puolella maata sama tilanne, ei vain vauvapalstalla? Lisäksi jos ihminen näkee lihavan luuseria, esisairaana yhteiskunnan loisena, on ihminen tullut tuolloin aivopestyksi kaikella muulla kuin tieteellisellä tiedolla. Ihmisen oma valinta ei kuitenkaan ole koskaan ihmisen oma valinta, vaan sosialisaatiossa opittua. Eli lihavuusepidemian syy ei ole yksilö, vaan yhteisö ja tarkemmin kaupat ja muut, jotka pyrkivät maksimoimaan ruoan myymisen ja siitä saatavat katteet.
- Eri
Ihan absurdia juttua sinulla.
Ihmisen oma valinta on aina ihmisen oma valinta. Aina.
Nykyään on toki suosittua sinun laillasi siirtää oma vastuu itsestään yhteiskunnan ja milloin kenenkin harteille, mutta kyllä se olet ihan sinä itse joka kerta toisensa jälkeen tottelet markkimiesten kutsua tai mikrobiomisi munkin kaipuuta.
Mikäli näin ajatellaan, ja mikrobiomi on keskeinen, niin silloinhan lääkevalmistajat pitää haastaa oikeuteen? Mikäli pilaa mikrobiominsa antibiooteilla, syy on lääkkeissä, ei taaskaan yksilössä.
Miten sinä nyt antibiootit tähän sotkit? Lihava löytää kyllä aina selityksen lihavuudelleen 😀
Mikrobiomi on sellainen kuin miten sinä syöt. Terveellisesti syövällä, ja todennäköisesti normaalipainoisella, on laajakirjoisempi ja hyödyllisempi mikrobisto kuin epäterveellisesti syövällä, ja todennäköisesti lihavalla. Ei antibioottikuuri koskaan tapa suoliston mikrobistoa kokonaan, mutta käytitpä nyt senkin kortin tässä sitten.
Antibiootit juuri tappavat laajakirjoisesti bakteeristoa kaikkialta. Et ikinä saa korvattua niitä millään ruokavaliolla, sillä suolistossakin on yli 500 erilaista kantaa ja jokainen niistä on jotenkin sinun neuroendokriinisten solujen kanssa tekemisissä.
Lasten osalta Helmitutkimus asiaa on selvittännyt https://helmitutkimus.com/taustatietoa/
"Suolistobakteeristo ja erityisesti sen poikkeamat onkin liitetty lukuisiin suolisto-oireisiin sekä systeemisiin sairauksiin kuten allergiat, astma, tyypin 1 diabetes sekä lihavuus liitännäissairauksineen (de Vos & de Vos 2012)."
Ja tämäkin on tiedetty ja vahvistettu ajat sitten monissa tutkimuksissa. Silti, vaikka syy on suoliston mikrobistossa, ainakin joiltakin osin, halutaan syyllistää lihavaa, myös vauvaa, lihavuudestaan, vaikka syy on ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottiko jokin taho nuo ihmiset/kansat vaihtamaan perinteisen ja heidät hoikkana pitäneen ruokavalion länsimaiseen epäruokaan? Jos ei, he valitsivat roskaruoan itse. Yksilön vastuu valinnoistaan näkyy nyt lihavuutena.
Ruokabisnes ei ole mikään hyväntekeväisyysjuttu ja on aika todennäköistä, että paikallisten ruoka yksinkertaisesti kilpailtiin pois alemmilla hinnoilla, lisätään tähän addiktioaineet ruuassa niin kyllä syyllinen on länsimainen ruokabisnes. Ilman sitä, ei nämä olisi lihoneet.
Yksilöä voidaan syyttää loputtomasti, mutta se ei ratkaise ongelmaa. Koittakaa te bisnesuskovaiset se tajuta.
Minusta on keljua sanoa että ruokateollisuus ei ole mitenkään vastuussa, kun teollisuus kuitenkin kehittää tieteellisellä tarkkuudella elintarvikkeita jotka koukuttavat. Niissä on sokeria, suolaa ja rasvaa juuri siinä suhteessa, miten ihminen ihan biologisilta taipumuksiltaan on kehittynyt niitä himoitsemaan. Sen lisäksi kaikenlaisia lisäaineita, jotka tehostavat makukokemusta ja saavat hyvänolon hormonit räjähtämään. Ja nämä kääritään pakkauksiin, joiden houkuttelevuutta tutkitaan. Niitä mainostetaan joka puolella psykologiaan pohjautuvilla menetelmillä ja kaupassa niiden sijoittelu mietitään niin että varmasti kuljemme niiden ohi ja katseemme osuu juuri sille korkeudelle minne uusi hypesupersokerisuolarasvapommi on sijoitettu kauniissa pakkauksessaan.
Ne jotka väittävät ettei tämä kaikki vaikuta heihin yhtään, ovat ehkä suurimmassa vaarassa tulla johdatelluiksi tekemään valintoja jotka eivät oikeastaan ole niin tarkkaan harkittuja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on keljua sanoa että ruokateollisuus ei ole mitenkään vastuussa, kun teollisuus kuitenkin kehittää tieteellisellä tarkkuudella elintarvikkeita jotka koukuttavat. Niissä on sokeria, suolaa ja rasvaa juuri siinä suhteessa, miten ihminen ihan biologisilta taipumuksiltaan on kehittynyt niitä himoitsemaan. Sen lisäksi kaikenlaisia lisäaineita, jotka tehostavat makukokemusta ja saavat hyvänolon hormonit räjähtämään. Ja nämä kääritään pakkauksiin, joiden houkuttelevuutta tutkitaan. Niitä mainostetaan joka puolella psykologiaan pohjautuvilla menetelmillä ja kaupassa niiden sijoittelu mietitään niin että varmasti kuljemme niiden ohi ja katseemme osuu juuri sille korkeudelle minne uusi hypesupersokerisuolarasvapommi on sijoitettu kauniissa pakkauksessaan.
Ne jotka väittävät ettei tämä kaikki vaikuta heihin yhtään, ovat ehkä suurimmassa vaarassa tulla johdatelluiksi tekemään valintoja jotka eivät oikeastaan ole niin tarkkaan harkittuja.
ei ne h*lv nyt mitään heroiinia kaupan sipsipusseihin purkita, eikä kukaan aseella uhaten teitä läskejä pakota ostamaan saati syömään niitä sipsejä
JEESUS NYT
minusta tuntuu että televisiokanavat joillain infrapunaäänillä manipuloivat aivojani himoamaan pelkästään runsaskalorisia ja epäterveellisiä einesruokia ja -herkkuja :*( en vaan voi itte mittää tälle syömiselleni ja laiskuudelleni, koska en myöskää tykkää liikunnasta tai salaatista ja siis nuo infrapunaäänet ovat varmasti syy siihen, etten pysty elämässäni tekemään mitään ikävää vaan kaiken on oltava kivaa ja välittömästi nautinnollista :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilothan ei tule yhdessä yössä niin olen aina ihmetellyt että miksi ihmiset vain kattelevat kilojensa lisääntymistä. Jos minulle rupeaisi tulemaan pari ylimääräistä kiloa niin heti ryhtiliike päälle eli dietti ja liikuntaa lisää. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen eli 50kg.
Kuule, meitä masentuneita tässä maassa riittää. Miksemme saisi hakea lohtua ruoasta, koska se on ainoa asia joka tuottaa mielihyvää?
Minua ei kiinnosta trikoopeppujen moraalinen mussutus ylipainosta. Olin ennen laiha ja liiallinen itsekuri, liialliset pettymykset ja lapsuuden traumat laukaisivat masennuksen, jonka takia olen nyt 35-vuotiaana eläkkeellä.
Oletko masentunut ja lihava, vai lihava ja siksi masentunut.
Juuri oli lehdissä kirjoitus Markus jotain kertoi miten matala tulehdus aiheuttaa masennusta ja se taas syntyy esim viljoista.
Lääkärit tietysti tyrmäsivät mutta itse uskon siihen täysin omasta kokemuksesta.
Masennuksen syytä ei tiedetä. Mikäli joku väittää, että tulehdus aiheuttaa masennusta, puhuu paskaa.
- Eri
Hmmm....kumpaa uskoa, ihmistä joka hokee ettei se tulehdus tee mitään, vai itseä joka huomasi viljojen aiheuttavan tulehdusta ja sen vaikuttavan suoraan mielialaan?? Hmmmm...
Taidan uskoa itseäni, valitan olet syvällä ja väärässä.
Gluteenilla ja mielenterveydellä tiedetään olevan korrelaatio, mutta ei tiedetä onko gluteenin sietämättömyys syy vai seuraus. Sama kuin SSRI-hypoteesissä väitettä siitä, että masennus johtuisi serotoniinin puutteesta, ei ole voitu vahvistaa, koska serotoniinin puute voi johtua masennuksesta. Eli vaikka joillakin masennuksen oireet helpottavat lääkityksellä, ja lumelääkityksellä, ei tiedetä johtuuko se lääkkeestä vai jostakin muusta tekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne h*lv nyt mitään heroiinia kaupan sipsipusseihin purkita, eikä kukaan aseella uhaten teitä läskejä pakota ostamaan saati syömään niitä sipsejä
JEESUS NYT
En ole ylipainoinen ja itse teen alusta asti ruokaa, en osta noita. Mutta se ei todellakaan johdu siitä että kuvittelisin ettei ihmisiä pysty ohjailemaan, vaan siitä että tiedostan että pystyy ja varon lankeamasta ansaan. Olen itse työskennellyt näiden asioiden parissa.
Olen syntynyt -86 ja teininä kaikki ystäväni näyttivät vielä hyvin lapsenomaisilta. Olimme sellaisia hoikkia ja muodottomia. Mämä nykyajan teini"tytöt" ovat aivan vastakohtia. Kaikki ovat jotenkin paljon isompia ja kehittyneempiä.. Onko joku muu huomannut samaa?
Olin kesällä viikon ajan Etelä-Ranskassa ja pisti heti silmään miten todella laihoja ihmiset olivat joka puolella, sekä miehet että naiset. Ja kauniita myös tietenkin. Tunsin itseni kunnon syöttöporsaaksi 169 cm/59 kg varrellani. Suomeen palatessa taas huomasi saman tien, että huhhuh kun olemmekin lihavaa porukkaa. Helsingissä olenkin aika laiheliini suurimpaan osaan verrattuna, mikä sinänsä ihan sopii mulle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkuttelukulttuuri, itsensä palkitseminen ruoalla, "ruoan on oltava nautinto, ei pelkkää ravintoa". Siinäpä muutama ajatusmalli, joilla aika moni lihottaa itsensä.
Miksi ruoka ei saisi olla nautinto? Syötkö itse pahvia vai mitä?
Ruoka saa olla nautinto, mutta aina se ei sitä ole ja silloinkin on syötävä esim. koululaisten ruoka tuskin joka päivä on nautinto, mutta suositeltava syödä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JEESUS NYT
Luuletko tosiaan että kaikki täällä jotka keskustelee vähän vähemmän mustavalkoisesti tästä on lihavia? Kaikilla ei ole tuollainen tarve vain lytätä muita, vaan aihe ihan oikeasti kiinnostaa vähän yleisemmällä tasolla.
Heiheihei äläpäs yleistä. En ole ikänäni yhtään kaljaa juonut ja karkkia en syö. Joskus viikonloppuisin syön jälkiruoaksi jäätelöä.
Terveisin eri triathlonisti