Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hokee vaan täällä ketjussa miten on pakko syödä 3-5h välein. Pakko pakko. Töissä katson ihmisiä:
Syöneet aamiaisen 6:30
Töihin tultua puuro /rahka 8:30
Lounas 11:00 mutta yleensä jotain siinä välissäSitten tämä paras, aikuinen ihminen ei pärjää ilman välipalaa niin lisää maitorahkaa yms klo 14:00
Sitten onkin töitten jälkeen kauhea nälkä ja jotain välipalaa ennen illallista ja siten vielä iltapala.
Nämä samat ihmiset kuvittelevat olevansa dieetillä .
Kiinnostaisi tietää kaikkien näiden (2)3-5h ruokailuvälien puolustajien painoindeksit?
Lihavan ihmisen kannattaa ehdottomasti pidentää ruokailuväliä jotta oppii sietämään nälkää , joka on normaali tunne. Samalla vatsalaukku pienenee. Mistä ihmeestä aikuisille ihmisille tulee tämä pelko että pyörtyy tai ei pärjää jos on vähän nälkä?
Paastoonkin tottuu.
T. Pätkäpaastoava nainen BMI 21 , ja voin syödä mitä haluan elämättä missään kärsimyksessä
Rakas pätkäpaastoilija BMI 21,
Jos yhtään ymmärtäisit (lihavien) ihmisten psyykkeen päälle, tietäisit että nälkäisenä on vaikea tehdä oikeita valintoja. Ihminen ei ole pelkkää fysiikkaa tai koneisto, jota mikään ei hetkauta. Järkyttävän nälkäisenä se sipsipussi tai suklaalevy todennäköisemmin houkuttaa. Vasta sitten kun ollaan totuttu syömään vähän ja terveellisesti, voidaan opetella sietämään tyhjää mahaa. Liian äkkiä ja liian kovaa itseään kurittamalla ei pysyvä laihtuminen (tai edes todellisen laihtumisen alkaminen) vaan toimi.
Jos lempeämmillä keinoilla päästään todennäköisemmin haluttuun lopputulokseen, mikä kiire siinä sitten on?
T. Ennen pätkäpaastonnut ja kymmeniä kiloja jojoillut nainen, BMI:tä en laske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opetelkaa sietämään vähäsen nälkää ja hankkikaa elämäänne muutakin nautintoa kuin karkit
Hyvä. Olen samaa m ieltä.
Puolikas omena vie huippauksen pois ja vettä voi juoda aina.
Läski on oma valinta, turha valittaa.
Tehkää jotain sen eteen tai olkaa hiljaa.
Laihathan tässä ketjussa tuntuu valittavan toisten läskeistä. Eikö ole mielenkiintoinen ilmiö?
Ai että on hyvää, syön jo toista maksamakkarasämpylää, mietin että teenkö kolmannen vai siirrynkö jälkiruuan pariin, arnoldsin donitsi nam.
Lihavat ne täällä esittävät laihaa ja haukkuvat muita vttupäiksi. Eikö ole surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hokee vaan täällä ketjussa miten on pakko syödä 3-5h välein. Pakko pakko. Töissä katson ihmisiä:
Lounas 11:00 mutta yleensä jotain siinä välissäSitten tämä paras, aikuinen ihminen ei pärjää ilman välipalaa niin lisää maitorahkaa yms klo 14:00
Sitten onkin töitten jälkeen kauhea nälkä ja jotain välipalaa ennen illallista ja siten vielä iltapala.
Kiinnostaisi tietää kaikkien näiden (2)3-5h ruokailuvälien puolustajien painoindeksit?
Lihavan ihmisen kannattaa ehdottomasti pidentää ruokailuväliä jotta oppii sietämään nälkää , joka on normaali tunne. Samalla vatsalaukku pienenee. Mistä ihmeestä aikuisille ihmisille tulee tämä pelko että pyörtyy tai ei pärjää jos on vähän nälkä?
Paastoonkin tottuu.
T. Pätkäpaastoava nainen BMI 21 , ja voin syödä mitä haluan elämättä missään kärsimyksessä
Jos yhtään ymmärtäisit (lihavien) ihmisten psyykkeen päälle, tietäisit että nälkäisenä on vaikea tehdä oikeita valintoja. Ihminen ei ole pelkkää fysiikkaa tai koneisto, jota mikään ei hetkauta. Järkyttävän nälkäisenä se sipsipussi tai suklaalevy todennäköisemmin houkuttaa. Vasta sitten kun ollaan totuttu syömään vähän ja terveellisesti, voidaan opetella sietämään tyhjää mahaa. Liian äkkiä ja liian kovaa itseään kurittamalla ei pysyvä laihtuminen (tai edes todellisen laihtumisen alkaminen) vaan toimi.
Jos lempeämmillä keinoilla päästään todennäköisemmin haluttuun lopputulokseen, mikä kiire siinä sitten on?T. Ennen pätkäpaastonnut ja kymmeniä kiloja jojoillut nainen, BMI:tä en laske
"BMI:tä en laske"
Niin, todellisuuden kieltäminen on toki helpoin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?
hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!!
big is beautiful eiks nii XD
Edelleen olen normaalipainoinen. Sen vaan tietää kun on onnellinen, ei tarvi läskitellä ketään. En minä sitä uskonutkaan että sinä myöntäisit että missä itselläsi mättää, eikä se tähän ketjuun kuulukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?
hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!!
No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.
En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).
Tässä esimerkki lihavasta, joka ei ymmärrä niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin kalorit.
Aivan, unohdin, että jos lihava syö pitsan, niin pitsassa on enemmän kaloreita kuin siinä pitsassa jonka laiha söi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.
En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).
Mä olin ennen tällainen jolla kilot ei kertynyt kunnes noin 30-vuotiaana tietenkin aineenvaihdunta alkaa hidastua.
Siitä syystä olen nykyään pätkäpaastolla. Saan syödä mitä haluan ja paino pysyy alhaisena. Jos en sietäisi nälkää en olisi näin laiha. Harrastan myös paljon urheilua ja liikun ja olen lihaksikas. Mutta nyt olen 36 vuotias eikä painoni ikinä pysyisi BMI 21 ellen sietäisi myös nälkää, koska haluan syödä muutakin kuin salaattia :)
Minulle tämä sopii ja on ihana olla hyvässä kunnossa. Ei tarvitse murehtia keskivartalolihavuudesta ja verenpaine ja kolesteroli on matalalla.
Paastoamisesta on paljon tutkimuksia ja kirjoja olemassa, miksi se on hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opetelkaa sietämään vähäsen nälkää ja hankkikaa elämäänne muutakin nautintoa kuin karkit
Hyvä. Olen samaa m ieltä.
Puolikas omena vie huippauksen pois ja vettä voi juoda aina.
Läski on oma valinta, turha valittaa.
Tehkää jotain sen eteen tai olkaa hiljaa.
Laihathan tässä ketjussa tuntuu valittavan toisten läskeistä. Eikö ole mielenkiintoinen ilmiö?
Ai että on hyvää, syön jo toista maksamakkarasämpylää, mietin että teenkö kolmannen vai siirrynkö jälkiruuan pariin, arnoldsin donitsi nam.
Lihavat ne täällä esittävät laihaa ja haukkuvat muita vttupäiksi. Eikö ole surullista.
Rauhotu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki lihavasta, joka ei ymmärrä niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin kalorit.
Aivan, unohdin, että jos lihava syö pitsan, niin pitsassa on enemmän kaloreita kuin siinä pitsassa jonka laiha söi.
Rauhotu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen olen normaalipainoinen. Sen vaan tietää kun on onnellinen, ei tarvi läskitellä ketään. En minä sitä uskonutkaan että sinä myöntäisit että missä itselläsi mättää, eikä se tähän ketjuun kuulukkaan.
Rauhotu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoonkin tottuu.
Jos lempeämmillä keinoilla päästään todennäköisemmin haluttuun lopputulokseen, mikä kiire siinä sitten on?T. Ennen pätkäpaastonnut ja kymmeniä kiloja jojoillut nainen, BMI:tä en laske
"BMI:tä en laske"
Niin, todellisuuden kieltäminen on toki helpoin ratkaisu.
Nyt meni sinulta pointti viheltäen ohi.
Mikä tää geenilänkytys oikein on? Esim. jos 100 lihavaa ihmistä ja laitetaan 100 päivän ajaksi johonkin paikkaan, josssa he voivat tehdä mitä haluavat (maata sohvalla, urheilla, keskustella, opiskella ihan mitä tahansa "normaalia"). Tämän ajanjakson aikana heille annetaan 1600kcal päivässä jaettuna esim. kolmelle aterialle. Niin tuon 100 päivän jälkeen on ihan varmaa, että jokainen niistä ihmisistä on VARMASTI laihtunut. On totta, että joku laihtuu enemmän ja joku toinen laihtuu vähemmän, koska nuo ihmiset eivät ole toistensa klooneja ja koska joku ehkä innostuu siellä liikkumaan enemmän ja joku toinen vähemmän. Mutta FAKTA on että kaikki siellä laihtuvat aivan varmasti. Meihin kaikkiin tietyt termodynaamiset tosi asiat halusimme tai emme. Lihavuuden perimmäinen syy oo edelleen liiallinen energiansaanti. Nykyään ajatellaan, että pehmeillä keinoilla lihavuus saataisiin jotenkin paremmin kuriin. Sosiaalinen kontrolli ohjaa esim muualla euroopassa melkoisesti (italia, ranska)jossa muut kommentoivat jos esim lihot tai laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paastoonkin tottuu.
Harmi ettei pätkäpaasto toiminut sinulla!
Puolisoni laihdutti pätkäpaastolla 106kg -> 86. On vielä BMI 25 mutta lihaksikkaalle miehelle ihan ok . Mieheni alkoi pätkäpaastolle tavattuaan minut kun itse noudatin sitä. Hän laihtui tuon 20kg päälle vuodessa joten en nyt kovin nopeaksi tahtia sanoisi. Mies myös ollut käytännössä koko ikänsä ylipainoinen. Hän taas tykkäsi pätkäpaastosta, kun herkuista ei tarvinnut luopua.
Olen lihava mutta ihan järjettömän onnellinen. Mulla ei ole mitään fyysisiä vaivoja tai sairauksia, ulkoilen päivittäin monta tuntia, josta liikun ripeästi tarpeeksi ison osan. Nautin hyvästä ruuasta ja hyvästä seurasta, kuljen kaupungilla, vaellan metsissä, istun koneella kun siltä tuntuu. Paremmin en voisi elämää viettää <3
Minä en jaksa enää laihduttaa, en halua miettiä vanhana kuolinvuoteella sitä, että olen koko elämäni ollut tyytymätön ja jäänyt saavuttamatta jotakin, mikä ei mulle edes itselleni ole niin tärkeä asia (ulkonäkö, hoikkuus), en anna ulkopuolisten määritellä sitä, mitä mun tulisi olla. Jos tulee elintasosairauksia, niin se on sen merkki, että jotain pitää yrittää tehdä entistä sinnikkäämmin, siihen asti elän murehtimatta, niin tekee monet monet muutkin ihmiset.
Olen kokenut itseni lihavaksi koko elämäni, vaikka olen ollut vain neljäsosan elämästäni oikeasti lihava, enkä sitäkään koko aikaa niin paljon kuin nyt olen, ihan turhaa murehtimista ja varmaan lihonut vain tuon ajatuksen takia, että olen lihava, joten mitä väliä jos lihon vähän lisää.
Olen ystävällinen, kiltti ja avulias ihminen, ahkerakin ja toimelias, ne on ne asiat mitkä minut määrittelee eikä joku mahamakkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mut et säkää vaikuta onnelliselta, iha samanlaine ku muutki täs ketjus
Meihin kaikkiin *pätee tietyt termodynaamiset tosi asiat halusimme tai emme. Lihavuuden perimmäinen syy *on edelleen liiallinen energiansaanti. Nykyään ajatellaan, että pehmeillä keinoilla lihavuus saataisiin jotenkin paremmin kuriin. Sosiaalinen kontrolli ohjaa esim muualla euroopassa melkoisesti (italia, ranska)jossa muut kommentoivat jos esim lihot tai laihdut.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihava mutta ihan järjettömän onnellinen. Mulla ei ole mitään fyysisiä vaivoja tai sairauksia, ulkoilen päivittäin monta tuntia, josta liikun ripeästi tarpeeksi ison osan. Nautin hyvästä ruuasta ja hyvästä seurasta, kuljen kaupungilla, vaellan metsissä, istun koneella kun siltä tuntuu. Paremmin en voisi elämää viettää <3
Minä en jaksa enää laihduttaa, en halua miettiä vanhana kuolinvuoteella sitä, että olen koko elämäni ollut tyytymätön ja jäänyt saavuttamatta jotakin, mikä ei mulle edes itselleni ole niin tärkeä asia (ulkonäkö, hoikkuus), en anna ulkopuolisten määritellä sitä, mitä mun tulisi olla. Jos tulee elintasosairauksia, niin se on sen merkki, että jotain pitää yrittää tehdä entistä sinnikkäämmin, siihen asti elän murehtimatta, niin tekee monet monet muutkin ihmiset.Olen kokenut itseni lihavaksi koko elämäni, vaikka olen ollut vain neljäsosan elämästäni oikeasti lihava, enkä sitäkään koko aikaa niin paljon kuin nyt olen, ihan turhaa murehtimista ja varmaan lihonut vain tuon ajatuksen takia, että olen lihava, joten mitä väliä jos lihon vähän lisää.
Olen ystävällinen, kiltti ja avulias ihminen, ahkerakin ja toimelias, ne on ne asiat mitkä minut määrittelee eikä joku mahamakkara.
Ihana kirjoitus. Olen aivan samaa mieltä.
Hyvää viikonloppua sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa enää laihduttaa, en halua miettiä vanhana kuolinvuoteella sitä, että olen koko elämäni ollut tyytymätön ja jäänyt saavuttamatta jotakin, mikä ei mulle edes itselleni ole niin tärkeä asia (ulkonäkö, hoikkuus), en anna ulkopuolisten määritellä sitä, mitä mun tulisi olla. Jos tulee elintasosairauksia, niin se on sen merkki, että jotain pitää yrittää tehdä entistä sinnikkäämmin, siihen asti elän murehtimatta, niin tekee monet monet muutkin ihmiset.Olen kokenut itseni lihavaksi koko elämäni, vaikka olen ollut vain neljäsosan elämästäni oikeasti lihava, enkä sitäkään koko aikaa niin paljon kuin nyt olen, ihan turhaa murehtimista ja varmaan lihonut vain tuon ajatuksen takia, että olen lihava, joten mitä väliä jos lihon vähän lisää.
Tämä on hyvä elämänasenne!
Ongelmia voi tulla +40 vuotiaana ja harmi että se on yhteiskunta joka maksaa näiden sairauksien hoitamisen kustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.
Etkö tiennyt vielä, että ylipainoiset pitävät meitä normaalipainoisia tiukkapipoina pingottajina :D Ja auta armias, jos oikein urheilet niin että oikein näkyy kropassa, niin sehän tarkoittaa että elämä on pelkkää kärvistelyä, itsensä piiskaamista ja kieltäytymistä.
Suomalaisen ylipainon kitkemiseksi olen pudottanut kolmessa kuukaudessa noin 10kg.
Mitä AP on itse tehnyt asian hyväksi?