Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!

Vierailija
07.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11056365

Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.

Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!

Kommentit (986)

Vierailija
421/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava mutta ihan järjettömän onnellinen. Mulla ei ole mitään fyysisiä vaivoja tai sairauksia, ulkoilen päivittäin monta tuntia, josta liikun ripeästi tarpeeksi ison osan. Nautin hyvästä ruuasta ja hyvästä seurasta, kuljen kaupungilla, vaellan metsissä, istun koneella kun siltä tuntuu. Paremmin en voisi elämää viettää <3

Minä en jaksa enää laihduttaa, en halua miettiä vanhana kuolinvuoteella sitä, että olen koko elämäni ollut tyytymätön ja jäänyt saavuttamatta jotakin, mikä ei mulle edes itselleni ole niin tärkeä asia (ulkonäkö, hoikkuus), en anna ulkopuolisten määritellä sitä, mitä mun tulisi olla. Jos tulee elintasosairauksia, niin se on sen merkki, että jotain pitää yrittää tehdä entistä sinnikkäämmin, siihen asti elän murehtimatta, niin tekee monet monet muutkin ihmiset.

Olen kokenut itseni lihavaksi koko elämäni, vaikka olen ollut vain neljäsosan elämästäni oikeasti lihava, enkä sitäkään koko aikaa niin paljon kuin nyt olen, ihan turhaa murehtimista ja varmaan lihonut vain tuon ajatuksen takia, että olen lihava, joten mitä väliä jos lihon vähän lisää.

Olen ystävällinen, kiltti ja avulias ihminen, ahkerakin ja toimelias, ne on ne asiat mitkä minut määrittelee eikä joku mahamakkara.

Tämä on hyvä elämänasenne!

Ongelmia voi tulla +40 vuotiaana ja harmi että se on yhteiskunta joka maksaa näiden sairauksien hoitamisen kustannukset.

Niitä vaivoja tulee ihan jokaiselle, painosta riippumatta.

Vierailija
422/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.

Etkö tiennyt vielä, että ylipainoiset pitävät meitä normaalipainoisia tiukkapipoina pingottajina :D Ja auta armias, jos oikein urheilet niin että oikein näkyy kropassa, niin sehän tarkoittaa että elämä on pelkkää kärvistelyä, itsensä piiskaamista ja kieltäytymistä.

Eivätkä pidä. Joku saattaa ehkä pitää, mutta ei lihavat ole mikään homogeeninen ryhmä. Suomalaisista melkein 70% on ylipainoisia, ihan höpöhöpöä laittaa sanoja melkein koko Suomen kansan suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos tulisi tappelu lihavien ja laihojen välillä, niin lihavat olisi todennäköisesti voittajia, kun heitä on paljon enemmän kuin laihoja. Kannattaisko läskivihaajien vähän miettiä?

Vierailija
424/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?

hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!! 

big is beautiful eiks nii XD

No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.

En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).

Tässä esimerkki lihavasta, joka ei ymmärrä niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin kalorit.

Ja sinä olet esimerkki  siitä, joka LUULEE kaloreilla olevan jotain merkitystä.

Vierailija
425/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskittelyyn ei törmää koskaan muuten kuin sellaisten ihmisten taholta, joilla on itsellään itsetunto-ongelmia. Mikähän se tämänkin läskittelijän ongelma on? Ruma naama laihuudesta huolimatta? Irtoavat hiukset?

hahahahahhaha ainiin totta! jos on laiha niin on pakko olla jotenkin epäonnellinen ja hahaha laihuus kans tarkottaa sitä et näkee nälkää koko ajan ja ruma!! 

No tämän ketjun perusteella aika moni laiha sanoo, että aikuiset ihmiset ei saisi syödä halutessaan 3 tunnin välein, vaan koska nälkä on luonnollinen tunne, niin sitä on ihan pakko jokaisen päivittäin kokea.

En kyllä usko että KAIKKI laihat tekisi noin, tiedän monia laihoja jotka syö yhtä paljon kuin minä, mutta koska ovat geneettisessä lotossa voittajia, niin eipä jää ne ylimääräiset kalorit kehoon (ainakaan vielä, yleensä vanhemmiten alkaa sitten jäämään heilläkin).

Tässä esimerkki lihavasta, joka ei ymmärrä niinkin perustavanlaatuista asiaa kuin kalorit.

siis ihan tosi nyt hei

jos tieteellisiä faktoja nyt tosissaan kielletään täällä niin voidaan saman tien sulkea koko ketju

Vierailija
426/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava mutta ihan järjettömän onnellinen. Mulla ei ole mitään fyysisiä vaivoja tai sairauksia, ulkoilen päivittäin monta tuntia, josta liikun ripeästi tarpeeksi ison osan. Nautin hyvästä ruuasta ja hyvästä seurasta, kuljen kaupungilla, vaellan metsissä, istun koneella kun siltä tuntuu. Paremmin en voisi elämää viettää <3

Minä en jaksa enää laihduttaa, en halua miettiä vanhana kuolinvuoteella sitä, että olen koko elämäni ollut tyytymätön ja jäänyt saavuttamatta jotakin, mikä ei mulle edes itselleni ole niin tärkeä asia (ulkonäkö, hoikkuus), en anna ulkopuolisten määritellä sitä, mitä mun tulisi olla. Jos tulee elintasosairauksia, niin se on sen merkki, että jotain pitää yrittää tehdä entistä sinnikkäämmin, siihen asti elän murehtimatta, niin tekee monet monet muutkin ihmiset.

Olen kokenut itseni lihavaksi koko elämäni, vaikka olen ollut vain neljäsosan elämästäni oikeasti lihava, enkä sitäkään koko aikaa niin paljon kuin nyt olen, ihan turhaa murehtimista ja varmaan lihonut vain tuon ajatuksen takia, että olen lihava, joten mitä väliä jos lihon vähän lisää.

Olen ystävällinen, kiltti ja avulias ihminen, ahkerakin ja toimelias, ne on ne asiat mitkä minut määrittelee eikä joku mahamakkara.

Ongelmia voi tulla +40 vuotiaana ja harmi että se on yhteiskunta joka maksaa näiden sairauksien hoitamisen kustannukset.

Tähän tiivistyykin lihavien ajatusmaailma, valitettavasti.

Vierailija
427/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis ihan tosi nyt hei

jos tieteellisiä faktoja nyt tosissaan kielletään täällä niin voidaan saman tien sulkea koko ketju

Ei sun tarvitse tätä ketjua lukea, jos et ymmärrä.

Vierailija
428/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän laihoja jotka syö sitä ja tätä"  Asiat muuttuvat! Esim. lapset, teinit / nuoret aikuiset voivat kasvua sisältävän kehitysvaiheensa vuoksi syödä suhteessa enemmän kuin ei kasvavat aikuiset. Toisaalta aikuisillakin on erilaisia tapoja, joilla pysyvät mitoissaan. Joku haluaa välttämättä syödä rasvatonta maitorahkaa funlightilla 2-3h välein, koska muuten nälkäkiukku uhkaa ja syödä aterioillakin melko kevyesti. Mutta esimerkiksi minä ihan vain laiskuuttani saatan jättää lounaan välistä ja syödä sitten illalla esim. suklaapatukan aterian päälle. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä.  

Vierailija
429/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän tiivistyykin lihavien ajatusmaailma, valitettavasti.

On se hienoa että tiedät vajaan 4 miljoonan suomalaisen ajatusmaailman.

Vierailija
430/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiedän laihoja jotka syö sitä ja tätä"  Asiat muuttuvat! Esim. lapset, teinit / nuoret aikuiset voivat kasvua sisältävän kehitysvaiheensa vuoksi syödä suhteessa enemmän kuin ei kasvavat aikuiset. Toisaalta aikuisillakin on erilaisia tapoja, joilla pysyvät mitoissaan. Joku haluaa välttämättä syödä rasvatonta maitorahkaa funlightilla 2-3h välein, koska muuten nälkäkiukku uhkaa ja syödä aterioillakin melko kevyesti. Mutta esimerkiksi minä ihan vain laiskuuttani saatan jättää lounaan välistä ja syödä sitten illalla esim. suklaapatukan aterian päälle. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä.  

Kukaan järkevä ei syö rasvatonta rahkaa funlightilla.

Vierailija
431/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että Suomessa sosiaalista kontrollia ei juuri enää ole, ja jos sitä vähänkin on niin siitä nousee "haloo","läskiviha" ja/tai "mielensä pahoitus". Olen itse parisuhteessa sanonut erään loman jälkeen puolisolleni, että voisimme hieman pudottaa kumpikin painoa normaalipainon sisällä (eksäni silloiset mitat 180cm/84kg, omani 170cm/60kg). Hirveä ahdistushan hänelle tuosta ideasta siitä iski. "Pidätkö minua lihavana?" Surullista tässä on se, että hän kuvitteli ennen punnitusta painavansa pari kolme kiloa vähemmän kuin painoi oikeasti. Mutta se TOSI ASIA, että hän painoikin enemmän kuin luuli EI vaikuttanut hänen haluunsa laihduttaa. Hän ei siis alkanut laihduttaa vaan pysyi "uudessa" painossaan.  Eikä tuo pieni loman jälkeinen laihdutus ollut mikään epäterve-ajatus vaan lähinnä pieni trimmaus 2-3kg.

Itse koen, että jos painaisin yhtäkkiä 5kg enemmän ja puolisoni kommentoisi asiaa, niin olisin jopa hyvilläni. Hyvinvoivan parisuhteen molemmat osapuolet ovat halukkaita huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan eli myös painostaan.

Vierailija
432/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kukaan järkevä ei syö rasvatonta rahkaa funlightilla."

samaa mieltä mutta niitäkin on! 

Vierailija
433/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 170cm pitkä ja painan 70kg, saan jatkuvasti kuulla että oon tosi hoikka, kymmenen vuotta taaksepäin, niin sain kuulla olevani tuhti.

Vierailija
434/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että suuri osa tässäkin keskustelussa olevista on jo aloittanut joulukonvehtien popsimisen.

Vierailija
435/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, 181cm ja 83kg, lihasta löytyy ja kunto on kohdillaan. Työkaverit (miehet) sanovat ruipeloksi jne. kun itse ovat 15-20kg ylipainoisia ja löysiä möhömahoja. :)

Vierailija
436/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoimpia eroja ulkomaihin: makeisten kulutus aikuisilla (harvinaista muualla etenkään yhtä paljon). Myös se, ehkä jenkkien kanssa sama juttu, että syödään aina kun huvittaa ja usein heikkolaatuista ruokaa, eli ruoka ei ole kontrollin asia eikä taide-elämys kuten vaikkapa Etelä-Euroopassa. Suomessa syömisestä puuttuu monesti myös sosiaalisuus: heitä, jotka eivät syö juurikaan ulkona eivätkä perheen kanssa on kansainvälisesti ottaen paljon.

Vierailija
437/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että suuri osa tässäkin keskustelussa olevista on jo aloittanut joulukonvehtien popsimisen.

Aivan, ja selityksenä että joulu on vain kerran vuodessa. Kerran vuodessa voi syödä herkkuja.

Sama selitys löytyy kaikkien vuoden mittaan esiintyvien juhlien kohdalla :D:D

Vierailija
438/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mies, 181cm ja 83kg, lihasta löytyy ja kunto on kohdillaan. Työkaverit (miehet) sanovat ruipeloksi jne. kun itse ovat 15-20kg ylipainoisia ja löysiä möhömahoja. :)

Itse 184/97 ja menen lähes miesten S-koon farkkuihin vyötärön kohdalta. Tosi harvalla uroolla on lihaksia ilman maharöllykkää.

Vierailija
439/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun BMI on 21-22, Suomessa oon laiha ja asuinmaassani Tanskassa täysin normaali, ehkä ruumiinrakenteeni vuoksi jopa hieman paksun puoleinen (tanskalaisilla on pitkät hoikat raajat, minulla lyhyet ja lihaksikkaat).

Kyllä sen huomaa ihan katukuvassa kun tulee Suomeen, että terveydestä ei välitetä.

Tanskassa monet harrastavat liikuntaa tosissaan, lenkki ei tarkoita kävelyä vaan juoksua tositarkoituksella, työmatkapyöräily on yleistä, tosin sää ja välimatkat ovat täysin erilaisia kuin Suomessa.

Ehkä isoin ero on kuitenkin syömistavoissa. Lounas on kevyt, esim. ruisleipää ja lohta. Valmisruokien, sokeristen jogurttien, karkkien, sipsien, jäätelön yms. valikoimat kaupoissa ovat todella pienet verrattuna Suomeen. Ei tule niin paljon houkutuksia kun ei ole jatkuvasti uusia tuotteita, joita tekee mieli maistaa. Lisäksi sosiaalinen paine olla hoikka on ainakin kaupungeissa hyvin suuri, koska suurin osa nuorista on hyvin hoikkia. Vanhat, köyhät, ja maalaiset ovat kyllä tukevia täälläkin.

Vierailija
440/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää geenilänkytys oikein on? Esim. jos 100 lihavaa ihmistä ja laitetaan 100 päivän ajaksi johonkin paikkaan, josssa he voivat tehdä mitä haluavat (maata sohvalla, urheilla, keskustella, opiskella ihan mitä tahansa "normaalia"). Tämän ajanjakson aikana heille annetaan 1600kcal päivässä jaettuna esim. kolmelle aterialle. Niin tuon 100 päivän jälkeen on ihan varmaa, että jokainen niistä ihmisistä on VARMASTI laihtunut. On totta, että joku laihtuu enemmän ja joku toinen laihtuu vähemmän, koska nuo ihmiset eivät ole toistensa klooneja ja koska joku ehkä innostuu siellä liikkumaan enemmän ja joku toinen vähemmän.  Mutta FAKTA on että kaikki siellä laihtuvat aivan varmasti. Meihin kaikkiin tietyt termodynaamiset tosi asiat halusimme tai emme. Lihavuuden perimmäinen syy oo edelleen liiallinen energiansaanti. Nykyään ajatellaan, että pehmeillä keinoilla lihavuus saataisiin jotenkin paremmin kuriin. Sosiaalinen kontrolli ohjaa esim muualla euroopassa melkoisesti (italia, ranska)jossa muut kommentoivat jos esim lihot tai laihdut.

Ei laihdu. Jos pumppaat osaat insiliinia, lihovat he silti, vaikka laskisit energian sinne kuoleman rajoille, eli aivojen tarvitsemaan noin 500 kcal/vrk kuukaudeksi. Mitä enemmän inskaa pumppaat, sitä enemmän kaikesta sisäänpannusta energiasta tungetaan laardiksi maksan avustuksella. Tämä on se ongelman ydin, eli ruokateollisuus tekee tätä tahallaan, saa aikaan hyperinsulinismia jotta ihmiset olisivat koko ajan nälkäisiä ja söisivät enemmän kuin on tarpeen. Insuliini sotkee yhdessä fruktoosin kanssa leptiinin jne toimintaa.