Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ihminen oppisi tekemään ruokaa, jos kotona ei opeteta?

Vierailija
03.06.2026 |

Joku sanoi toisessa ketjussa, että hänen kaikki lapsensa osasivat tehdä ruokaa 17-vuotiaina! Miten?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kotona opeteta niin esim. videoista. Netti on tulvillaan ruoan laittovideoita. Martat järjestää kursseja. Reseptejä saa netistä ja keittokirjoista. Kokkaa yhdessä vaikka kaverin kanssa.

Nämä nyt esim.

Vierailija
2/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kotona opeteta niin esim. videoista. Netti on tulvillaan ruoan laittovideoita. Martat järjestää kursseja. Reseptejä saa netistä ja keittokirjoista. Kokkaa yhdessä vaikka kaverin kanssa.

Nämä nyt esim.

Ei pidä unohtaa myöskään koulua (kotitalous) ja Puolustusvoimia (leirit)! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on todella helppoa, kun on netti täynnä videoita. 

Itselläni oli kotitalouden kirja ja kävin kirjastosta keittokirjoja, kun muutin omilleni. Ei ollut nettiä. 

Vierailija
4/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat olleet mukana keittiössä siitä lähtien kun oppivat istumaan syöttötuolissa, ei todellakaan vasta 17v:nä! 

8 ja 10v pojantyttäret tekivät leivitettyjä kanafileitä vain muutama viikko sitten, vähän katsoin perään. Ja 8v tyttärenpoika tekaisi sämpylöitä maanantaina, jo vuosia hallinnut homman.

Voisin hyvin opettaa ruuanlaittoa jos joku sellaista palvelua esim kotona kaipaisi.

Tärkeintä on aloittaa rohkeasti, ruuanlaitto on todella helppoa!

Vierailija
5/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun lapsellani oli koulussakin kotitaloutta ja jossakin vaiheessa sai ottaa valinaisia kurssejakin. Totta kai noissa opetettiin ruokahygieniaa, ravitsemustietoutta jne. Jokainen oppii laittamaa  ruokaa, jos vain itse haluaa. 

Vierailija
6/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä nykyisestä peruskoulun opetussuunnitelmasta, mutta minun kouluaikanani vuonna 1986 koulussa oli 7-luokalla kaikille pakollista kotitaloutta, jossa oppi perustaidot. Siltä pohjalta kyllä osaa seurata keittokirjojen ohjeita, jos on normaalilla järjenjuoksulla varustettu.

Vierailija
7/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua kotona opetettu tekemään ruokaa, ihan itsekseni olen oppinut. Köksätunneilla, reseptikirjoista, netistä. Ei ole vaikeaa. Teen superhyvää ruokaa.

Vierailija
8/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on köksäntunnit ja joka paikka tv, some ja ystävät kakavat reseptejä. Se vaatii siis lukutaitoa ja reseptin seuraamista aluksi, sitten voikin jo soveltaa oppimasnsa tai tehdä haastavampia reseptejä.

Vierailija
9/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh? Mistä he ovat saaneet ruokaa kaikki nämä vuodet? Miksi ei ole kotona opetettu?

Vierailija
10/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä oppii kun muuttaa omilleen.

Vierailija
11/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut kotona tehdä ruokaa ollenkaan. Muutin 18 vuotiaana pois kotoa ja aloin sitten itse tekemään ruokaa tädiltä saaman keittokirjan avulla. Silloin ei ollut vielä nettiä että jouduin ihan käsikopelolla opettelemaan milloin perunat ovat kypsiä jne. Kyllä varmasti onnistuu sinultakin varmasti kun nyt on vielä YouTube ja muut kanavat mistä voi opetella.

Vierailija
12/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nykyisestä peruskoulun opetussuunnitelmasta, mutta minun kouluaikanani vuonna 1986 koulussa oli 7-luokalla kaikille pakollista kotitaloutta, jossa oppi perustaidot. Siltä pohjalta kyllä osaa seurata keittokirjojen ohjeita, jos on normaalilla järjenjuoksulla varustettu.

Ei meillä vaan. Sanottiin paista pihvit mutta ei kerrottu kauanko pitää paistaa. Sitten valitettiin että pihvit ovat palaneet. Halusin vain varmistaa että eivät jää sisältä raaoiksi🤷‍

Vierailija
13/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä tutoriaaleja ja reseptejä, minä joka en kotoa oppinut kokkaamaan hyödynnän New York Times Cooking-sovellusta, 3€ kuukaudessa ja parempi valikoima reseptejä kuin ilmaissivuilla

Vierailija
14/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle koskaan opetettu, enkä tehnyt kotona ikinä ruokaa. Äiti teki kyllä joka päivä ruokaa, ja usein olin samaan aikaan keittiössä joten sivusilmällä katselin. 

Sitten kun muutin kotoa pois, aloin vaan tekemään, enkä tiedä mikä siinä niin vaikeaa on. Jotain reseptejä katselin lähinnä inspiraation vuoksi ja tein jotain sinnepäin, en seurannut ohjeita vaihe vaiheelta. Teen ihan erilaisia ruokia kuin äitini,

Vierailija
15/15 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein edes muista miten opin, mutta olen ollut koko aikuisikäni innokas ruoanlaittaja. Jotain kirjoja alussa varmaankin käytin ja luin jo nuorena naistenlehtiä, mutta pian aloin tehdä omia kokeiluja. Olen siis jo melkein viisikymppinen ja silloin ei ollut nettiä, josta nykyisin haen ideoita. Into lähti siitä, kun kotona oli aina huonoa ruokaa ja äiti inhosi niin paljon ruoanlaittoa, etten saanut osallistua. Tein jo silloin joskus lasagnea paketin kyljestä luetulla ohjeella ja peltipitsaa, joka onnistui kun olin oppinut leipomaan mummon luona. Sanoisin siis, että mielenkiinto asiaa kohtaan on kaikkein tärkeintä, ruokaa on lopulta varsin helppo tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi