Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Kaikessa mennään USAn mallin mukaan, pienituloiset lihovat, raha ei riitä harrastuksiin eikä terveelliseen ruokaan. Et pääse lääkärille terveyttä hoitamaan eikä muutenkaan ketään kiinnosta. Kahden luokan väkeä, rahanahneet vievät kaiken kaikilta mikä irti lähtee, jos ei muuten niin petoksella. Ei voida hyvin enää tässä maassa. Rahaa on mutta minne se menee, ei ainankaan pienituloisten hyvinvointiin..
Ihmisen ei tarvitse liikunnalla laihduttaa... Perus arkiliikuntaa ja mahdollisesti jotain muutakin urheilua, jälkimmäinen ei välttämätön, ja 2-3 ateriaa päivässä. Kyllä äsken luennollakin tulin huvikseni katsoneeni, miten lihavia moni on. Ryhmätyöryhmämme, joka koostui pelkästään 6 naisesta 4 oli selkeästi lihavaa ja 2 normaalia. Suosittelen, että ihmiset opiskelevat biologian perusteet niin selviää, että ihmislaji olisi jo aikaa sitten kuollut sukupuuttoon, jos todella 5 ateriaa päivässä olisi ihanteellinen ateriarytmi. Nisäkkäille on ominaista omata rasvakudosta, joka toimii energialähteenä kun ruokaa ei ole saatavilla. Siispä esim. jokainen lounaan syönyt selviää iltaan asti ilman välipalaa. (Toipuvat anorektikot ja ammattiurheilijat syönevät sitten kentien välipalaa). Ihminen ei suinkaan ole vain edellisesta ateriasta saadun energian varassa vaan mm. rasvakudos ja varastosokeri takaavat solujen energiansaannin. Niin ja tosiaan aineenvaihdunta ei hidastu vaikka harvoin söisi. Säästöliekki uhkaa korkeintaan anorektikkoa tai selkeästi sairasta ihmistä.
No tälläkin palstalla vain hihhuloidaan ihmedieettien ja painotemputtelun kanssa. Yksinkertaisen totuuden neuvojille alapeukutetaan ja räkätetään.
Liian paljon karkeja syödään täällä.
Miksi pidetään jopa karkipäiviä?
Sokeria laitetaan jopa pääruokaan. Aivan outo.
Tottakai kaikki makeiset auttavat ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilothan ei tule yhdessä yössä niin olen aina ihmetellyt että miksi ihmiset vain kattelevat kilojensa lisääntymistä. Jos minulle rupeaisi tulemaan pari ylimääräistä kiloa niin heti ryhtiliike päälle eli dietti ja liikuntaa lisää. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen eli 50kg.
Justiinsa tuossa ylempänä joku sanoi, että aiemmin huomasi parin kilon painonnousun vain jos tarkkaili kehoaan syömishäiriöisen vimmalla. Oli lihonut opiskeluaikoina pari kiloa, koska söi koulun kahvilan jotain sämpylöitä tai pullia.
Nykyään kuulemma ei huomaa kuin vasta 10kg lihomisen.
Ihan aivotonta, miten paha tuo läskisokeus voi olla? Ensinnäkin, terveelliseen elämään ei kuulu jotkut koulun pitkopullat tai valmissämpylät.
Ja jos 2 kiloa rasvaa kertyy omaan kehoon, niin siihen menee aikaa ja huomaan sen HETI.
10 kiloa on ihan järjetön määrä lihoa huomaamatta.
Nykyisenä trikoovaatteiden ja legginsien aikakautena sitä lihomista ei kyllä toden totta ihan niin heti huomaakaan. Samat housut sopivat päälle +-15 kg, kun taas tiukan farkkumuodin aikakautena olisi tuohon mennessä joutunut uusimaan vaatekaapin jo monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ketjun laihdutusneuvot :D Voi jestas, ihmettelen, jos nuo on yhdellekkään lihavalle mitään uusia ajatuksia. Se laihtuminen ja laihana pysyminen ei meidän yhteiskunnassa ole noin yksinkertaista, asiaan vaikuttaa moni tekijä eikä mikään yksittäinen annoskoko tai liikaa hiilareita tai se, että syödään liian usein.
Kaikista naurettavinta on se, kun joku ikuisuushoikka mutuilija yrittää ihan tosissaan neuvoa lihavaa miten tämä laihtuisi, eikä taustalla ole minkäänlaista koulutusta tai oikeanlaista perehtymistä asioihin.
Tämä! Ja pikanttina lisänä nuo "Kun syö vähemmän, kuin kuluttaa, niin laihtuu" -huutelijat :D
Mutta sehän on tosiasia, että kun syö vähemmän kulutukseensa nähden niin laihtuu. Kokeile itse.
Tämän kun itse vihdoin hyväksyin ja rupesin syömään vähemmän, niin kas 15kg ylipaino putosi vuodessa.Ja takaisin tulee 30kg kolmessa vuodessa.
- Eri
Luulen, ettei tule. Olen pysynyt normaalipainoisena nyt jo pian kaksi vuotta. Mietin mitä suuhuni pistän ja ennen kaikkea kuinka paljon.
Itse ole normaalipainon sisällä laihduttanut noin 5kg istumalla kaiket päivät kirjastossa. Liikuntaa ei ole ollut nimeksikään tai käytännössä vain arkiliikuntaa. Hedelmiä päivällä tai jokin täytetty leipä ja lämmintä ruokaa illalla. Voin suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilothan ei tule yhdessä yössä niin olen aina ihmetellyt että miksi ihmiset vain kattelevat kilojensa lisääntymistä. Jos minulle rupeaisi tulemaan pari ylimääräistä kiloa niin heti ryhtiliike päälle eli dietti ja liikuntaa lisää. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen eli 50kg.
Justiinsa tuossa ylempänä joku sanoi, että aiemmin huomasi parin kilon painonnousun vain jos tarkkaili kehoaan syömishäiriöisen vimmalla. Oli lihonut opiskeluaikoina pari kiloa, koska söi koulun kahvilan jotain sämpylöitä tai pullia.
Nykyään kuulemma ei huomaa kuin vasta 10kg lihomisen.
Ihan aivotonta, miten paha tuo läskisokeus voi olla? Ensinnäkin, terveelliseen elämään ei kuulu jotkut koulun pitkopullat tai valmissämpylät.
Ja jos 2 kiloa rasvaa kertyy omaan kehoon, niin siihen menee aikaa ja huomaan sen HETI.
10 kiloa on ihan järjetön määrä lihoa huomaamatta.
Nykyisenä trikoovaatteiden ja legginsien aikakautena sitä lihomista ei kyllä toden totta ihan niin heti huomaakaan. Samat housut sopivat päälle +-15 kg, kun taas tiukan farkkumuodin aikakautena olisi tuohon mennessä joutunut uusimaan vaatekaapin jo monta kertaa.
Ei se ole näin. Vaateteollisuus on yksi syyllisistä miksi lihavia parjataan. Ennen lihavat nähtiin terveinä, onnellisina ja iloisina ihmisinä. Vaatemallien koot ovat pienentyneet joka vuosi. Nykyisin anorektinen malli on jo lihava. Tässä on taustalla katteet, sillä onhan se halvempi myydä Aasialaisen kropan omaavalle kalliilla jokin rätti suhteessa Eurooppalaisen kropan omaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa mennään USAn mallin mukaan, pienituloiset lihovat, raha ei riitä harrastuksiin eikä terveelliseen ruokaan. Et pääse lääkärille terveyttä hoitamaan eikä muutenkaan ketään kiinnosta. Kahden luokan väkeä, rahanahneet vievät kaiken kaikilta mikä irti lähtee, jos ei muuten niin petoksella. Ei voida hyvin enää tässä maassa. Rahaa on mutta minne se menee, ei ainankaan pienituloisten hyvinvointiin..
Pakko olla erimieltä. Olen itse pienituloinen ja koen ettei minulla taas olisi varaa lihoa tai olla lihava. Kuljen käytännössä kaikki työ- ja kauppamatkat pyörällä koska bussit ovat kalliita ja menevät huonoihin aikoihin, auton pitämiseen ei ole rahaa.
Ei ole rahaa karkkiin, alkoholiin, pitseriassa käymiseen, yms. Torilta saa tosi halvalla vihanneksia, kokkaan aika kasvispainotteisesti ja käytännössä teen kaikki ruuat itse. Puuroa, munia ja kasvissosekeittoja usein, makaronilaatikkoa ja lasagnea soijarouheeseen. Olen oikeastaan aika yllättynyt siihen miten vähällä pärjää. Mutta lihomaan ei kyllä tällä ruokavaliolla pääse. Valoa ehkä näkyy tunnelin päässä jahka valmistun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ketjun laihdutusneuvot :D Voi jestas, ihmettelen, jos nuo on yhdellekkään lihavalle mitään uusia ajatuksia. Se laihtuminen ja laihana pysyminen ei meidän yhteiskunnassa ole noin yksinkertaista, asiaan vaikuttaa moni tekijä eikä mikään yksittäinen annoskoko tai liikaa hiilareita tai se, että syödään liian usein.
Kaikista naurettavinta on se, kun joku ikuisuushoikka mutuilija yrittää ihan tosissaan neuvoa lihavaa miten tämä laihtuisi, eikä taustalla ole minkäänlaista koulutusta tai oikeanlaista perehtymistä asioihin.
Ainahan näitä riittää joka asiassa. Masentuneellekkin tulee paljon neuvoja sellaiselta, joka ei ole koskaan ollut masentunut, alkoholisti saa neuvoja ikuisuusraittiilta ja liikkumatonta taas neuvoo ihminen joka ihan luonnostaan on aina ollut urheilullinen. Itsensä korostamista ja aika törkeääkin sellaista mielestäni, ajatellaan, että ollaan parempia kuin joku toinen ja siksi on oikeus mennä neuvomaan, vaikkei oikeasti tiedä siitä ONGELMASTA yhtään mitään.
Aika moni meistä on kokenut masennuksen, jopa syvän depression. Aika monella suomalaisella on ollut jossain vaiheessa elämäänsä enemmän tai vähemmän pahempi alkoholiongelma ja suuri osa on varmasti joskus laihduttanut. Nuo eivät ole sellaisia ongelmia, joiden kanssa ihmiset eivät arkipäivässään kamppailisi. Eihän laihtumisessa ole mitään kognitiivisesti vaativaa asiaa, johon jokainen ihminen ei älyllisellä tasolla pystyisi ja siksi laihduttamiseen kuin masennuksenkin hoitamiseen on usein tosiaan aika helppo antaa vinkkejä. Ongelma on tavoissa ja tunnesäätelyn ongelmissa, jotka hallitsevat omaa toimintaa. Niihin on helpompi vaikuttaa ennaltaehkäisevästi ja makrotasolla, kuin antaa ensin lasten lihoa ylipainoiseksi ja sitten palkata jokaiselle henkilökohtainen terveysammattilainen antamaan laihtumisvinkkejä ja psykososiaalista tukea. Ihmisen piintyneet tavat ja makumieltymykset kehityvät lapsuudessa ja aikuisena vaatii aikamoista uudelleen ohjelmointia, että haitallisista ruokailutottumuksista opitaan pois.
Siinä jälleen yksi ihmeparantaja ilmoittautuu :D Kyllä sun kannattaa nyt esittäytyä tiedeyhteisölle tämän teoriasi kanssa, koska olisihan se hienoa, että ohjeillasi jokainen lihava laihtuisi normaalipainoiseksi muutamassa vuodessa, jokainen masentunut paranisi masennuksesta ja jokainen alkoholisti paranisi alkoholismista.
Itse asiassa teoria ei ole minun, vaan näkemykseni linjassa tieteellisen tutkimustiedon kanssa. En väittänyt, että näiden ongelmien ratkaisu olisi helppoa, vaan päin vastoin. Ongelma taitaa olla enemmänkin sinun luetun ymmärtämisessäsi ja siitä, ettet ole perehtynyt alkeellisella tasolla siihen, mistä puhun. Sanoin, että lihavuutta pitäisi EHKÄISTÄ, koska laihtuminen ei ole helppoa ja että on aivan inhimillistä, että omien tapojen, tottumusten ja tunnesäätelyn muuttaminen on vaikeaa. Siksi ihmiset harvoin laihtuvat pysyvästi etenkään ympäristössä, jossa on paljon epäterveellistä ruokaa tarjolla ja vähän arkiliikuntaa. On tutkittu, että ihmiset hyvin usein lihovat takaisin onnistuttuaan laihtumaan ensin normaaliin painoon, jos onnistuvat laihtumaan lainkaan. Toisin sanoen se, ettet sinä kykene muuttumaan ja laihtumaan on inhimillistä ja tavanomaista ja jopa suurin osa ihmisistä tässä maassa tietää, mistä puhut.
En ymmärrä, miksi loukkaannuit, kun kerrankin koko ikänsä hoikka ja urheilullinen ihminen empatiseeraa sinua siitä, ettet kykene johonkin, mistä sinua kohtuuttomasti syyllistetään. Minun ja sinun välillä ei ole eroa itsekurissa eikä kognitiivisessa kapasiteetissa käsittää alkeellisia laihdutusvinkkejä, vaan siinä, että minulla oli hoikat ja terveellisesti syövät urheilulliset vanhemmat eikä suhteeni ruokaan koskaan ole vääristynyt esimerkiksi emotionaalisten traumojen johdosta. Olen pahoillani, jos tämä näkemykseni loukkasi sinua.
Liian yksioikoista. Selittävinä tekijöinä epigenetiikka, genetiikka ja monet muut nature-tyyppiset asiat vaikuttavat siinä missä nurture, vaikka se on tietysti totta, että stressi on neurotoksinen ja tuhoaa monia terveyteen liittyviä asioita, myös syömisen hallinnan. Stressiä ei vain kukaan koskaan korosta, koska stressin hoitaminen vähentäisi tuloja.
- Eri
juu siis täälläkin nämä kotona kirjoittelevat mammat ovat niin stressaantuneita ja siksi ovat lihavia? :D
Laihuus vähentää kehon stressiä. Silloin ei tartte ettimällä ettiä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita tai kortisolin liikatuotannosta syytä lihavuuteensa...
Saisiko jokin päivä edes peräänkuuluttaa kerrankin ihmisen OMAA vASTUUTA itsestään
Tottakai saa peräänkuuluttaa omaa vastuuta, mutta se pitää koskea ihan kaikkea. Mikäli saat taudin kun menit muiden ihmisten seuraan, on sekin oma vika. Mitäs menit? Tai jos jäät auton alle ja loukkaannut, sekin on oma vikasi. Voit itse keksiä lisää mitä tämän OMAN VASTUUN alle voit laittaa. Kaikki kuitenkin viittaa käytökseen ja käytöstäsi hallitsemalla voit estää melkein kaiken muun paitsi paskan genetiikkasi aiheuttamat sairaudet, tapaturmat sun muut.
Pakko tarttua kun olet niin hakoteillä. OMA VASTUU tarkoittaa ettei syytä muita jos jää auton alle tai on läski.
Ei syytä dnata. Geenit saattaa altistaa mutta ne ei koskaan ole syy sairauteen.
Huolimatta geeneistä voi elää tervettä elämää.
Joten ota vastuu ja tee oikeat valinnat.
Tällä hetkellä valintasi on olla läski ja valittaa, tee heti muutos ja valitse uudet valinnat koska vanhat ei toimi.
Hysteria jokaisen ravintoaineen saannista myös edesauttaa syömään liikaa, koska muka kaikkia ravintoaineita "tarvitaan" joka aterialla. Ihminen tarvitsee tiettyjä aineita päivittäin, mutta keho on siitä näppärä, että se pystyy myös valmistamaan joitain tarvitsemiaan aineita milloin mistäkin. Toisaalta kaikenlainen mikrojen ja makrojen laskeminen on turhaa, koska solujen metabolia on paljon monimuotoisempaa kuin perus tyyppi/bloggari kuvitteleekaan. Normaalia monipuolista sekaruokaa syömällä saa todennäköisimmin kaikki ravintoaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan näitä riittää joka asiassa. Masentuneellekkin tulee paljon neuvoja sellaiselta, joka ei ole koskaan ollut masentunut, alkoholisti saa neuvoja ikuisuusraittiilta ja liikkumatonta taas neuvoo ihminen joka ihan luonnostaan on aina ollut urheilullinen. Itsensä korostamista ja aika törkeääkin sellaista mielestäni, ajatellaan, että ollaan parempia kuin joku toinen ja siksi on oikeus mennä neuvomaan, vaikkei oikeasti tiedä siitä ONGELMASTA yhtään mitään.
Aika moni meistä on kokenut masennuksen, jopa syvän depression. Aika monella suomalaisella on ollut jossain vaiheessa elämäänsä enemmän tai vähemmän pahempi alkoholiongelma ja suuri osa on varmasti joskus laihduttanut. Nuo eivät ole sellaisia ongelmia, joiden kanssa ihmiset eivät arkipäivässään kamppailisi. Eihän laihtumisessa ole mitään kognitiivisesti vaativaa asiaa, johon jokainen ihminen ei älyllisellä tasolla pystyisi ja siksi laihduttamiseen kuin masennuksenkin hoitamiseen on usein tosiaan aika helppo antaa vinkkejä. Ongelma on tavoissa ja tunnesäätelyn ongelmissa, jotka hallitsevat omaa toimintaa. Niihin on helpompi vaikuttaa ennaltaehkäisevästi ja makrotasolla, kuin antaa ensin lasten lihoa ylipainoiseksi ja sitten palkata jokaiselle henkilökohtainen terveysammattilainen antamaan laihtumisvinkkejä ja psykososiaalista tukea. Ihmisen piintyneet tavat ja makumieltymykset kehityvät lapsuudessa ja aikuisena vaatii aikamoista uudelleen ohjelmointia, että haitallisista ruokailutottumuksista opitaan pois.
Siinä jälleen yksi ihmeparantaja ilmoittautuu :D Kyllä sun kannattaa nyt esittäytyä tiedeyhteisölle tämän teoriasi kanssa, koska olisihan se hienoa, että ohjeillasi jokainen lihava laihtuisi normaalipainoiseksi muutamassa vuodessa, jokainen masentunut paranisi masennuksesta ja jokainen alkoholisti paranisi alkoholismista.
Itse asiassa teoria ei ole minun, vaan näkemykseni linjassa tieteellisen tutkimustiedon kanssa. En väittänyt, että näiden ongelmien ratkaisu olisi helppoa, vaan päin vastoin. Ongelma taitaa olla enemmänkin sinun luetun ymmärtämisessäsi ja siitä, ettet ole perehtynyt alkeellisella tasolla siihen, mistä puhun. Sanoin, että lihavuutta pitäisi EHKÄISTÄ, koska laihtuminen ei ole helppoa ja että on aivan inhimillistä, että omien tapojen, tottumusten ja tunnesäätelyn muuttaminen on vaikeaa. Siksi ihmiset harvoin laihtuvat pysyvästi etenkään ympäristössä, jossa on paljon epäterveellistä ruokaa tarjolla ja vähän arkiliikuntaa. On tutkittu, että ihmiset hyvin usein lihovat takaisin onnistuttuaan laihtumaan ensin normaaliin painoon, jos onnistuvat laihtumaan lainkaan. Toisin sanoen se, ettet sinä kykene muuttumaan ja laihtumaan on inhimillistä ja tavanomaista ja jopa suurin osa ihmisistä tässä maassa tietää, mistä puhut.
En ymmärrä, miksi loukkaannuit, kun kerrankin koko ikänsä hoikka ja urheilullinen ihminen empatiseeraa sinua siitä, ettet kykene johonkin, mistä sinua kohtuuttomasti syyllistetään. Minun ja sinun välillä ei ole eroa itsekurissa eikä kognitiivisessa kapasiteetissa käsittää alkeellisia laihdutusvinkkejä, vaan siinä, että minulla oli hoikat ja terveellisesti syövät urheilulliset vanhemmat eikä suhteeni ruokaan koskaan ole vääristynyt esimerkiksi emotionaalisten traumojen johdosta. Olen pahoillani, jos tämä näkemykseni loukkasi sinua.
Liian yksioikoista. Selittävinä tekijöinä epigenetiikka, genetiikka ja monet muut nature-tyyppiset asiat vaikuttavat siinä missä nurture, vaikka se on tietysti totta, että stressi on neurotoksinen ja tuhoaa monia terveyteen liittyviä asioita, myös syömisen hallinnan. Stressiä ei vain kukaan koskaan korosta, koska stressin hoitaminen vähentäisi tuloja.
- Eri
juu siis täälläkin nämä kotona kirjoittelevat mammat ovat niin stressaantuneita ja siksi ovat lihavia? :D
Laihuus vähentää kehon stressiä. Silloin ei tartte ettimällä ettiä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita tai kortisolin liikatuotannosta syytä lihavuuteensa...
Saisiko jokin päivä edes peräänkuuluttaa kerrankin ihmisen OMAA vASTUUTA itsestään
Tottakai saa peräänkuuluttaa omaa vastuuta, mutta se pitää koskea ihan kaikkea. Mikäli saat taudin kun menit muiden ihmisten seuraan, on sekin oma vika. Mitäs menit? Tai jos jäät auton alle ja loukkaannut, sekin on oma vikasi. Voit itse keksiä lisää mitä tämän OMAN VASTUUN alle voit laittaa. Kaikki kuitenkin viittaa käytökseen ja käytöstäsi hallitsemalla voit estää melkein kaiken muun paitsi paskan genetiikkasi aiheuttamat sairaudet, tapaturmat sun muut.
Pakko tarttua kun olet niin hakoteillä. OMA VASTUU tarkoittaa ettei syytä muita jos jää auton alle tai on läski.
Ei syytä dnata. Geenit saattaa altistaa mutta ne ei koskaan ole syy sairauteen.
Huolimatta geeneistä voi elää tervettä elämää.
Joten ota vastuu ja tee oikeat valinnat.
Tällä hetkellä valintasi on olla läski ja valittaa, tee heti muutos ja valitse uudet valinnat koska vanhat ei toimi.
Et tajunnut asiaa. Ensinnäkin, moniko lihava haluaa olla lihava? Oletko tehnyt tutkimusta aiheesta? Mikäli lihava ei halua olla lihava, niin mikä mättää? Oma vastuuko? Tuskin.
Mikäli oma vastuu on sitä, että pitää muuttaa omaa käytöstään, niin silloin on selvää, että ihan kaikki muukin omalla käytöksellä estettävissä oleva sairastuminen tms on oman vastuun piirissä. Mikäli urheilet ja loukkaannut, se on 100 % sinun vikasi. Mikäli saat tartuntataudin siksi, että tiedät tauteja olevan liikkeellä ja silti lähdet ulos ja sairastut, se on 100 % sinun vikasi. Mikäli saat HPV:n tai jonkin seksitaudin, se on 100 % sinun vikasi. Samoin monet syövät voidaan katsoa johtuvan elintavoistasi. Mitäs paistoit fluorattuja yhdisteitä sisältävällä teflonpannulla ruokasi? Miksi meikkasit, kun tiedetään, että kemikaalit voivat lisätä syöpiä jne.
Eli jos kerran halutaan syyllistää ihmisiä käytöksestään, syyllistetään sitten oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, meitä masentuneita tässä maassa riittää. Miksemme saisi hakea lohtua ruoasta, koska se on ainoa asia joka tuottaa mielihyvää?
Minua ei kiinnosta trikoopeppujen moraalinen mussutus ylipainosta. Olin ennen laiha ja liiallinen itsekuri, liialliset pettymykset ja lapsuuden traumat laukaisivat masennuksen, jonka takia olen nyt 35-vuotiaana eläkkeellä.
Siis miksi tämä järkyttävä lihoaminen on räjähtänyt käsiin nimenomaan tässä 10-15v aikana? Muistan kuinka hoikkia oltiin vielä 2000 luvun alussa.
En ymmärrä mitä on tapahtunut? Luulen että kun nykyään voi hoitaa kaiken netissä kotisohvalta eikä tarvitse poistua kotoo on aiheuttanut lihoamista.
Lihavat aina selittelevät pulleuttaan isoilla luilla, huonolla aineenvaihdunnalla, geeneillä, kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminnalla, ihan millä vaan. Huijaatte vain itseänne ja annatte typerän kuvan itsestänne. Syökää vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmetyttää minuakin. Ihmiset eivät ilmeisesti käytä enää vyötä, vaan jotain venyvästä materiaalista tehtyjä housuja ja nehän venyvät läskin mukana. Olen käyttänyt vyötä niin kauan kuin muistan, nahkaista vyötä joka ei veny, ja siitä kyllä huomaa jos tulee lisäsenttiä vyötärölle, niin sitten syödään vähemmän. Ei se ole vaikeaa syödä vähemmän.
Käykääpä vertailemassa eri maiden sipsi- ja makeishyllyjä.
Suosittelisin lainsäädäntöä jolla rajoitettaisiin makeisten vähittäispakkausten kokoa aluksi esim. 150 grammaan. Makean himo lähtee vähäisemmälläkin määrällä.
Työpaikkaruokalassa monet ylipainoiset henkilöt ottavat erikseen salaattilautasen, (salaatti on hyvä juttu tietty.) mutta sitten se iso lautanen lapataan kukkuroilleen ruokaa.
Tuossa kohtaa olisi todella helppo tehdä muutos, ottaa vain se yksi lautanen, siihen puolet salaattia ja puolet ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihmetyttää minuakin. Ihmiset eivät ilmeisesti käytä enää vyötä, vaan jotain venyvästä materiaalista tehtyjä housuja ja nehän venyvät läskin mukana. Olen käyttänyt vyötä niin kauan kuin muistan, nahkaista vyötä joka ei veny, ja siitä kyllä huomaa jos tulee lisäsenttiä vyötärölle, niin sitten syödään vähemmän. Ei se ole vaikeaa syödä vähemmän.
Tämä. Ja siinä vaiheessa, kun se vyön tuttu reikä alkaa kiristää, sen elämäntapamuutoksen ei vielä tarvitse olla mikään suuri ja kiduttava, vaan kyse on pienestä painonnoususta. Sitten se kyllä on vaikeaa, kun pitkittää muutosta ja antaa lihomiseen johtavien asioiden muodostua tavaksi ja mennä selkäytimeen.
Käytän toki päivittäin. Miten itse liikut?