Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!

Vierailija
07.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11056365

Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.

Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!

Kommentit (986)

Vierailija
261/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!

Ei pidä lähteä valehtelemaankaan.

Tietystikin oletus on, että syömistä ei samalla lisätä suhteessa liikkumisen määrään.

Vierailija
262/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!

Ei pidä lähteä valehtelemaankaan. Liikunta ei tosiaan laihduta MUTTA on sillä paljon muita hyviä puolia, itsekkin olen lihavana välttynyt toistaiseksi diabetekselta luultavasti täysin puhtaasti sen vuoksi, että liikun kuitenkin KOHTUULLISEN aktiivisesti (lisätään nyt sana kohtuullinen, ettei vain mene urheilijoilla kuppi nurin, että lihava kehtaisi väittää liikkuvansa runsaasti).

Diabetes II suurin riskitekijä on perimä. Kun totean, että olet voinut estää diabeteksen, niin mihin tätä vertaat? Onko suvussasi diabetestä? Oletko teettänyt geenitestit?

- Eri

Tiedän, minulla on riski siihen perimässäni ja sokerirasituksessa on näkynyt heikentynyt sokerinsieto (mutta ei kuitenkaan diabetestä). Muut lihavuudenongelmat onkin sitten perintötekijöiden ansiosta kurissa mm. kolesteroli on alhainen ja verenpaineet kohdillaan.

Heikentynyt sokerinsieto ei kerro lihavuudesta, mutta kertoo siitä, että säätelyjärjestelmä on sekaisin ja solutuhoa esimerkiksi fruktoosin ylisaannin vuoksi ei ole tullut. Mutta jos kolesterolia ja verenapainetta ajattelet, niin https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/fluoratut-yhdist… on oikeasti suurempi tekijä, jolle löytyy kausaliteetti

"Fluorattujen yhdisteiden haitat terveydelle

PFAS-yhdisteet saattavat aiheuttaa riskin ihmisen terveydelle ja kehitykselle. EFSA arvioi, että altistuminen PFOS:lle ja PFOA:lle on yhteydessä heikentyneeseen immuunivasteeseen ja seerumin kohonneeseen kolesterolipitoisuuteen, ja että yhteys on kausaalinen. Altistuminen saattaa vaikuttaa myös maksan toimintaan, tulehdusalttiuteen ja alhaiseen syntymäpainoon, mutta näyttö on näistä toistaiseksi epävarmaa."

Eli miten voit tietää onko esimerkiksi korkean kolesterolin syy fluoratut yhdisteet, jotka varmuudella tiedetään nostavan kolesterolia, vai ylipaino?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä ketjun laihdutusneuvot :D Voi jestas, ihmettelen, jos nuo on yhdellekkään lihavalle mitään uusia ajatuksia. Se laihtuminen ja laihana pysyminen ei meidän yhteiskunnassa ole noin yksinkertaista, asiaan vaikuttaa moni tekijä eikä mikään yksittäinen annoskoko tai liikaa hiilareita tai se, että syödään liian usein.

Kaikista naurettavinta on se, kun joku ikuisuushoikka mutuilija yrittää ihan tosissaan neuvoa lihavaa miten tämä laihtuisi, eikä taustalla ole minkäänlaista koulutusta tai oikeanlaista perehtymistä asioihin.

Tämä! Ja pikanttina lisänä nuo "Kun syö vähemmän, kuin kuluttaa, niin laihtuu" -huutelijat :D

Mutta sehän on tosiasia, että kun syö vähemmän kulutukseensa nähden niin laihtuu. Kokeile itse.

Tämän kun itse vihdoin hyväksyin ja rupesin syömään vähemmän, niin kas 15kg ylipaino putosi vuodessa.

Ja takaisin tulee 30kg kolmessa vuodessa.

- Eri

Vierailija
264/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne kuin pari ylipainoista ihmistä, miten mahdollista?

Mene uimahalliin tai teatteriin; lähes kaikki +50 vuotiaat on ylipainoisia.

Vierailija
265/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä lähteä valehtelemaankaan.

Tietystikin oletus on, että syömistä ei samalla lisätä suhteessa liikkumisen määrään.

Arkiliikunta kuluttaa loppupeleissä niin vähän, ettei sillä ole juuri mitään merkitystä laihtumisen kannalta, siis että kuluttaa esim. 400 kaloria päivässä enemmän kuin vain olemalla. Mutta vaikuttaa se toki muulla tavoin laihtumiseen esim. tulee hyvä mieli (jos jättää lukematta keskustelupalstat missä lytätään se hyvä mieli) ja tulee tyytyväinen olo itseen, kun on liikkunut, ei tarvitse hakea herkuista sitten sitä samaa tunnetta, kun sai sen jo liikunnasta, nukkuu paremmin jne. Ja itselläni pitkän lenkin (siis tunteja kestävän esim. 10-15km metsälenkin) jälkeen ei edes tee mieli mitään epäterveellistä, eikä muutenkaan ruokahalu ole samanlainen kuin muuten.

Vierailija
266/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten hoivapaikoissa joutuu hoitamaan näitä 150-200 kg painavia , jotka eivät itse pysty liikkumaan. Henkilökunta on kovilla, kun näitä lihavia yritetään hoitaa. Rasvakerroksien alta hoidellaan hiiva-yms. Infektioita. Nämä makaavat kuin valaat, odottaen ruokaa ja palvelua.

Olen työskennellyt ensihoidossa 15 vuotta. Vielä 10 vuotta sitten oli äärimmäisen harvinaista, että piti miettiä paarien kantavuutta tai potilaan mahtumista niille.

Nykyään se on ihan arkipäivää.

Surullinen suuntaus.. ja alkaa ottaa jo fyysisesti koville.

Ihmisten keskipiituskin on kasvanut tässä viimeisen 100v aikana todella paljon. Pätkäisettekö liian pitkältä potilaalta pään poikki myös, kun ei mahdu 160cm pituiselle pedille?

Vierailija
267/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä ketjun laihdutusneuvot :D Voi jestas, ihmettelen, jos nuo on yhdellekkään lihavalle mitään uusia ajatuksia. Se laihtuminen ja laihana pysyminen ei meidän yhteiskunnassa ole noin yksinkertaista, asiaan vaikuttaa moni tekijä eikä mikään yksittäinen annoskoko tai liikaa hiilareita tai se, että syödään liian usein.

Kaikista naurettavinta on se, kun joku ikuisuushoikka mutuilija yrittää ihan tosissaan neuvoa lihavaa miten tämä laihtuisi, eikä taustalla ole minkäänlaista koulutusta tai oikeanlaista perehtymistä asioihin.

Tämä! Ja pikanttina lisänä nuo "Kun syö vähemmän, kuin kuluttaa, niin laihtuu" -huutelijat :D

Mutta sehän on tosiasia, että kun syö vähemmän kulutukseensa nähden niin laihtuu. Kokeile itse.

Tämän kun itse vihdoin hyväksyin ja rupesin syömään vähemmän, niin kas 15kg ylipaino putosi vuodessa.

Kokeilin jo, laihduin sen 15kg, tuli muuten vuodessa takaisin korkojen kanssa, kun ei sillä kitudieetillä tietenkään voinut loppuelämää elää.

Vierailija
268/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on ihan varmasti myös välipalat. Aikuisille ihmisille toitotetaan joka suunnasta miten tärkeää syödä välipaloja aamupalan, lounaan, päivällisen ja jösses ennen iltapalaakin. Etenkin naiset (jopa istumatyötä tekevät!) laiduntaa työpisteillä pähkinää, banaania, proteiinipatukkaa, proteiinivanukasta jne. Suu jauhaa puolet päivästä jotakin.

Ei ymmärretä että nälkä on ihan normaali tunne jota aikuinen ihminen kyllä kestää. Perustellaan tätä vielä sillä että nälkäisenä syövät liikaa ja vääränlaista ruokaa. Haloo missä itsekuri?? Siitä se kaikki lähtee. Se on päästä kiinni antaako itsensä lihoa muodottomaksi palloksi jonka nivelet ei 40-vuotiaana kestä rappusten kävelyä ja saikutetaan kipeää selkää kerran kuussa.

Ihminen on luotu liikkumaan. Jos ei liiku niin onko ihme että paikat kränää ja hengästyy pienestä.

Vierailija
269/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset viedään autoilla harrastuksiin, kouluun, päiväkotiin. Muutaman kilometrin työmatkat ajetaan autolla. Lähikauppaankin ajellaan. Ei viitsitä kävellä enää mihinkään josta saisi edes hieman sitä hyötyliikuntaa. Ja en nyt puhu heistä joilla oikeasti pitkät välimatkat.

Ja yksi syy kaupunkikeskustojen autioitumiseen on se, että kun jengi ei pääse ihan kauppojen ääreen AUTOLLA. Ajetaan mielummin kolkkoihi ostoshelvetteihin kaupungin laitamille, missä voi hyvällä tuurilla hakea syömisetkin suoraan autokaistalta. Ollaan niin kertakaikkisen veteliä, että ei kärsi kävellä ostoskassien kanssa muutamaa kymmentä saati sataa metriä autolle. Oikeasti järkyttävää ja säälittävää.

Meiltä on vartin kävelymatka ruokakauppaan, tässä on paljon sekä kerrostaloja että omakotitaloja. Ostan yleensä kaksi reilua kangaskassillista ruokaa ja kyllähän niissä painoa on, mutta olen pitänyt sitä ihan ok arkiliikuntana. Kerran tapasin sitten naisen, joka asuu tässä lähistöllä ja hän muisti minut, kun "sinä olet se nainen, joka käy kävellen kaupassa". Tämä ehkä kertoo aika paljon!

No ei kerro yhtään mitään. Itse olen lihava vaikka kuljen joka päivä töihin pyörällä, yhteensä tunnin ja senkin jälkeen pitää vielä koiratkin lenkittää. Mistä tämä kertoo? No siitä, että voi olla lihava vaikka liikkuisikin.

Syöt yksinkertaisesti aivan helvetisti vaan liikaa. Pyöräily ja koiran lenkitys on aivan NORMAALIA liikkumista, ei sen pitäisikään laihduttaa.

Siis jeesus tällä palstalla kyllä huomaa tämän asenteen ja itsesäälivoivottelun huipussaan. Ei todellakaan ihme, että 70% kansasta on läskejä.

Nimenomaan, sitähän tarkoitinkin ettei liikkuminen laihduta. En ole itsesäälivoivotellut, enkä tulisi varsinkaan tällaiselle palstalle sellaista tekemään, koska kaltaisesi asenneongelmaiset eivät pysty senkään vertaa muuttamaan omaa käytöstään kuin mitä lihavat pystyy.

:D no nyt.

Lihava ihminen jos mikä on asenneongelmainen. Pelkästään tämän näkee siitä, että tällä palstalla minkään voivottelun kyseenalaistaminen on ihan karmea rikos.

Aloitetaan vaikka siitä, ettei työmatkaliikunta ja koiran lenkitys ole varsinaisesti mitään muuta kuin ihan minimiliikuntaa ihmiselle.

Päätin alkaa juoksemaan yksi päivä ja siitä lähtien olen herännyt viimeistään klo 6 juoksemaan ennen töitä. Katson myös mitä syön, enkä ole eläissäni ollut paino-ongelmainen. 3 kk juoksemisen jälkeen n. 10 v sitten juoksin jo 14km päivässä. Sitten päätin alkaa hiihtämään, ja heräsin jopa klo 4 ehtiäkseni käymään pari tuntia ladulla treenaamassa ennen töitä.

Tällainen tuottaa minulle elämääni iloa ja nautintoa. Eikä ole edes vaikeaa. En tiedä mistä muutoksesta puhut, sillä olen itsekin laihduttanut halutessani ja aloittanut urheiluharrastuksia sekä haastanut itseäni moniulotteisesti, jotta voin kehittyä ihmisenä.

Kerron tämän vain esimerkkinä siitä, millainen ihminen täällä ruudun toisessa päässä kyseenalaistaa täällä tuon hyysäyskeskustelun. Eikä kyse ole siitä, etten osaisi olla empaattinen, vaan koen, että vuosikausia jatkunut empatisointi on johtanut tähän yhteiskunnalliseen kriisiin. 

Osaatko sinä empatisoida meitä, jotka joutuvat verovaroin kustantamaan lihavuusepidemian aiheuttaman yhteiskunnallisen kustannuksen? Tällä toki provosoin ehkä hieman, mutta se on _totuus_.

Minäkin olen hoikka ja harrastan liikuntaa, mutta en ole kertaakaan elämässäni herännyt neljältä juoksemaan ja hiihtämään... Sanot että tämä tuottaa sinulla nautintoa ja että se on helppoa. Niin, se on helppoa SINULLE koska jo luonnostasi nautit siitä.

Minusta taas tuo on elämän tuhlausta - en tule kuolinvuoteellani miettimään että olisinpa tehnyt enemmän klo 4 juoksulenkkejä! Liikunta on minulla todella vastenmielistä pakkopullaa, joten harrastan sitä itselleni siedettävällä tavalla, jotta tulee tehtyä edes jotain. En silti tule tänne pätemään itseäni painavammille ihmisille että lällällää, laihduttaminen on helppoa, sen kuin vain haluaa ja juoksee 14km päivässä! Mikset sinäkin?!

Vierailija
270/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt syön sitä possumunkkia tässä. Kiva lukea etten ole ainut lihava, vaan jopa suurin osa suomalaisista on lihavia kuten minäkin, mikäs tässä on ollessa, iloinen oma itseni ja laardia vaan vyötäröllä, mutta ei se minua huonommaksi ole muuttanut.

Nauttikaa muutkin elämästä ja ajatelkaa muutakin kuin laihduttamista päivästä toiseen!

Vierailija
271/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin leivän (viljat) pois ja enää 4-5 kg ylipainoa. =D=D

Kaikki eivät ymmärtäneet viestin tarkoitusta vaan tuli alapeukkuja.

Viesti tarkoitti että pienillä valinnoilla voi saada rutkasti lisää energiaa ja  kilot häviää kuin itsestään.

Olo 1000 kertaa parempi ja mieli virkeä.

Suosittelen todella kokeilemaan, tulokset näkyvät hyvin nopeasti.

Mutta se ei ole kaikille helppoa, edes kokeilla. =D=D

Tässä tämä sanotaan. Ei voi toistaa kylliksi.

Lisään vielä:

Kaikki masentuneet, viljat pois ja heti.

Vierailija
272/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä etoo läs.kit verolle olisi saatava lihavuus ja äkkiä. Lihavat ovat jotenkin tuomittuja epäonnistumaan kaikessa ja säälittäviä.

Vierailija
273/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ruokakulttuurissa on jotain mätää. Olen tullut siihen tulokseen. Kun mä lähdin laihduttamaan pientä ylipainoa pois, se kävi yllättävän vaikeaksi vaaditun sosiaalisen syömisen takia. Jos en halunnut syödä viineriä, niin alkoi kauhea painostus ja mua sanottiin laihaksikin. Jos vähänkin tapaa ihmisiä, niin pitäisi olla hatkuvasti syömässä pullaa.

Omassa suvussani pula-aika ja lapsena koettu nälkä on selvästi myös vaikuttaneet meidän syömiseen. Isovanhemmat eli sota-aikana ja kun vanhemmat eli omaa lapsuuttaan, oli köyhää. Aika tavallinen tilanne Suomessa. Eli sitten kun ruokaa, voita, sokeria, valkoista vehnää ja kaikkea on, niin pitää syödä. Rakkautta osoitetaan ruualla. Mun mummoni kun teki mulle voileipiä, niin voita oli todella paksu kerros ja juustoakin se leikkasi usein veitsellä siihen päälle. Vanhemmat kasasi kotona lautaselle kauhean ruokavuoren ja kaikki piti syödä. Pysyin kai runsaan liikunnan takia kuitenkin hoikkana. Ja siksikin kun limsan ja energiajuomien kittaaminen ei ollut arjessa tavallista.

Kiireessä ihmiset myös syövät ruokaa, jossa on paljon enemmän kaloreita kuin mitä tulee kulutettua. Mä huomasin opiskeluaikana lihovani ihan vain yliopiston kahvilan sämpylöiden takia. Paino laski taas, kun rupesin syömään niitä harvemmin. Huomasin tuon parin kilon nousun vain siksi, kun mulla oli jotain syömishäiriöoireilua ja tarkkailin kroppaani ihan pakonomaisesti. Nykyään vastaavat valinnat lihottaa mua huomaamatta helposti kymmenenkin kiloa ajan mittaan.

Tuossa edellä joku puhui mauttomasta ruuasta ja siitä, että sekin ajaa ahmimaan herkkuja, kun aivot haluaa makuelämyksiä jostain. Uskon, että sekin pitää paikkansa. Ainakin omalla kohdallani.

Alkoholi myös lihottaa. Oluessa on paljon kaloreita. Suomessa juodaan vähän turhan paljon.

Asiaan pitäisi kuitenkin pystyä suhtautumaan jotenkin myötätuntoisesti. Ihmisten on vaikeaa muuttaa tottumuksiasn ja suhdettaan ruokaan (tai alkoholiin).

Vierailija
274/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.

Maailman kovimpia valehtelijoita gallupeissa. Ei näy katukuvassa eikä pururadoilla.

Olen myös kovin skeptinen tuon väittämän suhteen. Suomessa lasketaan liikunnaksi vähäisinkin ponnistus tai sitten ihmiset oikeasti vain valehtelevat. Käyn itse aamuisin juoksulenkillä 6-7 välillä eikä ihan oikeasti vastaan tule kuin viikossa 1-2 ihmistä. Sitten käyn erikseen kävelylenkeillä koirani kanssa 1-3 kertaa päivässä, eikä silloinkaan kyllä näistä ylipainoisista suomalaisista näy ketään kylläkään juoksemassa vaan muutamia hoikkia. Asun ihan pääkaupunkiseudulla, ettei kyse ole mistään skutsista.

Itse en laske koirani kanssa tehtyjä pitkiä lenkkejä urheiluksi.

Minä käyn juoksemassa 22-23 aikaan, etpä sinäkään silloin vastaan tule. Luuletko tosiaan, että jokainen ihminen elää samassa rytmissä kuin sinä?

Vierailija
275/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ruokakulttuurissa on jotain mätää. Olen tullut siihen tulokseen. Kun mä lähdin laihduttamaan pientä ylipainoa pois, se kävi yllättävän vaikeaksi vaaditun sosiaalisen syömisen takia. Jos en halunnut syödä viineriä, niin alkoi kauhea painostus ja mua sanottiin laihaksikin. Jos vähänkin tapaa ihmisiä, niin pitäisi olla hatkuvasti syömässä pullaa.

Omassa suvussani pula-aika ja lapsena koettu nälkä on selvästi myös vaikuttaneet meidän syömiseen. Isovanhemmat eli sota-aikana ja kun vanhemmat eli omaa lapsuuttaan, oli köyhää. Aika tavallinen tilanne Suomessa. Eli sitten kun ruokaa, voita, sokeria, valkoista vehnää ja kaikkea on, niin pitää syödä. Rakkautta osoitetaan ruualla. Mun mummoni kun teki mulle voileipiä, niin voita oli todella paksu kerros ja juustoakin se leikkasi usein veitsellä siihen päälle. Vanhemmat kasasi kotona lautaselle kauhean ruokavuoren ja kaikki piti syödä. Pysyin kai runsaan liikunnan takia kuitenkin hoikkana. Ja siksikin kun limsan ja energiajuomien kittaaminen ei ollut arjessa tavallista.

Kiireessä ihmiset myös syövät ruokaa, jossa on paljon enemmän kaloreita kuin mitä tulee kulutettua. Mä huomasin opiskeluaikana lihovani ihan vain yliopiston kahvilan sämpylöiden takia. Paino laski taas, kun rupesin syömään niitä harvemmin. Huomasin tuon parin kilon nousun vain siksi, kun mulla oli jotain syömishäiriöoireilua ja tarkkailin kroppaani ihan pakonomaisesti. Nykyään vastaavat valinnat lihottaa mua huomaamatta helposti kymmenenkin kiloa ajan mittaan.

Tuossa edellä joku puhui mauttomasta ruuasta ja siitä, että sekin ajaa ahmimaan herkkuja, kun aivot haluaa makuelämyksiä jostain. Uskon, että sekin pitää paikkansa. Ainakin omalla kohdallani.

Alkoholi myös lihottaa. Oluessa on paljon kaloreita. Suomessa juodaan vähän turhan paljon.

Asiaan pitäisi kuitenkin pystyä suhtautumaan jotenkin myötätuntoisesti. Ihmisten on vaikeaa muuttaa tottumuksiasn ja suhdettaan ruokaan (tai alkoholiin).

Huomaathan tässäkin keskustelussa, miten lihavia puolustellaan ja ihannoidaan :D Jos joku täällä sanoo olevansa hoikka ja urheilevansa, niin saman tien joku läski täällä huutelee, että on mm. tyhmä, empatiakyvytön tai mitälie vielä.

Tässä keskustelussa huomaa niin mustavalkoisesti sen, että lihavat ovat katkeria ja kateellisia ja haluavat kaikkien muidenkin olevan. Ei peräänkuuluteta mitään vastuuta itsestään tai omista valinnoista, vaan pitää taputtaa jollekin postilaatikolle kävelylle. Ja laiha on tyhmä!! (Ihan kuin lihava ihminen olisi mitenkään fiksu)

Mammapalsta tosin on enemmistövoittoisesti lihavia niin ei ihme. Ei täällä ainakaan mitään älyllistä keskustelua voi saada aikaan, kun yksikään lihava ei objektiivisesti voi argumentoida puolestaan tai nähdä itseään objektiivisessa valossa.

Vierailija
276/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset syö edelleen kuin maalaiset. Ei olla vieläkään siirrytty kaupunkilaiseen ruokakulttuuriin. Syödään liian aikaisin päivällä ja liian aikaisin. Kenenkään henkisen työntekijän ei täydy syödä raskasta lounasta. Salaatti tai keitto tai voileipä riittäisi. Näkee ihan järkyttävän isoja annoksia. Ja sitten tietysti mielipuoliset irtokarkkivuoret ja limsat ja pakkauskoot ja jatkuva mässyttäminen. Noudattakaa ruoka-aikoja!!!

Vierailija
277/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyöty terveyspalveluiden yksityistämisestä olisi että läskit joutuisivat sitten maksamaan omat 50 elämäntapasairauttaan ja niiden hoidot itse, ameriikan mallii!

Vierailija
278/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan tässäkin keskustelussa, miten lihavia puolustellaan ja ihannoidaan :D Jos joku täällä sanoo olevansa hoikka ja urheilevansa, niin saman tien joku läski täällä huutelee, että on mm. tyhmä, empatiakyvytön tai mitälie vielä.

Tässä keskustelussa huomaa niin mustavalkoisesti sen, että lihavat ovat katkeria ja kateellisia ja haluavat kaikkien muidenkin olevan. Ei peräänkuuluteta mitään vastuuta itsestään tai omista valinnoista, vaan pitää taputtaa jollekin postilaatikolle kävelylle. Ja laiha on tyhmä!! (Ihan kuin lihava ihminen olisi mitenkään fiksu)

Mammapalsta tosin on enemmistövoittoisesti lihavia niin ei ihme. Ei täällä ainakaan mitään älyllistä keskustelua voi saada aikaan, kun yksikään lihava ei objektiivisesti voi argumentoida puolestaan tai nähdä itseään objektiivisessa valossa.

Aika tyhmää argumentointia. Mikäli 75 % kansasta on ylipainoisia ja lihavia, niin kai se on silloin joka puolella maata sama tilanne, ei vain vauvapalstalla? Lisäksi jos ihminen näkee lihavan luuseria, esisairaana yhteiskunnan loisena, on ihminen tullut tuolloin aivopestyksi kaikella muulla kuin tieteellisellä tiedolla. Ihmisen oma valinta ei kuitenkaan ole koskaan ihmisen oma valinta, vaan sosialisaatiossa opittua. Eli lihavuusepidemian syy ei ole yksilö, vaan yhteisö ja tarkemmin kaupat ja muut, jotka pyrkivät maksimoimaan ruoan myymisen ja siitä saatavat katteet.

- Eri

Vierailija
279/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy on ihan varmasti myös välipalat. Aikuisille ihmisille toitotetaan joka suunnasta miten tärkeää syödä välipaloja aamupalan, lounaan, päivällisen ja jösses ennen iltapalaakin. Etenkin naiset (jopa istumatyötä tekevät!) laiduntaa työpisteillä pähkinää, banaania, proteiinipatukkaa, proteiinivanukasta jne. Suu jauhaa puolet päivästä jotakin.

Ei ymmärretä että nälkä on ihan normaali tunne jota aikuinen ihminen kyllä kestää. Perustellaan tätä vielä sillä että nälkäisenä syövät liikaa ja vääränlaista ruokaa. Haloo missä itsekuri?? Siitä se kaikki lähtee. Se on päästä kiinni antaako itsensä lihoa muodottomaksi palloksi jonka nivelet ei 40-vuotiaana kestä rappusten kävelyä ja saikutetaan kipeää selkää kerran kuussa.

Ihminen on luotu liikkumaan. Jos ei liiku niin onko ihme että paikat kränää ja hengästyy pienestä.

En ole itse alan asiantuntija, mutta kyllä esim. Patrik Borg korostaa sen tärkeyttä, ettei ikinä tule hillitön nälkä eli hän kannattaa välipaloja. Mutta se onkin eri asia, mitä ne välipalat ovat. Monilla se on kahvin kanssa pullaa, enkä nyt ymmärrä mihin niitä ihmevanukkaitakaan tarvitsee. Mutta jos syö palan ruisleipää vähäisillä päällysteillä ja omenan, niin tuskin se hirveästi lihottaa. Borg on myös sitä korostanut, että ns. normaaliin ruokailuun ei kuulu niinkään itsekuri vaan nautinto. Jos tarvitsee älyttömästi itsekuria ja kieltoja, on jotain pielessä. Ja sitä jotain tarvitsee ennemmin lähteä korjaamaan kuin vain hakata päätä lujemmin seinään. Mutta joo, en itse ole asiantuntija.

Vierailija
280/986 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyöty terveyspalveluiden yksityistämisestä olisi että läskit joutuisivat sitten maksamaan omat 50 elämäntapasairauttaan ja niiden hoidot itse, ameriikan mallii!

Samaa mieltä jos tämä ulotetaan kaikkeen mahdolliseen itseaiheutettuun mielenterveysongelmista urheiluun. Mikäli pilaat kroppasi urheilullasi, maksa itse! Mikäli masennut, maksa itse! Mikäli saat taudin, maksa itse!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi