Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Jaahah, tämä läski lähtee nyt ostamaan possumunkkia! Syön sen hitaasti nautiskellen ja luen tätä ketjua samalla.
Ja menen ostamaan sen possumunkin autolla, koska tässähän nyt todettiin, että kauppaan kävely on niin tavallinen asia, ettei sitä kannata merkata edes sportsrackeriin, kun ei se mitään liikuntaa edes ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huomasin taas tänään vaatekaupoissa miten lihavia ihmiset on. Yritin etsiä villakangastakkia kokoa 32, ehei meillä niin pieniä ole kun ei niitä mene kuin yksi tai kaksi. Voi v..... sanon minä.
Kokoja on myös suurennettu. Olen hoikka, normaalipainoinen mies ja joudun nykyään ostamaan S-koon paitoja, koska nykyiset M-koot ovat niin suuria. Olen ihan vertaillut näitä paitoja päällekkäin ja entinen M-koko on pienempi, nykyisen S-koon kokoinen. Tosin vaikuttaa tähän myös paidan merkkikin, mutta pääsääntöisesti ovat suurempia kokoja nykyään. Tämän on huomannut myös hoikka kaverini.
Naisten puolella ei pidä paikkaansa, mulla on 10 vuotta vanha hame, Seppälän 38. Se on täsmälleen samankokoinen kuin nykyään H&M 40 tai joistain malleista jopa 42. Itse en ole lihonut, silti joudun ostamaan suurempia kokoja...
"Arkiliikunnasta terveyttä
Puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4–5 kilometrin työmatkan pyöräily tai kävely, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa.
Säännöllistä ja pitkäaikaista arkiliikuntaa eli pyöräilyä ja kävelyä harrastavilla ihmisillä on havaittu monia terveyshyötyjä liikunnasta:
sepelvaltimosairauksien kehittymisen vaara alenee 50 prosentilla
tyypin 2 diabeteksen kehittymisen vaara laskee 50 prosentilla
ylipainoisuuden vaara laskee 50 prosentilla
korkean verenpaineen kehittymisen vaara laskee 30 prosentilla
sydän- ja verisuonisairauksien vaara pienenee
osteoporoosin kehittyminen hidastuu
masennus- ja ahdistusoireet helpottuvat."
Ei nyt ihan hyödytöntä.
Näyttäkää minulle lääkäri, terapeutti tai mikä tahansa muu ihminen, joka on metodeillaan voinut pitää lihavat potilaansa laihana yli viisi vuotta, niin minä näytän teille Jari Sillanpään vaimon.
Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!
Vierailija kirjoitti:
"Arkiliikunnasta terveyttä
Puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4–5 kilometrin työmatkan pyöräily tai kävely, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa.
Säännöllistä ja pitkäaikaista arkiliikuntaa eli pyöräilyä ja kävelyä harrastavilla ihmisillä on havaittu monia terveyshyötyjä liikunnasta:
sepelvaltimosairauksien kehittymisen vaara alenee 50 prosentilla
tyypin 2 diabeteksen kehittymisen vaara laskee 50 prosentilla
ylipainoisuuden vaara laskee 50 prosentilla
korkean verenpaineen kehittymisen vaara laskee 30 prosentilla
sydän- ja verisuonisairauksien vaara pienenee
osteoporoosin kehittyminen hidastuu
masennus- ja ahdistusoireet helpottuvat."
Ei nyt ihan hyödytöntä.
Vielä suurempi konkreettinen, ei mikään suhteellinen, vähennys riskeihin tulee kun jättää syömättä fluorattuja yhdisteitä ja ei istu koko päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hyvät ohjeet siitä, miten saa ruokavalion terveemmäksi ja siinä sivussa varmasti moni laihtuukin. Loppupeleissä kyse on ihan normaaleista asioista, eikä ole mitään syytä lähteä kiduttamaan tai nöyryyttämään lihavaa. Suosittelen jokaiselle lihavalle joka tätä ketjua lukee, niin lukemaan Patrik Borgin blogia ja jättämään nämä ikuisuuslaihojen mutuilut omaan arvoonsa: http://patrikborg.blogspot.com/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain…
Patrik Borgilla on oikeasti järkeviä neuvoja minunkin mielestä. Omistan myös yhden hänen kirjan ja siinä on tosi hyviä ruokaohjeita. Niissä ruuissa on makua, ne ei ole mitään laihdutusruokaa sinänsä, vain hyvää ruokaa jossa ei ole liikaa kaloreita ja on paljon kasviksia. Minusta tuo maku on aivan ensisijaisen tärkeää. Monet ylipainoiset kuvittelee että ruuan on pakko olla rasvaista, överisuolaista tai sokerista tai kaikkea näitä että se on hyvää. Se ei oikeasti ole niin. Mutta täytyy käyttää makua antavia juttuja; mausteita, yrttejä, balsamicoa, sitruunaa... vahvoja makuja. Silloin ei tarvitse sokeria ja rasvaa että ruoka on nautinnollista.
Sokeria ei tarvitakaan mihinkään. Rasva on kuitenkin välttämätöntä, oikea ja hyvä rasva.
Tarvitaan sokeria. Se on hyvänmakuista ja vaikuttaa hyvinvointiin kun saa nauttia hyvästä ruuasta ja välillä herkuistakin.
No sokeria tarvitaan kyllä, mutta mikä määrä?
Sokeri ja varsinkin vielä pahemmat versiot siitä, eli keinomakeutusaineet aspartaami esimerkiksi tai nämä ihme siirapit pitäisi luokitella erittäin vaarallisiksi huumausaineiksi, koska ne todella muuttavat bakteerikantaa suolistoissa ja lisäävät ruuan himoa ja lihavuutta ja tulehdusarvoja. Tässä häviää kansalaisen terveys, mutta lääkebisnes ja ruokateollisuus voittavat. Googleta vaikka englanniksi niin löydät tutkimuksia, joissa teollisuus pistää tahallaan näitä aineita elintarvikkeisiin, vaikka tietää haitat.
Mutta jatketaan tällä tyhmyyden ylistyksen linjalla, ja ei lisää liikuntaa kouluihin, eikä varsinkaan säädellä ruuan terveellisyyttä tai veroteta pikamuotia. Lentoliikennehän ei saastuta yhtään verrattuna ruuantuotantoon tai pikamuotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuon "liikuntaa lisäämällä ei laihdu" -mantran hokeminen on suorastaan vaarallista. Tuon kuultuaan se ihminen päättää sittenkin jatkaa autolla kulkemista sinne puolen kilometrin päässä sijaitsevaan kauppaan. Kun siitä liikkumisesta ei kuitenkaan ole hyötyä!
Ei pidä lähteä valehtelemaankaan. Liikunta ei tosiaan laihduta MUTTA on sillä paljon muita hyviä puolia, itsekkin olen lihavana välttynyt toistaiseksi diabetekselta luultavasti täysin puhtaasti sen vuoksi, että liikun kuitenkin KOHTUULLISEN aktiivisesti (lisätään nyt sana kohtuullinen, ettei vain mene urheilijoilla kuppi nurin, että lihava kehtaisi väittää liikkuvansa runsaasti).
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä laihdu, mutta voi siitä jotain hyötyä olla, ellei sitten liikunta stressaa tai liikunnalla hajota itseään. On paljon parempi olla läski kuin hajottaa polvet, lonkat ja välilevyt liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä lähteä valehtelemaankaan. Liikunta ei tosiaan laihduta MUTTA on sillä paljon muita hyviä puolia, itsekkin olen lihavana välttynyt toistaiseksi diabetekselta luultavasti täysin puhtaasti sen vuoksi, että liikun kuitenkin KOHTUULLISEN aktiivisesti (lisätään nyt sana kohtuullinen, ettei vain mene urheilijoilla kuppi nurin, että lihava kehtaisi väittää liikkuvansa runsaasti).
Diabetes II suurin riskitekijä on perimä. Kun totean, että olet voinut estää diabeteksen, niin mihin tätä vertaat? Onko suvussasi diabetestä? Oletko teettänyt geenitestit?
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää minulle lääkäri, terapeutti tai mikä tahansa muu ihminen, joka on metodeillaan voinut pitää lihavat potilaansa laihana yli viisi vuotta, niin minä näytän teille Jari Sillanpään vaimon.
No ei sellaista ole. Mutta tämä heppu on ainakin auttanut lihavia parantamaan elintapojaan, laihtumaan ja sitten pysymään hoikempana kuin ennen: http://www.patrikborg.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten hoivapaikoissa joutuu hoitamaan näitä 150-200 kg painavia , jotka eivät itse pysty liikkumaan. Henkilökunta on kovilla, kun näitä lihavia yritetään hoitaa. Rasvakerroksien alta hoidellaan hiiva-yms. Infektioita. Nämä makaavat kuin valaat, odottaen ruokaa ja palvelua.
Olen työskennellyt ensihoidossa 15 vuotta. Vielä 10 vuotta sitten oli äärimmäisen harvinaista, että piti miettiä paarien kantavuutta tai potilaan mahtumista niille.
Nykyään se on ihan arkipäivää.
Surullinen suuntaus.. ja alkaa ottaa jo fyysisesti koville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes II suurin riskitekijä on perimä. Kun totean, että olet voinut estää diabeteksen, niin mihin tätä vertaat? Onko suvussasi diabetestä? Oletko teettänyt geenitestit?
- Eri
Tiedän, minulla on riski siihen perimässäni ja sokerirasituksessa on näkynyt heikentynyt sokerinsieto (mutta ei kuitenkaan diabetestä). Muut lihavuudenongelmat onkin sitten perintötekijöiden ansiosta kurissa mm. kolesteroli on alhainen ja verenpaineet kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sellaista ole. Mutta tämä heppu on ainakin auttanut lihavia parantamaan elintapojaan, laihtumaan ja sitten pysymään hoikempana kuin ennen: http://www.patrikborg.fi/
Antti Heikkilä on varmasti paljon parempi tässä asiassa, jos mittarina on mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hyvät ohjeet siitä, miten saa ruokavalion terveemmäksi ja siinä sivussa varmasti moni laihtuukin. Loppupeleissä kyse on ihan normaaleista asioista, eikä ole mitään syytä lähteä kiduttamaan tai nöyryyttämään lihavaa. Suosittelen jokaiselle lihavalle joka tätä ketjua lukee, niin lukemaan Patrik Borgin blogia ja jättämään nämä ikuisuuslaihojen mutuilut omaan arvoonsa: http://patrikborg.blogspot.com/2011/09/laihdutus-pysyvasti-tehdaan-nain…
Patrik Borgilla on oikeasti järkeviä neuvoja minunkin mielestä. Omistan myös yhden hänen kirjan ja siinä on tosi hyviä ruokaohjeita. Niissä ruuissa on makua, ne ei ole mitään laihdutusruokaa sinänsä, vain hyvää ruokaa jossa ei ole liikaa kaloreita ja on paljon kasviksia. Minusta tuo maku on aivan ensisijaisen tärkeää. Monet ylipainoiset kuvittelee että ruuan on pakko olla rasvaista, överisuolaista tai sokerista tai kaikkea näitä että se on hyvää. Se ei oikeasti ole niin. Mutta täytyy käyttää makua antavia juttuja; mausteita, yrttejä, balsamicoa, sitruunaa... vahvoja makuja. Silloin ei tarvitse sokeria ja rasvaa että ruoka on nautinnollista.
Sokeria ei tarvitakaan mihinkään. Rasva on kuitenkin välttämätöntä, oikea ja hyvä rasva.
Tarvitaan sokeria. Se on hyvänmakuista ja vaikuttaa hyvinvointiin kun saa nauttia hyvästä ruuasta ja välillä herkuistakin.
Hyvään ruokaan ei tarvita sokeria. Herkuista voi nauttia joka päivä. Herkku ei tarkoita kaikille sitä sokeria.
Varmaan näihin tietoihin on erinomaiset lähteet, mutta aina mietityttää paljonko luku heittää todellisuudesta, ja mihin suuntaan. Minun painoani esimerkiksi ei kukaan tiedä, koska en ole vuosiin käynyt vaa'alla kenenkään nähden. Ja en varmasti ole ainoa. Tutkimus on tietty tehty oletettavasti edustavasta otannasta eikä kirjaimellisesti kaikista suomalaisista, mutta aina sitä miettii onko otanta ollut aidosti edustava.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja minua on fyssarit, PT ja 2 lääkäriä suoraan kieltänyt minua kävelemästä!! Kuulemma rasitan itseäni vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä ketjun laihdutusneuvot :D Voi jestas, ihmettelen, jos nuo on yhdellekkään lihavalle mitään uusia ajatuksia. Se laihtuminen ja laihana pysyminen ei meidän yhteiskunnassa ole noin yksinkertaista, asiaan vaikuttaa moni tekijä eikä mikään yksittäinen annoskoko tai liikaa hiilareita tai se, että syödään liian usein.
Kaikista naurettavinta on se, kun joku ikuisuushoikka mutuilija yrittää ihan tosissaan neuvoa lihavaa miten tämä laihtuisi, eikä taustalla ole minkäänlaista koulutusta tai oikeanlaista perehtymistä asioihin.
Tämä! Ja pikanttina lisänä nuo "Kun syö vähemmän, kuin kuluttaa, niin laihtuu" -huutelijat :D
Mutta sehän on tosiasia, että kun syö vähemmän kulutukseensa nähden niin laihtuu. Kokeile itse.
Tämän kun itse vihdoin hyväksyin ja rupesin syömään vähemmän, niin kas 15kg ylipaino putosi vuodessa.
Jaahah, tämä läski lähtee nyt ostamaan possumunkkia! Syön sen hitaasti nautiskellen ja luen tätä ketjua samalla.