Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ihminen VASTUSTAA kauppojen yöaukioloa?! 24h on nykyaikaa.

Vierailija
06.11.2019 |

Jokaisen hypermarketin Suomessa pitäisi olla auki 24h. Kolmivuorotyö tulee muutenkin yleistymään tosi nopeaa vauhtia niin on vaan hyvä että vuorotyöläisilläkin on mahdollisuus käydä kaupassa. Vaikka yöaukiolot eivät olisikaan hirveän tuottavia, ne pitäisi kustantaa vähennetyllä henkilökuntamäärällä tai sitten viimeistään tuotteiden hintoja nostamalla. Ei se ole oikein, että yhteiskunnan päivystäjiä syrjitään.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastustan..teen itse töitä kolmessa vuorossa ja se on perseestä! Väsyttää suurimman osan ajasta..

Vuorotyö, etenkin yötyö, sopii aika harvalle. Silti monen on sitä pakko tehdä, koska palkka pitää jostain saada. Se, että yhä useammalla alalla on pakko vuoroja tehdä on huono juttu, mihinkään ei pääse pakoon :(

Onhan se rankkaa, mutta onko kuitenkaan perusteltua kieltää se kaikilta, koska se ei sovi jokaiselle? Minusta ei. Toki on mahdollista järjestää asiat niin, että siellä yötöissä on oikeasti niitä, jotka siihen suostuvat ja päivätöissä sitten muut.

Muistan lukeneeni stoorin, että Helsingissä eräs kauppias kysyi henkilökunnalta kuka ei halua sunnuntaisin töihin, 7 kättä nousi ylös. Näistä kukaan ei ole ollut sunnuntaina töissä siitä lähtien. Samaa voidaan yötöiden kohdalla soveltaa. ap

Vierailija
22/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ihmiset joutuu tekemään yötyötä. Se tappaa ja ihmisiä on liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole keltään pois, että yötyön aiheuttamat ennenaikaiset kuolemat kustannetaan verovaroin.

??? Olen tehnyt yötyötä 36 v. En muutenkaan ymmärtänyt, että mitä kustannetaan. Taidan olla liian vanha.

Vierailija
24/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et varmaan ole tietoinenen että kaupat voivat halutessaan olla kellon ympäri auki.

Olen. Mutta valtaosa hypermarketeista ei ole auki vuorokauden ympäri. Tosi pieni osa itse asiassa on. Tähän pitäisi saada muutos. ap

Eli kannatat paluuta vapaista aukioloajoista säädeltyihin aukioloaikoihin?

Vierailija
25/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkun ovat. 

Mutta kun eivät ole. Koska kukaan ei käynyt. Koska vain totaalisesti elämänhallinnan menettäneet käyvät kaupassa öisin. Ja se ei ketään elätä jos sieltä nyt joku vuorossa oleva miliisi käy sen sämpylänsä kolmelta hakemassa. 

Vierailija
26/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan on tarkoitus tehdä voittoa. Miksi pitää keinotekoisesti auki ja nostaa hintoja, jos asiakasvirrat ovat päivällä suuremmat? Nostetut hinnat vievät sitten loputkin asiakkaat.

Kauppa tekee pitkällä aikatähtäimellä parhaiten voittoa siten, että se sallii yllättävän "asiakasrysän" mihin kellon aikaan tahansa. Nykyään sunnuntaimyynti on melkein parempaa kuin arkimyynti, vaikka sunnuntain vapautusta vastustavat perustelivat sitä sillä, ettei kukaan kävisi kaupassa sunnuntaisin. Kun ihmisille annetaan vapaus, ihmiset käyttävät vapautta hyväksi. Uskon aidosti, että sama toteutuu 24h:n kohdalla. ap

Vierailija
27/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä. En halua yhtesikuntaa joka yhä enemmän jakautuu ja perusuu markkinavoimille. On helppo kannattaa kauppojen yöaukioloa, jollei itse tarvise olla se nollatunti sopparilla kaupassa oleva yksinhuoltaja tai vastaavasssa asemassa oleva, joka jännää, että onko ensi yönä töitä vai ei. Ja jos on, niin miten järjestää lasten hoidon. Ja jos kieläytyy työkeikasta, niin tuleeko enää pyyntöä töihin.  

Voi kuule kun palveluammatit brukkaavat olla sellaisia. Ja se on niiden miinus (joidenkin mielestä suuri plussa koska lisät)... Tuolla logiikallahan kaupat eivät saisi olla viikonloppuisinkaan auki, koska silloin täytyy järjestää lapsi vuoropäiväkotiin.

Ei me voida rakentaa yhteiskuntaa sen pohjalta, mitä joku ei halua tehdä. Vaan sen pohjalta, mitä joku haluaa tehdä. ap

Ap ilmeisesti on vapaaehtoinen 24h Prisman kassalle 😊 ja ihan kun siltä nykyään kaksvuoroa tekevältä kyseltäisiin, että haluaako se nyt yötöihin.

Vapaaehtoisia yötyöläisiä on olemassa enemmän kuin uskoisikaan. Monien vuorokausirytmi on sopiva ja he haluavat sitä korotettua tuntipalkkaa. ap

Vierailija
28/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että ihmiset joutuu tekemään yötyötä. Se tappaa ja ihmisiä on liikaa.

Älä yleistä.

Monelle yövuorot ovat toki haitallisia ihan luonnostaan, mutta useimmat pystyvät yövuoroihin aika hyvin, etenkin nuoremmat. Isompi kysymys on se, että kaikki eivät sinne halua.

Vierailija
29/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole keltään pois, että yötyön aiheuttamat ennenaikaiset kuolemat kustannetaan verovaroin.

??? Olen tehnyt yötyötä 36 v. En muutenkaan ymmärtänyt, että mitä kustannetaan. Taidan olla liian vanha.

Jokaisen ihmisen koulutuksen uppoaa rahaa. Kun se sairastuu, hoitoihin uppoaa rahaa. Jos hän kupsahtaa paljon ennen eläkeikää, taas mentiin miinukselle. Kalliksi tulee.

Vierailija
30/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että kaikille olisi parempi, kun kaikki voisivat tehdä töitä maanantaista perjantaihin, kahdeksasta neljään.

Vierailija
31/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kaupoista on auki vähintään 7-22. Jos ei tuona 15h aikana ehdi kauppaan niin silloin on vika ihan itsessä.

Vierailija
32/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se ihminen, joka joutuisi olemaan siellä 24h kaupassa töissä.

On olemassa ihmisiä, jotka haluavat tehdä yötyötä. Monien vuorokausirytmi onkin sellainen. Yötöissä on etujakin kuten vähemmän asiakkaita (melua) ja parempi tuntiliksa. Ei sinne ketään pitäisi pakottaa vaan ottaa niitä, joille työ on ok. ap

Juuri näin ja kyllä ainakin itse sain työsopimusta tehdessäni valita, otanko yövuoroja vastaan vapaaehtoisesti. Joskus voi tietty olla, että on pakko mennä, mutta yleensä vapaaehtoisia on enemmän kuin tarpeeksi ollut ainakin meillä.

Vierailija
33/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minä. En halua yhtesikuntaa joka yhä enemmän jakautuu ja perusuu markkinavoimille. On helppo kannattaa kauppojen yöaukioloa, jollei itse tarvise olla se nollatunti sopparilla kaupassa oleva yksinhuoltaja tai vastaavasssa asemassa oleva, joka jännää, että onko ensi yönä töitä vai ei. Ja jos on, niin miten järjestää lasten hoidon. Ja jos kieläytyy työkeikasta, niin tuleeko enää pyyntöä töihin.  

Voi kuule kun palveluammatit brukkaavat olla sellaisia. Ja se on niiden miinus (joidenkin mielestä suuri plussa koska lisät)... Tuolla logiikallahan kaupat eivät saisi olla viikonloppuisinkaan auki, koska silloin täytyy järjestää lapsi vuoropäiväkotiin.

Ei me voida rakentaa yhteiskuntaa sen pohjalta, mitä joku ei halua tehdä. Vaan sen pohjalta, mitä joku haluaa tehdä. ap

Totta varmasti toinen puoli joo. Mutta on ihmisille ennenkin töitä riittäny vaikkei kauppa ole saaneet olla auki yötämyöten.- Yöilsät on toki erinomainen lisä ja täydennys mutta epäilen, että niiden taso ei loputtomiin jatku yhtä hyvänä, etenkään jos on "aivan normaalia" että palvelu  (kauppa)  on auki 24 tuntia vuorkaudessa, seitsemänä päivänä viikossa. -

Jos töitä oikeasti olisi, niin  miksi niin monta halutaan riiputtaa -kärjisäen- löyhässä hirressä nollatuntisopimuksella?  (-- Toivottavasti olen yölisien jatkumsien kannalta väärssä ja ne jatkuva vastakin). 

Muta jos -siis töitä  sanotaan olevan, niin miksi  sillloinkin, kun itse olisi valmis ja halukas saamaan useamman ns. varman työtunnin viikolle/ kuukauteen joutuu edellen tyytymään nollauntisopimuseen.

Ymmärrän toki, että jotkut, kuten sivutoimisesti kaupasssa työskentelevät opiskelijat voivat olla tyytyväisiä nollatunti sopimukseensa.

En kuitenkaan halua ajaella, että kaupssa (, joka tässä vain esimerkkinä koska vähittäiskauppa on laajasti omaksununt ne osaksi käytäntöjään) -olisi aina lähinnä tois-sijiaa toimintaa, josta haetaan taskurahoja/ täydennystä opintotuelle; eikä monesikaan ensi-sijaisena taroituksena ole niinkään se, etä palkalla pitäisi elättää lapsiperhettä.      

Vierailija
34/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule kun palveluammatit brukkaavat olla sellaisia. Ja se on niiden miinus (joidenkin mielestä suuri plussa koska lisät)...

Jos kaikki työpaikat olisivat auki 24/7, niin mitään "pyhiä" ei enää tunnettaisi, eikä ilta- tai viikonloppulisiä olisi. Onhan sitä porukkaa jo olemassa, joka haluaisi nuo lisät poistaa. Aika moni ei tajua tätä. 

Vierailija
35/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta varmasti toinen puoli joo. Mutta on ihmisille ennenkin töitä riittäny vaikkei kauppa ole saaneet olla auki yötämyöten.- Yöilsät on toki erinomainen lisä ja täydennys mutta epäilen, että niiden taso ei loputtomiin jatku yhtä hyvänä, etenkään jos on "aivan normaalia" että palvelu  (kauppa)  on auki 24 tuntia vuorkaudessa, seitsemänä päivänä viikossa. -

Jos töitä oikeasti olisi, niin  miksi niin monta halutaan riiputtaa -kärjisäen- löyhässä hirressä nollatuntisopimuksella?  (-- Toivottavasti olen yölisien jatkumsien kannalta väärssä ja ne jatkuva vastakin). 

Muta jos -siis töitä  sanotaan olevan, niin miksi  sillloinkin, kun itse olisi valmis ja halukas saamaan useamman ns. varman työtunnin viikolle/ kuukauteen joutuu edellen tyytymään nollauntisopimuseen.

Ymmärrän toki, että jotkut, kuten sivutoimisesti kaupasssa työskentelevät opiskelijat voivat olla tyytyväisiä nollatunti sopimukseensa.

En kuitenkaan halua ajaella, että kaupssa (, joka tässä vain esimerkkinä koska vähittäiskauppa on laajasti omaksununt ne osaksi käytäntöjään) -olisi aina lähinnä tois-sijiaa toimintaa, josta haetaan taskurahoja/ täydennystä opintotuelle; eikä monesikaan ensi-sijaisena taroituksena ole niinkään se, etä palkalla pitäisi elättää lapsiperhettä.      

Mun postauksen pointti ei ollut se riittääkö töitä vai ei. Pointti oli se, että kolmivuorotyö tulee yleistymään, joten on vain oikeudenmukaista, että kauppamaailma on mukana tässä muutoksessa. Palvelualan päätehtävä on vastata ihmisen tarpeisiin. Me ei eletä enää samassa maailmassa kuin 10 vuotta sitten. ap

Vierailija
36/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kauppiaat vielä ymmärtäisivät että myynti ei lisäänny jos ei ole mitään myytävää. Nyt kun kauppaan menee iltakymmenen jälkeen tai sunnuntaina niin hyllyt on tyhjät kuin Neuvostoliitossa aikoinaan. Ei siitä aukioloaikojen pidentämmisestä ole mitään hyötyä jos kukaan ei viitsi täyttää hyllyjä. Tämä nyt on normaalia suomalaista asiakaspalvelua kun on sujuvasti unohdettu että palkan maksaa viime kädessä asiakkaat.

Vähensivät henkilökuntaa nääs, ei siellä ole riittävästi porukkaa täytämässä hyllyjä. Työntekijä on vain kustannus.

Vierailija
37/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun postauksen pointti ei ollut se riittääkö töitä vai ei. Pointti oli se, että kolmivuorotyö tulee yleistymään, joten on vain oikeudenmukaista, että kauppamaailma on mukana tässä muutoksessa. Palvelualan päätehtävä on vastata ihmisen tarpeisiin. Me ei eletä enää samassa maailmassa kuin 10 vuotta sitten. ap

Ihanko itsestään se  (kolmivuoroyö) tulee yleisymään? - Eiköhän kuitenkin kyse ole poliittisista päätöksistä ja valinnoista. Ei me toki eletä samassa maailmassa kuin kymmenen vuota sitten. Mutta en minä vieläkään usko, että asiat vain tapahuisivat itsestään.

Olen ehkä hieman naivi ja sinisilmäinen kun uskon jokaisen voivan vaikuttaa kehitykseen. Minä haluan vaikuttaa muiden muassa siihen. että työmarkkinat pysyvät reiluina, eivätkä ole vain kasvottomien markkkinavoimien vietävissä.(..)   

Vierailija
38/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap joku Kaupan Liiton lobbari vai?

Ennen ilmastohypetystä, kun kaupat eivät saaneet olla vapaasti auki, ihmisillä oli muutakin tekemistä. Viikonloppuliikenne oli hiljaista ja osattiin hiukan edes rauhoittua. Nykyään sunnuntaisin teillä kulkee katkeamattomia autojonoja ihmisten matkatessa perheineen "viihtymään" kauppakeskuksiin. Kyllä joku jotain ostaakin, mutta sunnuntai ei ole kaikkialla viikon paras kauppapäivä. Sama se minulle on, mutta on jotenkin surkea välillä seurata, miten pieniä lapsia raahataan shoppailureissuilla mukana vielä myöhään illallakin, kun vanhempien olisi jo aikoja sitten pitänyt ymmärtää viedä pienet yöunille.

Ja sille kitisijälle, joka valitti hyllyjen tyhjyydestä viikonloppuisin: hyllyjä on vaikea täyttää, ellei varastossa ole täytettävää. Kuivatavaraa yleensä riittää, mutta tuoretavaraa ei. Esim. leipomot ovat kiinni viikonloppuisin.

Jotenkin tässäkin asiassa on sellainen lopun alun tuntu. Joskus voi edessä olla varsin ankeat ajat.

Vierailija
39/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko itsestään se  (kolmivuoroyö) tulee yleisymään? - Eiköhän kuitenkin kyse ole poliittisista päätöksistä ja valinnoista. Ei me toki eletä samassa maailmassa kuin kymmenen vuota sitten. Mutta en minä vieläkään usko, että asiat vain tapahuisivat itsestään.

Olen ehkä hieman naivi ja sinisilmäinen kun uskon jokaisen voivan vaikuttaa kehitykseen. Minä haluan vaikuttaa muiden muassa siihen. että työmarkkinat pysyvät reiluina, eivätkä ole vain kasvottomien markkkinavoimien vietävissä.(..)   

Kyllä se vaan yleistyy, jo siksi että Suomi on maailman meiningissä vahvasti mukana. Markkinavoimat kantavat meidän talouttamme ja on siten hyvä, että markkinavoimat myös ohjaavat tarjontaa. Yhteiskunnan todellinen reiluus eli universaali terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut voidaan kustantaa vain nykyajan ja tulevaisuuden markkinavoimilla. Näissä Suomen on oltava myös mukana.

Vierailija
40/52 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap joku Kaupan Liiton lobbari vai?

Ennen ilmastohypetystä, kun kaupat eivät saaneet olla vapaasti auki, ihmisillä oli muutakin tekemistä. Viikonloppuliikenne oli hiljaista ja osattiin hiukan edes rauhoittua. Nykyään sunnuntaisin teillä kulkee katkeamattomia autojonoja ihmisten matkatessa perheineen "viihtymään" kauppakeskuksiin. Kyllä joku jotain ostaakin, mutta sunnuntai ei ole kaikkialla viikon paras kauppapäivä. Sama se minulle on, mutta on jotenkin surkea välillä seurata, miten pieniä lapsia raahataan shoppailureissuilla mukana vielä myöhään illallakin, kun vanhempien olisi jo aikoja sitten pitänyt ymmärtää viedä pienet yöunille.

Ja sille kitisijälle, joka valitti hyllyjen tyhjyydestä viikonloppuisin: hyllyjä on vaikea täyttää, ellei varastossa ole täytettävää. Kuivatavaraa yleensä riittää, mutta tuoretavaraa ei. Esim. leipomot ovat kiinni viikonloppuisin.

Jotenkin tässäkin asiassa on sellainen lopun alun tuntu. Joskus voi edessä olla varsin ankeat ajat.

Käyn useinkin kaupassa sunnutaisin ja aina on leipomotuotteita saatavilla. Koska luonnollisesti leipomot ovatkin auki mikäli ne liikkeet, jossa tuotteita myydään, ovat myös auki. Kaikki seuraa kaikkea. Nykyään elintarvikerekkojakin näkee ihan mukavasti sunnuntaisin, koska kaupat maksavat reilut korvaukset tuoreista tuotteista. Ja jos vanhemmat raahailevat lapsiaan ympäri kauppaa myöhään illalla, se on sitten oma ongelmansa. Se ei tietenkään ole peruste pitää kauppoja kiinni. ap