Minkälainen ihminen VASTUSTAA kauppojen yöaukioloa?! 24h on nykyaikaa.
Jokaisen hypermarketin Suomessa pitäisi olla auki 24h. Kolmivuorotyö tulee muutenkin yleistymään tosi nopeaa vauhtia niin on vaan hyvä että vuorotyöläisilläkin on mahdollisuus käydä kaupassa. Vaikka yöaukiolot eivät olisikaan hirveän tuottavia, ne pitäisi kustantaa vähennetyllä henkilökuntamäärällä tai sitten viimeistään tuotteiden hintoja nostamalla. Ei se ole oikein, että yhteiskunnan päivystäjiä syrjitään.
Kommentit (52)
Todellakin! Sitä paitsi yövuoroille on tosi paljon kysyntää myös työntekijöiden puolelta! Yövuoroissa on kätevää hyllyttää hyllyt täyteen seuraavaa päivää varten, kun kaupassa on kuitenkin paljon vähemmän asiakkaita ja rauhallisempaa yöllä.
Kaupoissa on paljon töissä kaiken maailman keikkalaisia eri vuokratyöfirmojen kautta ja he heittävät oikein mielellään yökeikkoja sillon tällöin. Yövuorot on erinomainen asia, myös cittari saisi lähteä mukaan tähän meininkiin Prisman tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kauppiaat vielä ymmärtäisivät että myynti ei lisäänny jos ei ole mitään myytävää. Nyt kun kauppaan menee iltakymmenen jälkeen tai sunnuntaina niin hyllyt on tyhjät kuin Neuvostoliitossa aikoinaan. Ei siitä aukioloaikojen pidentämmisestä ole mitään hyötyä jos kukaan ei viitsi täyttää hyllyjä. Tämä nyt on normaalia suomalaista asiakaspalvelua kun on sujuvasti unohdettu että palkan maksaa viime kädessä asiakkaat.
Tämähän ei ole pelkästään kauppiaasta kiinni, vaan tavarantoimittajasta. Ymmärtäkää että sen myötä paine myös siihen suuntaan menee 24/7, joten ei se vaikuta pelkästään kaupan alaan. Kyllä niin vain meilläkin leipomossa nykyään viikonloput on ne isoimmat leivontapäivät. Kaikki pyhät ja joulut saisi kökkiä sitäkin vääntämässä tällöin. Ja eipä muuten kauheasti naurata, olisi muutakin tekemistä aina välillä. Ja tämä siis ei minkään oikeasti tärkeän asian takia, kuin vaikka sairaanhoito tms. vaan LEIVÄN vuoksi, niin ei siinä motivaatio aina korkeimmillaan ole.
Mielestäni ihmisten pitäminen 24/7 valmiudessa ei ole todellakaan mikään ihanneyhteiskunta, mutta näemmä se joillekin on. Aina tekee mieli kysyä näiden vaatijoilta olisivatko itse valmiita tekemään sitä, mahdollisesti vieläpä todella matalalla palkalla ilman lisiä, koska sehän on toinen asia mitkä yleensä näissä ehdotuksissa vaaditaan alas, koska on se niin epäreilun kallista pitää työntekijät öisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastustan..teen itse töitä kolmessa vuorossa ja se on perseestä! Väsyttää suurimman osan ajasta..
Vuorotyö, etenkin yötyö, sopii aika harvalle. Silti monen on sitä pakko tehdä, koska palkka pitää jostain saada. Se, että yhä useammalla alalla on pakko vuoroja tehdä on huono juttu, mihinkään ei pääse pakoon :(
Olen ollut tällaisessa 24h kaupassa töissä eikä yövuoroja ole pakko tehdä! Halukkaat tekee ja halukkaita löytyy paljon! On myös ihan vakkariyökköjä.
Oman lähipiirin mukaan nimenomaan 3- vuorotyötä tekevät ovat niitä hoikkia, terveitä, pirteitä ihmisiä, kun taas päivätyöläiset sairaampia ja lihavampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se ihminen, joka joutuisi olemaan siellä 24h kaupassa töissä.
On olemassa ihmisiä, jotka haluavat tehdä yötyötä. Monien vuorokausirytmi onkin sellainen. Yötöissä on etujakin kuten vähemmän asiakkaita (melua) ja parempi tuntiliksa. Ei sinne ketään pitäisi pakottaa vaan ottaa niitä, joille työ on ok. ap
Juuri näin ja kyllä ainakin itse sain työsopimusta tehdessäni valita, otanko yövuoroja vastaan vapaaehtoisesti. Joskus voi tietty olla, että on pakko mennä, mutta yleensä vapaaehtoisia on enemmän kuin tarpeeksi ollut ainakin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastustan..teen itse töitä kolmessa vuorossa ja se on perseestä! Väsyttää suurimman osan ajasta..
Vuorotyö, etenkin yötyö, sopii aika harvalle. Silti monen on sitä pakko tehdä, koska palkka pitää jostain saada. Se, että yhä useammalla alalla on pakko vuoroja tehdä on huono juttu, mihinkään ei pääse pakoon :(
Onhan se rankkaa, mutta onko kuitenkaan perusteltua kieltää se kaikilta, koska se ei sovi jokaiselle? Minusta ei. Toki on mahdollista järjestää asiat niin, että siellä yötöissä on oikeasti niitä, jotka siihen suostuvat ja päivätöissä sitten muut.
Muistan lukeneeni stoorin, että Helsingissä eräs kauppias kysyi henkilökunnalta kuka ei halua sunnuntaisin töihin, 7 kättä nousi ylös. Näistä kukaan ei ole ollut sunnuntaina töissä siitä lähtien. Samaa voidaan yötöiden kohdalla soveltaa. ap
Joo ja käytännössähän se yleensä meneekin noin, että työntekijä päättää ei suinkaan pomo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että ihmiset joutuu tekemään yötyötä. Se tappaa ja ihmisiä on liikaa.
Älä yleistä.
Monelle yövuorot ovat toki haitallisia ihan luonnostaan, mutta useimmat pystyvät yövuoroihin aika hyvin, etenkin nuoremmat. Isompi kysymys on se, että kaikki eivät sinne halua.
Ei kyse varsinaisesti olekaan tuosta, etteikö pystyisi. Vuorotyö on siltikin kuormittavampi ja nostaa esimerkiksi rintasyöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Sitä paitsi yövuoroille on tosi paljon kysyntää myös työntekijöiden puolelta! Yövuoroissa on kätevää hyllyttää hyllyt täyteen seuraavaa päivää varten, kun kaupassa on kuitenkin paljon vähemmän asiakkaita ja rauhallisempaa yöllä.
Kaupoissa on paljon töissä kaiken maailman keikkalaisia eri vuokratyöfirmojen kautta ja he heittävät oikein mielellään yökeikkoja sillon tällöin. Yövuorot on erinomainen asia, myös cittari saisi lähteä mukaan tähän meininkiin Prisman tavoin.
Mihin aikaan luulet, että tuotteet normaalisti hyllytetään, jollei silloin kun kauppa kiinni??
Esim. Tokmannilla on tuotteita hyllyttelemässä klo 6 aamulla porukkaa. Silloin on kätevintä, koska asiakkaat eivät häiritse.
Siihen jos tulee ritvat kyselemään tuikuista ja pesunaineista kaikenlaista, niin hyllyttäminen on vaikeampaa, kun koko ajan keskeytetään.
Se, että joskus näette, että pakasteita tms muuta tyhjennetään lavalta tai rullakosta, niin on poikkeustilanne. Joku on kipeenä tai muuten vähän porukkaa, normaalia isompi kuorma tms, ja siksi sitä tavaraa jää laittamatta.
Ihmiset voisi jopa tutustua kaupan toimintaan, ennen kuin ehdottelevat tämmöisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan on tarkoitus tehdä voittoa. Miksi pitää keinotekoisesti auki ja nostaa hintoja, jos asiakasvirrat ovat päivällä suuremmat? Nostetut hinnat vievät sitten loputkin asiakkaat.
Kauppa tekee pitkällä aikatähtäimellä parhaiten voittoa siten, että se sallii yllättävän "asiakasrysän" mihin kellon aikaan tahansa. Nykyään sunnuntaimyynti on melkein parempaa kuin arkimyynti, vaikka sunnuntain vapautusta vastustavat perustelivat sitä sillä, ettei kukaan kävisi kaupassa sunnuntaisin. Kun ihmisille annetaan vapaus, ihmiset käyttävät vapautta hyväksi. Uskon aidosti, että sama toteutuu 24h:n kohdalla. ap
Normaalit ihmiset nukkuvat öisin. Yöllä kaupassa käyvät ovat poikkeusryhmää. Yöllä myyjälle maksetaan tuplapalkkaa, eli kalliita tunteja kaupalle. Lisäksi ehkä vartijan kulut. Moni kauppa on kokeillut 24/7, mutta supistanut sitten takaisin, kun kauppa ei käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et varmaan ole tietoinenen että kaupat voivat halutessaan olla kellon ympäri auki.
Olen. Mutta valtaosa hypermarketeista ei ole auki vuorokauden ympäri. Tosi pieni osa itse asiassa on. Tähän pitäisi saada muutos. ap
Sitten siitä vaan vaan perustamaan kauppa ja pidät sen auki 24h. Et voi muita kauppiaita vaatia sitä tekemään jos se on heille tappiollista.
Itse taas uskon, etä Suomi ja suomaliset pysyvä jatkossakin hyvin voivina jos se ei hötkyile ja aseta tulevaisuuttaan riippumaan ainoastaan markkinavoimista. - Sekatalous lienee kuvaavin ilmaus, jonka varaan luottaisin itse enempi; en vain siihen, että markkinat hoitaisivat ja tai vastaisi yksinomaiesi siiä miten reilu (tai epäreilu) Suomi on tulevaisuudessa. - Minusta tuntuisi arveluttavalta jättää universaali terveydenhuolto ja (/tai) sosiaalpalvelu vain ja ainoastaan markkinavoimien käsiin.