Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliiton Heli Vaaranen kutsuu kolumnissaan lapsettomia Helinä-keijuiksi ja Peter Paneiksi

Vierailija
06.11.2019 |

Jotenkin kamalan syyllistämissävyinen kolumni:

https://yle.fi/uutiset/3-11009032

Kolumni alkaa ensin näin:

"Yhä useampi suomalainen haluaa jäädä tietoisesti lapsettomaksi. Jokaisella on omat syynsä, ja niitä on syytä kunnioittaa."

Mutta vähän matkaa myöhemmin lukee jo näin:

"Vauvahaaveinen kolmekymppinen vetää vesiperän haikaillessaan vauvanhankintaa, jos puoliso ei ole valmis. Vaipanvaihto ei tule ensimmäisenä mieleen kun nuori aikuinen ajattelee, miten mahtavaa elämä voisikaan olla. Helinä-keiju tai Peter Pan kaipaa vielä seikkailuja, elämyksiä ja muuta menoa. ”Vielä pari matkaa”, esimerkiksi. Ei hän tietenkään voi vannoa, ettei ikinä haluaisi lasta, mutta ainakaan juuri nyt ei tunnu ajankohtaiselta."

Lopuksi vielä sanotaan, kuinka valinta on lasta haluavan eikä lasta haluamattoman. Lisäksi korostetaan, kuin lapsia haluavat olisivat jotenkin kypsempiä ihmisiä kuin lasta haluamattomat:

"Ymmärrä, että valinta on vauvaa haluavan, eikä hänen, joka ei vauvaa halua. Kovin montaa vaihtoehtoa ei jää jäljelle. Voit luopua vauvahaaveesta tai voit jatkaa odottamista – se on onnen kauppaa. Voit yrittää puhua toisen ympäri, mutta painostettu lopputulos ei tunnetusti ole kovin kestävä. Tai sitten voit häipyä muuten hyvästä parisuhteesta.

Ehkä vastaasi kävelee lapsirakas ihminen, joka on valmis uuteen elämänvaiheeseen. Tunnistat hänet kypsyydestä ihmisenä ja kumppanina.

Tunnistat hänet siitä, että hän jää juttelemaan polvenkorkuisten muksujen kanssa. Hänen silmänsä loistavat, kun sukulaislapsi juoksee ovelle vastaan. Hän näkee vaivaa ja leikittää, opettaa asioita ja antaa aikaansa. Ja sitten eräänä päivänä hän kuiskaa: ”Lapset on kivoja. Eikö mekin…” "

Aika kovaa tekstiä Väestöliiton työntekijältä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi väestöliitto myös varoittaa, että jos jättää muuten hyvän ja toimivan parisuhteen sen vuoksi, etteivät vauvahaaveet kohtaa, niin voi pian löytää itsensä tilanteesta, jossa ei ole kumpaakaan, ei parisuhdetta eikä lapsia.

Homma ei todellakaan mene niin, että jos jätät kumppanin, löydät tilalle yks-kaks uuden. Varsinkin, jos on edes jotain vaatimuksia kumppanin suhteen. (kuten luulisi olevan, jos on tarkoitus perustaa perhe)

Vierailija
22/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko tuo nainen, ettei lapseton voisi tykätä lapsista ja viihtyä lasten seurassa?! Ei voi olla todellista.

Ja minulla on lapsia, muttei kyllä toisten lapset voisi vähempää kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua luettavaa niille jotka eivät voi saada lapsia tai niille jotka eivät vain löydä kumppania vaikka lapsia haluaisivatkin.

Eli tutkijan mielestä on ok lyödä lyötyä ja ilkkua toisten epäonnelle. Ei ihme että yksinäiset tekevät niin usein päätöksen päivien päättämisestä oman käden kautta.

Vierailija
24/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuosta saa vaikutelman että Heli Vaarala itse ei ole mikään kovin kypsä ihminen. Eikä hänellä ole aavistustakaan siellä Helinäkeijulandiassaan miten koviin ja vaikeisiin tilanteisiin ihmiset täällä tosielämän puolella voivat joutua. Tuo nainen on kyllä ennenkin päästänyt suustaan vaikka mitä.

Varmasti on paljon lapsettomia, joiden elämä on yksinkertaisesti niin mahdottoman raskasta ja vaikeaa, että lapsia on mahdotonta hankkia. Ei kuitenkaan kaikkien. Itsekin tiedän useita lapsettomia, jotka vaan tykkäävät enemmän tehdä uraa ja seikkailla. Ja siinähän seikkailkoot, mutta voisivat edes ääneen tunnustaa, että eivät halua lapsiin liittyvää vastuunkantoa ja tylsyyttä.

Ja mitä vikaa siinä on, jos eivät halua? Kyllähän moni sen tunnustaakin.

Lapset ovat vastuu, jonka ottaminen on vapaaehtoista. Lapseton ihminen ei jätä jotain fiktiivistä lasta orvoksi, eikä pakene vastuuta. Hän tekee omaa elämäänsä koskevan ison päätöksen, samoin kuin lapsen hankkiva. Se on aikuisen ihmisen henkilökohtainen päätös, jota pitää kunnioittaa.

Vierailija
25/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuosta saa vaikutelman että Heli Vaarala itse ei ole mikään kovin kypsä ihminen. Eikä hänellä ole aavistustakaan siellä Helinäkeijulandiassaan miten koviin ja vaikeisiin tilanteisiin ihmiset täällä tosielämän puolella voivat joutua. Tuo nainen on kyllä ennenkin päästänyt suustaan vaikka mitä.

Varmasti on paljon lapsettomia, joiden elämä on yksinkertaisesti niin mahdottoman raskasta ja vaikeaa, että lapsia on mahdotonta hankkia. Ei kuitenkaan kaikkien. Itsekin tiedän useita lapsettomia, jotka vaan tykkäävät enemmän tehdä uraa ja seikkailla. Ja siinähän seikkailkoot, mutta voisivat edes ääneen tunnustaa, että eivät halua lapsiin liittyvää vastuunkantoa ja tylsyyttä.

En halua lapsia. Mun elämässäni on paljon vastuunkantoa ja tylsyyttä. Kuten monien tuntemieni lapsettomien.

Sä et ole hevoseton siksi, että et halua hevosiin liittyvää vastuunkantoa ja tylsyyttä. Vaan siksi että et halua hevosta.

Jokainen ihminen tekee haluamiaan asioita ja tekee ikäviä asioita niiden eteen.

Mulla on hevonen. En tunne sormiani puoleen vuoteen (talvi) mulla ei ole vapaa-aikaa käytännössä ollenkaan. Olen rahaton ja mulla on leikattu muutama paikka onnettomuuksien takia. Joka arki ja viikonloppu tallilla, tallilla, tallilla... vuodesta toiseen samaa... Hevonen ei edes opi pitämään huolta itsestään.

Suosittelen että teet itsellesi selväksi sen, mitä haluaminen tarkoittaa. Ja sen, että lapsia voi olla vaan haluamatta. Ihan kuin hevosta.

Vierailija
26/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äyh taas tällaista. Ei me kaikki velat olla ollenkaan matkustelu tai uraihmisiä. Itse olen kotihiiri, mutta sellainen joka viihdyn parhaiten yksin. Kyllä sitä ihminen henkisesti kasvaa elämän aikana ilman lapsiakin, toisin kuin tuo kirjoittaja esittää. T. 45 v erakkoluonteinen nais-vela

Vierailija
27/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli jo vilkasta keskustelua aiemminkin:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3583330/vaestoliitto-kylla-niin-avoimes…

Vierailija
28/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi väestöliitto myös varoittaa, että jos jättää muuten hyvän ja toimivan parisuhteen sen vuoksi, etteivät vauvahaaveet kohtaa, niin voi pian löytää itsensä tilanteesta, jossa ei ole kumpaakaan, ei parisuhdetta eikä lapsia.

Homma ei todellakaan mene niin, että jos jätät kumppanin, löydät tilalle yks-kaks uuden. Varsinkin, jos on edes jotain vaatimuksia kumppanin suhteen. (kuten luulisi olevan, jos on tarkoitus perustaa perhe)

Sama lopputulos se on usein vaikka jääkin suhteeseen. Ja kas kummaa, pian saattaa olla exällä lapsia toisen kanssa.

Ei minkään suhteen vuoksi kannata haudata perhehaaveitaan.

Vierailija
29/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masennustaustainen ja ihan varma siitä, että ei tulisi kuin yhteiskunnalle kauheasti kuluja, jos vauvan hankkisin. Sillä en tietenkään sano, etteikö samanlaisen taustan omaava voisi olla hyvä vanhempi. Itse en kuitenkaan olisi.

Vierailija
30/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että Tuomas Enbuskea negatiivisempaa ja ennakkoluuloisempaa kolumnistia ei ole.

Vierailija
31/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman elämä ei muuten ole pelkkää matkustelua ja hauskanpitoa. Siihen pitää olla terve ja varakas.

Ainakin itse olen mt-ongelmainen, pienipalkkaisessa osa-aikatyössä ja elämä on välillä aika ikävää ja harmaata. Missään nimessä en halua lasta tähän elämäntilanteeseen, sitten olisi vielä raskaampaa.

Vierailija
32/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä jostain syystä on monet lapsia hankkineet pariskunnat olleet niitä, joilla on elämä vähiten järjestyksessä. Siis keskimäärin. Jotkut lapsia haluavat tekevät niitä vaikka millaisiin huteriin paskasuhteisiin ja onnettomiin rahatilanteisiin.

Vierailija
33/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisareni perheineen ei muuta teekkään kuin matkusta, hoploppeile ja remua. Ja hyvä niin. Itse olen viimeksi 5 vuotta sitten käynyt Ruotsissa. Mihin sitä nyt yksin edes lähtisi..

Vierailija
34/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli jo vilkasta keskustelua aiemminkin:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3583330/vaestoliitto-kylla-niin-avoimes…

Joo, mä vedin tästä jo kerran pultit tuolla, ei nyt jaksa uudestaan :D

Laitoin Ylellekin palautteen prkl.

Vierailija
35/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, no kyllä mä nyt sitten kuitenkin taidan hankkia lapsia, ettei joku Vaaranen pääse pilkkaamaan Peter Paniksi.

Oikeasti, mitä hän kuvittelee saavuttavansa tuolla kiukuttelulla?

Vierailija
36/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuon kolumnin tarkoitus on? Miksi toisten valintoja pitää vähätellä? Aivan outo kirjoitus. Pointti hukkuu johonkin piilovattuiluun, en ainakaan itse sitä löydä.

Vierailija
37/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koulutus Helillä on? Mikä yliopistokoulutus?

Vierailija
38/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinko saman kolumnin kuin kaikki palot nenään vetäneet ?

En saa jutusta loukkaavaa ketään kohtaan tekemälläkään.

Jutussa on minusta vain yksi ja ainoa sisältö. Jos haluat lapsia ja toinen ei niin tee päätös ja elä kanssa.

Loukkaako juttu , koska niin kuuluu nyt tuntea a 'la metoo .

Vierailija
39/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ehkä tuossa on pointtina se, että jos itse haluaa lapsia ja toinen ei, kannattaa lähteä sellaisesta suhteesta koska tulevaisuuden suunnitelmat ei natsaa.

Kyllä. Mutta silti ei ole mielestäni kovin asiallista pitää toista valintaa kypsempänä kuin toista tai varsinkaan verrata lasta haluamattomia Helinä-keijuun ja Peter Paniin.

Peter Paniin nyt ainakin voi verrata. Hänhän nimenomaan ei halunnut koskaan kasvaa aikuiseksi. Helinä-keijun elämänfilosofiaa en muista. Ehkä sekin vaan räpytteli menemään lapsettomana kun ei löytänyt aikuista kumppania.

Muistaakseni Helinästä sanottiin, että hän on niin pieni, että häneen mahtuu kerralla vain yksi tunne.

Vierailija
40/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöliitossa tuntuu olevan konservatiivisia tutkijoita joita ei nähtävästi kiinnosta mikään muu kuin tasainen kasvu ja hampaat irvessä tehdyt muksut. Viis siitä vaikka lapsettomuuden takana olisi ihan jokin aktuaalinen syy, ehei! Jokaisen hedelmällisessä iässä olevan suomalaisen täytyisi nyt pusertaa vähintään yksi nappula, jotta viinereitä riittää tulevillekin vuosille Väestöliiton iltamiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi