Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliiton Heli Vaaranen kutsuu kolumnissaan lapsettomia Helinä-keijuiksi ja Peter Paneiksi

Vierailija
06.11.2019 |

Jotenkin kamalan syyllistämissävyinen kolumni:

https://yle.fi/uutiset/3-11009032

Kolumni alkaa ensin näin:

"Yhä useampi suomalainen haluaa jäädä tietoisesti lapsettomaksi. Jokaisella on omat syynsä, ja niitä on syytä kunnioittaa."

Mutta vähän matkaa myöhemmin lukee jo näin:

"Vauvahaaveinen kolmekymppinen vetää vesiperän haikaillessaan vauvanhankintaa, jos puoliso ei ole valmis. Vaipanvaihto ei tule ensimmäisenä mieleen kun nuori aikuinen ajattelee, miten mahtavaa elämä voisikaan olla. Helinä-keiju tai Peter Pan kaipaa vielä seikkailuja, elämyksiä ja muuta menoa. ”Vielä pari matkaa”, esimerkiksi. Ei hän tietenkään voi vannoa, ettei ikinä haluaisi lasta, mutta ainakaan juuri nyt ei tunnu ajankohtaiselta."

Lopuksi vielä sanotaan, kuinka valinta on lasta haluavan eikä lasta haluamattoman. Lisäksi korostetaan, kuin lapsia haluavat olisivat jotenkin kypsempiä ihmisiä kuin lasta haluamattomat:

"Ymmärrä, että valinta on vauvaa haluavan, eikä hänen, joka ei vauvaa halua. Kovin montaa vaihtoehtoa ei jää jäljelle. Voit luopua vauvahaaveesta tai voit jatkaa odottamista – se on onnen kauppaa. Voit yrittää puhua toisen ympäri, mutta painostettu lopputulos ei tunnetusti ole kovin kestävä. Tai sitten voit häipyä muuten hyvästä parisuhteesta.

Ehkä vastaasi kävelee lapsirakas ihminen, joka on valmis uuteen elämänvaiheeseen. Tunnistat hänet kypsyydestä ihmisenä ja kumppanina.

Tunnistat hänet siitä, että hän jää juttelemaan polvenkorkuisten muksujen kanssa. Hänen silmänsä loistavat, kun sukulaislapsi juoksee ovelle vastaan. Hän näkee vaivaa ja leikittää, opettaa asioita ja antaa aikaansa. Ja sitten eräänä päivänä hän kuiskaa: ”Lapset on kivoja. Eikö mekin…” "

Aika kovaa tekstiä Väestöliiton työntekijältä.

Kommentit (67)

1/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuossa on pointtina se, että jos itse haluaa lapsia ja toinen ei, kannattaa lähteä sellaisesta suhteesta koska tulevaisuuden suunnitelmat ei natsaa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
2/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin ääneen sille, että lapsen haluavan tunnistaa kypsyydestä ihmisenä ja kumppanina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Ehkä tuossa on pointtina se, että jos itse haluaa lapsia ja toinen ei, kannattaa lähteä sellaisesta suhteesta koska tulevaisuuden suunnitelmat ei natsaa.

Kyllä. Mutta silti ei ole mielestäni kovin asiallista pitää toista valintaa kypsempänä kuin toista tai varsinkaan verrata lasta haluamattomia Helinä-keijuun ja Peter Paniin.

Vierailija
4/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et vääristelisi. Mieti nyt mistä kirjoitettiin.

Tittahan se on että lapsesta haaveilevan pitää itse päättää jääkö lapsettomaan suhteeseen. Se on totuus.

Vierailija
5/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta silti ei ole mielestäni kovin asiallista pitää toista valintaa kypsempänä kuin toista tai varsinkaan verrata lasta haluamattomia Helinä-keijuun ja Peter Paniin.

Tottahan se on.

Vierailija
6/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peter Paniin nyt ainakin voi verrata. Hänhän nimenomaan ei halunnut koskaan kasvaa aikuiseksi. Helinä-keijun elämänfilosofiaa en muista. Ehkä sekin vaan räpytteli menemään lapsettomana kun ei löytänyt aikuista kumppania.

Vierailija
7/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on.

No ei todellakaan ole! Olen lapseton ja kokenut raskaita asioita. Ne kyllä kypsyttää ja näyttää elämästä asioita, joita ei moni jolla lapsia osaa kuvitellakaan. Joo, elämykset ja seikkailut olleet vähissä.

Vierailija
8/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauroin ääneen sille, että lapsen haluavan tunnistaa kypsyydestä ihmisenä ja kumppanina...

Voi olla että tuo on totta joidenkin koulutettujen nuorten aikuisten parissa, mutta ei todellakaan yleisesti ottaen XD

9/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityisope ja olen nähnyt työssäni ihan riittävästi niiden todellisten Peter Panien ja Helinä -keijujen häiriintyneitä ja laiminlyötyjä pershedelmiä.

Usein tuntuu, että lapsettomaksi jääneet ovat niitä vastuullisimpia ihmisiä.

Vierailija
10/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollaisessa asemassa olevan ihmisen pitäisi olla edes vähän kohtelias, eikä laukoa omia tuomioitaan totuuksina.

Ilmeisesti hänen mielestään aikuistuminen vaatii sitä että saa lapsia, ja lapsettomat aikuiset ovat sitten nuoruudesta epätoivoisesti kiinni pitäviä ja epäkypsiä ihmisiä. Ei ole tilaa erilaisille tavoille olla aikuinen, kun lasten saaminen on itselle pakkomielle.

Luulisi että vuonna 2019 keskustelu olisi toisenlaista.

Vierailija
11/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko tuo nainen, ettei lapseton voisi tykätä lapsista ja viihtyä lasten seurassa?! Ei voi olla todellista.

12/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityisope ja olen nähnyt työssäni ihan riittävästi niiden todellisten Peter Panien ja Helinä -keijujen häiriintyneitä ja laiminlyötyjä pershedelmiä.

Usein tuntuu, että lapsettomaksi jääneet ovat niitä vastuullisimpia ihmisiä.

Vierailija
13/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaava ja syrjivä kirjoitus.

Vierailija
14/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuosta saa vaikutelman että Heli Vaarala itse ei ole mikään kovin kypsä ihminen. Eikä hänellä ole aavistustakaan siellä Helinäkeijulandiassaan miten koviin ja vaikeisiin tilanteisiin ihmiset täällä tosielämän puolella voivat joutua. Tuo nainen on kyllä ennenkin päästänyt suustaan vaikka mitä.

Vierailija
15/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et vääristelisi. Mieti nyt mistä kirjoitettiin.

Tittahan se on että lapsesta haaveilevan pitää itse päättää jääkö lapsettomaan suhteeseen. Se on totuus.

Kyllä, mutta tuossakin kontekstissa kolumni väittää, että puoliso joka ei halua lasta on epäkypsä ja huono ihminen. Se ei ole totuus.

Vierailija
16/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen varmaan luulee, että lapseton on samanlainen kuin hän ennen lapsia, pysähtynyt siihen vaiheeseen. Samalla tavalla lapseton kasvaa, ikääntyy ja kehittyy. Perheellinen ei vain enää pysty erottomaan muutosta itsessään joka on lapsista irrallinen.

Vierailija
17/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuosta saa vaikutelman että Heli Vaarala itse ei ole mikään kovin kypsä ihminen. Eikä hänellä ole aavistustakaan siellä Helinäkeijulandiassaan miten koviin ja vaikeisiin tilanteisiin ihmiset täällä tosielämän puolella voivat joutua. Tuo nainen on kyllä ennenkin päästänyt suustaan vaikka mitä.

Varmasti on paljon lapsettomia, joiden elämä on yksinkertaisesti niin mahdottoman raskasta ja vaikeaa, että lapsia on mahdotonta hankkia. Ei kuitenkaan kaikkien. Itsekin tiedän useita lapsettomia, jotka vaan tykkäävät enemmän tehdä uraa ja seikkailla. Ja siinähän seikkailkoot, mutta voisivat edes ääneen tunnustaa, että eivät halua lapsiin liittyvää vastuunkantoa ja tylsyyttä.

Vierailija
18/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kauan kun haukutaan epäkypsäksi narsistiksi niin siihen alkaa uskoa. En itse ainakaan halua pilata yhdenkään lapsen elämää tällaisella äidillä, joka on mielisairas epäkypsä ääliö jo pelkästään syntymävuotensa takia. Todennäköisesti nyt korjataan satoa siitä jatkuvasta millenniaali-itkusta.

Vierailija
19/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saanut ihminen on kypsä koska kypsät ihmiset hankkivat lapsia. Näin sitä tohtoristutkinnolla tehdään mielettömiä päätelmiä.

Vierailija
20/67 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta Vaarasen kirjoituksesta saa sen käsityksen, että hän on jostain syystä katkera lapsettomuuden valinneille ja haluaa saada nämä tuntemaan huonommuutta tuollaisella tökeröllä piilov***uilulla. Ymmärrän ja allekirjoitan sen pointin, että parisuhteessa molempien on oltava samoilla linjoilla lapsiasiassa ja siitä on pystyttävä keskustelemaan avoimesti. Nyt se ikävä kyllä jää tuon Peter Pan -kuittailun ja "lapsia haluavan tunnistaa kypsyydestä" -höpinän varjoon. Vaaranen ei muutenkaan ole kaksinen kirjoittaja ja hänen kolumninsa ovat aiemminkin olleet naiiveja ja kummallisia asenteita henkiviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi