Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammojen tekemät myyntiennätykset Triplan pikamuotiliikkeissä nostivat turkulaisen Arskan muistot pintaan - Arska on entinen lapsityöntekijä.

Vierailija
06.11.2019 |

Hävettääkö?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sukkatehtaita. Itse ostan täältä

https://karkelonsukka.fi/sukkatehtaan-tarina/

Hei kiitos tästä :)

Jos vielä suomalainen alushousutehdas löytyy, niin olisi upea juttu :D

Vierailija
42/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tam-Silk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tam-Silk

Kiitos! Noihan ei ole edes pahan hintaisia Suomessa valmistetuiksi tuotteiksi.

Vierailija
44/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
45/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineille voisi myös opettaa kuinka iso ongelma tuo pikamuoti on, eivät osaa yhdistää ihmisoikeuksiin, ilmastonmuutokseen tai ympäristön saastumiseen.

Vierailija
46/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma tätä syyllistämisen määrää nykyään.

Vierailija
47/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tam-Silk

Jos on pitkien kalsareiden tarvetta, niin Svala of Finland.

Vierailija
48/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta syyllistyä kun tekee oikeat valinnat.

Vierailija
49/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta syyllistyä kun tekee oikeat valinnat.

Tämä.

Vierailija
50/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tam-Silk

Kuka vielä käyttää pitkiä kalsareita. Eikö se ole junttia?

Vierailija
51/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
52/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tam-Silk

Kuka vielä käyttää pitkiä kalsareita. Eikö se ole junttia?

Paleltuminen on juntimpaa.

Vierailija
53/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kukaan kuluttaja voi ajatella 5€ t-paidan tuottavan kaikissa tuotanto vaiheissa? Tai edes 20€n?

Vierailija
54/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU saisi laittaa lainsäädännöllä pikamuodin kuriin. Yritykset oikeaan, ei kiiltokuvavastuuseen tekstiilijätteen loppusijoituksesta, uustuotannolle veroa ja kierrätysmateriaalille verohelpotuksia. Noin ihan vähintään.

Mutta kun tulee rahaa, niin ei kiinnosta.

Samaa mieltä. Tietysti yksilöllä on myös vastuu toiminnastaan ja joskus kuluttajien voivat saada aikaan isojakin muutoksia, mutta se on usein hidasta ja yritysten on helppo harrastaa viherpesua yms feikkiparannuksia. Lainsäädäntö on tehokkaampaa. Lisäksi pitää muistaa, että esim köyhällä kuluttajalla ei välttämättä ole hirveästi vaihtoehtoja, joten ei ehkä voi vaikuttaa vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
55/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ostan huokeita vaatteita aina, kun ne ovat myös hyvännäköisiä ja laatu on ok!

Todella harva kallis "suomalainen" vaatekaan on eettisesti valmistettu. Siellä ne valmistetaan viereisessä hikipajassa kuin joku Reservedin vaate. Erona on, että ison vaateketjun kustannukset ja vähittäisketju on tehokkaampaa luokkaa kuin jonkun pieniä eriä tilaava "suomalaisketjun".

Se, miten halpavaateketju vaatteet valmistaa ja mitä se tekee myymätttömille vaatteille on yksi asia ja se, miten joku asiakas vaatteita käytttää - halpoja TAI kalliita - on toinen asia. Kun osaa tutkia osttettavan vaatteen materiaalin ja valmistustavan, huonojen ostosten teko vähenee. Itse osun ostamasn hyvin harvoin heikkoa laatua, vaikka ostankin huokeita vaatteita.

Ja ei, vaikka ostinkin 40 eurolla Reservedistä paitapuseron, en todellakaan ostanut sitä kaappiin hillottavaksi tai nopeasti hylättäväksi. Mistä ihmeestä tuollaiset pienituloisia syyllistävät oletukset syntyvät?

Aion käyttää siitä vuosia.

Lapsityövoima on tietysti ikävä asia ja hankintaketjuja pitäisi valvoa paremmin. Vaatteen EETTISYYTTÄ EI KUITENKAAN VOI PÄÄTTELLÄ HINTALAPUSTA, AP!

Vierailija
56/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen klikkiotsikko. "Turkulainen Arska", kun kyseessä on turkkilainen Arian.

Vierailija
57/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ostan huokeita vaatteita aina, kun ne ovat myös hyvännäköisiä ja laatu on ok!

Todella harva kallis "suomalainen" vaatekaan on eettisesti valmistettu. Siellä ne valmistetaan viereisessä hikipajassa kuin joku Reservedin vaate. Erona on, että ison vaateketjun kustannukset ja vähittäisketju on tehokkaampaa luokkaa kuin jonkun pieniä eriä tilaava "suomalaisketjun".

Se, miten halpavaateketju vaatteet valmistaa ja mitä se tekee myymätttömille vaatteille on yksi asia ja se, miten joku asiakas vaatteita käytttää - halpoja TAI kalliita - on toinen asia. Kun osaa tutkia osttettavan vaatteen materiaalin ja valmistustavan, huonojen ostosten teko vähenee. Itse osun ostamasn hyvin harvoin heikkoa laatua, vaikka ostankin huokeita vaatteita.

Ja ei, vaikka ostinkin 40 eurolla Reservedistä paitapuseron, en todellakaan ostanut sitä kaappiin hillottavaksi tai nopeasti hylättäväksi. Mistä ihmeestä tuollaiset pienituloisia syyllistävät oletukset syntyvät?

Lapsityövoima on tietysti ikävä asia ja hankintaketjuja pitäisi valvoa paremmin. Vaatteen EETTISYYTTÄ EI KUITENKAAN VOI PÄÄTTELLÄ HINTALAPUSTA, AP!

tää on asiaa. Mua huolestuttaa kyllä toi, mitä tehdään myymättä jääville rytkyille, mutta jos kyse on isoista kv-ketjuista, niitä mallistoja tod näk kierrätetään niin, että ne vaihtuu, muttei poistu myynnistä silti tiheästi. Ei se nyt vaatefirmallekaan kovin järkevää olisi panna jätteisiin vaatteita parin vkn välein.

Mutta tosiaan se hinta ei kyllä tee vaatteesta hyvää tai huonoa. Jos ostaa harkiten tarpeeseen ja katsoo, mitä ostaa ja käyttää vaatteen loppuun saakka, se ei ole sen epäeettisempää silloin kun vaate on halpa. Hikipajoissa ne kalliit merkkivaatteetkin tehdään. 

Vierailija
58/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson missä maassa vaate on valmistettu, enkä ole pitkään aikaan ostanut kehitysmaissa tuotettuja. Usein tiedän missä myös kangas on valmistettu. Ei se ole vaikea selvittää.

Suosin suomalaista kaikessa missä voin. Hygienia- ja kulutustavaroissa, lääkkeissä, ruuassa ja palveluissa. Ajattelen, että maksan vähän enemmän kivijalkakaupalle kuin ulkomaiselle taxfreekaupalle. Suomalaisen suosimalla saan välillisesti parannettua maamme asioita. Tämä ajatusmaailma on saanut minut myös vähentämään kulutusta, koska moni tuote jää kauppaan alkuperän hämäryyden takia. Enkä ole jäänyt kaipaamaan kuin yksiä punaisia kenkiä.

Itse en edes ajattele eettisyyttä tai ekologisuutta, vain isänmaallisuutta. Ekologisuus ja eettisyys tulee siinä sivutuotteena.

Vierailija
59/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tää on asiaa. Mua huolestuttaa kyllä toi, mitä tehdään myymättä jääville rytkyille, mutta jos kyse on isoista kv-ketjuista, niitä mallistoja tod näk kierrätetään niin, että ne vaihtuu, muttei poistu myynnistä silti tiheästi. Ei se nyt vaatefirmallekaan kovin järkevää olisi panna jätteisiin vaatteita parin vkn välein.

Mutta tosiaan se hinta ei kyllä tee vaatteesta hyvää tai huonoa. Jos ostaa harkiten tarpeeseen ja katsoo, mitä ostaa ja käyttää vaatteen loppuun saakka, se ei ole sen epäeettisempää silloin kun vaate on halpa. Hikipajoissa ne kalliit merkkivaatteetkin tehdään. 

Vaateketjut nimenomaan laittavat vaatteita jätteisiin tasaisesti. Joku ”luksusmerkki” jäi taannoin kiinni myymättä jääneiden vaatteiden polttamisesta, kun ei halunnut alea.

Tällaisen pitäisi olla rikollista tai ihan vähintään vahvasti haittaverotettua.

Vierailija
60/61 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei olisi vaatteita ollenkaan ilman "pikamuotia" koska ei ole varaa laadukkaampiin vaatteisiin. Pikamuotiakin ostan hyvin harvoin koska sitä varaa ei ole. Pesen vaatteet aika harvoin, tuuletan usein. Nykyään kun kirppreillakin saa maksaa vaatteista jopa suurempaa hintaa kun uutena niin "pikamuoti" on valintani.

Uffin alepäivät on ystävä. Ne on aina parin kuukauden välein ja nytkin on alen viimeiset päivät. Sieltä voi löytää parilla eurollakin laadukkaita vaatteita. Löysin kerran Burberryn neuleen sieltä kahdella eurolla. Siitä puuttui yksi nappi eikä varanappia ollut, joten ostin uuden satsin nappeja ja korvasin vanhat. Hintaa tuli neuleelle yhteensä varmaan 3,5 euroa. Se on puhdasta villaa ja on ollut käytössä jo kolme talvea. Yhden kerran olen joutunut kainaloa paikkaamaan.

Mikä on Uffi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän