Vuokralaishaku Torissa. Masentavia yhteydenottoja
Olen pyytänyt antamaan itsestään lisätietoja heti ensimmäisessä viestissä, kuvaillut asuntoa yksityiskohtaisesti ja ilmaissut tietyt edellytykset vuokralaiselle. Siis oikeasti asunnonhakijat miettikää nyt vähän ennen kuin
-ilmoitatte ekassa lauseessa että teidän luottotiedot on menneet. Miksei voisi edes yrittää voittaa luottamusta puolelleen vähän ensin, joko viestin lopussa tai sitten parin viestin ajan? Jos luulet saavasi asunnon luottotiedottomana, miksi nostat asian välittömästi esille? Silloin et varmasti saa koska vaikutat sekä luottotiedottomalta että pöljältä. Eikä niitä välttämättä oikeasti edes tarkisteta, jos on muuten luotettavan oloinen ja tuloja on.
-ilmoitatte seuraavassa lauseessa miksi ne on menneet
-ilmoitatte vain vaativaan sävyyn yhdellä lauseella "hei haluan asuntosi". Usein tämä englanniksi. Tulee sellainen olo että ok pitääkö mun alkaa sua anomaan nyt vuokralaiseksi vai miten tää keskustelu jatkuu?
-haette asuntoa jonkun muun puolesta. Jos päihdeongelmainen sisko (miksi edes kertoa tällainen yksityiskohta?) ei kykene edes siihen niin miten se kykenisi huolehtimaan asunnosta? Ja jos kyseessä on totaalinen kielimuuri niin miten vuokralainen hoitaisi mitään ongelmatilanteita jos ei osaa mitään yhteistä kieltä? Nämä täytyy freimata jotenkin toisin. Esimerkiksi kirjoittaa viestin minä-muodossa ja lopussa sanoo, että käännösapua tarjosi se ja se, olen itse suomen kielen kurssilla nyt.
Ja tää lista jatkuu.. Kolmestakymmenestä viestistä kaksi kävi mitenkään järkeen. Onkohan samanlaista kun tarjotaan töitä....
Kommentit (92)
Itsellä koomisesti se loi jopa vähän luotettavampaa kuvaa kuin yleensä kun soitin vuokranantajalle ja esittelyn jälkeen sanoin suoraan että minulla on ehkä vielä luottotietomerkintä vuosien takaa kun riitautin yhden Soneralaskun (3G-mokkula ei toiminut puoleen vuoteen mutta laskuja tuli silti.). Asiaa tietty auttoi se että kokonaissumma siinä luottotietomerkinnässä oli huikeat 120 euroa.
Siitä huolimatta ei ole yleensä asuntoa etsiessä ongelmia ollut muuta kuin kissan kanssa jos kämppä ei kotieläimiä salli.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa on tällä hetkellä vuokralaisten markkinat, joten vastaukset ovat tuota luokkaa. Muut menee katsomaan kämppää ja ottaa sen, muita ehdokkaita ei välttämättä edes ole.
Unohdit listalta kysymykset siitä, että voiko saada avaimen jo 30. päivä, vaikka voi maksaa vakuuden vasta 5. päivä... eli ei koskaan.
Meillä on täällä Lahdessa sekä sijoitusasunto, että vuokra-asunto jossa itse parhaillaan asumme.
Meidän sijoitusasunto on toisen ensiasunto, joka päätettiin jättää vuokralle. Se on Mukkulassa lähellä Niemen kampusta, ja teimme yhden kätevän ratkaisun siihen jonka jälkeen vuokraaminen luotettaville tyypeille on onnistunut: laitettiin olohuoneeseen ovi. Näin kaksion saa vuokrattua kimppakämpäksi helposti. Ja aina vuokralla on opiskelijoita.
Tosin ap:n ahdinko on hyvin tuttu, ja välillä sitä miettii että eikö ihmisillä ole pienintäkään järjenhiventä päässään, tai mitään käsitystä miten antaa itsestään edes normaali kuva. Lahdessakin vuokralle tulijoita olisi, mutta melkein mieluummin pitää asuntoa hetken tyhjillään kuin antaa kielitaidottomalle tai luottotiedottomalle vuokralle. Ja sossun takaus, ei ikinä.
Samaan kastiin menevät:
-pääsen muuttamaan vasta 3kk päästä . Otan kämpän sitten (siihen asti en halua maksaa kahta vuokraa..)
- Keväällä sitten muutan ulkomaille, eli tarviin kämpän vain siihen asti (ilmoituksessa minimiaika vuokraukselle 12kk)
- ja mun kanssa muuttaa myös yksi pikkunen kultainen noutaja (ilmoituksessa:ei lemmikkejä )
- mä en tarvi sitten sitä 40e/kk autopaikkaa (ilmoituksessa tieto siitä että se sisältyy pakettiin)
Jne...
Mutta vuokraushan onkin meille ihan vain hyväntekeväisyysharrastus...
Kyllä meille kävi niin että saimme painajaisen torin vuokrapalstalta. Vuokrat jäi maksamatta ja nuori mies välitti huumeita. Älkää koskaan ottako sieltä ketään, asuntonne rikotaan vielä. Parempi antaa jonkun välitysfirman vetää hieman välistä ja hoitaa perintä asiat ja häätö.
Minusta taas vuokranantajana tykkään, kun joku kertoo menettäneensä luottotietonsa ja se on selvä viesti, haluanko lukea viestiä vai en.
Minulle luottotiedot eivät ole kovin merkittävä asia, kunhan vuokra tulee ajallaan, eikä vuokralainen aiheuta häiriötä taloyhtiössä.
En edes aina tarkista luottotietoja, vaan aivan muita asioita, jolla varmistan maksukyvyn.
Ja vaikka olisi luottotiedot kunnossa, silti voi esiintyä häiriötä.
Hyvän vuokralaisen saaminen on nykyään kyllä vaikeaa, kun on vuokralaisen markkinat ja siksi myös vuokralaiselle pitää antaa jotakin ekstraa esim. edullinen vuokra, jotta vuokralaiset eivät vaihdu. Ja asunnon tyhjillään pitäminen kuukauden, syö katteet, jos vuokralaiset vaihtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille kävi niin että saimme painajaisen torin vuokrapalstalta. Vuokrat jäi maksamatta ja nuori mies välitti huumeita. Älkää koskaan ottako sieltä ketään, asuntonne rikotaan vielä. Parempi antaa jonkun välitysfirman vetää hieman välistä ja hoitaa perintä asiat ja häätö.
Minulla taas parin asunnon vuokrauksessa tori.fi kautta ole ollut mitään ongelmia, paitsi, että niitä hakemuksia tulee valtavasti ja niiden joukosta valitseminen vie aikaan.
Ja reilut 10v olen vuokrannut kahta asunto, vaihtuvuus vähäistä ja aina olen saanut kunnon vuokralaiset.
Kela maksaa takuun.
Kela maksaa asumistuen.
Kela maksaa toimeentulotuen.
Asuntoni on vuokralle tarjolla ihmiselle!
Juuri siksi en koskaan ottaisi vuokralaista, en taida ottaa perintöasuntoa edes vastaan.
Ymmärrän varsin hyvin miksi vuokranantajat on niin varovaisia nykyään. Parhaassa tapauksessa tällainen väki vielä tuhoaa asunnon ja aiheuttaa laskun, mitä sitten peritään ulosotosta eikä varmaan ikinä saada kun prsaukisia muutenkin ovat. :(
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla vuokranantajat voisivat ilmoituksessa jättää mainitsematta sen "luottotiedot tarkistetaan, tai "luottotiedot oltava kunnossa". Ymmärrättekö te lainkaan miten monta hyvää vuokralaisehdokasta teiltä menee sivu suun tuon maininnan takia?
Itselläni on maksuhäiriömerkintä yritystoiminnan tuloksena. Olen etsinyt uutta vuokra-asuntoa jo jonkin aikaa tietyltä alueelta missä työpaikkani on, mutta aika vähiin jää vaihtoehdot, kun en tohdi ottaa yhteyttä ilmoituksiin jossa mainitaan tuo luottotietojen tarkistus. Se antaa sellaisen vaikutelman minulle, että "ihan turhaan luuseri edes yrität".
Minulla on ollut vakituinen palkkatyö jo vuosia ja palkka on ihan hyvä. Ei koskaan vaikeuksia eikä myöhästymisiä vuokranmaksussa. Lisäksi olen remonttitaitoinen (ammattilainen) ja remontoisin mieluusti asuntoa mieleisekseni vuokranantajan tarvikkeilla.
Mä taas vuokrasin asunnon vastaten sumeilematta tuollaiseen ilmoitukseen. Kysyin vaan sitten, että paljonko rahaa halutaan sisään, kuinka monen kuukauden vuokrat? Ei ollut mitään ongelmia, kun realisoitui se, että rahaa ja maksukykyä on.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kaupungin keskustasta tosi hyvän vuokra-asunnon Kun Torissa vuokranantaja ilmoitti. Aina vuokrat ajoissa, ei mitään ongelmaa. Äläpä yleistä.
Minä en taas pidä siitä, että vuokranantaja ei ole suoraan rehellinen. Muutama esimerkki menneestä kun olin vuokralaisena:
-vuokrasopimuksessa rikotaan lakia, esim. vuokralaisen irtisanomisaika enemmän kuin 1 kk
-jätetään mainitsematta todellinen vesimaksu; eräs vuokranantaja ilmoitti ennakkovesimaksun per kuukausi. Jäi mainitsematta että omisti koko kiinteistön ja tätä kautta hän hinnoitteli itse vesimaksun, vesimaksu oli kuutiolta aivan järkyttävä, kolminkertainen alueen normaalitasoon verrattuna
-vuokrasopimuksessa maininta, että vuokranantaja pitää päästää välittömästi asuntoon tämän vaatiessa - ei herätä luottamusta, ei myöskään noudata lakia
-eräs vuokranantaja oli käynyt näyttämättä asuntoani ilman lupaani seuraavalle vuokraajalle, vuokranantaja työskenteli samassa kiinteistössä nähden poistumiseni, väitti minulle ettei uuden asukkaan näyttöä tarvittaisi koska hän "tunsi asunnon entuudestaan", tiesin kuitenkin että asunnossa oli käyty ja siitä oli jäänyt jopa jälkiä eteiseen
-eräs vuokranantaja yritti maksattaa minulla edellisen vuokralaisen jäljiltä rikkoutuneen jääkaapin viennin ongelmajätelaitokselle
Meitä on moneksi, niin vuokralaisissa kuin vuokranantajissakin. Minimitoive vuokralaisena olisi että vuokranantaja olisi tutustunut lakiin asuinhuoneiston vuokrauksesta.
Tuosta luottotietoasiasta itse ajattelen, että se varmaan vaivaa monia paljon ja haluavat senkin takia sanoa sen heti, ettei sitten myöhemmin jää kiinni asiasta. Moni varmaan ajattelee olevansa rehellinen sitten jos sen heti sanoo. On oikeasti muutenkin hankalaa saada asuntoa ilman niitä luottotietoja. Itsekin olen aina paniikissa, ettei jää vaan mikään lasku maksamatta tai tule mitään merkintää kun tiedän täällä Suomessa olevan rikollisen asteella jos saa sen merkinnän ja ei saa oikeastaan enää kunnolla mitään lainoja tai edes asuntoa monestikaan. Sellainen kamala leima jää, vaikka olisi pienistä summasta kyse. Näin kävi tutulleni ja aika kurja asia toisaalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta luottotietoasiasta itse ajattelen, että se varmaan vaivaa monia paljon ja haluavat senkin takia sanoa sen heti, ettei sitten myöhemmin jää kiinni asiasta. Moni varmaan ajattelee olevansa rehellinen sitten jos sen heti sanoo. On oikeasti muutenkin hankalaa saada asuntoa ilman niitä luottotietoja. Itsekin olen aina paniikissa, ettei jää vaan mikään lasku maksamatta tai tule mitään merkintää kun tiedän täällä Suomessa olevan rikollisen asteella jos saa sen merkinnän ja ei saa oikeastaan enää kunnolla mitään lainoja tai edes asuntoa monestikaan. Sellainen kamala leima jää, vaikka olisi pienistä summasta kyse. Näin kävi tutulleni ja aika kurja asia toisaalta.
Miksi olet paniikissa laskusi maksavana ettei vain tule merkintää, koska tuohon merkintään on oikeasti pitkä prosessi ja sitä ennen laskuttajilta tulee kyllä karhukirjeitä ennen kuin prosessi siirtyy edes perintäfirmoihin? Noissa tilanteissa vielä on mahdollista toimia ennen laillista päätöstä asiasta.
Oletko niellyt tuttusi selitykset että yks kaks pikkuasiasta vain menivät ne luottotiedot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla vuokranantajat voisivat ilmoituksessa jättää mainitsematta sen "luottotiedot tarkistetaan, tai "luottotiedot oltava kunnossa". Ymmärrättekö te lainkaan miten monta hyvää vuokralaisehdokasta teiltä menee sivu suun tuon maininnan takia?
Itselläni on maksuhäiriömerkintä yritystoiminnan tuloksena. Olen etsinyt uutta vuokra-asuntoa jo jonkin aikaa tietyltä alueelta missä työpaikkani on, mutta aika vähiin jää vaihtoehdot, kun en tohdi ottaa yhteyttä ilmoituksiin jossa mainitaan tuo luottotietojen tarkistus. Se antaa sellaisen vaikutelman minulle, että "ihan turhaan luuseri edes yrität".
Minulla on ollut vakituinen palkkatyö jo vuosia ja palkka on ihan hyvä. Ei koskaan vaikeuksia eikä myöhästymisiä vuokranmaksussa. Lisäksi olen remonttitaitoinen (ammattilainen) ja remontoisin mieluusti asuntoa mieleisekseni vuokranantajan tarvikkeilla.Aika harva vuokranantaja muuten haluaa, että heidän asuntoaan remontoi joku satunnainen vuokralainen, jonka on oman vakuutuksensa mukaan ammattitaitoinen (mutta jonka firma on mennyt konkkaan niin, ettei ole saanut maksettua laskuja vaikka on ollut vuosia hyväpalkkaisissa palkkatöissä). Kiitos, asuntoni on arvokas, haluan huolehtia sen remontoinnista itse ja valvoa sitä.
Ja kyllä, ne luottotiedot on minulle tärkeät. Toivottavasti löydöt asuntosi jostain muualta.
Hmm. Minulta olivat luottotiedot menneet, mutta sitten isäni kuoli ja sain perinnölläni maksettua velkani ja rahaa jäi ylikin vielä reilusti. Luottotietoni olivat silti vielä sen jälkeen kaksi vuotta miinuksella, koska Suomen järjestelmä on niin ääliömäinen. Ilmeisesti olisit sen kahden vuoden aikana kieltäytynyt vuokraamasta minullekin asuntosi, koska minulla oli tosiaan silloin vielä virallisesti häiriömerkintä. Ihan ystävällisesti vain tässä kerron sinulle, että minun luottotietoni menetys ei johtunut ryyppäämisestä eikä rällästämisestä ja olin aina maksanut vuokrani ajallaan, vaikka häiriömerkintä olikin. Mites se vanha sanonta menikään? Ei ole koiraa karvoihin katsomista. Minun vuokranantajallani ei ollut minun kanssani mitään ongelmia, ei ennen häiriömerkintää, ei häiriömerkinnän aikana eikä sen jälkeen. Jotkut ihmiset vain ovat kunnollisia, vaikka joskus joutuvat taloudelliseen ahdinkoon tahtoen tai tahtomattaan.
Ugh, olen puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vakituinen palkkatyö jo vuosia ja palkka on ihan hyvä. Ei koskaan vaikeuksia eikä myöhästymisiä vuokranmaksussa. Lisäksi olen remonttitaitoinen (ammattilainen) ja remontoisin mieluusti asuntoa mieleisekseni vuokranantajan tarvikkeilla.
Maksa vuokrat ennakkoon.
Tai suostu max 4kk ketjutettuihin sopimuksiin.
Aina välitysfirman kautta, vakuudet, luottotiedot ja vuoden sitoumus. Älkää olko sinisilmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan kastiin menevät:
-pääsen muuttamaan vasta 3kk päästä . Otan kämpän sitten (siihen asti en halua maksaa kahta vuokraa..)
- Keväällä sitten muutan ulkomaille, eli tarviin kämpän vain siihen asti (ilmoituksessa minimiaika vuokraukselle 12kk)
- ja mun kanssa muuttaa myös yksi pikkunen kultainen noutaja (ilmoituksessa:ei lemmikkejä )
- mä en tarvi sitten sitä 40e/kk autopaikkaa (ilmoituksessa tieto siitä että se sisältyy pakettiin)Jne...
Mutta vuokraushan onkin meille ihan vain hyväntekeväisyysharrastus...
Miksi et vuokraa autopaikkaa jollekin toiselle taloyhtiössä asuvalle, jolla on sille tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas pidä siitä, että vuokranantaja ei ole suoraan rehellinen. Muutama esimerkki menneestä kun olin vuokralaisena:
-vuokrasopimuksessa rikotaan lakia, esim. vuokralaisen irtisanomisaika enemmän kuin 1 kk
-jätetään mainitsematta todellinen vesimaksu; eräs vuokranantaja ilmoitti ennakkovesimaksun per kuukausi. Jäi mainitsematta että omisti koko kiinteistön ja tätä kautta hän hinnoitteli itse vesimaksun, vesimaksu oli kuutiolta aivan järkyttävä, kolminkertainen alueen normaalitasoon verrattuna
-vuokrasopimuksessa maininta, että vuokranantaja pitää päästää välittömästi asuntoon tämän vaatiessa - ei herätä luottamusta, ei myöskään noudata lakia
-eräs vuokranantaja oli käynyt näyttämättä asuntoani ilman lupaani seuraavalle vuokraajalle, vuokranantaja työskenteli samassa kiinteistössä nähden poistumiseni, väitti minulle ettei uuden asukkaan näyttöä tarvittaisi koska hän "tunsi asunnon entuudestaan", tiesin kuitenkin että asunnossa oli käyty ja siitä oli jäänyt jopa jälkiä eteiseen
-eräs vuokranantaja yritti maksattaa minulla edellisen vuokralaisen jäljiltä rikkoutuneen jääkaapin viennin ongelmajätelaitokselle
Meitä on moneksi, niin vuokralaisissa kuin vuokranantajissakin. Minimitoive vuokralaisena olisi että vuokranantaja olisi tutustunut lakiin asuinhuoneiston vuokrauksesta.
Lisään tuohon oman kokemukseni 90-luvun alusta.
Olimme irtisanoneet vuokrasopimuksemme löydettyämme halvemman ja paremman asunnon. Vuokraemäntä soittaa kahdeksan jälkeen illalla ja kysyy olemmeko kotona, koska seuraavat vuokralaiset ovat just oven takana tulossa katsomaan. Olimme ja näytimme, myös kylppärissä kuivumassa olleen pikkupyykin. Muuttopäivänä tulimme hakemaan lisää tavaraa ja huomasimme, että meidän käytössämme luvalla ollut vuokraemännän vitriinikaappi oli siirretty eri paikkaan kuin olimme sen aamulla jättäneet. Soitin vuokraemännälle ja kysyin, miten se oli mahdollista. Kuulin, että vuokraemännän tytär miehineen oli käynyt sitä hakemassa heille kotiin, mutta se oli ollut liian painava heidän kaksin kannettavaksi. Ihan hyvä, että oli ollut, koska vitriinikaapin laatikossa oli kaikki meidän tärkeät paperit pankkikirjoineen päivineen. Tytär oli hakenut äidiltään asunnon vara-avaimen, siis asunnon, josta olimme maksaneet sen kuukauden vuokran ja oli vielä meidän hallussamme oleva koti. Lievästi sanoen sieppasi.
Se asunto, johon muutimme. 12 vuotta meni kivuttomasti, mutta sitten asunnon omistanut firma myi kaikki vuokra-asuntonsa yksityisille vuokranantajille. Meidän kohtaloksi tuli vuokraisäntä, joka rikkoi lupauksensa hankkia uusi jääkaappi ja uusi liesi 30 vuotta vanhojen tilalle. Vanhaa hellaa yrtitettiin korvata lähes yhtä vanhalla hellalla. Kun esitimme vastalauseen, vuokraisäntä alkoi hankalaksi. Onneksi mieheni tunsi lakimiehen, joka osoitti Suomen laista kohdan, jossa sanotaan suullisen sopimuksen olevan yhtä vahva kuin kirjallisen sopimuksenkin. Saimme kuin saimmekin ihkauuden jääkaapin ja lieden, vaikkakin pitkin hampain ja kamalan urputuksen kera. Tämä kuusikymppinen "herrasmies" oli muutenkin niin vaikea tapaus, että lähdimme vajaan vuoden jälkeen pois kaupungin asuntoon, jossa olemme olleet hyvin tyytyväisiä. Ei ikinä enää yksityiselle vuokranantajalle!!!!
"ilmoitatte ekassa lauseessa että teidän luottotiedot on menneet. Miksei voisi edes yrittää voittaa luottamusta puolelleen vähän ensin, joko viestin lopussa tai sitten parin viestin ajan?"
Etkös voisi tätä ajatella pikemminkin niinpäin että vuokralaisehdokas on vain rehellinen sinulle, eikä siis yritä huijata sinua omasta tilanteestaan? Sehän antaisi vielä huonomman kuvan että EI kerro tilanteesta, ja sitten se selviää vasta kun vuokranantaja itse selvittää asiaa, joten eikö asiaa nyt voisi kuitenkin nähdä positiivisena että vuokralainen kertoo myös niitä huonolta näyttäviä asioita jotta ei tarvitse sitten syytellä valehtelusta?