Vuokralaishaku Torissa. Masentavia yhteydenottoja
Olen pyytänyt antamaan itsestään lisätietoja heti ensimmäisessä viestissä, kuvaillut asuntoa yksityiskohtaisesti ja ilmaissut tietyt edellytykset vuokralaiselle. Siis oikeasti asunnonhakijat miettikää nyt vähän ennen kuin
-ilmoitatte ekassa lauseessa että teidän luottotiedot on menneet. Miksei voisi edes yrittää voittaa luottamusta puolelleen vähän ensin, joko viestin lopussa tai sitten parin viestin ajan? Jos luulet saavasi asunnon luottotiedottomana, miksi nostat asian välittömästi esille? Silloin et varmasti saa koska vaikutat sekä luottotiedottomalta että pöljältä. Eikä niitä välttämättä oikeasti edes tarkisteta, jos on muuten luotettavan oloinen ja tuloja on.
-ilmoitatte seuraavassa lauseessa miksi ne on menneet
-ilmoitatte vain vaativaan sävyyn yhdellä lauseella "hei haluan asuntosi". Usein tämä englanniksi. Tulee sellainen olo että ok pitääkö mun alkaa sua anomaan nyt vuokralaiseksi vai miten tää keskustelu jatkuu?
-haette asuntoa jonkun muun puolesta. Jos päihdeongelmainen sisko (miksi edes kertoa tällainen yksityiskohta?) ei kykene edes siihen niin miten se kykenisi huolehtimaan asunnosta? Ja jos kyseessä on totaalinen kielimuuri niin miten vuokralainen hoitaisi mitään ongelmatilanteita jos ei osaa mitään yhteistä kieltä? Nämä täytyy freimata jotenkin toisin. Esimerkiksi kirjoittaa viestin minä-muodossa ja lopussa sanoo, että käännösapua tarjosi se ja se, olen itse suomen kielen kurssilla nyt.
Ja tää lista jatkuu.. Kolmestakymmenestä viestistä kaksi kävi mitenkään järkeen. Onkohan samanlaista kun tarjotaan töitä....
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Miksi IHMEESSÄ etsit vuokralaista Torissa? Ei ihme että saat epäasiallisia yhteydenottoja. Mä ajattelin laittaa ilmoituksen joko hesariin tai Vuokraovi.fihin.
Itselläni oli ilmoitus oikotiellä ja 90% hakijoista oli muita kuin kotimaisia hakijoita....miten saat luottotiedot lähi-idästä? Paperit kadonneet, mutta Kela maksaa vuokran. MITEN VARMISTAT KAUANKO Kela maksaa vuokran eli kun kela sanoo EI, niin vuokranmaksu katkeaa 100% varmuudella. Hakijoiden haut oli selkeästi tehnyt joku avustaja, koska lisäkysymyksiin näytti vastailevan google translaattori. Sorry vaan, en vuokraa 400 000 asuntoani ellen pysty varmistamaan edelliseltä vuokranantajaltasi käyttäytymistäsi ja jos luottotietojasi ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
No aika urpå olet itsekin, jos vuokralaista haet Torista.
Työnnä nuo urpåsi sinne minne aurinko ei paista, äläkä osallistu keskusteluun jos et aiheesta tiedä mitään 😄 Tori on yksi vilkaimmista asunnonetsintäalustoista tänä päivänä, olen löytänyt itse kahdesti asunnon sieltä ja taatusti sieltä löytää myös vuokralaisen.
Tuosta luottotiedottomuudesta sen verran, että itse en kyseisessä tilanteessa varmaankaan mainitsisi asiasta ollenkaan heti ensimmäisessä viestissä vaan keskittyisin muuten asiallisen ja huolellisen hakemuksen tekoon tehden samalla selväksi, että maksan vuokran aina ajallaan ja että minulla on pyytämättäkin valmius takuuvuokraan. Olen myös itse pistänyt merkille, että ei vuokranantaja asiasta erikseen kysy välttämättä ollenkaan eivätkä kaikki vuokranantajat edes tarkasta niitä luottotietoja. Totta kai jos asia tulee puheeksi tai vuokranantaja viestissään edellyttää puhtaita luottotietoja, niin täytyy asian laita kertoa. Antaa kuitenkin aika kömpelön vaikutelman, jos asia isketään silmille heti ensimmäisessä lauseessa.
Minua ihmetyttää mitä ihmettä Forenomin (loma-asuntofirma) ilmoitukset tekee jatkuvalla syötöllä tori.fin ja vuokrasivujen vuokra-asunnot osiossa, kun tuo firma tarjoaa vain loma-asuntoja hetkeksi eikä pitkäaikaiseen asumiseen. Heillä on siis samat asunnot myös booking.comissa ja muilla hotellisivuilla satojen eurojen yö hinnalla, niin siitä huolimatta virheellisesti mainostetaan että samat asunnot on muka asumiseen. Kun olin sellaisessa niin naapurina oli ilmeisesti kaupungin maksama levoton narkkari ja kiinalaisia turisteja. Kukaan ei välitä siitä että pelkkiä loma-asuntoja tarjotaan ns. oikeina vuokra-asuntoina joita nuo ei ole, virheellistä mainontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla vuokranantajat voisivat ilmoituksessa jättää mainitsematta sen "luottotiedot tarkistetaan, tai "luottotiedot oltava kunnossa". Ymmärrättekö te lainkaan miten monta hyvää vuokralaisehdokasta teiltä menee sivu suun tuon maininnan takia?
Itselläni on maksuhäiriömerkintä yritystoiminnan tuloksena. Olen etsinyt uutta vuokra-asuntoa jo jonkin aikaa tietyltä alueelta missä työpaikkani on, mutta aika vähiin jää vaihtoehdot, kun en tohdi ottaa yhteyttä ilmoituksiin jossa mainitaan tuo luottotietojen tarkistus. Se antaa sellaisen vaikutelman minulle, että "ihan turhaan luuseri edes yrität".
Minulla on ollut vakituinen palkkatyö jo vuosia ja palkka on ihan hyvä. Ei koskaan vaikeuksia eikä myöhästymisiä vuokranmaksussa. Lisäksi olen remonttitaitoinen (ammattilainen) ja remontoisin mieluusti asuntoa mieleisekseni vuokranantajan tarvikkeilla.Siitä erottaakin ääliö vuokranantajan. Monella työttömällä tai jopa yhteiskunnan ulkopuolisella juuri on puhtaat luottotiedot , koska eivät ole mitään puuhanneet koskaan eikä ole luottokortteja edes koskaan myönnetty heille.
Olen huomannut että jotkut suomalaiset ja myös ulkomaalaiset laittaa torifissä asuntoilmoitukset joissa lukee heti "ei työttömille" aivan kuin koko maailman työttömät olisi joku yhtenäinen rupusakki joille ei voi asuntoa vuokrata. Jäi myös ärsyttämään tuossa se että jos on esim. opiskelija jonka työ on opiskella loppuun, muualta Suomesta uudelle paikkakunnalle muuttaja, paluumuuttaja tai kotiäiti niin sitten ei saa tuollaisilta tyypeiltä asuntoa edes kysyä koska on syyllistynyt työttömyyteen. Joillain vuokranantajilla on aivan hirveät vaatimuslistat, jotkut kehtaavat myös pyytää 2000-4000e takuumaksua huonokuntoisista vanhoista homeläävistä alueella keskellä ei mitään. Jos pyytää korkeaa vuokraa ja lisänä korkean takuumaksun silloin tulisi ns.hinnan vastata laatua, kehnosta laadusta en ainakaan itse suostu maksamaan tuollaisia summia enkä alueesta jossa ei ole mitään palveluja. Ja ei, se että asunto on kivasti sisustettu ikealla se ei korvaa sitä että vanhasta homeläävästä pyydetään kohtuuttomia summia. Eikä edes sauna pelasta korkeilta maksuilta ellei vuokralaiseksi onnistuta saamaan saunatonttua, me kaikki emme välitä saunoista. Miksi ylipäätään edes vuokrata jos suhtaudutaan niin pelokkaasti vieraisiin ihmisiin eikö silloin kannata vuokrata tutuille tai myydä asunto pois. Vaatimuslistoista jää myös sellainen käsitys että ehkä vuokranantaja tulee sääntölappujen kanssa toistuvasti kylään.
Olen sossu ja työskentelen mm. asunnottomien kanssa. Parhaiten ovat saaneet vuokra-asunnon, kun ovat kertoneet suoraan, että luottotietoja ei ole. Esim. ovat laittaneet asuntohakuilmoituksen Tori.fi:hin ja ilmoittaneet että luottotietoja ei ole. Kaikkia vuokranantajia se ei nimittäin häiritse. Tällä säästetään aikaa kaikilta osapuolilta.
vuokrasin forenomilta asunnon torinfin kautta, osa työntekijöistä ei ollut tietoisia oliko asunto edes vapaa vai ei mutta olikin siis vapaa. Piti sisältyä siivous mutta edellisten roskat oli kyllä pitkin lattioita jätetty, siivousaineet piti itse ostaa. Lisäksi asunnolla juoksi aina välillä ilmoittamatta joku työntekijä, selitystä ei annettu eikä ennakkoilmoitusta. Onneksi ei ollut arvotavaraa kun ei tuntunut luotettavalta.
Typerimpiä ovat luottotietojen kyselijät, se asia kun ei kerro mitään nykyään vuokralaisesta ihmisenä. Työttömät ja laitapuolen kulkijat , niilä toki on luottotiedot suurimmalla osalla kun ei kukaan heille edes ole luottokorttia myöntänyt ikinä.
Meikä antoi asunnon välittäjäfirmalle ja nyt on luotettava vuokralainen kovalla vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan kastiin menevät:
-pääsen muuttamaan vasta 3kk päästä . Otan kämpän sitten (siihen asti en halua maksaa kahta vuokraa..)
- Keväällä sitten muutan ulkomaille, eli tarviin kämpän vain siihen asti (ilmoituksessa minimiaika vuokraukselle 12kk)
- ja mun kanssa muuttaa myös yksi pikkunen kultainen noutaja (ilmoituksessa:ei lemmikkejä )
- mä en tarvi sitten sitä 40e/kk autopaikkaa (ilmoituksessa tieto siitä että se sisältyy pakettiin)Jne...
Mutta vuokraushan onkin meille ihan vain hyväntekeväisyysharrastus...
Miksi et vuokraa autopaikkaa jollekin toiselle taloyhtiössä asuvalle, jolla on sille tarvetta?
Miksi näkisin sen vaivan?
Voihan se vuokralainenkin niin tehdä jos haluaa?
Kyseessä siis huoneisto toisella paikkakunnalla, alueella todella huonosti autopaikkoja ja tuo autopaikka nyt sattuu kuulumaan asuntoon. Jos asunnon vuokralainen lähtee vuoden päästä on asuntoa taas vaikeampi vuokrata ilman autopaikkaa. Se paikka on sijainnin tuntevalle (autolliselle) ISO etu.
Mutta ennen muuta - miksi minä täältä etäältä näkisin moisen Ylimääräisen vaivan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika urpå olet itsekin, jos vuokralaista haet Torista.
Voin olla, mutta kun teen palveluksena kaverin puolesta enkä jaxa rahaa investoida niin tällaista tää nyt sit on.
Olit siihen listaasi laittanut myös ne jotka hakevat asuntoa jonkun muun puolesta.
No, mitäs tästä pitäisi ajatella että kaverin puolesta ilmoituksia laittelet?
Minkäslainen vuokranantaja semmoinen on joka ei itse viitsi/pysty asuntoaan ilmoittelemaan?
Mun äiti esim.
Ikää 80v. - pelkää kuollakseen huijareita ja "vaikeita kysymyksiä".
Tosin jos hän joutuisi muuttamaan vuokralle niin varmasti etsisinkin hänelle asunnon hänen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta luottotietoasiasta itse ajattelen, että se varmaan vaivaa monia paljon ja haluavat senkin takia sanoa sen heti, ettei sitten myöhemmin jää kiinni asiasta. Moni varmaan ajattelee olevansa rehellinen sitten jos sen heti sanoo. On oikeasti muutenkin hankalaa saada asuntoa ilman niitä luottotietoja. Itsekin olen aina paniikissa, ettei jää vaan mikään lasku maksamatta tai tule mitään merkintää kun tiedän täällä Suomessa olevan rikollisen asteella jos saa sen merkinnän ja ei saa oikeastaan enää kunnolla mitään lainoja tai edes asuntoa monestikaan. Sellainen kamala leima jää, vaikka olisi pienistä summasta kyse. Näin kävi tutulleni ja aika kurja asia toisaalta.
Ei ne luottotiedot yhdessä hujauksessa mene vaan se prosessi on pitkä. Esimerkki että sanotaan vaikka että hairahdat huumeisiin ja jätät laskut maksamatta. Karhukirjeitä tulee ja lasku paisuu sen puoli vuotta kunnes tulee uusi lappu että lasku viedään käräjille se ja se päivä. Menee uusi puoli vuotta ja käräjiltä tulee päätös että maksat sen laskun ulosoton kautta ja tuomioistuimen viulut siihen päälle joka on yleensä semmoinen satanen. Parinkympin laskuun voi helposti tulla samalla yksi nolla lisää.
Vahingossa luottotiedot eivät ikinä mene vaan yleensä syynä on joko mielenterveysjutut, nuoruuden hölmöilyt tai jonkun laskun riitauttaminen.
Nyt on pakko kommentoida tähän. Ex-mieheni oli ennen eroamme tilaillut netistä leffoja ja pelejä käyttäen henkilötunnustani. Muistan vielä ihmetelleeni hänelle, kun en saanut luotua tiliä erääseen nettikauppaan henkilötunnuksellani - kyseinen sankari kirkkain silmin ihmetteli asiaa kanssani. Ex oli jättänyt tilaukset maksamatta rahanpuutteen vuoksi ja pimittänyt minulta laskut sekä muistutuslaskut. Erottuamme muista syistä hän pitkitti asunnostamme muuttoa ja hengasi siellä töissä ollessani, päästen näin käsiksi posteihini. Miehen muutettua pois postiluukustani tipahtikin sitten perintälasku. Tovin asiaa selvittelin ja oletin jonkun ulkopuolisen käyttäneen väärin henkilötietojani. Olin jo lähdössä tekemään asiasta rikosilmoitusta, kun päätin vielä tiedustella exältäni, josko hän tietäisi jotain asiasta. Ex tunnusti asian auliisti ja pyysi minua lähettämään laskun hänelle. En sitä tokikaan tehnyt. Silti kaduttaa vieläkin, etten lähtenyt sinne poliisilaitokselle, vaan annoin exän vanhempien hoitaa asian. Tuossa vaiheessa sitten vihdoin viitsivät minulle kertoa, että mies oli harrastanut vastaavaa ennenkin.
Summa summarum: olisin hyvinkin voinut menettää luottotietoni tietämättä mitään asiasta, mikäli emme olisi sattuneet eroamaan kesken prosessin. Luonnollisesti myös tarkistin luottotietoni heti, kun kuvio selvisi minulle. Tiedän olevani tässä poikkeustapaus, mutta tosiaan aina ei tarvitse olla mielenterveysongelmainen tai hölmöilevä joutuakseen tuollaisiin vaikeuksiin - riittää kun puoliso on sellainen ja hyvä salaamaan asioita.
Siitä erottaakin ääliö vuokranantajan. Monella työttömällä tai jopa yhteiskunnan ulkopuolisella juuri on puhtaat luottotiedot , koska eivät ole mitään puuhanneet koskaan eikä ole luottokortteja edes koskaan myönnetty heille.