Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oksentelu henkiseen ahdistukseen

Vierailija
06.10.2023 |

Hei,

Mihin mun kannattaisi soittaa? Miesystävä on aivan kypsä tilanteeseen ja vaatii minua hakemaan apua. Tilanne on siis se, että saan ahdistuskohtauksia, joiden jälkeen lähden vessaan oksentamaan. Se helpottaa oloa hetkeksi. Mietin itseni vahingoittamista, mutta olen ajatellut oksentelun olevan tavallaan turvallisin vaihtoehto.

Minulla on pitkä tausta epätyypillisestä syömishäiriöstä, lähinnä syömättömyydestä ja oksentelusta. Vuosiin minulla ei ole ollut mitään oireilua, mutta nyt ne tulivat taas. Minulla ei ole nyt anorektista ajattelua niin paljon, lähinnä teen sitä helpottaakseni oloa. Yleensä ahdistuneet ajatukset liittyvät koulukiusaamiseen, itseinhoon ja lapsuuden traumoihin.

Kiitos, jos joku osaisi kertoa, mihin voin soittaa. Soittaminen pelottaa ja ahdistaa

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia välittämistä, että mieheni sanoo minun olevan itsekäs? Itsekäs, kun en välitä läheisistä kun vahingoitan itseäni.

Ap

Vierailija
2/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentelu antaa hallinnan tunteen ja siksi helpottaa HETKELLISESTI ahdistusta. Samoin syömättömyys on tapa hakea kontrollin tunnetta omaa elämää, kun se tuntuu hallitsemattomalta.

Työterveys, opiskelijaterveydenhuolto tai oma terveyskeskus on paikka, johon hakeutua ensin ja sieltä ohjataan eteenpäin.

Vahingollisista ajatusmalleista on mahdollista päästä irti ja saada rakentavia tapoja ahdistuksen lieventämiseen ja jopa ennalta ehkäisyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, kuka tietää miten eri sotealueet toimii Suomessa... Helsingissä pitäisi tuossa tilanteessa soittaa terveysasemalle tai tehdä oma-arvio Maisassa. Terveysasemilla sitten psykiatrianen hoitaja ottaa vastaa ja hoitojakso alkaa arviointikäyntien jälkeen. Kai se prosessi on samanlainen muuallakin.

Vierailija
4/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Asun Tampereella

Ap

Vierailija
5/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että kukaan voisi auttaa. Soittaisin mieheni pyynnöstä. Pelkään, että hän jättää minut asian takia

Ap

Vierailija
6/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaa voi aina terveyspalveluiden neuvontanumeroon. Sieltä kertovat, jos pitää soittaa johonkin muualle. Siellä on myös chatti, joka toimii väljemmillä aikatquluilla ja saattaa ahdistaa vähemmän. https://www.pirha.fi/palvelut/palveluhakemisto/terveysneuvonta

Myös omaolon (omaolo.fi) kautta saa aika hyvin yhteyden. Se on valtakunnallinen palvelu, josta onglma välitetään eteenpäin paikalliselle terveysasemalle, joka ottaa yhteyttäsen mukaan, millainen tarve sulla on. Muhun on otettu yhteyttä seuraavan a arkipäivänä ja viikon päästä kun on ollut terveysvikoja (pitkåaikaisia kipuja, toisen kerran omituinen luomikasvannainen).

Vierailija
7/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että kukaan voisi auttaa. Soittaisin mieheni pyynnöstä. Pelkään, että hän jättää minut asian takia

Ap

Ja tietenkin voi auttaa. Sä yrität nyt hallita ahdistusta sillä oksentamisella, mutta siihen on olemassa tehokkaampiakin keinoja, jotka toimii vähemmällä vahingolla, ja niitä voi opetella joko itse tai avun kanssa. Jos kerran se oksentaminen toimii edes osittain, paremmatkin keinot toimivat.

Yksi kylmä tosiasia on tietyeti se, että elämässä ei voi välttää ahdistusta. Se tulee ja menee ja se on ihan ok. Sä saat olla ahdistunutkin, kunhan et aina ole. Hyväksy se. Anna sen tulla, niin sitten se aikanaan menee poiskin. (Jos taustalla on pitkä traumaattinen jakso, eka kuukausi voi kyllä olla aika paha. Mutta oman kokemuksen perusteella lupaan, että jos kestät sen selvinpäin ja rehellisenä, jo kuukauden jälkeen alkaa helpottaa paljon).

Vierailija
8/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vatsa ärtynyt joskus koska vatsahapot ja vaatisi vähän kuitua yms. Entä joku maitohappobakteerivalmiste kaupasta. Syksyllä ilma on kylmä sisälläkin ja muillekin tulee väsymystä, pahimmillaan kipuja, influa/noroa ja ties mitä oireita. Ei mikään paras aika. Syömättömänä uupuukin, lihakset jumii. Ikävää materiaalia kannattaa välttää netistä ja muualta jos pystyy.

Vierailija
9/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja tietenkin voi auttaa. Sä yrität nyt hallita ahdistusta sillä oksentamisella, mutta siihen on olemassa tehokkaampiakin keinoja, jotka toimii vähemmällä vahingolla, ja niitä voi opetella joko itse tai avun kanssa. Jos kerran se oksentaminen toimii edes osittain, paremmatkin keinot toimivat.

Yksi kylmä tosiasia on tietyeti se, että elämässä ei voi välttää ahdistusta. Se tulee ja menee ja se on ihan ok. Sä saat olla ahdistunutkin, kunhan et aina ole. Hyväksy se. Anna sen tulla, niin sitten se aikanaan menee poiskin. (Jos taustalla on pitkä traumaattinen jakso, eka kuukausi voi kyllä olla aika paha. Mutta oman kokemuksen perusteella lupaan, että jos kestät sen selvinpäin ja rehellisenä, jo kuukauden jälkeen alkaa helpottaa paljon).

Kiitos vastauksesta

Ap

Vierailija
10/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä tuohon apua on saatavilla. Mun täytyy itsekin haluta sitä apua. Miehesi välittää sinusta, koska haluan että menet avun piiriin. Hän ymmärtää että itse et pysty eikä hänkään pysty sinua auttamaan. Mene lääkäriin. Sitä kautta pääset eteenpäin.

Tilaa lääkäri samantien, toi mene päivystykseen.

Kerro siitä pelostasi sille sinun miehellesi.

Toivon sinulle kaikkea hyvää. Tiedän, että sinulla on mahdollista eheytyä. Kun sinulla vain on motivaatiota, ja uteliaisuutta panostaa itseesi niin siitä se lähtee.

Mutta puhu sille miehellesi. Pelkäät että hän jättää sinut.

Sinulla on niin suuri hylätyksi tulemisen pelko, varmaankin jostakin vanhoista jutuista. Olet ehkä lapsena joutunut pelkäämään paljon ja nyt ne tulevat ylös ne tunteet, vaikka sinä olet turvassa.

Hae apua. Olet tärkeä ja arvokas.

Vierailija
11/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Olen otettu

Ap

Vierailija
12/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti ottaen. Parisuhteen tulee AINA enemmän antaa kuin ottaa. Kerta olet havahtunut siihen ettet saa suhteelta kaipaamaasi tukea voit hyvillä mielin poistua.

Vierailija
13/16 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sanoi, että mun avun hakemista ei koskaan tule tapahtumaan, hän ei usko siihen. Hän sanoi myös mun olevan ärsyttävä, epäkypsä ja haluavan sympatiaa.

Ap

Vierailija
14/16 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
15/16 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Johtuuko tuo sun oksentelu miehestäsi? Koetko henkistä väkivaltaa hänen taholtaan?

Vierailija
16/16 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko sun mielelläni narsistisia piirteitä? Kuulostaa vähän siltä että yrität miellyttää häntä.