Vuokralaishaku Torissa. Masentavia yhteydenottoja
Olen pyytänyt antamaan itsestään lisätietoja heti ensimmäisessä viestissä, kuvaillut asuntoa yksityiskohtaisesti ja ilmaissut tietyt edellytykset vuokralaiselle. Siis oikeasti asunnonhakijat miettikää nyt vähän ennen kuin
-ilmoitatte ekassa lauseessa että teidän luottotiedot on menneet. Miksei voisi edes yrittää voittaa luottamusta puolelleen vähän ensin, joko viestin lopussa tai sitten parin viestin ajan? Jos luulet saavasi asunnon luottotiedottomana, miksi nostat asian välittömästi esille? Silloin et varmasti saa koska vaikutat sekä luottotiedottomalta että pöljältä. Eikä niitä välttämättä oikeasti edes tarkisteta, jos on muuten luotettavan oloinen ja tuloja on.
-ilmoitatte seuraavassa lauseessa miksi ne on menneet
-ilmoitatte vain vaativaan sävyyn yhdellä lauseella "hei haluan asuntosi". Usein tämä englanniksi. Tulee sellainen olo että ok pitääkö mun alkaa sua anomaan nyt vuokralaiseksi vai miten tää keskustelu jatkuu?
-haette asuntoa jonkun muun puolesta. Jos päihdeongelmainen sisko (miksi edes kertoa tällainen yksityiskohta?) ei kykene edes siihen niin miten se kykenisi huolehtimaan asunnosta? Ja jos kyseessä on totaalinen kielimuuri niin miten vuokralainen hoitaisi mitään ongelmatilanteita jos ei osaa mitään yhteistä kieltä? Nämä täytyy freimata jotenkin toisin. Esimerkiksi kirjoittaa viestin minä-muodossa ja lopussa sanoo, että käännösapua tarjosi se ja se, olen itse suomen kielen kurssilla nyt.
Ja tää lista jatkuu.. Kolmestakymmenestä viestistä kaksi kävi mitenkään järkeen. Onkohan samanlaista kun tarjotaan töitä....
Kommentit (92)
Kaupungin asunto on kyllä kuin lottovoitto. Itsekin voisin kirjoittaa vaikka kirjan parista entisestä sekopäisestä vuokranantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin asunto on kyllä kuin lottovoitto. Itsekin voisin kirjoittaa vaikka kirjan parista entisestä sekopäisestä vuokranantajasta.
Kaupungin asunnoissa vuokranantajan kanssa asioiminen sujuu ongelmitta, mutta kaupan päälle saakin sitten sekopäiset juopponaapurit.
Luottotietokyselijöillä monella nousee KUSI JA PASKA HATTUUN JA ne vaan uteliaisuuttaan haalii monia vastauksia että saa uteliaana tutkailla toisen tietoja !!!!!
Olenpa kauhea ihminen jos vuokrat hoidettu aina mutta sivutoiminimen myötä joitain käytännön sivulaskuja kerennyt ulosottoon!
Toivon nokkaville vuokranantajille taloudellista katastrofia itselleen ja asuntojen arvojen laskua ja itselleen tietojen menetystä 😄
Mulle tulee taas monesti noista tori.fi asunto vuokrattavana ilmoituksista epäilyttävä fiilis. Miksi kukaan kunnollinen vuokranantaja haluaa hoitaa vuokrauksen sitä kautta? Varmaan siksi, että tarjoo homekämppää. Lisää vaan kosteusvaurioiden ja homekasvustojen päälle maalia tai peittää jollain kiinteällä kalusteella. Asukkaat oirehtii ja vaihtuu tiheään tahtiin. Mutta pääasia, että rahaa tulee! Jos ottaisi jonkun välittäjän tai ammattilaisen kuvioihin, niin lysti voisi paljastua? Niin kauan kuin hoitaa kaiken itse, niin voi kirkkain silmin vakuuttaa tietämättömyyttään mistään asunnon ongelmista.
Varokaa!
Vierailija kirjoitti:
Luottotietokyselijöillä monella nousee KUSI JA PASKA HATTUUN JA ne vaan uteliaisuuttaan haalii monia vastauksia että saa uteliaana tutkailla toisen tietoja !!!!!
Olenpa kauhea ihminen jos vuokrat hoidettu aina mutta sivutoiminimen myötä joitain käytännön sivulaskuja kerennyt ulosottoon!
Toivon nokkaville vuokranantajille taloudellista katastrofia itselleen ja asuntojen arvojen laskua ja itselleen tietojen menetystä 😄
Luottotietokysely on maksullista, ei niitä juurikaan huvikseen kysellä. Kyllä vuokranantajat on sen verta nuukia.
Itse törmäsin vuokra-asuntoa hakiessani siihen, että kovin moni vuokranantaja nimenomaan halusi vuokralaisen tekevän sitä remonttia.
Kävin valehtelematta katsomassa kymmeniä asuntoja ja lähes jokainen oli kunnoltaan suoraan sanottuna surkea.
Paikat olivat hyviä ja vuokrassa ei todellakaan oltu huomioitu karmeaa kuntoa.
Minä olen vuokralaisena sitä mieltä, että asunnon omistaja on se, joka asunnon remontoi.
Minua ei kiinnosta vaikka kuinka vuokranantaja maksaisikin materiaalit.
No lopulta onneksi löysin siistissä kunnossa olevan vuokrakämpän.
Ihan tiedoksenne, niin kukaan maksulykyinen vuokralainen ei muuta läävään.jos te haluatte kunnon vuokralaisen ja kunnon vuokran, pitää asunto olla kunnossa.
Jos luottotiedoista mainittaisiin vasta yhteydenoton viimeisessä lauseessa, AP valittaisi että miksi nää köyhät tuhlaa mun aikaani.
Olkoonkin, että "kaverin puolesta vuokraan kämppää Torissa" kuulostaa lähinnä laiskalta provolta. Myykää kämppä pois, niin ei tarvitse vuokrailla. :D
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla vuokranantajat voisivat ilmoituksessa jättää mainitsematta sen "luottotiedot tarkistetaan, tai "luottotiedot oltava kunnossa". Ymmärrättekö te lainkaan miten monta hyvää vuokralaisehdokasta teiltä menee sivu suun tuon maininnan takia?
Itselläni on maksuhäiriömerkintä yritystoiminnan tuloksena. Olen etsinyt uutta vuokra-asuntoa jo jonkin aikaa tietyltä alueelta missä työpaikkani on, mutta aika vähiin jää vaihtoehdot, kun en tohdi ottaa yhteyttä ilmoituksiin jossa mainitaan tuo luottotietojen tarkistus. Se antaa sellaisen vaikutelman minulle, että "ihan turhaan luuseri edes yrität".
Minulla on ollut vakituinen palkkatyö jo vuosia ja palkka on ihan hyvä. Ei koskaan vaikeuksia eikä myöhästymisiä vuokranmaksussa. Lisäksi olen remonttitaitoinen (ammattilainen) ja remontoisin mieluusti asuntoa mieleisekseni vuokranantajan tarvikkeilla.
Luottotiedoton vuokralaisehdokas ei koskaan missään tilanteessa ole hyvä vuokralaisehdokas. Jos hän on menettänyt luottotietonsa, hänellä on pahoja ongelmia joita min en ainakaan jaksaisi katsella, vaikka hänellä olisi vuokranmaksukykyä enemmän kuin tarpeeksi. Suomessa luottotietoja ei nimittäin pysty edes menettämään kovin helpolla...
Vierailija kirjoitti:
"ilmoitatte ekassa lauseessa että teidän luottotiedot on menneet. Miksei voisi edes yrittää voittaa luottamusta puolelleen vähän ensin, joko viestin lopussa tai sitten parin viestin ajan?"
Etkös voisi tätä ajatella pikemminkin niinpäin että vuokralaisehdokas on vain rehellinen sinulle, eikä siis yritä huijata sinua omasta tilanteestaan? Sehän antaisi vielä huonomman kuvan että EI kerro tilanteesta, ja sitten se selviää vasta kun vuokranantaja itse selvittää asiaa, joten eikö asiaa nyt voisi kuitenkin nähdä positiivisena että vuokralainen kertoo myös niitä huonolta näyttäviä asioita jotta ei tarvitse sitten syytellä valehtelusta?
Rehellinen pitää toki olla kaikissa tapauksissa, mutta luottotiedottomuus on jokaiselle itseään kunnioittavalle vuokranantajalle selvä dead-breaker. Luottotiedottomaan ei yksinkertaisesti voi luottaa, että hän maksaisi vuokrat ajallaan.
Vuokranantajahan olisi täysi idiootti, mikäli ei tarkastaisi luottotietoja tai menisi vuokraamaan luottotiedottomalle. Miksi hän niin tekisi, koska se on pelkkä riski? Kyllä niitä luottotiedot omaavia kuitenkin piisaa vuokralaisissa.
Muutenkin outoa tuo jatkuva selittely, miten muka on maksukykyinen, vaikka ei ole luottotietoja. No ei se siltä vaikuta. Luottotietojen menettäminen on kuitenkin sellainen prosessi, että ei se ihan käden käänteessä käy.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta luottotietoasiasta itse ajattelen, että se varmaan vaivaa monia paljon ja haluavat senkin takia sanoa sen heti, ettei sitten myöhemmin jää kiinni asiasta. Moni varmaan ajattelee olevansa rehellinen sitten jos sen heti sanoo. On oikeasti muutenkin hankalaa saada asuntoa ilman niitä luottotietoja. Itsekin olen aina paniikissa, ettei jää vaan mikään lasku maksamatta tai tule mitään merkintää kun tiedän täällä Suomessa olevan rikollisen asteella jos saa sen merkinnän ja ei saa oikeastaan enää kunnolla mitään lainoja tai edes asuntoa monestikaan. Sellainen kamala leima jää, vaikka olisi pienistä summasta kyse. Näin kävi tutulleni ja aika kurja asia toisaalta.
Ei ne luottotiedot yhdessä hujauksessa mene vaan se prosessi on pitkä. Esimerkki että sanotaan vaikka että hairahdat huumeisiin ja jätät laskut maksamatta. Karhukirjeitä tulee ja lasku paisuu sen puoli vuotta kunnes tulee uusi lappu että lasku viedään käräjille se ja se päivä. Menee uusi puoli vuotta ja käräjiltä tulee päätös että maksat sen laskun ulosoton kautta ja tuomioistuimen viulut siihen päälle joka on yleensä semmoinen satanen. Parinkympin laskuun voi helposti tulla samalla yksi nolla lisää.
Vahingossa luottotiedot eivät ikinä mene vaan yleensä syynä on joko mielenterveysjutut, nuoruuden hölmöilyt tai jonkun laskun riitauttaminen.
Vierailija kirjoitti:
No aika urpå olet itsekin, jos vuokralaista haet Torista.
Pakko puuttua tähän. Tuttavani löysi juuri Torista itselleen asunnon. Kyseessä ulkomaalainen mies, joka antoi ne oikeat tiedot: on töitä, voin maksaa kahden kuukauden vuokran tästä saman tien etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko puuttua tähän. Tuttavani löysi juuri Torista itselleen asunnon. Kyseessä ulkomaalainen mies, joka antoi ne oikeat tiedot: on töitä, voin maksaa kahden kuukauden vuokran tästä saman tien etc.
Mitä sitten? Perseestä on 90 prosenttia ko. sivuston käyttäjistä anyway.
Jaahas.
Kun etsin asuntoa ja vastasin erääseen vuokra-asunto ilmoitukseen, niin kerroin viestissä kuka olen, mitä teen työkseni sun muuta ja samalla mainitsin suoraan että luottotiedot ovat menneet ja syyn miksi ne ovat menneet.
Sain asunnon. Olen nyt tässä samaisessa asunnossa asunut 6vuotta. Minun mielestä on hyvä kertoa heti ensimmäisessä viestissä rehellisesti, jos luottotiedot eivät ole kunnossa. Todella moni niitä kuitenkin ennen vuokraamista kysyy tai tarkistaa. Vaikka ei kysyisi, niin mielestäni on kohteliasta olla suoraan rehellinen.
Mutta jokainen tekee miten parhaakseen näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Perseestä on 90 prosenttia ko. sivuston käyttäjistä anyway.
Aijaa. Harmi. Onko esittää jotain parempaa kanavaa, jossa tarjonta on toivotulla tasolla?
Miten helvetissä teiltä kaikilta on luottotiedot menneet?
Nojaa, elämäni parhaan vuokralaisen sain juurikin Torista, tosin tein niin päin, että kutsuin halutaan vuokrata -ilmoituksen jättäneistä kaksi kiinnostavinta näytölle. Sen itsensä esittelytaidon näki jo siitä jätetystä ilmoituksesta, ja näytöllä näki sitten myös minkälainen henkilö on. Kahdesta valitsin sitten luotettavammalta vaikuttavan, ja hyvä vuokralainen olikin, monta vuotta. Muutti sitten asunnostani omaan omistusasuntoon aikanaan. Pidin vuokran kohtuullisena ilman jatkuvia korotuksia, niin luotettava vuokralainen asui pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla, mutta kun teen palveluksena kaverin puolesta enkä jaxa rahaa investoida niin tällaista tää nyt sit on.
Olit siihen listaasi laittanut myös ne jotka hakevat asuntoa jonkun muun puolesta.
No, mitäs tästä pitäisi ajatella että kaverin puolesta ilmoituksia laittelet?
Minkäslainen vuokranantaja semmoinen on joka ei itse viitsi/pysty asuntoaan ilmoittelemaan?
Vuokrasin juuri asuntoni pienellä paikkakunnalla. Yhteydenottoja tuli vain muutama, joten hirveästi en voinut valita.
Olen itse ulkomaalaistaustainen, mutta silti valitsin suomalaisen pariskunnan. Sain myös ulkomaalaisilta viestejä, mutta heillä ei ole mitään käsitystä suomalaisesta tavasta vuokrata. Ja minulla valitettavasti ei ole aikaa sitä heille selittää.
Ulkomaalaiset ( eurooppalaisia) haluavat vuokrata vain x kuukaudeksi, kalustettuna ja minä autan sähkön ja veden kanssa. Takuuvuokra täysin vieras käsite, saati sopimussakko ( jos lähteekin yks kaks vetämään).
Olisin voinut vuokrata jos suomalainen ystävä olisi ollut siinä ”tulkkina”. Valitettavasti vuokra-asunto on minulle vain rahan lähde enkä jaksa vuokralaisen kanssa toteuttaa kotoutumista. Tässä ei ole kyse kenenkään passista tai etsinestä taustasta, ainoastaan siitä, että kiireisen elämäni vuoksi haluan päästä mahdollisimman helpolla.
Maksuhäiriö ei minua kiinnosta. Se ei loppujen lopuksi kerro ihmisestä paljoakaan. Takuuvuokra on tärkeä ja se, että haluavat asua siinä mahdollisimman kauan.
Niinpä. En minäkään haluaisi maksaa autopaikasta 40e/kk kun ei ole edes autoa. Eli en edes vuokraisi tuota asuntoa. Vuokranantaja saisi kyllä paikan kaupaksi helposti, varsinkin jos on Helsingissä.